Beste Forumleden,
Ik overweeg een proefrit in een ID 19 B uit 68. De auto is op enige reis afstand voor mij te bezichtigen en ik vraag me dan ook af of een ID zonder stuurbekrachtiging goed handelbaar is?
Mijn vrouw wil er ook graag in kunnen sturen, vandaar.
Alvast bedankt voor de reactie!
Groet, Molenaar
Ps. de auto die ik op het oog heb is midden jaren 90 ingevoerd en 6 jaar geleden voorzien van een nieuw laklaag. Welicht zijn er nog tips waardoor ik kwaliteit kan onderscheiden bij de aanblik ter plaatse.
Is het ‘s avonds kouder dan buiten?
Op snelweg ed met snelheid gaat het wel goed, alleen het inparkeren is zonder bekrachtiging erg zwaar. Volgens mij had een ID19 B doorgaans wel stuurbekrachting, zeker uit ‘68. Maar ik kan me vergissen. Als je de auto dagelijks zou gaan gebruiken zou ik zeker een met stuurbekrachting kopen…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gaat prima, alleen bij parkeren moet je de auto aan het rollen houden, anders trek je je een breuk….
Citroen!
Re: Hoe rijdt een ID 19B 2.0 zonder stuurbekrachtiging
Molenaar schreef:Ps. de auto die ik op het oog heb is midden jaren 90 ingevoerd en 6 jaar geleden voorzien van een nieuw laklaag. Welicht zijn er nog tips waardoor ik kwaliteit kan onderscheiden bij de aanblik ter plaatse.
Kijk even op de site van de DS Club:
voor de aankooptips.
En uiteraard bevat dit forum veel informatie waar je als aspirant koper wat mee kunt.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb vandaag toevallig een enthousiaste gebruiker ontmoet: rijdt veel rustiger dan het ‘zoekerige’ van een bekrachtigd stuurhuis. Volgens hem dan
Parkeren idd langzaam blijven rijden tijdens sturen!
Ook ik ben “onbekrachtigd-DS-rijden-addict”. Rijdt inderdaad veel minder zenuwachtig, en stabieler. Wegligging fantastisch, lange afstand rijden zeker niet zwaarder. (stuurwiel is ook groter (en mooier)). Inparkeren is inderdaad even het truukje van sturen terwijl de auto rolt, gaat prima, ook voor diegenen met kleine biceps.
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ze onverslijtbaar zijn (NOOIT meer in-of uitwendige lekkage) en minder slijtage van de voorbanden.
Ik heb mijn DSsen altijd standaard omgebouwd naar onbekrachtigd.
Als de DS (ID) die je wilt gaan bekijken verder naar je wensen is, laat ‘m dan om die reden niet staan.

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Als het sturen zwaar wordt, dan weet je dat het tijd is je banden weer op spanning te krijgen.
De DS heeft voor de grootte van de auto en het gewicht vrij smalle banden. Tel daarbij op dat het draaipunt van de wielen in het midden van die wielen zit (zie ), en het zal hiermee een van de lichtst sturende auto’s zonder stuurbekrachtiging zijn van deze klasse.
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Totaal aantal Berichten: 587
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Re: Hoe rijdt een ID 19B 2.0 zonder stuurbekrachtiging
Thnks! Ik neem de lijst mee!
Erict schreef:Molenaar schreef:Ps. de auto die ik op het oog heb is midden jaren 90 ingevoerd en 6 jaar geleden voorzien van een nieuw laklaag. Welicht zijn er nog tips waardoor ik kwaliteit kan onderscheiden bij de aanblik ter plaatse.
Kijk even op de site van de DS Club:
voor de aankooptips.
En uiteraard bevat dit forum veel informatie waar je als aspirant koper wat mee kunt.
Bedankt voor de vlotte reactie’s!
—> Driver D zie mail.
Morgen check, proefrit, nadenken…...
Groet, Molenaar