Gisteren is de multiriem geknapt. Toen zag ik dat de HD-pomp niet geheel in lijn stond. Dat is mij niet opgevallen toen ik de pomp enkele maanden geleden heb vervangen. Nu blijken de nummers hetzelfde te zijn van de HD-pomp maar de kop met de poelie is een fractie smaller
De multiriem is om de krukaspoelie geslagen en naar binnen getrokken en heeft de distributieriem doen verspringen. Met het gevolg dat de kleppen en de zuigers elkaar tegen kwamen.
Hans.














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hans, dat is zeer lullig voor je… klote.
Maar… er is hoop: de xm 2.1 heeft namelijk stoters die met slepers werken in de kop. Knapt of verspringt de riem dan breken die slepers.
Je moet eens een pb aan mede-mod zx1.4i sturen, die heeft dat klussie vaak gedaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat geeft de burger moed…................
Als het klusje redelijk makkelijk te klaren is met niet te veel kosten dan ga ik dat uiteraard wel proberen.
Bedankt voor de tip









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Komt waarschijnlijk nog wel goed. Als Zx 1.4i je niet kan redden, dan weet ik het ook niet meer.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een XM diesel staan de kleppen loodrecht op de zuigers. De kleppen worden bediend door slepers, welke aan één kant op de klepsteel liggen en aan de andere kant op de hydraulische klepstoter, die hier feitelijk geen stoter is.
Raakt een zuiger een klep, dan breekt als eerste de sleper. ZX1.4i weet als geen ander hoe je dat aanpakt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Duss…..eigenlijk zijn het tuimelaars, zoals vroeger bij een onderliggende nokkenas.
Waarom worden die dingen dan slepers genoemd? Al die nieuwlichterij van tegenwoordig.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat ze niet tuimelen De nokkenas sleept er over heen namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

























Totaal aantal Berichten: 6344
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ik heb met ZX 1.4i ook de tuimelaars vervangen bij mijn inmiddels afgevoerde 2.1TD. Geen klus voor de beginner, maar goed te doen als je er een beetje handigheid in hebt.
Groet,
L









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ja, Nou, nou weet ik het ook niet meer hoor…...is het nou slepers of tuimelaars?
Kan ZX 1.4i hier misschien enig licht op schijnen?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Ik ga volgende week toch maar gewoon beginnen met repareren. Inmiddels een BX TZD Automatic gekocht en de XM geschorst dus kan er 3 maanden tot zelfs een jaar de tijd voor nemen (Dat laatste was ik niet van plan hoor).
Dus gelijk maar de eerste vraag:
Hoe kan ik de nok-as en de kruk-as weer gelijk zetten en moet de dieselpomp ook gelijk worden gezet of wordt dat door de ECU gedaan?
Ik heb dit klusje nog nooit gedaan dus zal heel veel moeten vragen…...........en dat doe ik dan ook
Hans.












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Oei oei buurman toch, dat is niet zo fijn.
Maar neem nou de raad aan van Waterman inzake ZX 1.4i.
Hij kan niet alléén heel lekker koken hij is ook nog eens héél verdomd handig met sleutelen.

























Totaal aantal Berichten: 6344
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
xmbreak schreef:Ik ga volgende week toch maar gewoon beginnen met repareren. Inmiddels een BX TZD Automatic gekocht en de XM geschorst dus kan er 3 maanden tot zelfs een jaar de tijd voor nemen
(Dat laatste was ik niet van plan hoor).
Dus gelijk maar de eerste vraag:
Hoe kan ik de nok-as en de kruk-as weer gelijk zetten en moet de dieselpomp ook gelijk worden gezet of wordt dat door de ECU gedaan?
Ik heb dit klusje nog nooit gedaan dus zal heel veel moeten vragen…...........en dat doe ik dan ook![]()
Hans.
Om eens lekker direct uit de hoek te komen, koop een Haynes o.i.d. en lees alles relevante hoofdstukken tot je precies begrijpt waar je mee bezig bent en hoe het allemaal werkt, verzamel de benodigde onderdelen en begin DAN met sleutelen.
Groet,
L
Zx1.4i is inmiddels benaderd met een e-mail omdat begrijpend engels lezen in een Haynes niet mijn sterkste kant is en in de vraagbaken niets te vinden is over mijn bovenstaande vragen. Ik hou jullie op de hoogte.
Hans.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Zou nog wel eens zo kunnen zijn dat je de drie maanden schorsing niet gaat halen. Voor die tijd zou de dame alweer op straat kunnen staan
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Lucas Unger schreef:Om eens lekker direct uit de hoek te komen, koop een Haynes o.i.d. en lees alles relevante hoofdstukken tot je precies begrijpt waar je mee bezig bent en hoe het allemaal werkt, verzamel de benodigde onderdelen en begin DAN met sleutelen.
De riem van een 2.1TD is absoluut niet voor de beginnende sleutelaar, Lucas en ik hebben vaker de riem van dit type motor gedaan, ik blijf het de meest moeilijke en tijdrovende riemklus vinden. Ik heb je email ontvangen, maar helaas kan ik dit klusje niet in een emailtje uitleggen, voor deze klus is zul je meer moeten weten en kunnen dan de vragen die je stelt. In de Haynes staat het zeer duidelijk beschreven, maar goed als je niet zo sterk ben in Engels, zul je een handje hulp nodig hebben.
Ik wil je wel helpen, maar dat lukt me niet op korte termijn, heb zelf een auto in de schorsing staan, deze wil ik binnen 3 maanden klaar hebben.