Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hallo, Het zou willen lukken,net nu ik mijn XM heb verkocht, dat ze stil is gevallen,tijdens het rijden naar de technische controle
Gevolg: moeten laten afslepen door de wegenwacht.want ze wou niet meer starten.
Om even het één en ander te schetsen:Ik stond aan te schuiven in een file richting controle dienst,toen plots de XM begon te horten en stoten en stil viel(ZE STOND OP DIE MOMENT OP GAS)Ik probeer terug te starten wat heel moeizaam ging,maar ze starte.Dan nog 100 m gereden,viel stil, en toen wou ze niet meer starten. starter draait heel vlot rond,maar de motor slaat niet aan.
Nou heb ik een paar vragen: ze viel stil tijdens het rijden op gas,dus vermoede ik niet iets te vinden op het benzine circuit.
Thuis heb ik de benzine slang afgekoppeld komende van de tank, naar de demper,waar vlot benzine uit komt bij starten.Echter komt er geen benzine uit aan de andere kant,dus op de drukregelaar,en richting retour tank.
De VAB heeft de ontsteking getest met een bougie aan één bougiekabel te hebben bevestigd en laten vonken op de massa,waar volgens de VAB man vonk was.
Nu nog een vraag:kan de ontstekings module kapot zijn en toch nog vonk geven bij de kaarsen??
Wie weet raad???
Heb een ontstekingsmodule besteld,aangezien deze nog niet vervangen was, en de rest wel.
Dus samengevat: sloeg af op gas u hebt geen benzine TOEVOER en wel een vonk ??? staat en nog wel een + op de schakelaar waar je kan switchen tussen bezine danwel gas ??? geen + dan zijn zowel gas als benzine afgesloten. zekeringen goed ???
Blooper1963 schreef:
Nu nog een vraag:kan de ontstekings module kapot zijn en toch nog vonk geven bij de kaarsen??
antwoord: NEE.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb WEL benzine toevoer tot aan de motor maar niet aan de uitgang op de drukregelaar??
Vonk is gemeten door de VAB man.
Alles werkt op de schakelaar binnen en de lampjes gaan.
Heb ook gebeld naar de gasboer,en die wist me te zeggen als de gascomputer stuk zou zijn,deze altijd doorschakeld naar benzine en ook de lampjes een knippercode geven. Maar op benzine start ze ook niet meer??
Dus zou het de ontsteking zijn,of de gasinstallatie??
Weet iemand waar precies ik een manometer kan plaatsen op het benzine circuit??
Alhoewel ik niet vermoed,iets aan de benzine te vinden,want ik reed op gas toen ze stil viel???
Bloop”
Horten en stoten en dan stilvallen wil zeggen geen brandstof: als de ontsteking uitvalt is het .... in een keer uit.
“normaliter” wordt er als je gas inbouwt een schakelaar “gas - benzine” ingebouwd en twee relais, een voor de bediening Benzine ( extra relais, schakelt de bezinepomp uit als je op gas rijdt) en een voor de bediening gas ( schakelt waarschijnlijk de complete gasinstallatie).
Het lijkt er dus op dat je omschakeling gas-benzine geen van beide meer aanschakelt, dus zoeken maar, want….dat bouwt iedere leverancier/inbouwer weer anders in.
Tock een Citroen te veel? XM weg.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Heb daarnet de ontstekingsmoduul vervangen en zoals gevreesd,zonder resultaat.
Maar das geen verloren kost,want ik kan deze gebruiken op mijn SM-ontstekings project.
@ Citroensmgz:Ik geloof U best Peter,maar het is een gas dampinjectie,dus het gas word verdampt ingespoten.
Nu heb ik geen relais gevonden op het hele circuit,maar wel dat ze signiaal aftappen van de benzine injector kabeltjes.Dit gaat de gascomp in en daar uit komen 2 draadbomen,waarvaan 1 naar de gasinjectoren gaat en de andere naar de bestaande benzine injectoren.
Kan ik met een gewoon testlampje zien of de benzine injectoren pulsen krijgen,want het zou best ook eens de XM-ECU kunnen zijn,alhoewel deze zelden stuk gaan.??
Yep,de XM is verkocht,want mijn dochter heeft er binnekort een C2 bij en dan zouden we 4 auto’s hebben,en dat begint kostelijk te worden op gebied van rijtaksen en verzekeringen.

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Als het lukt om met zo een gewoon auto testlapje de pulsen te meten op de injectorkabeltjes,dan kan ik de gascomp nakijken!
Want als ik pulsen krijg uit de draden komende van de benzine ECU en geen op de benzine injectoren,dan is het de gascomp welke de geest heeft gegeven.Klopt dit,is dit mogelijk om zo tot een besluit te komen??
Ik had dit graag geweten,want de wagen is naar mij thuis afgesleept en indien ze naar de gasboer moet is dat 70 km of naar mijn dealer ok ergens een 60 tal km.
Hij moet natuurlijk wel rijden vooraleer ik hem koop hé
Maar apprecieer het héél erg dat je het allemaal nauwkeurig uitzoekt en ik word er weer wat wijzer van m.b.t. Xm’s
Gr.
Edit:
we vermoeden dus dat door een fout of defect van de gascomputer er geen correct signaal meer wordt gegeven voor de benzine-injectie?

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zeer zeker Gary!! Ik verkoop geen auto,welke niet correct werkt.
Das toch wel kut héé!! Ik rij er nu bijna 2 jaar mee,zonder problemen en nu ik ze aan U wil verkopen gebeurd dit! Maar al goed dat het bij mij gebeurd en niet bij U,want ik vermoed dat je mij anders met een scheef oog zou bekijken.
Ik begin er steeds meer en meer de gascomp van te verdenken,want ik had U reeds gezegd,dat ze de voorbije winter ook al eens zo gehort en gestoot heeft.en toen is dat vanzelf op gehouden.Ik laat U weten als het opgelost is.
En geloof mij of niet,ik had net mijn pechverhelping opgezegd voor de XM.resultaat? Heb mij weer mogen lid maken voor 1 jaar!kostenplaatje:
212,00 € Maar ja,dit zijn Uw problemen niet héé.
ik twijfel niet aan jouw eerlijkheid hoor Dominique..
Toen ik met de xm gereden heb, is er voor mij echt een wereld open gegaan en was er echt niets te voelen aan de auto.
Vermoed dat het een gevalletje brute pech,doffe ellende is.
En toch zegt de gasboer dat je dat zou moeten zien aan het displaytje?

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
stalsie schreef:Vermoed dat het een gevalletje brute pech,doffe ellende is.
En toch zegt de gasboer dat je dat zou moeten zien aan het displaytje?
ja brute pech
De gasboer zegt dit inderdaad,maar komt morgen toch met een nieuwe gascomp aandraven.
Ik denk dat je XM gewoon niet weg wil… Das trouwens een dure pechhulp. Werkt het in België per auto? Volgens mij maakt dat in Nederland niet uit…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ze gaat nochtans een goede thuis krijgen hoor
Ok, ik kan nog niet zo goed met diravi rijden,maar daarom moet ze nog geen kuren krijgen hé
Diravi went vanzelf… Straks wil je niets anders!
Citroën XM turbo ct
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Blooper1963 schreef:starter draait heel vlot rond,maar de motor slaat niet aan.
Je startmotor draait héél snel rond? Sneller als anders?
Distributieriem gebroken; koppakking eruit en geen compressie meer?
Weet je zeker dat alles nog naar behoren draait?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Distributieriem zal t niet zijn… Dit blok heeft een ketting….
Citroën XM turbo ct
Was het een Prins installatie? Daar zit 2 jaar garantie op, dus de gasboer mag ‘t dan mooi uitzoeken!