1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
vervangen HD pomp DS21
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 08 juli 2007 02:43 PM

Dames, heren

omdat ik steeds enge verhalen hor over de smering van de HD pomp met lhm en ik bij de vele draadjes over de hydroliek niet echt een concreet antwoord vindt de vraag:


ik ga mijn HD pomp vervangen. Het lijkt me een eenvoudinge klus, waar moet ik opletten? onlucht/vult het ding zichtzelf en hoe krijg ik er de eerste LHM in?  Mad


tanx.

.komma

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 08 juli 2007 03:04 PM
  [ # 1 ]

Als je gaat opstarten dien je de aanzuigleiding (rubberleiding van pomp naar voorraadvat te vullen met LHM. Daarna onmiddellijk terug aansluiten op het vat zodat pomp niet droog komt te draaien. Daarna (laten) ontluchten

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 08 juli 2007 03:22 PM
  [ # 2 ]

Ontluchten: ontlastschroef op drukregelaar open laten terwijl pomp draait. Intussen kijk je in het vat totdat je een mooie LHM-stroom ziet terugkomen. Nu kun je de ontlastschroef dichtdraaien (evt motor even afzetten) en klaar!

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 20 mei 2009 09:22 PM
  [ # 3 ]

Fluidphreak:

Ontluchten: ontlastschroef op drukregelaar open laten terwijl pomp draait. Intussen kijk je in het vat totdat je een mooie LHM-stroom ziet terugkomen. Nu kun je de ontlastschroef dichtdraaien (evt motor even afzetten) en klaar!


Waar zit (de ontlastschroef op) de drukregelaar van een 23ie BVH ???

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 20 mei 2009 09:42 PM
  [ # 4 ]

Ik dacht links van het blok ergens bij de versnellingsbak. Wink

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 mei 2009 10:32 PM
  [ # 5 ]

Heb zelf geen 23ie bvh, maar als je de leiding vanaf de HD pomp volgt moet je bij de regelaar uitkomen. Dan zoek je daarop een zeskantbout nummer 12 die niets lijkt te doen.

Je zult deze sowieso moeten losdraaien (let op: slechts een halve slag) om het systeem drukloos te maken voordat je de pomp vervangt.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 21 mei 2009 01:33 AM
  [ # 6 ]

Toevallig afgelopen week de HD-pomp (21H) vervangen door een gereviseerde van Citrotech.
Wij hebben de DS in de laagste stand gezet, wij hebben NIET ontlucht (wij konden eerlijk gezegd de ontlastschroef niet vinden Surprisedops: ), de pomp verwijderd (geen probleem), de nieuwe pomp gemonteerd (maar vooraf gevuld met LHM omdat wij op de cursus Hydraulique geleerd hadden dat de pomp niet zelfaanzuigend was), toen de LHM uit het vat laten lopen en het filter schoongemaakt, opnieuw met LHM gevuld, starten, lopen…....en alles werkt perfect Very Happy .

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)

(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 21 mei 2009 02:02 AM
  [ # 7 ]

Slang naar pomp vooraf met LHM vullen is een prima idee, maar…. het is echt beter/veiliger om de ontlastschroef los te draaien. Bovendien maakt dit dus het opstarten van de pomp veel makkelijker zonder kans op schade aan de pomp.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 21 mei 2009 02:07 AM
  [ # 8 ]

Je hebt kans op lucht in je remsysteem, merk je aan reactietijd en sissen als je remmen aanspreekt. Moet je toch je remmen ontluchten Confused

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 mei 2009 11:50 PM
  [ # 9 ]

belangrijk: de lHD eiding niet vast draaien voordat je de pomp vsnaar hebt gespannen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 23 mei 2009 12:01 AM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

voordat je de pomp vsnaar hebt gespannen.

Hangt er trouwens maar ‘losjes’ bij, die V-snaar.
Garage Sanders liet weten dat dit gebruikelijk is, snaar hoeft maar weinig kracht over te brengen om de pomp te laten draaien (is de redenatie), maar ik overweeg er toch maar een nieuwe op te zetten. Hadden wij eigenlijk meteen moeten doen…....maar ik had geen snaar bij de hand Rolling Eyes .

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)

(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 23 mei 2009 12:09 AM
  [ # 11 ]

Zolang hij niet slipt / piept is het goed.

Profiel  
 
slogica
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 07-07-2006

Gepost: 21 juni 2009 10:40 AM
  [ # 12 ]

Hallo, Ik ben ook waterpomp / snaren aan het vervangen.
En wil ook de LHM-leiding eerst drukloos maken.

Exclamation Heeft er iemand een Foto met daarop de LHM-onlast schroef?

Schijnbaar kan niet iedereen hem vinden! (en dus ik ook niet)...

Bedankt!

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 21 juni 2009 03:24 PM
  [ # 13 ]

Hij is over het algemeen vrij simpel te vinden, de HD regelaar weet je te vinden? Die zit (bij mij in ieder geval) aan de inlaat kant, onder de benzinepomp (die is weer makkelijk te vinden door benzine leidingen te volgen).

Aan de HD regelaar (te herkennen aan de voorraadbol) zit een bout aan de zijkant, deze lijkt niks vast te bouten. De as van de bout is horizontaal (de kop van de bout steekt dus richting het bestuurdersspatscherm). Op de HD pomp zitten geen andere duidelijke bouten van deze maat, dus het kan niet fout gaan Wink Als je deze ontlastschroef losdraait zul je een ge"sis” horen, dit is de LHM uit de voorraadbol die naar het vaatje sjeest.

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 21 juni 2009 05:47 PM
  [ # 14 ]

Met een zaklamp vindt je ‘m wel. Op de HDR, onder de dynamo.

Met een steeksleutel 12 kan je er net bij. Halve slag losdraaien.

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 21 juni 2009 10:07 PM
  [ # 15 ]

Positie HD regelaar bij een injectie is aan de voorkant, onder de radiateur, tegen de bak aan. Als je de hele koelluchtunnel uitbouwt, zie het ding gelijk zitten. Of, als je er zo vaak bij moet als ik ()meen te moeten), laat je de onderste 4 schroeven van die tunnel (die houden het alu gedeelte op zijn plaats) weg, en kun je dat deel eenvoudig zo ver opzij schuiven, dat je op de tast die schroef weet te vinden.
Daarvoor gebruik ik bij voorkeur ringsleuteltje 12, dat past allemaal net, met al die andere kleine HD leidingkjes in de buurt….

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook