

Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Wie heeft een oplossing?
Feiten:
XUD9-motor - 55000km - geen turbo
koppakking vervangen, bouten volgens vraagbaak aangetrokken met momentsleutel
distributieriem vervangen, ondertussen 4 keer opnieuw om te kijken of
alles tandwielen juist stonden en dit was inderdaad zo
dieselpomp heeft een tijd “droog” gedraait bij het starten, motor sloeg
dan even aan en viel onmiddelijk uit, dit kwam omdat het handpompje aan de de dieselfilter stuk was, dit is nu hersteld
daarstraks compressie gemeten, alle 4 de cilinders draaien rond de 18kg
het probleem:
ik kan de motor starten maar deze pingelt zwaar bij stationair toerental en valt uiteindelijk stil, injectoren of verstuivers maken veel kabaal, heel veel witte rook
herkent iemand dit probleem, ik weet 99% zeker dat de distributieriem juist ligt
alvast bedankt voor de reactie!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Klinkt meer als een pompprobleem..
weet je zeker dat ook de pomp op tijd staat?
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad, ik denk ook dat die pomp een tandje of wat verkeerd staat…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
ik dacht dit de eerste keer ook
en heb de distributieriem op deze manier opgelegd
vliegwiel op punt gezet met een speciaal tooltje (gebogen staafje van 8mm) dat in een gat in het vliegwiel past
een bout in het tandwiel van de nokkenas en een bout in het tandwiel van de dieselpomp
riem eerst op het tandwiel van de krukas gelegd, gespannen gehouden over langst eerste rolletje, dan strakgehouden over het tandwiel van de pomp, zo langst het tandwiel van de nokken as en de riemspanner, alle bouten en kalleerpen verwijderd, riem gespannen, motor 4x volledig rond gedraait, en gecontrolleerd of de bouten nog in de gaten pasten bij respectievelijk nokkenas en dieselpomp en dit was inderdaad zo. Is er misschien nog een manier om dat ding verkeed te zetten?
groeten Pieter














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De pomp dien je met 2 bouten te blokeren..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
ja, dat weet ik wel maar als je 1 gat juist hebt staat het andere automatisch juist he, stond toch in mijn vraagbaak, de positie van het tandwiel veranderd dan toch niet als de gaten overeen komen? Of ben ik hier verkeerd in?
websster schreef:ja, dat weet ik wel maar als je 1 gat juist hebt staat het andere automatisch juist he, stond toch in mijn vraagbaak, de positie van het tandwiel veranderd dan toch niet als de gaten overeen komen? Of ben ik hier verkeerd in?
Een andere forummer had recent dezelfde gedachtegang met zijn turbodiesel. Die heeft daarna de pomp geblokkeerd met 2 bouten en daarna de riem gemonteerd. Waarna de motor wel goed liep! Het schijt dat de pomp met 1 bout nog te veel speling heeft. Ik zou de pomp toch maar eens blokkeren met 2 bouten.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmmm…. dat zou je wel gaan denken…
weet je heel zeker dat je hem goed ontlucht hebt? Ook op de leidingen?
Het is niet zo dat je één bout gebruikt hebt maar dat die ene toevallig voor het verkeerde gat staat?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Pomp had geen speling heb het gecontroleerd, in 1 van de 4 keer dat ik deze week die f*cking distributie riem heb opgelegd heb ik inderdaad de twee bouten gebruikt, met het zelfde resultaat
Alles is goed ontlucht, heb de leidingen van de injectoren aan injectorkant los gedraait en gestart tot hier diesel uitkwam en toen terug vast gedraait, ik heb de motor toen zeker een kwartier zo laten draaien met dat kabaal en die witte walm (ocharme de buren…)
groeten pieter






























Totaal aantal Berichten: 11867
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vocht in je brandstoftraject? Zeker ivm met witte rook…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
geen vocht, zit nieuwe brandstof filter op, en in de vorige zat ook geen water
ik was juist even in mijn haynes citroen diesel manual aan het kijken bij foutopsporingen en daar staat het fenomeen overfueling of teveel brandstof krijgen? kan dit een oorzaak zijn van mijn probleem?






























Totaal aantal Berichten: 11867
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Krijg je eerder zwarte rook van. Maar het kan, lekkende verstuiver(s) bijvoorbeeld kunnen wel weer tot een ‘kloppende’ motor leiden. Ik had in een oude Olyslager voor de MB W123 een vrij goede diesel-diagnosegids, maar die ligt in de werkplaats dus daar kan ik nu niet bij… daar stond veel meer in over pingelen bij een diesel… Met een beetje mazzel kan ik dat in de loop van het weekend opsnorren. Meja, dat duurt
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
rob,
dus de bouten die de pomp met de flens verbind los zetten en draaien met de pomp?
heb ik nog niet geprobeerd, dit bedoel je toch he!
groeten pieter





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dat is gegarandeerd de manier om je verstuiverleidingen te molesteren. Je mag alleen de pomp verdraaien als je eerst de spanning van de leidingen afhaalt!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
De pomp is kwa timing idd te verstellen, dit heeft niets met je distributie te maken.
Die ligt goed, je pompwiel blijft staan en dan ga je de pomp verdraaien waardoor je het inspuitmoment regelt.
Je beschrijft trouwens witte rook?
Wit is water, of is het eerder grijs?
Als je weet dat alles goed staat van distributie en alles lekvrij is zou ik de injectoren testen en dan eventueel pomp vervangen.
Zet voor de veiligheid een stuk doorzichtige brandstofslang tussen de filter en de pomp, zie je de lucht moest die er zijn.
Controleer ook of je mazoutafsluiter op de pomp wel volledig opent.
Eventueel ook met de opvoerpomp blijven pompen tijdens starten/draaien.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.


Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Hey de mannen,
na een vijfde keer de distributieriem op te leggen…
vroem…HOERA
Wat hebben wij nu anders gedaan, polie van krukas afgehaald en de riem er zo opgelegd, er zat blijkbaar een beetje speling tussen het tandwiel van de nokkenas en de borgbout waardoor de riem tussen nokkenas en dieselpomp redelijk los hing, speling heb ik opgevangen door de nokkenas een millimetertje te verdraaien waardoor tandjes van de riem precies in het tandwiel vielen en de riem gespannen stond
voila vroem het draait terug
bedankt aan allen die gepost hebben
het was een zeer leerrijke ervaring
groeten
Pieter