1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Olieverbruik
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 16 juni 2009 01:23 AM

Beste mensen,

Sinds enige tijd is me bekend dat m’n DS olie verbruikt. Dit verbruik lijkt echter erger te worden. Heeft iemand opties die dit zouden kunnen verhelpen zonder een complete motor-revisie ?
Wat zijn de kosten hiervan ?
Wellicht kan ik dan sparen en investeren in een paar blikken olie tot de tijd dat ik het geld bij elkaar heb…...

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 16 juni 2009 10:43 AM
  [ # 1 ]

Er zijn natuurlijk allerlei smeerseltjes in de handel die hiervoor gouden bergen beloven. Het ligt er gewoon aan waar de lekkage/verbruik optreedt. Bij uitwendige lekkage of lekkage langs keerringen/klepseals kun je een olietoevoeging proberen. Is het olieverbruik langs zuigerveren, dan zul je toch gewoon aan het werk moeten. Hoe hoog is het verbruik momenteel?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 juni 2009 02:56 PM
  [ # 2 ]

Zit er al 20W50 olie in de motor?
Complete motorrevisie hoeft niet meteen: Je kan beginnen met alleen de cilinderkop.

Citroen!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 17 juni 2009 01:12 AM
  [ # 3 ]

Ja, er zit 20W50 in. Ik denk niet dat er externe lekkage is, aangezien op de garagevloer slechts enkele druppels liggen (tenzij de olie zich ergens op de bodemplaat ophoopt).
Het verbruik is een beetje raar. Na de laatste kleine beurt (april dit jaar) heb ik 1500 km gereden voordat ik voor het eerst olie deed peilen. Er zat een heel klein druppeltje aan de onderkant van de peilstok. Na zo’n 2 liter was het weer ruim op peil. De afgelopen 800 km heb ik er nog eens ongeveer een liter ingegooid.
De laatste rit van zo’n 200 km vooral snelweg was er echter nauwelijks verbruik, peil was laag voor vertrek, heb er bij gegooid, en het peil is nu aan de hoge kant van de marge…....  Shocked
Op zich is het brandstof (LPG) verbruik al jaren stabiel en loopt de motor over het algemeen niet verkeerd. Een 123-ignition zit misschien in het verschiet in de toekomst.

Zo’n cylinderkop reviseren, wat kost zoiets ongeveer inclusief de- en -montage ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 juni 2009 01:32 AM
  [ # 4 ]

Montage en demontage is goed zelf te doe. Revisiekosten? Hangt ervan af wat er moet gebeuren. Een paar honderd euro is redelijk.

Citroen!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 17 juni 2009 01:54 AM
  [ # 5 ]

Als de motor over het algemeen goed loopt, hoef je van de kop niet al teveel ellende te verwachten. Kop demonteren is een makkie omdat je een onderliggende nokkenas hebt. Je kunt hem er zo vanaf schroeven en hoeft nergens op timing etc. te letten. Klepseals vervangen is dan het enige naast de koppakking wat iets met je olieverbruik te maken kan hebben. Kleppen vervangen en zelfs klepgeleiders kun je zelf. Klepzittingen vernieuwen is lastiger maar als ik het zo hoor is dat allemaal niet eens nodig. Misschien eerst eens compressie meten of daar iets nodig is. Voor alleen klepseals liet ik de kop fijn zitten en deed gewoon een paar liter olie erbij om de zoveel km. Maar ga eens goed meten hoeveel je olieverbruik is. Meet op een vlakke vloer en meet in ieder geval steeds op dezelfde plaats om daar enige betrouwbare informatie uit te filteren.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2991
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 juni 2009 01:23 AM
  [ # 6 ]

Olieverbruik van 1:800 is echt niet rampzalig hoor. Toen deze auto’s nog nieuw geleverd werden was voor Citroen de grens ivm garantie 1:1000.
Zo te zien rij je niet zo veel met de auto, waarom niet regelmatig bijvullen?
Verder kanje wat te weten komen door tijdens het rijden te kijken of er en blauwe pluim is.
Klepseals: afremmen op de motor en dan bij weer gas geven een blauwe pluim.
Zuigerveren: mn blauwe pluim bij fors gasgeven

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 18 juni 2009 02:26 AM
  [ # 7 ]

Nu we het er over hebben komt me weer iets dagen, Ben 2 jaar terug naar Zwitserland geweest met de 2 citroëns (m’n schoonvader in de Xantia, zie foto avatar). Op de terugweg van Davos bergaf richting Zürich, reed hij acher me aan en meldde me later dat hij regelmatig blauwe pluimen zag (bij de remmen op de motor). Ik gok daarom op de klepseals en dan zal een cylinderkop revisie misschien het probleem al (grotendeels) verhelpen. Ik zal dit eens combineren met de eerst volgende (grote) beurt, waarschijnlijk ergens in het najaar.

Dank jullie, ik houdt jullie tegen die tijd weer op de hoogte.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 03 augustus 2011 01:11 PM
  [ # 8 ]

Die blauwe rook waar het hier over gaat, die zie ik ook.  Kan ik de zuigerveren vervangen als ik alleen de cilinderkop verwijder ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43616
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 03 augustus 2011 01:22 PM
  [ # 9 ]

Nee dat kan niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 03 augustus 2011 01:26 PM
  [ # 10 ]

Motor eruit ... enz… ?  Dan hebben we dat ook eens gehad !

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 augustus 2011 02:43 PM
  [ # 11 ]

begin maar met de klepseals.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 03 augustus 2011 08:55 PM
  [ # 12 ]

Hallo,

wanneer de cilinderkop eraf ligt, moet dan ook de cilinderkoppakking vernieuwd worden ?
En zoja, moet die dan niet gevlakt worden enz ?

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 03 augustus 2011 09:08 PM
  [ # 13 ]

Koppakking moet altijd vervangen worden, vlakken is afhankelijk van de toestand van je cilinderkop.

Kortom: altijd checken voordat je het spulletje er weer op gaat monteren.

En de rest is afhankelijk van hoe het allemaal van je motor komt…...

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 03 augustus 2011 09:23 PM
  [ # 14 ]

Ok, dus je kan daar een beetje geluk mee hebben.  Het is bovendien wel leuk dat je die koppakking zelf kan vervangen met de motor nog in de wagen.  Of is dat bij de meeste auto’s zo ?
Ik heb namelijk altijd gehoord dat dit één van de grote en dure herstellingen is ...

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4983
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 augustus 2011 09:47 PM
  [ # 15 ]

Jef, het is goed te doen, maar lees je wel eerst goed in. Als je bijvoorbeeld de kop er af hebt en je zet de cilinderbussen niet tijdelijk goed vast met bouten en ringen en je gaat die motor rond draaien kom je in de problemen met de cilindervoetpakkingen.

Het is met motoren niet echt heel moeilijk, maar je moet wel goed weten wat en hoe je dat doet. Als je de kop er af hebt wil je namelijk de cilinderwanden goed inspecteren op slijtagesporen, stootrandjes bovenin en eventuele sporen van gebroken zuigerveren, streepjes op de cilinderwand in verticale zin.

Als je zuigers of zuigerveren wilt vervangen moet hij helemaal uit elkaar, drijfstangen los en dat kan een handige jongen met goede raad van de ervaren mensen hier ook best doen, maar maak je daarmee fouten dan kom je echt in de problemen.

Als je niet zeker bent kun je het beter laten doen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook