Een goedemorgen samen,
Volgens mij is mijn startmotor kapot. Mijn vriendin wilde de bx gisteren starten, maar dat deed hij niet meer. De Wegenwachter (“Hé die BX ken ik, heb ik die niet een paar maanden geleden? etc..” Ja dus ) , gaf een tik op de startmotor. Toen startte de voiture weer.
Vanochtend dus niet, ondanks een paar klappen van mij.
De klik is wel te horen, maar draaien ho maar. De startmotor lijkt mij dus aan vervanging toe. Denken jullie dat ook?
En is dat moeilijk zelf te doen?
Groet,
Bas
RIP:
Acadiane 1981
Ami 8 Berline 1976
BX 1.9 TGD Break 198?
DS 23IE Pallas, 1973
Jumpy 1.9d 1998
Nu:
BX 1.6 TGI Break 1991
Acadiane 1981
2cv AZU 1958
2cv AZM 1969
2cv6 1982
2cv6 1983
Mehari 1972
Fiat Scudo EL

Totaal aantal Berichten: 6201
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Het lijkt wel op een stukkende starter.
Zelf doen is niet moeilijk, als je maar blijft opletten.
gezien het feit dat je erop hebt kunen meppen zul je een 16- of 1900 hebben. Dan is het vervangen niet zo lastig. Zoek een starter op de sloop en schroeven maar.
Ik heb nog een oude startmotor van de 1400 liggen, dus dat gaan we binnenkort eens bekijken.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Meestal zijn het de koolborstels die versleten zijn wanneer je de startmotor met een tik weer tot leven kunt krijgen, maar de bendix kan ook vast zitten en uiteraard kunnen lagers ook versleten zijn.
Ik heb zelf goede ervaringen met startmotors van de sloop, als je even rondkijkt vind je vast wel een goed exemplaar. Ik heb vaker een praktisch hagelnieuwe starter voor een prikje op de sloop weten te scoren door even te zoeken naar een startmotor waar de stickers nog schoon van zijn en niet te veel vettigheid van het blok aan zit. Ook auto’s met een lage kilometerstand die door een botsing bijvoorbeeld op de sloop beland zijn zijn goede kandidaten. Als je een 1.6 motor hebt zal praktisch alles uit de BX/Xantia/Xm/Berlingo/205/206/306/405 passen zo lang het maar een injectiemotor met een cilinderinhoud van 1.6/1.9/2.0 is. Vervangen is vrij eenvoudig: accu los, kabeltjes van de startmotor los, 3 bouten van de startmotor bij de versnellingsbak loshalen en een eventuele beugel die sommige startmotoren aan de achterzijde hebben. Vergeet wel echt absoluut niet het loshalen van de accu anders krijg je geheid een vonkenspectakel als je de permanente+ los hebt en dat kan natuurlijk allerlei nare gevolgen hebben.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als je de startmotor er toch uitgehaald hebt draai dan het startrelais er eens af, dat is dat kleine ronde ding wat erop zit, die mag niet vet zijn want dan kan de lucht niet weg en komt niet helemaal in.
de startmotor helemaal uit elkaar halen is ook best te doen, even alles wat je loshaalt op volgorde wegleggen,schoonmaken met wasbenzine lagers smeren en weer in elkaar zetten.
ik heb nog nooit een startmotor vervangen, altijd zoals boven gedaan zo’n ding draait vergeleken met een dynamo haast niet dus echt versleten zijn ze haast nooit.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Alle startmotoren die ik in mijn zelf-beun-periode heb gehad, heb ik zelf gefikst met een stel verse koolborstels, wat soldeertin en een bout.
Voor een joetje of twee ben je dan klaar. (mits alles verder nog soepeltjes en zonder veel speling loopt natuurlijk)
Het resultaat is vaak beter dan een startmotor van de sloop waar de geschiedenis onbekend van is.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Waarbij wel even gezegd moet worden dat wanneer je een startmotor met 3 koolborstels hebt je een stuk duurder uitkomt met nieuwe borstels (zo’n 70 euro) en dan is een nieuwe startmotor qua prijs niet eens zo heel ver weg meer. Dat had ik met mijn 16V, oude startmotor had rotte bendix en rotte borstels. 2ehands exemplaar uit een diesel gekocht met ook slechte borstels en toen maar naar de sloop getogen. Zeker bij de 16V loont dat want het hele inlaatspruitstuk moet los om de startmotor te vervangen en dat doe je niet voor je plezier 2x in een jaar.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX