Hoe rijdt een ID 19B 2.0 zonder stuurbekrachtiging
Molenaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 16 juni 2009 08:23 PM

Beste Forumleden,

Ik overweeg een proefrit in een ID 19 B uit 68. De auto is op enige reis afstand voor mij te bezichtigen en ik vraag me dan ook af of een ID zonder stuurbekrachtiging goed handelbaar is?

Mijn vrouw wil er ook graag in kunnen sturen, vandaar.

Alvast bedankt voor de reactie!

Groet, Molenaar

Ps. de auto die ik op het oog heb is midden jaren 90 ingevoerd en 6 jaar geleden voorzien van een nieuw laklaag. Welicht zijn er nog tips waardoor ik kwaliteit kan onderscheiden bij de aanblik ter plaatse.

Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 16 juni 2009 08:31 PM
  [ # 1 ]

Op snelweg ed met snelheid gaat het wel goed, alleen het inparkeren is zonder bekrachtiging erg zwaar. Volgens mij had een ID19 B doorgaans wel stuurbekrachting, zeker uit ‘68. Maar ik kan me vergissen. Als je de auto dagelijks zou gaan gebruiken zou ik zeker een met stuurbekrachting kopen…

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 juni 2009 09:21 PM
  [ # 2 ]

Gaat prima, alleen bij parkeren moet je de auto aan het rollen houden, anders trek je je een breuk….

Citroen!

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 16 juni 2009 10:45 PM
  [ # 3 ]

Re: Hoe rijdt een ID 19B 2.0 zonder stuurbekrachtiging

Molenaar schreef:

Ps. de auto die ik op het oog heb is midden jaren 90 ingevoerd en 6 jaar geleden voorzien van een nieuw laklaag. Welicht zijn er nog tips waardoor ik kwaliteit kan onderscheiden bij de aanblik ter plaatse.

Kijk even op de site van de DS Club:

 

voor de aankooptips.

En uiteraard bevat dit forum veel informatie waar je als aspirant koper wat mee kunt.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 17 juni 2009 12:16 AM
  [ # 4 ]

Heb vandaag toevallig een enthousiaste gebruiker ontmoet: rijdt veel rustiger dan het ‘zoekerige’ van een bekrachtigd stuurhuis. Volgens hem dan Cool

Parkeren idd langzaam blijven rijden tijdens sturen!

knuffel

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 17 juni 2009 12:48 AM
  [ # 5 ]

Ook ik ben “onbekrachtigd-DS-rijden-addict”. Rijdt inderdaad veel minder zenuwachtig, en stabieler. Wegligging fantastisch, lange afstand rijden zeker niet zwaarder. (stuurwiel is ook groter (en mooier)). Inparkeren is inderdaad even het truukje van sturen terwijl de auto rolt, gaat prima, ook voor diegenen met kleine biceps.
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ze onverslijtbaar zijn (NOOIT meer in-of uitwendige lekkage) en minder slijtage van de voorbanden.
Ik heb mijn DSsen altijd standaard omgebouwd naar onbekrachtigd.
Als de DS (ID) die je wilt gaan bekijken verder naar je wensen is, laat ‘m dan om die reden niet staan.
Very Happy

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 17 juni 2009 01:23 AM
  [ # 6 ]

Als het sturen zwaar wordt, dan weet je dat het tijd is je banden weer op spanning te krijgen.  Laughing
De DS heeft voor de grootte van de auto en het gewicht vrij smalle banden. Tel daarbij op dat het draaipunt van de wielen in het midden van die wielen zit (zie   ), en het zal hiermee een van de lichtst sturende auto’s zonder stuurbekrachtiging zijn van deze klasse.
Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 17 juni 2009 12:34 PM
  [ # 7 ]

Ik zou de DS daarop niet laten staan. Mocht het toch te zwaar sturen, kun je ‘em altijd om (laten) bouwen met originele onderdelen (pomp, stuurhuis), of met electrische stuurbekrachtiging  . Origineel ben je zo’n € 1.000,- aan onderdelen kwijt. Dat electrische kost inclusief inbouw het dubbele.

Profiel  
 
Molenaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 17 juni 2009 09:48 PM
  [ # 8 ]

Re: Hoe rijdt een ID 19B 2.0 zonder stuurbekrachtiging

Thnks! Ik neem de lijst mee!

Erict schreef:
Molenaar schreef:

Ps. de auto die ik op het oog heb is midden jaren 90 ingevoerd en 6 jaar geleden voorzien van een nieuw laklaag. Welicht zijn er nog tips waardoor ik kwaliteit kan onderscheiden bij de aanblik ter plaatse.

Kijk even op de site van de DS Club:

 

voor de aankooptips.

En uiteraard bevat dit forum veel informatie waar je als aspirant koper wat mee kunt.

Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Profiel  
 
Molenaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 17 juni 2009 09:54 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de vlotte reactie’s!

—> Driver D zie mail.

Morgen check, proefrit, nadenken…...

Groet, Molenaar

Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook