XM naar z’n grootje…................
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 13 juni 2009 04:21 PM

Gisteren is de multiriem geknapt. Toen zag ik dat de HD-pomp niet geheel in lijn stond. Dat is mij niet opgevallen toen ik de pomp enkele maanden geleden heb vervangen. Nu blijken de nummers hetzelfde te zijn van de HD-pomp maar de kop met de poelie is een fractie smaller Shocked
De multiriem is om de krukaspoelie geslagen en naar binnen getrokken en heeft de distributieriem doen verspringen. Met het gevolg dat de kleppen en de zuigers elkaar tegen kwamen. Confused

Hans.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 juni 2009 04:33 PM
  [ # 1 ]

Hans, dat is zeer lullig voor je… klote.

Maar… er is hoop: de xm 2.1 heeft namelijk stoters die met slepers werken in de kop. Knapt of verspringt de riem dan breken die slepers.

Je moet eens een pb aan mede-mod zx1.4i sturen, die heeft dat klussie vaak gedaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 13 juni 2009 04:39 PM
  [ # 2 ]

Dat geeft de burger moed…................
Als het klusje redelijk makkelijk te klaren is met niet te veel kosten dan ga ik dat uiteraard wel proberen.
Bedankt voor de tip very good

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 13 juni 2009 08:06 PM
  [ # 3 ]

Komt waarschijnlijk nog wel goed. Als Zx 1.4i je niet kan redden, dan weet ik het ook niet meer.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 juni 2009 08:46 PM
  [ # 4 ]

Bij een XM diesel staan de kleppen loodrecht op de zuigers. De kleppen worden bediend door slepers, welke aan één kant op de klepsteel liggen en aan de andere kant op de hydraulische klepstoter, die hier feitelijk geen stoter is.

Raakt een zuiger een klep, dan breekt als eerste de sleper. ZX1.4i weet als geen ander hoe je dat aanpakt Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 13 juni 2009 08:51 PM
  [ # 5 ]

Duss…..eigenlijk zijn het tuimelaars, zoals vroeger bij een onderliggende nokkenas.

Waarom worden die dingen dan slepers genoemd? Al die nieuwlichterij van tegenwoordig.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 juni 2009 02:12 AM
  [ # 6 ]

Omdat ze niet tuimelen Wink  De nokkenas sleept er over heen namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6344
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 14 juni 2009 03:35 AM
  [ # 7 ]

Ik heb met ZX 1.4i ook de tuimelaars vervangen bij mijn inmiddels afgevoerde 2.1TD. Geen klus voor de beginner, maar goed te doen als je er een beetje handigheid in hebt.

Groet,

L

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 15 juni 2009 04:33 PM
  [ # 8 ]

Ja, Nou, nou weet ik het ook niet meer hoor…...is het nou slepers of tuimelaars?
Kan ZX 1.4i hier misschien enig licht op schijnen?

Laughing

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 17 juni 2009 01:53 AM
  [ # 9 ]

Ik ga volgende week toch maar gewoon beginnen met repareren. Inmiddels een BX TZD Automatic gekocht en de XM geschorst dus kan er 3 maanden tot zelfs een jaar de tijd voor nemen Cool  (Dat laatste was ik niet van plan hoor).
Dus gelijk maar de eerste vraag:
Hoe kan ik de nok-as en de kruk-as weer gelijk zetten en moet de dieselpomp ook gelijk worden gezet of wordt dat door de ECU gedaan?
Ik heb dit klusje nog nooit gedaan dus zal heel veel moeten vragen…...........en dat doe ik dan ook Cool

Hans.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 17 juni 2009 03:24 AM
  [ # 10 ]

Oei oei buurman toch, dat is niet zo fijn.

Maar neem nou de raad aan van Waterman inzake ZX 1.4i.

Hij kan niet alléén heel lekker koken hij is ook nog eens héél verdomd handig met sleutelen.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6344
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 17 juni 2009 03:30 AM
  [ # 11 ]
xmbreak schreef:

Ik ga volgende week toch maar gewoon beginnen met repareren. Inmiddels een BX TZD Automatic gekocht en de XM geschorst dus kan er 3 maanden tot zelfs een jaar de tijd voor nemen Cool  (Dat laatste was ik niet van plan hoor).
Dus gelijk maar de eerste vraag:
Hoe kan ik de nok-as en de kruk-as weer gelijk zetten en moet de dieselpomp ook gelijk worden gezet of wordt dat door de ECU gedaan?
Ik heb dit klusje nog nooit gedaan dus zal heel veel moeten vragen…...........en dat doe ik dan ook Cool

Hans.

Om eens lekker direct uit de hoek te komen, koop een Haynes o.i.d. en lees alles relevante hoofdstukken tot je precies begrijpt waar je mee bezig bent en hoe het allemaal werkt, verzamel de benodigde onderdelen en begin DAN met sleutelen.

Groet,

L

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 17 juni 2009 12:10 PM
  [ # 12 ]

Zx1.4i is inmiddels benaderd met een e-mail omdat begrijpend engels lezen in een Haynes niet mijn sterkste kant is en in de vraagbaken niets te vinden is over mijn bovenstaande vragen. Ik hou jullie op de hoogte.

Hans.

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 17 juni 2009 10:02 PM
  [ # 13 ]

Zou nog wel eens zo kunnen zijn dat je de drie maanden schorsing niet gaat halen. Voor die tijd zou de dame alweer op straat kunnen staan

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12528
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 juni 2009 06:07 AM
  [ # 14 ]
Lucas Unger schreef:

Om eens lekker direct uit de hoek te komen, koop een Haynes o.i.d. en lees alles relevante hoofdstukken tot je precies begrijpt waar je mee bezig bent en hoe het allemaal werkt, verzamel de benodigde onderdelen en begin DAN met sleutelen.

De riem van een 2.1TD is absoluut niet voor de beginnende sleutelaar, Lucas en ik hebben vaker de riem van dit type motor gedaan, ik blijf het de meest moeilijke en tijdrovende riemklus vinden. Ik heb je email ontvangen, maar helaas kan ik dit klusje niet in een emailtje uitleggen, voor deze klus is zul je meer moeten weten en kunnen dan de vragen die je stelt. In de Haynes staat het zeer duidelijk beschreven, maar goed als je niet zo sterk ben in Engels, zul je een handje hulp nodig hebben.

Ik wil je wel helpen, maar dat lukt me niet op korte termijn, heb zelf een auto in de schorsing staan, deze wil ik binnen 3 maanden klaar hebben.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook