Beide V-snaren van de pomp zijn versleten. Om die te vervangen, moet onder meer de wartel van de pomp worden losgedraaid.
Vraagje
Kan ik bij het losdraaien volstaan met een paar slagen en na de vervanging de wartel gewoon weer aandraaien zonder het rubbertje te vervangen? Of moet ik dat vervangen? In dat geval moet ik hiervoor speciaal naar de DS-garage. Vandaar mijn vraag.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Hoi,
Ik weet niet welke wartel er prescies los moet om de snaren te vervangen.
Als het over een hydraulisch dichtingsrubber gaat kan je deze er uithalen, omdraaien en weer monteren, dan gaan ze terug een hele poos mee.
succes.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het hangt er nogal vanaf hoe het rubbertje er aan toe is. Ziet die er nog heel uit, dan kan je overwegen hem terug te zetten. Eventueel omgekeerd, ik vind dat wel een goede suggestie. Zie je het schroefdraad in het rubbertje staan, of hangen er stukjes rubber los bij dan moet je hem toch wel vervangen.
Ik vervang ze voor de zekerheid altijd.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Je bedoelt dat je de wartel wilt lossen om de pomp te kunnen verdraaien ivm met het ontspannen en spannen van de riem? Dan kun je inderdaad volstaan met een enkele slag lossen. Je hoeft dan je rubbertje niet te vervangen. Ook al zou je de verbinding helemaal losnemen, als je voorzichtig bent en het leidingrubber niet beschadigd kun je hem gewoon weer gebruiken en de boel weer netjes dicht krijgen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De leiding zit gebeugeld aan het koppelingshuis, die zou ik even losmaken om niet te veel te hoeven buigen/bewegen aan de leiding.
Nieuw rubber kost je 1 euro, lekkage betekent dubbel werk.
Allemaal bedankt voor jullie antwoord. Ik ga vanavond aan de slag. Het hydraulische dichtingsrubbertje ga ik bekijken of dat nog goed is - bij twijfel ga ik het zeker vervangen.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik moet bij mij vier van de vijf snaren vervangen. En nog bestellen. Goed dat ik dit lees. Als ik dit nu netjes onthoud, ga ik de pomp niet verdraaien zonder eerst de leiding iets los te zetten. Mezelf kennende had dat zomaar gekund.
Gelukkig weet ik al wel dat de vin van de electrische fan er af moet om de snaren overal tussen door te krijgen.
Geweldig forum.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Heb jij een elektrische ventilator dan? Normaal gaan de snaren gewoon over de mechanische ventilator heen. Hoe dat bij een extra elektrische ventilator zit weet ik niet….
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een 23 heeft een elektrische fan voor de mechanische, maar volgens mij hoeft alleen de mechanische los van de poelie. Als je die dan naar voren schuift moeten de snaren tussen de motor van de elektrische fan en de poelie door kunnen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist! en eraf halen doe je met de kniptang! Geen oude snaren bewaren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gisteravond zonder problemen de vier snaren vervangen. Kunststof mechanische ventilator moest er wel af, waarna ik de nieuwe snaren gemakkelijk tussen de elektrische ventilator en de poeli van de waterpomp kon schuiven. Oude snaren (goeie tip Bogaard!) doorgeknipt. Rubbertje van de hydraulische pomp voor de zekerheid vernieuwd.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
mja, ik zou ook de 4 snaren in mijn geval willen vervangen. Voor die van de waterpomp heb ik begrepen dat de ventilator erafmoet, maar voor die van de pomp… die leiding dus wat lossen, ook geen probleem, maar dan zit daar ook nog een veer en steun (bediening versnellingsbak??) in de weg, hoe doe je dat best??
alvast bedankt voor de tips!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is de koppelingsbediening. Bout, 14 mm, eerst even markeren met een druppie verf of stift, en dan indraaien. Veer er af, stangetje er tussen uit, klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ah, ok, en dat markeren is dan om te weten hoever je de bout weer moet indraaien bij het monteren neem ik aan?
Morgen gaan we dat proberen, ik laat nog wel weten hoe het verloopt :p






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ok, de riemen zijn er af, leiding los, schroef is eraf, moertje van de alternator (denk ik?) is ook los op die geleiderial, maar nu zie ik dat die onderaan ook nog vast zit met 2 moeren, (1 aan de kant van het blok en één aan de kant van de radiator) moeten deze ook los of is hier ergens een truc voor (moeren zitten muurvast…en je kan er weer zo goed bij…)












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee die moeten een slag los helaas…
de oude snij ik BTW altijd door.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>