1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Geen paniek!
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 02 juli 2004 09:37 PM

Gister dacht ik dat de vering van m’n XM achter wat stugger aanvoelde Confused  Ik heb m vandaag net een week dus je moet wel het een en ander proberen natuurlijk. Had ik teveel “getest” met de hoogteregelaar? Te hard de drempels genomen?

Vandaag had ik een dagje vrij. Dus ik dacht laat ik eens naar dat Chyparse in Soesterberg rijden, eens kijken wat voor tent dat is. Lekker op weg, broodje mee en wat te drinken, wat donkere wolken in de verte, ach, maakt niks uit, ik zit droog met een muziekje op in de voiture. Word op de snelweg nog ingehaald door een blauwe XM. Smile Hm de vering voelt vandaag gewoon soepel aan en ik zweef heerlijk over de snelweg…

Ben net halverwege de route wanneer het STOP-lichtje ShockedShocked gaat branden op het dashboard, met een symbooltje ernaast…  Ben maar ff gestopt, kon niks merken aan de vering; nog ff op de auto geleund, maar veerde normaal, geen plassen LHM oid onder de wagen… dus maar door gereden; lichtje was weer uit…
Bij Chyparse (eerste indruk was vriendelijk daar) hebben ze ook nog ff op de auto geleund, maar veerde ook gewoon soepel, vervolgens wat LHM bijgevuld. Toch maar een afspraak gemaakt voor een hydrauliek check-up omdat ik de onderhoudshistorie van mn XM niet ken, pas over 4 weken… vakantietijd natuurlijk…
Maar goed, op de terugweg gaat het STOP lampje weer branden met “dat” symbooltje ernaast… Bedenk dat ik het instructie boekje toch bij me heb, ff opzoeken…  blijkt het de koelvloeistof te zijn!  Surprisedops: Surprisedops: Surprisedops: Surprisedops: Surprisedops: Ik stond toevallig bij een tankstation op de P-plaats dus een flessie gekocht en reservoir gevuld, daarna niks meer aan de hand… (het is een gloednieuwe radiateur dus ‘t was niet het eerste waar ik aan dacht, de dop zat onder de drap dus het systeem zelf kan alsnog wel een spoelinkje gebruiken…)

Op de verdere terugweg maar de toeristische route genomen om de stress kwijt te raken… Rolling Eyes

Cool

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 02 juli 2004 10:13 PM
  [ # 1 ]

Drap onder je radiateurdop ?? Confused

Aii…...dat je opeens koelvloeistof moet bijvullen is zowiezo al een signaal dat hij dus koelvloeistof is kwijtgeraakt….en als ik lees dat er drap onder de radiateurdop zit….krijg ik het idee dat je weleens een lekke koppakking kunt hebben…(of misschien wel een gescheurde kop).
Juist ook omdat je zegt dat er een nieuwe radiateur in zit.

Ik zou dat vloeistofpeil maar goed in de gaten blijven houden…...kun je ook testen door het tot een bepaalde hoogte bij te vullen….een 100 km gaan rijden op de snelweg (en spaar hem dan vooral niet Wink ).....en dan thuis eens kijken hoe hoog het peil dan nog staat.

Is het niveau dan gedaald, maar zie je geen lekkage bij de motor….dan vrees ik dat hij koelwater *drinkt*....oftewel het bovenvermelde probleem.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 juli 2004 10:56 PM
  [ # 2 ]

Wel paniek dus….
Er zijn bedrijven die je olie kunnen analyseren en dan vervolgens kunnen vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn…
Als er bijv. koelvloeistof word gevonden in je olie dan kun je ervan uitgaan dat of je pakking of je kop overleden is…
Kendall oils doet dit voor 15 euro….

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 02 juli 2004 10:58 PM
  [ # 3 ]

juist…  Sad

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 03 juli 2004 12:36 AM
  [ # 4 ]

klo@#$%^&*! zooi…

Ik heb een beetje op het www gekeken en lijkt idd op een lekke koppakking.

Vorige eigenaar heeft er dus een nieuwe radiateur in laten zetten plus één vd slagen vervangen.
Temperatuur is wel de hele tijd netjes 90-100 ºC gebleven. Ook toen het lampje ging branden.
Ik heb er zelf pas 700 km mee gereden, moest ca. 100 ml koelvloeistof bijgieten (heb nog niet getest wat ie verbruikt).  Maar op het eerste gezicht zag de er nog inzittende vloeistof er troebel uit plus de smurrie onder de vuldop. Op de oliepeilstok is heldere olie te zien (is pas ververst waarschijnlijk). Soms bij plankgas (in z’n 1 of 2) houdt ie ff in (koelvloeistof in de cilinders?), maar kan ook aan een dipje in de vermogenskromme, of hoe dat ook heet, zitten, toch?

Hoe lang kan je daarmee doorrijden? XM heeft nu 176.000 km op de teller staan
Wat zou dat gaan kosten koppakking vervangen?
Weet iemand een website of adres voor zo’n olietest?
Kat in de zak gekocht? Neutral

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juli 2004 12:47 AM
  [ # 5 ]

Kendall Motor oils
Berenkoog 114
1822BZ Alkmaar

Tel. 072-56543989

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 03 juli 2004 12:49 AM
  [ # 6 ]
Simpele Ziel schreef:

Kendall Motor oils
Berenkoog 114
1822BZ Alkmaar

Tel. 072-56543989

Thanx

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 juli 2004 01:51 AM
  [ # 7 ]
Simpele Ziel schreef:

Kendall Motor oils
Berenkoog 114
1822BZ Alkmaar

Tel. 072-56543989

Hé wat je verteld word vergeet je echt niet he?

 

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juli 2004 01:55 AM
  [ # 8 ]

Wink  dat beschouw ik als een compliment Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 juli 2004 01:57 AM
  [ # 9 ]

Is het ook   Ik was er weer niet opgekomen.

 

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 03 juli 2004 01:04 PM
  [ # 10 ]

ik heb zelf zo’n testsetje…
van snap-on in een mooi houten kistje Smile
1x gebruikt   Confused

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 05 juli 2004 01:39 AM
  [ # 11 ]

Vandaag, na eerst bij koude motor het koelvloeistofniveau tot aan de max-streep gevuld te hebben, een kilometer of 80 (2 uur) gereden. Geen rode lichtjes, temperatuur bleef meestal 90 graden in de stad 30 km bij stoplichten ging de naald richting honderd waarbij de ventilator aansloeg waardoor de naald weer zakte richting 90 graden. Snelweg 90ºC. Bij een beetje raggen op 80 kmwegen ±95ºC. Lijkt me toch wel normale waardes?
Bij mn ouders na een halfuurtje ff onder de kap gekeken. De dop was natuurlijk nog steeds gloeiend heet. Er stond druk op, koelvloeistof spoot tussen de dop door, maar een klein beetje (toch teveel bijgevuld met koude motor?). Vloeistof was trouwens helder en niet troebel… De dop goed schoongemaakt en nu maar in de gaten gaan houden.

Die veer van de dop is best zwaar, het ventieltje in de dop hoeft toch niet tegen die veerspanning in te werken wanneer de druk te hoog wordt?
Je kan de dop trouwens helemaal dichtdraaien, maar ook een beetje losser tot aan een nokje, waar is dat voor?

Ik wacht nog maar ff met koppakking fiksen…
Iedereen bedankt voor de aanwijzingen.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 05 juli 2004 01:59 AM
  [ # 12 ]

En nu dus onthouden op welk peil de vloeistof stond bij koude motor…..en na een dag of wat nog eens controleren….(weer bij koude motor dus)....en dan vergelijken.

Ik ken de radiatoren van een XM niet, dus hoe dat precies zit met het vastdraaien, weet ik niet.
Maar in het algemeen kan je een radiateurdop eerst een stuk vastdraaien, dan volgt er een kleine weerstand en dan het laatste gedeelte.

Misschien was het paniek om niks…..maar het kan geen kwaad om het extra in de gaten te houden…zeker toen je begon met drap onder de dop….terwijl er net een nieuwe radiateur in zit.

Je kunt het trouwens ook RUIKEN….als je wat (Koude! Laughing ) koelvloeistof uit de radiateur vist….en eraan snuffelt of er ook een olielucht aan zit.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 05 juli 2004 09:09 PM
  [ # 13 ]

Bij mijn BX: Losdraaien tot nokje is druk eraf halen (pssssst) Daarna kan je veilig je dop eraf draaien. Dus als je je dop “los” laat zitten, dus losgedraait tot nokje, raak je natuurlijk ook wat koelvloeistof kwijt.

Als bij koude motor je radiator nóg steeds onder druk staat, is dat ook een indicatie voor een lekke koppakking.

Start je motor eens, haal de dop van de radiator af en kijk eens of het erg gaat bubbelen in de koelvloeistof, een duidelijke indicatie voor een lekke koppakking. Niet te lang kijken, want je motor wordt wél warm, en dan gaat het niveau stijgen Smile .
Bij een garage kan je laten meten of er CO2 in je koelvloeistof zit, teken dat er uitlaatgassen in je koelvloeistof zit en een zeker teken voor een lekke koppakking. (en nu heb ik kramp in mijn vingers Smile )

Profiel  
 
Manuarmata
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 14-08-2003

Gepost: 12 juli 2004 12:30 AM
  [ # 14 ]

van een beetje drab moet je niet te snel panikeren, had ik bij m’n ax ook. het is geen nieuwe auto meer hé. goed in het oog houden en regelmatig schoonmaken zo zie je of de drabaanmaak konstant blijft of niet. en vooral niet beulen met een koude motor.

uiteindelijk zal je wel een nieuwe pakking moeten steken want eeuwig duurt het natuurlijk niet op die manier.

Citroen C4 cactus 1.2 e-THP shine.

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 12 juli 2004 01:03 AM
  [ # 15 ]

aaaaaargggggggghhhhh

Na een stukkie rijden:

Juist ja, ik dacht er vanaf te zijn… Confused

Vanmiddag bij koude motor het koelvloeistofniveau gecheckt,  was hetzelfde als een week geleden… Stukkie gereden 25 km, waarvan half uur stadsverkeer, niks aan de hand. Dan vanavond een stuk gereden, springt het lichtje weer aan! Was net een half uurtje onderweg, stuk snelweg 100 km/u dan een stuk 80 km/u. Ben gestopt, ff gewacht, dop half los gedraaid, hoorde sissen, waarna wat gepruttel/gespetter van koelvloeistof volgde; systeem is gewoon gevuld dus. Motortemp. was ook normaal; 90ºC (in de stad soms 95ºC waarbij de fan aansloeg).
Maar… bedacht ik me toen, ik had de verwarming aan staan! Ik had ze beide aanstaan, was toch wat fris in mn t-shirtje Rolling Eyes . Dat zit toch aan het koelvloeistofsysteem gekoppeld? Maar goed, waarom springt dat lampje dan af en toe aan? Zou er in de leidingen naar de verwarming lucht zitten? Te weinig druk in het systeem? Ik zag volgens mij onder de motorkap op de slangen richting interieur een ventieltje zitten…om te ontluchten?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook