1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
APK :(
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 07 juni 2004 09:57 PM

Hello mensen,

vandaag APK gehad… het lijstJE: (en ik citeer)

-Remverschil voor: waarschijnlijk schijven en gangbaar maken
-Remverschil achter: blokken en misschien schijven
-Massa achterlichten
-Leidingen schoonmaken en tectyleren
-Draagarmrubbers linksvoor (zaten er helemaal niet meer…)
-Veerpootslang linksvoor
-Remslang L vervangen, rechts iets verleggen (‘modificeren’)
-Stuurkoppeling (oopz)
-Handremkabel links
-Benzineslang verleggen (‘modificeren’)
-Hoofdremcilinder vettig (waarschijnlijk intern reinigen)

Dan nog niet APK dingetjes:
-Lekke radiator
-Slang HD pomp staat op springen
-Retourslangen achter slecht
-Druppels aan waterpomp (net vervangen!!!!!!)

Zo… En dat alles wordt voor het lieve sommetje (geschat) van €1850,- voor mij gerepareerd!!!! Ik dacht het dus eventjes niet. Maare, kan iemand mij helpen aan onderdelen? Ik ben namelijk aan t inventariseren wat het mij aan onderdelen zou gaan kosten. Ik ben over een week of 2 toch afgestudeerd en heb wel zin een een beetje klussen.

Ik hou me aanbevolen. mvg Ron

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 juni 2004 11:12 PM
  [ # 1 ]

Re: APK Sad

Syb-Sosef schreef:

(...)
-Leidingen schoonmaken en tectyleren
(...)

Bij de APK controleren ze niet of je leidingen wel schoon zijn (als ik mijn leidingen met hondenpoep besmeer, zullen ze alleen klagen dat ze vies zijn, maar gen APK afkeur). Tectyl is ook onbelangrijk dacht ik. Alleen corrosie die de sterkte vermindert is belangrijk voor de APK en een verroeste leiding kan je niet repareren.

Maarja, das maar 1 leidinkje ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 juni 2004 12:03 AM
  [ # 2 ]

Re: APK Sad

Hoi,

Ik commentarieer even tussendoor:

> Hello mensen,

> vandaag APK gehad… het lijstJE: (en ik citeer)

> -Remverschil voor: waarschijnlijk schijven en gangbaar maken

Gewoon even goed gangbaar maken. Heeft deze wagen een tijd stil gestaan? Maak de klauwen gangbaar en rijd hem daarna eens goed los. Beetje ankeren op zijn tijd om het gangbaar te maken kan geen kwaad.

-Remverschil achter: blokken en misschien schijven

Idem als bij voorste klauwen. ALs je een rustig bereden BX hebt die altijd alleen wordt bereden (zonder achterpassagiers) dan krijgen de remmen achter weinig druk (=lastafhankelijk). Leg er eens 4 grindtegels achterin en ga na het gangbaar maken eens een lekker stevig doorrijden. Dat moest je toch al voor de voorremmen.

> -Massa achterlichten

Trek even een extra draadje van de printplaat van het rechterlicht naar de carosserie: standaard probleem.

> -Leidingen schoonmaken en tectyleren

OF ze zijn gecorrodeerd OF niet. Blijkbaar heb je een cooperatieve keurmeester die ook wel begrijp dat je op getectyleerde leidingen geen roest kan aantreffen.

bus tectyl 10 EUR

> -Draagarmrubbers linksvoor (zaten er helemaal niet meer…)

Nieuwe rubber inpersen (35 gulden per stuk) of een triangel van de sloop. Zelf doen loont hierbij wel als je een beetje handig bent.

75 EUR voor een gereviseerde draagarm bij van Gompel of 35 EUR voor eentje van de sloop.

> -Veerpootslang linksvoor

ong 20 EUR bij de dealer.

> -Remslang L vervangen, rechts iets verleggen (‘modificeren’)

kosten ong. 25 EUR per stuk. Hoe bedoelt ie verleggen? Zitten ze nu verkeerd gemonteerd?

> -Stuurkoppeling (oopz)

Kan gebeuren bij ouwetjes.

-Handremkabel links

> Is de buitenkabel gebroken? Dan kun je hem “repareeren” door er een stuk slang overheen te schuiven. DAt mogen ze niet afkeuren. DE buitenmantel moet op het oog heel zijn. Met een stuk slang erover is ie op het oog heel.

23 EUR voor een neiuwe kabel bij de automaterialenzaak, een paar EUR voor een slang.

> -Benzineslang verleggen (‘modificeren’)

> Typisch. Of de keurmeester weet niet hoe het origineel hoort te zitten OF er is raar gehobbied aan deze auto.

> -Hoofdremcilinder vettig (waarschijnlijk intern reinigen)

Is er niet een retourslang in de buurt lekt? Het ding kan haast nergens lekken. Intern reinigen heeft geen zin in dat geval. Maar ik zou eerst eens kijken waar de vettigheid vandaan komt. SOms komt het ook ergens anders vandaan. Als je het goed schoon hebt gemaakt en het zweet alleen iets mag hij het niet meer afkeuren.

Remservo op de sloop 35 EUR. Nieuwe 350 EUR.


Dan nog niet APK dingetjes:
> -Lekke radiator

SPreekt voor zich. 125 EUR nieuwe? Sloop 30 EUR ofzo

> -Slang HD pomp staat op springen

Als het een slang is kan ie moeilijk op srpingen staan. Er staat geen druk op. Dit is dan de aanzuigleiding.

Duur bij de dealer: reken op 40 EUR ofzo maar die dingen blijven meestal wle heel als je er niet aan gaat prutsen (er staat geen druk op)/

> Retourslangen achter slecht

Dit zijn allemaal metalen leidingen: die neem je sowieso mee met het tectyleren van de remleidingen.

-Druppels aan waterpomp (net vervangen!!!!!!)

> Druppelt het niet nog wat na? IS de pakking ook vervangen? En anders niewue pomp halen cq garantie claimen. 0 EUR

>Zo… En dat alles wordt voor het lieve sommetje (geschat) van €1850,-
> voor mij gerepareerd!!!! Ik dacht het dus eventjes niet. Maare, kan
> iemand mij helpen aan onderdelen? Ik ben namelijk aan t
> inventariseren wat het mij aan onderdelen zou gaan kosten. Ik ben
> over een week of 2 toch afgestudeerd en heb wel zin een een beetje
> klussen.

> Ik hou me aanbevolen. mvg Ron

ER is niks bij dat je niet zelf zou kunnen. Eigenlijk is het meeste zelfs heel dankbaar en makkelijk zelf te doen.

Maar even iets anders: waar heb je deze auto laten keuren? Dit stinkt haast naar dealer oplichterij. Zeker als zij het wel even voor je willen laten repaeren? Of hadden ze een leuk occasionnetje staan dat goedkoper was? Dit is ECHT voor het grootste gedeelte gewoon eenvoudig zelf te fixen. Qua kosten zal het dan ook wel meevallen. OK. als je alle onderdelen nieuw bij de dealer betrekt ben je nog wel een paar 100 EUR kwijt als je alles aanpakt, maar zelfs dat valt nog in het niet ibj die prijsopgave. Als je het spul gewoon op de sloop haalt (hehavle dingen als remslangen of stuuschijf, die zou ik toch gewoon nieuw kopen) Zelfs als je naar een fatsoenlijke onafhankelijke garage gaat kun je lang niet zo duur uitkomen. Er is werkelijk niks wereldschokkens of duurs aan deze reparaties. Kortom: laat je niet kisten door dat garagetuig!

Groet,
Marten

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 08 juni 2004 12:30 AM
  [ # 3 ]

Re: APK Sad

mpostma schreef:

> -Leidingen schoonmaken en tectyleren

OF ze zijn gecorrodeerd OF niet. Blijkbaar heb je een cooperatieve keurmeester die ook wel begrijp dat je op getectyleerde leidingen geen roest kan aantreffen.

Ik heb al vaker meegemaakt dat keurmeesters een beetje bang zijn voor de hydraulische leidingen. Ze hebben liever dat je ze zelf schoonborstelt. Mochten ze dan intakt blijven, dan even inspuiten met een roestwerendmiddeltje.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 12:34 AM
  [ # 4 ]

Zo Syb! Dat valt toch wel mee wink

Zullen we ergens een ruimte regelen met brug? Of heb je soms ruimte bij je vader?

Klinkt alsof jij ook binnenkort een week of 5 onder je auto ligt…... ?

Een hoop dingen kunnen we inderdaad wellicht samen inkopen, die staan ook op mijn lijstje.
Waar heb je de auto laten keuren?
Wanneer moet hij gekeurd zijn?

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 12:43 AM
  [ # 5 ]

-Druppels aan waterpomp (net vervangen!!!!!!)
Zal het spruitstuk zijn. Ik denk zomaar dat ze gewoon de oude pakking hebben teruggezet (en wel 1 op de bon gezet?)
Heb je een metalen of kunststof spruitstuk op je waterpomp?
Bij beiden zit er een rubberen ring (die ik overigens bij mij ook niet heb vervangen…) als die te droog is of stuk ofzo dan kan dat idd gaan druppelen.

Ik was hem bij mij na motorwissel 1 vergeten oops dat geeft wel een waterballet.

Is best aardig te vervangen, alleen je tussenlager zit in de weg (als dat een b-tje hetzelfde is als bij mij) en je kan een flinke bak moet koelvloeistof over je heen krijgen bij het loshalen van de slangen (ik heb ervaring, zelfs punica smaakt lekkerder!) P

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 08 juni 2004 12:59 AM
  [ # 6 ]

Beste mensen, bedankt voor jullie terugkoppeling.

Ik vind het na mn lijstje voor de 100e keer te hebben aanschouwd inderdaad wel een lijstje met punten die ik aardig goed zelf kan doen. Ik ga er in iedergeval dit weekend even goed over nadenken.

(Samen met jou zou toppie zijn Theiz!! Ik heb ruimte inderdaad. En n heftruck Smile)

Marten: erg bedankt voor je terugkoppeling. In principe vertrouw ik die dealer wel (v/d Burg in Monster) Alleen ik ving op dat een jong gassie de auto heeft gekeurd. Dan krijg je denk ik ook dingen als die brandstofleiding e.d. De auto heeft verder absoluut niet stilgestaan, is qua gewicht inderdaad niet veel belast de afgelopen tijd.

En gelukkig heb ik nog APK tot eind juli Smile maar n ritje naar Le Mans a.s. weekend durf ik toch niet meer aan nu…

Bedankt tot zo ver!

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 08 juni 2004 01:00 AM
  [ # 7 ]
theiz schreef:

-Druppels aan waterpomp (net vervangen!!!!!!)
Zal het spruitstuk zijn. Ik denk zomaar dat ze gewoon de oude pakking hebben teruggezet (en wel 1 op de bon gezet?)

wel op de bon gezet ja… daar moet ik nog ff beter naar kijken.

[Edit: Oh, sorry: ook hallo Theiz Smile Had je nog niet gezien op t forum Smile]

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 02:05 AM
  [ # 8 ]

En hoe ga je nu naar Le Mans dan?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 juni 2004 02:54 AM
  [ # 9 ]
Syb-Sosef schreef:

Beste mensen, bedankt voor jullie terugkoppeling.

Marten: erg bedankt voor je terugkoppeling. In principe vertrouw ik die dealer wel (v/d Burg in Monster) Alleen ik ving op dat een jong gassie de auto heeft gekeurd. Dan krijg je denk ik ook dingen als die brandstofleiding e.d. De auto heeft verder absoluut niet stilgestaan, is qua gewicht inderdaad niet veel belast de afgelopen tijd.

Gezien deze belachelijke offerte zou ik nog eens goed nadenken over deze dealer. Ze zullen ongetwijfeld redelijk legitiem handelen, maar er zit gewoon veel arbeidsloon in en het is redelijk simpel te doen allemaal. Zonde om daar een dealer aan te laten werken. Die kun je maar beter inzetten voor het ingewikkelder werk.

Syb-Sosef schreef:

En gelukkig heb ik nog APK tot eind juli Smile maar n ritje naar Le Mans a.s. weekend durf ik toch niet meer aan nu…
Bedankt tot zo ver!

Och, als je van te voren alvast even de remkklauwen nakijkt en de stuurschijf vervangt zou ik eigenlijk niet weten waarom je niet naar le Mans zou kunnen. Leg wel even een paar grindtegels in de kofferbak voor wat extra gewicht (of komt de auto al vol te liggen met campeeruitrusting.

Remklauwen nakijken = zuigers gangbaar maken, glijvlakken van de blokjes licht invetten met kopervet en even de remleidingen doorspoelen met verse LHM (LHM verversen kan nooit kwaad). Achter idem dito. Let wel op vastgeroeste remnippels. Edoch, ontluchten is ook hier belangrijk na het schoonmaken/gangbaar maken. Met lucht ind e leidingen kom je geheid weer voor een afkeur te staan. Kijk eens op http://www.citroenbx.nl voor wat technische tips.

GEbruik evt. echte kruipolie (GEEN WD40) om de ontluchtingsnippels achter mee in te sproeien een paar dagen van te voren.

Na het ontluchten kun je de scroefdraad van de nippel insmeren met kopervet. Dan blijven ze ook gangbaar.

Groet,
Marten


Edit: met glijvlakken van de remblokjes bedoel ik de kantjes waarlangs het blokje in zijn houder schuift: uiteraard niet het vlak waarmee een blokje op de schijf rust!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 juni 2004 03:14 AM
  [ # 10 ]

Een vrij simpele oplossing….voor niet zo goed remmende achterwielen….is een paar keer een stuk achteruit rijden en dan flink afremmen.
Dan worden de achterremmen wel aan het werk gezet.

Dit deed ik in het begin dat de APK er kwam.
Vaak met Simca’s. Cool

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 juni 2004 11:41 AM
  [ # 11 ]
Sgurk schreef:
theiz schreef:

En hoe ga je nu naar Le Mans dan?

Met Mijn AX(E) GTI effect gaan we nu naar Le Mans Theiz Wink

Even om duidelijkheid te kweken betreft de dealer die deze auto heeft gekeurd. Het is zekers geen oplichter misschien komen die kleine zeikdingetjes net ff doordat er inderdaad een jong onervaren pikkie gekeurd heeft.

De monteurs bij die toko zijn altijd er schappelijk in het meedenken wat je zelf kunt doen en wat moeilijk is om zelf te doen (i.v.m. speciaal gereedschap of vakkennis). Dit weet ik uit ervaring, Syb en Sgurk zijn daar namelijk regelmatig oprecht geadviseerd Surprisedops:

Maargoed ik zie dat Theiz zijn hulp aanbied en dat heb ik net ook gedaan via de mail. Dus ik denk dat deze auto binnen 5 weken (de eerste 3 moeten we nog ff afstuderen) wel weer een nieuwe APK heeft!!

Let’s kik some BX throug tha APK Wink  Cool

Succes ermee! Ik ben benieuwd naar de afloop!

Groet
Marten

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 08 juni 2004 01:13 PM
  [ # 12 ]

vliefd!!!!  Very Happy Smile  Cool

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 08 juni 2004 01:55 PM
  [ # 13 ]

Hoi Syb-sosef!! Kwam je ook al tegen op het Fok forum (helaas doet ‘ie het even niet, ff geen URL dus voor de geinteresseerden). Mooie BX, vooral die kleur!!  Cool  Cool  Hopelijk komt het goed met de APK.

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 08 juni 2004 04:56 PM
  [ # 14 ]
winnetou schreef:

Hoi Syb-sosef!! Kwam je ook al tegen op het Fok forum (helaas doet ‘ie het even niet, ff geen URL dus voor de geinteresseerden). Mooie BX, vooral die kleur!!  Cool  Cool  Hopelijk komt het goed met de APK.

Ha Winnetou Smile Ook hier? Smile

maare, post eens een fotootje dan van jou (vermoedelijk ook groene) BX? (of had je nou wat anders… ben t ff zoek Surprisedops: )

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 09 juni 2004 03:21 AM
  [ # 15 ]

Leuk, maar er mist wel een ZX Volcane in dat plaatje…...  wink

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook