Totaal aantal Berichten: 23
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Het is al weer vier jaar geleden dat wij onze DS 21 hebben gekocht. ‘s Zomers rijd ik er dagelijks mee. We gaan er ook mee op vakantie.
Iedere zomervakantie hebben we last van het volgende probleem: Wanneer wij een lang stuk met caravan in de bergen hebben gereden rijdt onze DS niet meer op benzine. Op LPG gaat alles prima. Wanneer de motor een dag later afgekoeld is kun je dezelfde hellingen op benzine wel nemen.
Ik moet toegeven dat ik het onderhoud door een DS garage laat doen. In Nederland kun je dit probleem niet reproduceren. De vermoedelijke diagnose was vorig jaar: vapour lock. Daarom werd de benzineleiding iets verplaatst. De afgelopen zomer trad hetzelfde fenomeen weer op.
Een andere mogelijkheid die werd genoemd door mijn garage was de toevoer van lucht. Mogelijk is die niet voldoende. Je zou het luchtfilter tijdelijk los kunnen halen wanneer je zonder GPL op een berghelling stil staat.
Binnenkort gaan wij weer op vakantie (als onze auto tenminste weer terug is, zie DS op reis topic). Hebben jullie tips om het probleem te voorkomen?
Naar aanleiding van het topic “Ontsteking valt weg bij warme motor” vroeg ik mij af of het mogelijk is dat de ontsteking wel (voldoende) werkt voor LPG maar niet voor benzine. Heel waarschijnlijk vind ik het zelf niet want ik meen mij te herinneren dat LPG hogere eisen stelt aan de ontsteking, maar misschien weet iemand hier meer van. Er zit een elektronische ontsteking op van een onbekend merk.
mvg
Ernst

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe heet wordt de motor? Heb je een watertemperatuurmeter? Met zo’n meter zie je aankomen of een motor erg heet wordt en kan je handelen (lagere versnelling kiezen of een eventuele extra electrische motorfan inschakelen).
Citroen!

Er zit een temperatuurmeter in (DS 21 hydr. met dashboard 69). Wanneer de motor echt heet wordt komt de meter op de grens rood/wit. Bij normaal weer in Nederland, zonder caravan blijft de meter mooi in het midden. Bij zeg 30 graden stijgt de temperatuur al. Ik weet niet of dit normaal is. Ook wanneer wij de caravan er achter haken stijgt de temperatuur iets.
Voordat wij naar Italie op vakantie gingen heb ik een radiateur van een 23 met elektrische fan laten monteren. Tijdens onze eerste vakantie naar Frankrijk ging de temperatuur al naar de grens rood/wit terwijl we op de payage reden zonder echte bergen en koud weer met regen. Opvallend genoeg ging de temperatuur wel omlaag bij het wachten voor de tolpoortjes. Na deze ervaring leek mij file rijden met warm weer voor de Gotthard tunnel met de oude radiateur geen goed idee. Vandaar de nieuwe met fan.
Wat betreft het schakelen. Wanneer ik meer dan ongeveer 3/4 gas moet geven schakel ik terug. Af en toe rij ik, ook op de snelweg, bijvoorbeeld in de Ardennen net voorbij Luik, in de tweede versnelling met een snelheid van ongeveer 65 km/h.

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Met een caravan achter de DS naar warme streken zou ik geen risico nemen: altijd een goede radiateur erin, bij twijfel een nieuwe.
Extra electrische fan is prima, zeker als je die ook vanaf je dashbord zelf in kan schakelen.
Citroen!
misschien een verplaatsing van je luchtinlaat dmv. een slang naar een kouder oord ergens voor de radiator.

De temperatuurmeter geeft dus nooit echt teveel aan, maar is het dan normaal dat je toch vapour lock krijgt of te weinig lucht in de carburateur? Terwijl rijden op LPG geen probleem is?
misschien niet te weinig lucht, maar heel erg hete adem..dat in combinatie met prettig voorverwarmde benzine..zou best wel vapour-lock kunnen opleveren.Hiervoor hoeft de motor niet te heet te worden.

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Ernst Visser schreef:De temperatuurmeter geeft dus nooit echt teveel aan, maar is het dan normaal dat je toch vapour lock krijgt of te weinig lucht in de carburateur? Terwijl rijden op LPG geen probleem is?
Als de meter tegen het rood aan staat, is de motor echt heet, en zet ik zeker de electrische fan -handmatig- aan. Anders is er zeker kans op vapour-lock.
Citroen!
Eenvoudig hulpmiddel om de temperatuur op warme reizen iets omlaag te brengen is het rondom verwijderen van de afdichtingsrubbers rond de motorkap (voorschermen en schutbord/voorruit). (eerlijk gezegd zijn die bij mij altijd standaard verwijderd). Twee rijen radiateur, geen extra fan, wel temp meter, nooit extreme hitteproblemen (wel extreme reizen). Heb als extra koeling wel twee roosters in de motorkap. (nood breekt wetten)...