1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Stuurhuis kanteling probleempje
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 09 juni 2009 09:54 PM

Hallo,

Ik heb afgelopen weekend een kapotte stuurhuishoes vervangen aan de rechter zijde. Ik heb dit gedaan door de stang/staaf/stuurhuisding los te halen en de hoes er zo overheen te schuiven en na veel gepiel zit ie er mooi op.

Een vriend van mij zei zorg dat je hem goed markeerd. Dit had ik ook gedaan in de links rechts richting maar niet in de draairichting (= kanteling stuurhuis). (les voor de volgende keer!) Ik had hem rechts helemaal eraf gehaald en links een beetje losgedraaid.
Maar goed, je raad het al, er zit een zwaarder stukje in als je het stuur draaid.
IK heb al helemaal naar links en rechts gestuurd en op en neer gegymnastiekt (2x) dus het ligt denk ik niet aan de ontluchting. Het zwaardere stukje zit ook precies op gezelfde plek.

Ik heb uiteraard al even op het forum gezocht en kwam toen bij  dit verhaal over het stuurhuis en daarom denk dat het aan de kanteling ligt.

Het advies is, stel het goed af met het juiste gereedschap (= gereedschap 1955). Prima, alleen hoe kom ik hieraan? Kan ik het zelf namaken? Is er een tekening van? of kan ik het simuleren door het stuur in een bepaalde stand zetten ofzo?

Tips zijn welkom,
bedankt alvast!
Mano

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 09 juni 2009 10:30 PM
  [ # 1 ]

Daar is echt mega veel over geschreven in dit forum. Zoek eens op stuurhuis.

Verder zie het werkplaatshandboek, staat er erg duidelijk in.

Tool is te leen (ik dacht ook te koop) bij het clubmagazijn. Chyparse verkoopt de tool dacht ik ook.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 juni 2009 10:47 PM
  [ # 2 ]

Dat stukkie gereedschap heb je niet nodig:

Zet de auto voor op bokken. Maak de klemmen waar het stuurhuis mee vast zit los en zet ze handvast.
Start de motor en draai het stuur een paar keer naar links en rechts. Nu richt het stuurhuis (kanteling) zichzelf.

Oude truc.

Citroen!

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 09 juni 2009 10:49 PM
  [ # 3 ]

Thanks DriverD,

lijkt me een mooie truc, ik ga hem zo proberen.
Als daarna het stuur weer spoepeltjes draaid, mag ik dan aannemen dat hij weer goed staat?

thanks,
Mano

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 juni 2009 10:58 PM
  [ # 4 ]

Yep, dan alleen de stuurhuisklemmen op het chassis nog vastdraaien (2 x 2 boutjes).

Citroen!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 10 juni 2009 04:09 PM
  [ # 5 ]

Toevallig heb ik dit gisteravond ook op deze manier gedaan. Bij controle met (zelfbouw) tool klopte dit precies!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 juni 2009 08:47 PM
  [ # 6 ]

Leuk he: Zelfinstellend! Je moet dat trucje dan wel kennen, bij deze dus.

Citroen!

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 11 juni 2009 02:01 AM
  [ # 7 ]

Bij mij lijkt het ook weer allemaal in orde thanks. Ik had ook ondekt dat het stangetje van de meedraaiende koplampen tegen de moer van de stuurkogel aankwam die heen en weer beweegt. Ik had de koeltunnel ook losgehaald enzo (versnelingsbak olie wisselen) en daarom was dat systeem denk ik net iets verschoven.
Maar dit had ook een kleine beetje weerstand en leek ook alsof er een zwaar stukje in het stuur zat…....

Nogmaals bedankt! ik kan weer de weg op!

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 11 juni 2009 12:06 PM
  [ # 8 ]

na een testritje van ee nkm of 10 vanochtend vond ik toch dat er nog een iets lastige stukje in zat. Het is niet heeeel zwaar, maar net even dat ik denk net iets zwaarder als voorheen.
Vooral met het insturen (begin van de stuurbeweging) en als ik plotseling terug stuur lijkt er een kleine ‘drempel’.

Misschien moet ik nog maar eens zelf-stellen of het met de tool proberen….

zijn er tekeningen van de tool 1955? camemBert jij hebt een zelfbouw tool, heb je hier tekeningen van ofzo? of een foto met de belangrijkste maten?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 juni 2009 01:52 PM
  [ # 9 ]

Dat hoeft niet aan de kanteling te liggen: Kan ook in de overlapdrukken zitten.

Citroen!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 11 juni 2009 03:11 PM
  [ # 10 ]
mano schreef:

Misschien moet ik nog maar eens zelf-stellen of het met de tool proberen….

zijn er tekeningen van de tool 1955? camemBert jij hebt een zelfbouw tool, heb je hier tekeningen van ofzo? of een foto met de belangrijkste maten?

Zie deze topic:

 

Bij mij komt de bout op de stuurbuis uit op de rand van het appeltje, even nameten bij jouw DS voor de juiste plek van deze bout.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 11 juni 2009 04:12 PM
  [ # 11 ]

Overlapdrukken…. ga maar eens even in het werkplaatshandboek kijken wat die precies doen…... Ik las hier al dat het afstellen door een garage moet gebeuren.

Link naar tool, bedankt! vreemd dat ik deze niet eerder had gevonden met zoeken… maar bedankt!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 juni 2009 09:15 PM
  [ # 12 ]

Kan het ook door de werking van het appeltje komen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 12 juni 2009 12:29 AM
  [ # 13 ]

zijdelinkse afstelling?

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 14 juni 2009 10:08 PM
  [ # 14 ]

na het checken met de zelfbouw tool kwam ik tot de conclusie dat de hoek vqan het stuurhuis nog niet klopte na de zelf-stel methode. Er wat zeker nog een 5 mm tussen het stuurhuis en het middelste pootje van de tool.

Nadat ik deze goed had afgesteld reed de ds weer als tevoren, soepel sturen in beide richtingen.

Wat me wel opvoel is dat de tool die ik zelf had gemaakt volgens de tekening niet helemaal goed uitkwam. het hoogste pootje zou ik op een afstand van 110mm doen ipv 100mm. hij kwam nu precies op het randje waar je het appeltje mee stelt.

bedankt voor jullie hulp!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 juli 2009 01:29 AM
  [ # 15 ]

Mijn stuurhuishoes rechts is kapot. Dus ik moet ook iets.

Vraagje aan Mano: begrijp ik dat je de hoes hebt vervangen zonder het stuurhuis eruit te halen? Ik heb zelft het idee dat dit zou moeten kunnen - maar ik lees dat eigenlijk nergens. Behalve in jouw verhaal als ik het goed begrijp.

Enne, DriverD, ergens in dit forum gaat het over het lijmen van die hoezen. Is dat ook iets wat ‘in situ’ kan?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook