1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
gas injectie
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 19 juni 2009 03:44 PM

ik loop al een hele tijd op lpg met mengstuk. begin dit jaar heb ik een nieuwe motor met meer vermogen (2.5) in m’n ds 20 gebouwd met m’n vriend Adie in Norfolk. Samen met 5 bak half automaat van Harry loopt de wagen tot enorme tevredenheid. Aleen het is wat dorstig (45 liter op 250 kilometer). Ik vraag me af of ik wat gaatjes in m’n inlaatsrpuitstuk zou kunnen boren en een gas injectie syteem monteren en of dit wat uitmaakt. Kan iemand me richten op de injectoren en nodigheden die ik moet zoeken, kosten, en tips? (Het is wat minder strikt hier wat keuring betreft op lpg gebied)
groet, Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 juni 2009 04:06 PM
  [ # 1 ]

De meeste injectie LPG systemen zijn volgsystemen die de bestaande injectie volgen. De DS injectie compu is daar niet geschikt voor.

Je moet dus een op zichzelf staand LPI systeem vinden. Dan kan het. Wel moet je dan iets maken om de inspuitmomenten te bepalen. Een BDP sensor . EN een toerental opnemer.

Is al met al niet zo simpel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 19 juni 2009 04:13 PM
  [ # 2 ]

En of het er zuiniger van wordt is ook de vraag. Mijn CX heeft zo’n LPI volgsysteem met lambdasonde en ik haal niet meer dan 1 op 8 op LPG, ongeveer wat je ook met een DS kunt verwachten.

Wat is je huidige verbruik op benzine?

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 19 juni 2009 04:33 PM
  [ # 3 ]

gas injectie

fluidphreak schreef:

En of het er zuiniger van wordt is ook de vraag. Mijn CX heeft zo’n LPI volgsysteem met lambdasonde en ik haal niet meer dan 1 op 8 op LPG, ongeveer wat je ook met een DS kunt verwachten.

Wat is je huidige verbruik op benzine?

ik loop hem bijna nooit op benzine. Dit komt omdat ie ‘detoneerd’ op benzine (aleen op hooge toeren weliswaar). de motor heeft zeer hoge compressie vanwege de lange slag (dit hoor ik van Adie). Hij loopt voor deze reden zeer goed op lpg, vandaar dat ik het aantrekelijk vond. Adie zegt we moeten een computer van een cx 2.5 injectie zien te vinden en moderne gas injectoren. Hij constateerd ook dat we een sensor op het vliegwiel moeten bevestigen. Een cx heeft een korte tand op het vliegwiel voor de sensor. Lambda zegt ie is niet echt nodig behalve als je een closed system wil.

Ik begrijp dat je een multi point en dual point injectie heb en dat de firing order van een ds en een cx ons limiteerd tot een dual point (je kan ook een single point hebben). Inweze heb je dus gas in het inlaatspruitstuk wat niet meteen gebruikt word. Ik neem aan dat het toch nog een stukje meer eficient zou moeten zijn.

Hans Staartjes

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 juni 2009 04:44 PM
  [ # 4 ]

Wat voor blok zit er nu in dan? EEn 25 uit de CX?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 19 juni 2009 06:43 PM
  [ # 5 ]

Hans,

Ga hier eens neuzen…  . Het lijkt met interessant, al is het niet de goedkoopste oplossing.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 juni 2009 07:03 PM
  [ # 6 ]
GeraldDSuper schreef:

Hans,

Ga hier eens neuzen…  . Het lijkt met interessant, al is het niet de goedkoopste oplossing.

Moet je wel eerst Megasquirt inbouwen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 19 juni 2009 07:06 PM
  [ # 7 ]

gas injectie

bogaard77 schreef:

Wat voor blok zit er nu in dan? EEn 25 uit de CX?

klopt. Blok is cx 25. Kop is DS.

Hans Staartjes

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 juni 2009 08:06 PM
  [ # 8 ]

Dan kan je een CX gti unit erop zetten en een LPI volg systeem. Veel zuiniger dan nu wordt het niet ben ik bang..

Je kan ook je huidige gas systeem een beetje knijpen. Rijdt het minder hard maar wel zuinig.
Ik ben ook al eens bezig geweest met een gas los is LPG afsluiten schakelaar. Er moest alleen nog een “beneden 1500RPM” signaal op komen. Dat scheelt echt heel er veel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 21 juni 2009 11:05 PM
  [ # 9 ]

gas injectie

bogaard77 schreef:

Dan kan je een CX gti unit erop zetten en een LPI volg systeem. Veel zuiniger dan nu wordt het niet ben ik bang..

Je kan ook je huidige gas systeem een beetje knijpen. Rijdt het minder hard maar wel zuinig.
Ik ben ook al eens bezig geweest met een gas los is LPG afsluiten schakelaar. Er moest alleen nog een “beneden 1500RPM” signaal op komen. Dat scheelt echt heel er veel.

Inderdaad daar kwam Adie ook mee aan. Teleurstellend te horen dat het niet veel uitmaakt. Vermoedelijk wel met vermogen een beetje, maar daar heb ik momenteel geen echte last van. Deze blok haalt makkelijk snelheiden die m’n 20 nooit haalde en de acceleratie is vooral aantrekkelijk.

Ik ben geintrigeerd over je tweede sugestie. Als de schakelaar afsluit (zodra je je gas pedaal helemaal los laat beneden 1500 rpm) betekend dit dat de motor nogsteeds een beetje doordrait op het restant gas in de slangen?  Of is het idee om automatisch naar benzine te schakelen in die situaties? Ik vraag me inderdaad af wat er in de praktijk aan het gebeuren is met de consumptie in mijn motor. Adie en ik zijn van plan zijn 23 (ook op lpg lopend) en mijn 25 op een ‘rolling road’ te zetten (dynamo?) om te kijken wat voor kracht er in zit en wat voor uitstoot er is. Dit heb ik begin dit jaar met m’n 20 gedaan. Voor zoo’n ouwe motor was het niet slecht maar een stuk minder dan Adie’s 23 (op benzine).

Hans Staartjes

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 juni 2009 12:18 AM
  [ # 10 ]

Goed idee, die rollenbank! Ik ben benieuwd. Smile

Citroen!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 juni 2009 12:51 AM
  [ # 11 ]

Re: gas injectie

hstaart schreef:

Ik ben geintrigeerd over je tweede sugestie. Als de schakelaar afsluit (zodra je je gas pedaal helemaal los laat beneden 1500 rpm) betekend dit dat de motor nogsteeds een beetje doordrait op het restant gas in de slangen?

Nee, het idee is dat de motor wordt aangedreven door de wielen als je het gas loslaat, dus dan hoeft er geen brandstof toegevoerd te worden, tot het moment dat het toerental onder 1500 rpm komt. Vanaf dat moment heb je weer wel brandstof nodig om te voorkomen dat de motor afslaat.

Overigens denk ik niet dat het heel veel brandstof scheelt, alleen in de stad misschien een beetje.

Verder, het verbruik dat jij aangaf was 1 op 6, dus 1 op 8 zou wel een stuk beter zijn… maar dat kost je wel zo’n 2000 euro.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 juni 2009 12:56 AM
  [ # 12 ]

Waar hebben we het over… 1 op 6 op lpg tegen 1 op 8…. lpg kost 50 cent per liter…

Daarbij: het gebruik van een DS kop op een CX onderblok is tamelijk zonde. Het vermogensverschil tussen de DS en CX motor zit namelijk NIET in het onderblok maar in de sterk verbeterde cilinderkop.

Timmer eerst maar eens een knappe cx 25 kop op dat onderblok met cx inspuiting en ontsteking. Daarna hoor ik graag van jullie Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 juni 2009 01:03 AM
  [ # 13 ]

En dat kost dus minimaal 2000 euro om dat met GTi computer en LPI systeem werkend te krijgen, en dan kun je 1 op 8 verbruik verwachten.  Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juni 2009 01:34 PM
  [ # 14 ]

Ik heb als test in de bergen in frankrijk bij afdalen steeds de LPG schakelaar op de tussenstand gezet. Ging het verbuik van 1 op 7,5 naar 1 op 9!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 22 juni 2009 02:55 PM
  [ # 15 ]

De vermogenswinst die je nu hebt komt door het verhogen van de compressie. De DS kop heeft kleinere verbrandingskamers dan de bijbehorende CX kop, dit verklaard ook waarom hij niet goed loopt op benzine (detoneren).

LPG heeft daar minder last van (hoger “octaan”) maar het lijkt mij nog steeds geen geslaagde constructie. Ik heb uiteraard geen ervaring met DS/CX blokken, maar (stuk) hogere compressie op een 20jaar oud blok klinkt nog steeds risicovol. Een bijpassende CX kop met nieuwerwetse injectie en LPI lijkt mij veiliger en minstens net zo snel.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook