1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
axiale speling op stuurhuis
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 juni 2004 12:21 AM

In een eerder topic heb ik het over klapperende wielen gehad. Na vele zoek werk zijn “we” tot de conclussie gekomen dat het zeer waarschijnlijk in het stuurhuis zit.

Als de bestuurder zich schrapt zet en het stuurwiel in de lengte as van de stuurkolom heen en weer beweegt voel je dat er speling zit.

Het stuur heb ik er even afgehaald, de stuurbout zat goed vast, en wat me opviel is het lijkt of dat eea op elkaar invreet. Daarna onder het dashboard gekeken waar een stelbout zit. deze zit echter goed vast en gad ons niet het idee de bron te zijn.

Daarna onder de motor kap en daar de stuurstang vastgepakt terwijl er iemand in de cabine er aan zat te trekken. Die axiale speling voel je daar dus nog steeds.

Conclussie; speling op het stuurhuis.

Wat kost zo’n kreng…  Ebben heeft er nu 2 staan , 65 en 150 eurie (????)

Is het eventueel met stellen te verhelpen, waardoor er dus geen vervanging nodig is.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van dat ^%&*%(% ding ?
Klinkt mijn conclussie een beetje logisch ?
Zijn er hier nog mensen die zondag in de meern er ook zijn en er hun mening eens over kunnen geven ?

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 21 juni 2004 01:41 AM
  [ # 1 ]

Nieuw BRUTO (Lijkt me wel iets waar je wat korting op kan krijgen…) kost deze volgens een on-line sjop 175 eur (onbekrachtigd)

http//www.hbase.nl/ (hoort bij http//www.haga.nl/)

Jij hebt een 1.8 toch?

Ik heb er overigens eens naar gekeken, en heb eerlijk gezegd geen idee hoe je daar speling op zou kunnen hebben….
Mijn wielen klapperen ook, maar daar komt het door versleten draagarmrubbers. Ga ik binnenkort vervangen, dankzij de site van Cruiser weet ik nu hoe dat moet… wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 juni 2004 02:58 PM
  [ # 2 ]

Het Rechter voorwiel van mijn ZX klappert ook(eerder een schurend geluid), maar alleen bij snelheden boven de 80km/u. Het gebeurt bijna uitsluiten nadat ik over een zo een klein heuveltje op de snelweg ben gereden, dus op het moment dat de auto weer naar beneden veert.
Is dit ook een versleten draagarmrubber of is het iets anders?

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 21 juni 2004 03:23 PM
  [ # 3 ]

Mijn auto klappert vooral op klinkerweggetjes. Snelheid maakt dan niet zo heel veel uit.
Als je auto boven een bepaalde snelheid gaat klapperen, kan het volgens mij niets anders zijn als een draaiend onderdeel
Draagarmrubbers of schokdempers ofzo merken in princiepe niet of je 15km/u of 100km/u rijdt…..
Kan het niet iets zijn met je wielen/banden of zelfs de borgmoer waarmee je aandrijfas in het fuseestuk zit?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 juni 2004 07:35 PM
  [ # 4 ]
theiz schreef:

Mijn auto klappert vooral op klinkerweggetjes. Snelheid maakt dan niet zo heel veel uit.
Als je auto boven een bepaalde snelheid gaat klapperen, kan het volgens mij niets anders zijn als een draaiend onderdeel:
Draagarmrubbers of schokdempers ofzo merken in princiepe niet of je 15km/u of 100km/u rijdt…..
Kan het niet iets zijn met je wielen/banden of zelfs de borgmoer waarmee je aandrijfas in het fuseestuk zit?

De mijn edus ook op die manier. Vooral die klinker weggetjes.

Enfin, net een belletje gekregen van jagerbanden, donderdag gaat de boel 4 cm omlaag en worden ook vervangen:
-fussee kogels links en rechts.;
-spoorstangeneinden, dat gedeeltje wat je erop schroeft incl rubber.
-rubbers verticale spoorstang????
-steekas rubber incl oliekeering.

Draagarmrubbers zijn nog goed tot heel goed. zit iig geen greintje speling op.

Wat eventueel ook nog zou kunnen is die plaat tussen je veerpoot en je carroserie aan de bovenkant. ( hoe heet dat ?) Dat zie ik donderdag wel…

Miocht het er hier nog niet mee uitzijn dan gaat mijn stuurhuis eruit. Ik moet en zal het vinden! Twisted Evil

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 21 juni 2004 09:10 PM
  [ # 5 ]

Ik ben benieuwd.
Ook naar het resultaat van de verlaging!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 juni 2004 11:45 PM
  [ # 6 ]

Denk eerder iets met je veerpoot.

Op klinkerweggetjes heb ik geen problemen, alleen dus bij het terugveren bij hoge snelheden. Wat kan er dan met de veerpoot aan de hand zijn? kan er iets loszitten, wat zelf te verhelpen is?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 juni 2004 12:17 AM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:

Denk eerder iets met je veerpoot.

Op klinkerweggetjes heb ik geen problemen, alleen dus bij het terugveren bij hoge snelheden. Wat kan er dan met de veerpoot aan de hand zijn? kan er iets loszitten, wat zelf te verhelpen is?

het terugveren bij hoge snelheden ? bedoel je dat hij niet/weinig terugkomt ?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 juni 2004 03:26 AM
  [ # 8 ]

Hij komt gewoon goed terug (zonder nadeinen), maar het gebeurt met een klapperend/trillend geluid, vanonder het rechterwiel. Maar dit gebeurt alleen bij snelheden van ongeveer boven de 80km/u.

Op de A12 tussen terbregseplein en gouwe aquaduct richting Utrecht, zitten er een aantal van die heuveltjes/hobbeltjes in de weg. Het oprijden van zo een hobbel gaat goed, het klapperend/trillend geluid doet zich pas voor als ik het heuveltje afrijd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 juni 2004 01:19 PM
  [ # 9 ]
ZX1.4i schreef:

Hij komt gewoon goed terug (zonder nadeinen), maar het gebeurt met een klapperend/trillend geluid, vanonder het rechterwiel. Maar dit gebeurt alleen bij snelheden van ongeveer boven de 80km/u.

Op de A12 tussen terbregseplein en gouwe aquaduct richting Utrecht, zitten er een aantal van die heuveltjes/hobbeltjes in de weg. Het oprijden van zo een hobbel gaat goed, het klapperend/trillend geluid doet zich pas voor als ik het heuveltje afrijd.

ja, ik ken dat wel, dan komt je poot ineens vrij van spanning, althans flink minder. Het lijkt wel of hij dan ff “loshangt” Hoe heet die schotel die tussen je carroserie zit en het bovenste deel van je poot. Daar zit toch ook een rubber/schaal/lager cosntructie ? zou het daar in kunnen zitten?
Ik ga dat deel iig donderdag stevig controleren…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 juni 2004 02:21 PM
  [ # 10 ]

Ik heb effe gekeken in het Hanyes boek, daar staat het volgende:

Refit the bearing to the upper spring seat, ensuring that it is fitted the correct way around

Er zit dus inderdaad iets van een lager daar. Moet e.e.a opniew uitgelijnd worden als de veerpoot er af is geweest? De schokdempers voor zijn 44%, maar het zaakje deint niet na aan de voorkant. Volgens de garage waar de schokdempers op een testbank zijn getest betekent 44% niet dat ze het voor minder dan de helft doen. Maar ja als ik de veerpoot eraf haal dan wil ik wel meteen de schokdemper vervangen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 juni 2004 09:34 PM
  [ # 11 ]

ik heb inmiddels begrepen uit bestuderen van hayes en de vraagbaak dat het mogelijk moet zijn om de veerpoot te verwijderen ZONDER opnieuw uitlijnen als gevolg te hebben. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om dan maar gelijk wat onderdelen daar preventief te vervangen. Anders blijf je bezig.

Waar ik het overigens over heb is deze….

http://www.carparts-cat.com/nl/pkw/parts/Artdetail.asp?SID=212617321515472109&ID=21,153,2262,GGNS62,1,1,1&NID=0,13,735&GID=1180,50&HGID=1180,50&VID=500036046

of deze

http://www.carparts-cat.com/nl/pkw/parts/Artdetail.asp?SID=212617321515472109&ID=21,153,2262,GGNS62,1,1,1&NID=0,13,735&GID=1180,50&HGID=1180,50&VID=500032007

het verschil in prijs is ongeveer 30 eurie bruto, maar wanneer je nou welke nodig hebt… beats me…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juni 2004 04:41 AM
  [ # 12 ]

Die links werken niet, krijg een foutmelding “Sessie verlopen”.
Maar bedoel je dit: (gevonden op http://www.hbase.nl)

MK098
VEERPOOTLAGER (Monroe)
1 PER ZIJDE
VOORZIJDE ZOND.STUURBEKR
€ 35.30 (excl btw Confused: )

of

MK097
VEERPOOTLAGER (Monroe)
1 PER ZIJDE
VOORZIJDE MET STUURBEKR
€ 45,00 (excl btw Confused: )


En de bijbehorende schokdemper zou zijn:?

11735 SCHOKDEMPER VOOR
VEERPOOT OLIE GEVULD RECHTS
ALLEEN AUTO MET INJECTIEMOTOR ORIGINAL MONROE
€ 69,00 (excl btw Confused: )

Wat heeft een hoger comfort, gas of olie gevulde dempers?
De kwikfit, profile, etc vertellen tegenstrijdige verhalen.

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 23 juni 2004 11:59 AM
  [ # 13 ]
ZX1.4i schreef:

-knip-
Wat heeft een hoger comfort, gas of olie gevulde dempers?
De kwikfit, profile, etc vertellen tegenstrijdige verhalen.

Ik denk dat gas comfortabeler is. Olie heeft een hogere dichtheid.

?

Ron

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juni 2004 06:06 PM
  [ # 14 ]

Ik denk dat gas comfortabeler is. Olie heeft een hogere dichtheid.

De originele dempers zijn olie gevulde en die dempen goed. Maar de bij kwikfit zeggen ze dat gas comfortabeler is en bij profile krijg ik het omgekeerde verhaal te horen.

Is het overigens makkelijk om de schokdempers voor te vervangen, er van uitgaande dat je klemveren enzo heb Confused:

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 juni 2004 06:27 PM
  [ # 15 ]

volgens d evraagbaak moet het prima te doen zijn. VErrote van die vraagbaak, en daar vervloek ik um echt om, is dat ze bijna nergens plaatsjes of nummers bijgeven. Hebben ze het over bout zus en zo losdraaien, kan jij je eerst gaan afvragen welke dat dan wel zou moeten zijn…

maar ff to the point, je kan de demper in en uit bouwen zonder je hele ophanging loste hoeven slopen en dus opnieuw te moeten uitlijnen. Die veerspanner wordt wel sterk geadviseerd voor je eigen gezondheid en de rotzooi die je hebt als het fout gaat….

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook