Ciao a tutti!
Ik heb al eens gezocht op het forum, maar kon niet echt een goede link vinden….
We weten allemaal dat het erg warm wordt binnen als je lang rijdt in de zomer (zeker hier bij 30C!). Beslist geen pretje, en we kunnen wel stellen dat de luchtverversing voor de binnenruimte zonder airco vrij belabberd is. Dit komt mijns inziens door de zeer slechte afvoer van warmte onder de motorkap: de warmte wordt in weze tegen het schutbord aangedrukt tijdens rijden en kan alleen ontsnappen via de spleten net onder de voorruit. Dus: dashboard etc. worden echt bloedheet, en na een tijdje geeft ook de (rechter) verse luchttoevoer veelal lauw tot warme lucht, ook met blazer aan. Ik heb al gechecked of die ventilator wel verse lucht aanzuigt en heb alle luchtbuizen goed dichtgemaakt van mogelijke intrede van motorwarmte.
Mijn idee is nu om een paar ventilatortjes (mogelijk iets als comuterventliatoren ofzo) in te bouwen die de lucht onder de motorkap afvoeren naar buiten. Via de wielkasten of onderplaat ofzo.
Iemand ervaring? De temp is het enige irrtitante aan het zweven in de zomer, zelf met raampjes open! Misvatting van de geniale ingenieurs aan de Quai de Javel….
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Re: Erg warm binnen!
Hilko Schmitt schreef:De temp is het enige irrtitante aan het zweven in de zomer, zelf met raampjes open! Misvatting van de geniale ingenieurs aan de Quai de Javel….
Even opnemen voor deze geniale ingenieurs Volgens mij hadden ze in de planning om er een andere motor in de DS-en te stoppen. Vanwege tijdsdruk is er toch besloten om er een afgeleide van de Traction in te zetten. De motor die eerst op de planning lag maakte het mogelijk een bank in plaats van 2 stoelen voorin te zetten, omdat in het midden het schutbord dat niet naar voren zou hoeven. Ik ben nog steeds benieuwd hoe dat eruit zou zien.
Maar goed, schiet jij niets mee op.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hier warm? Wat dacht je van Azië (ja, hebben we geprobeerd, ook in de DS: Georgië, Turkije van west naar oost, Oekraïne, allemaal in juli/augustus).
Kijk eens op http://www.dsinasia.com hoe ze daar de motorruimte “koelen”...
Citroen!


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De motorwarmte wordt bij een DS (of trax) natuurlijk ook wel heel erg dicht tegen het schutbord gegenereerd he. Extra warmteisolatie of een hitteschild zou ook nog enig soelaas kunnen bieden wellicht. Verder is dit natuurlijk gewoon een puntje dat bij het rijden met een klassieke voiture hoort he














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Forget it. Er werkt maar één ding: Airco.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Re: Erg warm binnen!
Hilko Schmitt schreef:Mijn idee is nu om een paar ventilatortjes (mogelijk iets als comuterventliatoren ofzo) in te bouwen die de lucht onder de motorkap afvoeren naar buiten. Via de wielkasten of onderplaat ofzo.
Hilko
Luchtverplaatsing is veel te laag bij computerfans. Een radiator fan zou meer helpen, maar dan alleen bij stilstand/langzaam rijden. Tijdens rijden zou de lucht wel beter door de motorruimte kunnen worden geleid volgens mij. In Thailand maken de zelfs van die haaie-koelsleuven in de spatborden. Ik heb wel eens gedacht van die roosters in de spatborden te maken die ook in de 2e neus/cabrio’s(?) zaten.
Het isoleren van het ventilatiehuis hielp wel iets en luchtslangen met schuimbekleding.
Bij mij worden de beide (1 extra rechts) verwarmingsradiaoren toch warm bij gesloten klep door het retourwater van de lpg verdamper. Moet ik nog eens anders gaan routen..
Ventilatie in de DS kan volgens mij beter door ook achterin de lucht af te voeren. Sleufje in hoedenplank en gaten/sleuven in de achterplaat koffer (achter de kent.pl.houder) Eventueel met extra blower…
Wil ik nog eens mee experimenteren.
Airco heeft toch ook frisse lucht nodig maar is wel erg verleideidelijk. Universele standaard sets zijn wel te krijgen met condensors voor/tegen de radiator.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
erg warm binnen
Ventilatie in de DS kan volgens mij beter door ook achterin de lucht af te voeren. Sleufje in hoedenplank en gaten/sleuven in de achterplaat koffer (achter de kent.pl.houder) Eventueel met extra blower…
Wil ik nog eens mee experimenteren.
Volgens mij ligt daar het grootste voordeel te behalen. Elke andere auto heeft rooster net onder de achteruit om te ventileren. De ds heeft ze wel in de plaat maar er ligt bekleding op. Afvoer uit de koffer is de uitdaging maar nieuwere auto hebben vaak een klep met afsluitmembraam welke bij overdruk open gaat. Derze zitten vaak bij de achterbumper wat bij ons dsssen weer wat moeilijk wordt maar misschien in het binnenscherm?
gr. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
erg warm binnen
de quote is niet erg gelukt maar het is toch leesbaar
gr. Rens
[edit bogaard] zo dan![/edit]
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Volgens mij kun je dan beter een goede oplossing maken onder de C-stijlen op de hoedenplank, dan kan condenswater ook beter weg en verrot de boel daar ook minder…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
GW-tje schreef:Volgens mij kun je dan beter een goede oplossing maken onder de C-stijlen op de hoedenplank, dan kan condenswater ook beter weg en verrot de boel daar ook minder…....
Voor de achterpassagiers kan dit onhandig zijn i.v.m. geluid en tocht.
Ik gebruik momenteel het hoedeplank sleufje voor achterruit-ontwaseming mbv een klein kachelblowertje onder de hoedenplank.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Foto’s?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Herkenning DS-rijder in het voorjaar en de zomer ?
Gebruinde linkerarm en zweetvoeten.
C’est la vie sans airco!
grtz


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als nou die kachelkraan eens echt zou sluiten - dan zou je de blower kunnen gebruiken. Maar ja.
Enne - uit eigen ervaring weet ik dat die fabrieksairco wel koude lucht geeft waardoor de binnentemperatuur lager wordt dan buiten. Maar om nou te zeggen dat je ‘s zomers bij 30 graden in je nette pak koel en droog uitstapt. Mwah. Er zit wel een uitstroomopening in de voetenruimte, zodat die koel blijven. Desondanks voel je de hitte van de motor in het vooronder, ondanks het hitteschild.
Over die voeten gesproken: als je dan weet dat de airco geen verse lucht aanzuigt, dan wil je eigenlijk wel een beetje verse lucht binnenlaten. En die is dan weer warm ...
Geweldig: bij elke oplossing een probleem





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een van de handeltjes op “de bult ” is om de hoeveelheid toegevoerde lucht via het radiateurtje te regelen. Als je deze dicht zet is het niet zo erg dat de kachelkraan niet helemaal sluit. De toevoer van lucht via de radiateur wordt dan geblokkeerd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik vind het eigenlijk wel meevallen. Tot voor kort heb ik mijn DS altijd zakelijk gebruikt. Parkeren in de schaduw en rijden met de rechter voor- en achterraam een beetje open werkte goed, om ook in pak fris en monter bij klanten en relaties op de stoep te staan. Met een DS kun je ook gerust met open ramen rijden. Iets dat met moderne wagens een grote bulderpartij wordt. Wel heb ik het dak in zilvergrijs (gris Nacré) gespoten ipv donkerbruin en parkeer ik bij kantoor de wagen binnen.
Ook ben ik van mening dat de DS ondanks het ontbreken van ontluchtingskleppen of roosters de vieze lucht toch afvoert. Het dak ligt immers los op de achterdakrand en de kofferklep sluit ook niet luchtdicht.
Het liefst zou ik een schuifdak hebben. Alleen vind ik zo’n vouwdak oerlelijk en neemt een echt schuifdak de voor mij onmisbare hoofdruimte weg.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
GeraldDSuper schreef:Wel heb ik het dak in zilvergrijs (gris Nacré) gespoten ipv donkerbruin
Maakt weinig uit. De binnentemperatuur tussen een witte en een zwarte auto bij het in volle zon parkeren scheelt maar een een graad of 5. (Mythbusters) Een donkere auto vangt meer warmte op, maar straalt ook meer af. Wel warmt een donkere snéller op. Wat veel belangrijker is, is de hoeveelheid glas en interieur kleur.
Volg je hart, gebruik je hoofd.