Vlampijp in RVS?
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 15 juni 2009 04:00 PM

Goedemorgen,

ik heb al het nodige rondgezocht op het forum, dus excuses als het een oud onderwerp is. Maar ik wil ff graag jullie mening weten.

De uitlaat moet vervangen worden; heeft het zin om de vlampijp in RVS uit te voeren?
Ik rij ongeveer 20000 km per jaar en zag dat bij de huidige auto eigenlijk alleen de vlampijp en de flexibele pijp aangetast zijn. Vandaar dat ik me afvroeg of mn de vlampijp niet wat duurzamer moet.

Als er verder nog tips zijn voor het vervangen hou ik me warm aanbevolen..

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 15 juni 2009 04:35 PM
  [ # 1 ]

Zit ik ook aan te denken. RVS vlampijp varieert van 129 (Chyparse) tot 198 (D Sassen) Euro, de RVS flex van 94 (Ch) tot 144 (D Sassen) Euro. DE RVS vlampijp is maar iets meer dan 2x duurder: 129 t.o.v. 56 Euro, de flex 94 t.o.v. 36 Euro.

De rest heb ik al klaar liggen om dan meteen ook gemonteerd te worden. Deze uitlaatdelen hebben al 6 jaar onder een andere DS gehangen en er blijkt een scheurtje bij de aansluitpijp van de flex in de demper te zitten. Dit kan ik gelukkig zelf lassen.
Ik heb mij laten vertellen dat RVS kwetsbaarder is vwb scheurtjes. Is dat zo, of komt dit omdat het in verhouding veeel langer onder een auto hangt dan gewoon ijzer? Dit roest a.h.w. eerder dan dat het scheurt?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 juni 2009 04:50 PM
  [ # 2 ]

RVS vlampijp zou ik niet doen. RVS voert de warmte veel slechter af, waardoor het uitlaatspruitstuk pisheet gaat worden. dat merk je weer in meer warmte onder de motorkap, wat weer door gaat stralen de kabine in. Een goede stalen vlampijp gaat 30 jaar mee…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 15 juni 2009 05:00 PM
  [ # 3 ]

vlampijp

Orginele vlampijp kan nog jaren mee denk ik, ook al ziet hij er minder uit.
Het deel wordt lekker warm en daardoor krijgt vocht geen kans zijn werk te doen, zeker niet met die kilometers.
Ze voeren ook veel slechter warmte af die RVS dingen zoals eerder aangegeven. Het lijkt me een beetje modegrill, want het staat wel erg mooi natuurlijk maar meerwaarde?
gr. Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 juni 2009 05:12 PM
  [ # 4 ]

Heb een nieuwe ijzeren vlampijp gemonteerd. Perfect. Heb wel een gevlochten flex. in rvs. ook fijn!
Als je iets in RVS wil dan moet je de achterpijpen doen. Die rotten snel omdat ze nooi warm worden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 16 juni 2009 01:09 AM
  [ # 5 ]

Zoals bij elke auto geldt : bij verbranding komt ook water vrij (in condens vorm). Dit zet zich af tegen de binnenkant van de uitlaat. Zodra je verder rijdt, warmt de uitlaat op van de uitlaatgassen en verdampt het afgezette water weer uit de uitlaat.
Remedie daarom, rijdt nooit korte ritten. Bij de DS geldt dit nog meer aangezien de uitlaat vrij lang is en achter omhoog loopt zodat water in vloeibare vorm in de pijp blijft staan.
Als je vele kilometers rijdt, niets aan de hand. Als je de DS langere tijd wegzet, even speciale regels toepassen om de uitlaat lang goed te houden.

Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook