1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Erik’s XM perikelen….  (hoop foto’s)
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 08 juli 2004 02:05 AM

zoals te lezen geweest is in dit topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1178  heb ik inmiddels een XM ambiance U9 in de kleur rood gekocht van 17 augustus 1990.

ze staat voor de deur en de eerste kilometers zijn gemaakt.  Cool
ik heb nog steeds de indruk dat het best een hele nette auto is. op de teller staat 131.916 km en die heb ik vandaag gecontroleerd met de nationale autopas en die stand klopt. dat is dus fijn.

er zijn nog wel wat probleempjes die overwonnen moeten worden.
om te beginnen het inhouden en afslaan van de motor bij stationair draaien. het toerental danst op en neer en soms komt ie dan zo laag dat ie afslaat. dit klinkt als een stappenmotor heb ik me laten vertellen, maar het euvel is pas opgetreden nadat de cruise control verwijderd is. het zou dus ook een verkeerd aangesloten vacuumslang of zoiets kunnen zijn lijkt me. ik heb dinsdag een afspraakje bij de garage en dan laat ik hem even ” uitlezen”  nu zag ik al dat iemand me er op wees dat op marktplaats een stappenmotor werd aangeboden. zijn die dingen allemaal het zelfde? dus alle types XM of zelfs uitwisselbaar met een xantia stappenmotor? 
hij heeft er koud minder last van dan warm en bij accelereren, ookal is het maar een beetje heeft ie het ook niet.
zou iemand mij een foto kunnen sturen van het zelfde deel van de motor als deze foto ? dan kan ik even zien of er wellicht een slang of stekker verkeerd loopt. ik heb diverse stekkers en slangen losgetrokken maar dat lijkt van totaal geen invloed op wat dan ook.

een ander ding waar ik me wel zorgen over maak is de mededeling van de boardcomputer dat mijn abs out of order is. dit geeft ie af en toe aan. als ie het aangeeft doet de abs het ook werkelijk niet en als hij het niet aangeeft doet de abs het wel. dit heb ik reeds getest. ik heb van de vorige eigenaar begrepen dat dat komt omdat de abs sensors vuil zijn. hij zei dat ie ze voor al eens schoon had gemaakt maar er achter slecht bij kon. het lijkt wel al wat minder vaak voor te komen dan aan het begin van de avond…  oplossend vuil?

dan is er nog de vraag van de olie druk of niveau meter helemaal rechts in mijn klokkenspel. die gaat alleen ff aan als ie net gestart is en dan valt ie naar nul ?!  hoort dat zo?

helaas zit er geen boekje meer bij. wel een onderhouds boekje, maar dat hoort niet bij deze auto Rolling Eyes . de koppeling zou reeds vernieuwd zijn, maar de distributie niet. ik heb even gehoord bij mijn citroen vrienden van de garage, maar die zeggen dat mijn bouwjaar xm een distributie interval heeft van 60.000 km..  hmmm ik zal dus wel aan een preventive wissel van die riem moeten zolang ik de echte onderhouds historie niet kan uitvissen.  is dit niet zelf te doen voor een handige knaap zoals ik?

verder ben ik druk met of een set LM velgen. ken een setje orginelen XM lichtmetaaltjes kopen voor 100 euro, maar die zijn niet echt mooi meer denk ik, kan een setje doppen kopen voor weinig. of ik schilder morgen in elk geval even die vw logo’s zwart. ik schaam de ogen uit mijn kop zo.

Profiel  
 
Remco-xm-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 03-07-2004

Gepost: 08 juli 2004 02:22 AM
  [ # 1 ]

Hallo Erik,

Je xm ziet er keurig uit (van buiten in ieder geval).

Nu lees ik dat jij ook een probleem hebt met de ABS, iets vergelijkbaars heb ik ook. De computer geeft aan dat de abs out of use is, dit was hij al een tijdje. Het vervelende is alleen dat sinds vorige week (nadat een garage de wiellager rechtsvoor heeft vervangen) de remmen bij het afremmen bij circa 20 km en lager ‘doorslipt’. Hier heb ik vooral last van bij het remmen achter een auto voor een stoplicht. Hij remt dan in het begin prima, maar zodra ik wat langzamer rijd gaat hij doorschieten. Hij remt dat het ene moment goed en het andere moment lijkt het wel alsof de abs computer zegt: ‘kijk uit de wielen gaan blokkeren, ik laat nu maar even los”, waardoor hij minder remt. Dit loslaten merk ik ook in de pedaal, dit is identiek als het gedrag van de remmen.

Nu is het remmen zonder abs niet zo’n gek groot probleem, maar dit is wel erg vervelend. Is dit ook wat jij merkt, of werkt jou abs gewoonweg niet helemaal goed?

Mocht iemand weten wat er mogelijk in mijn geval aan de hand is, hoor ik het ook graag. Ik de loop van de tijd wil ik het gehele abs wel maken, maar nu eerst dit probleempje.

Kun je overigens via marktplaats.nl geen leuke xm velgen vinden voor weinig?

Groeten, Remco

Boonacker XM V6

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 08 juli 2004 02:28 AM
  [ # 2 ]

tsja ik moet het nog even testen of ie nou ” doorglijdt ” ik ben er nog niet uit, af en toe voelt het wel wat raar. ik zal mijn remmentesten morgen weer posten.
en die velgenspeurtocht loopt idd via marktplaats.

Profiel  
 
Remco-xm-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 03-07-2004

Gepost: 08 juli 2004 02:32 AM
  [ # 3 ]

Dat ‘doorglijden’ zou je al gemerkt hebben als het hetzelfde zou zijn, als in mijn geval. Dit gebeurd namelijk vrijwel altijd, zoniet altijd, bij het licht afremmen op lage snelheid.

Boonacker XM V6

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 juli 2004 12:27 PM
  [ # 4 ]

En dat van je druk metertje dat hoort zo…dacht ik… Bij het starten geeft hij namelijk andere informatie dan tijdens een draaiende motor..Maar wat het precies is moet je even opzoeken in de pdf file die menno linkte..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 08 juli 2004 02:41 PM
  [ # 5 ]
BMW vs XM schreef:
Simpele Ziel schreef:

En dat van je druk metertje dat hoort zo…dacht ik… Bij het starten geeft hij namelijk andere informatie dan tijdens een draaiende motor..Maar wat het precies is moet je even opzoeken in de pdf file die menno linkte..

Drukmetertje klopt. Die informatie heb je ook alleen nodig bij koude motor, omdat dan alle olie nog in het carter zit, en je zo dus gelijk kan zien of er genoeg in zit. Let maar op als je met warme motor het contact aanzet, gaat het drukmetertje ook aan en geeft ie aan dat er bijna niet genoeg olie meer in zit…geen paniek, de olie zit dan nog in de motor.

Oftewel het is geen drukmetertje, maar een niveau-metertje dat automatisch het oliepeil controleert.
Vertrouw overigens niet blind op dit metertje en peil geregeld de olie handmatig.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 08 juli 2004 02:46 PM
  [ # 6 ]

Onze ABS doet het soms ook niet,
resetten helpt. (bij ons)

Contact uit en terug aan, soms een aantal keer.

Gisteravond was er op het 2cv.nl forum wat te doen over motoren die afsloegen als ze warm waren.
Iemand vertelde wat over dat probleem met een koude kever.

Hier lag dat aan valse lucht.
De automatische choke corrigeerde het te arme mengesel in zekere mate met koude motor,
maar daarna niet meer, waardoor hij uitviel.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 juli 2004 03:16 PM
  [ # 7 ]
rocco schreef:

Onze ABS doet het soms ook niet,
resetten helpt. (bij ons)

Contact uit en terug aan, soms een aantal keer.

Gisteravond was er op het 2cv.nl forum wat te doen over motoren die afsloegen als ze warm waren.
Iemand vertelde wat over dat probleem met een koude kever.

Hier lag dat aan valse lucht.
De automatische choke corrigeerde het te arme mengesel in zekere mate met koude motor,
maar daarna niet meer, waardoor hij uitviel.

Na een ABS ingreep moet je ook vaak(bij onze peugeot 405)  het contact uit en weer aanzetten anders blijft dat lampje branden.

En de stappenmotor zou de problemen die rocco hierboven beschrijft ook kunnen geven…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 09 juli 2004 11:06 AM
  [ # 8 ]

ik ben gisteren naar de sloop geweest en er staan 3 “4cilinders” en 1 “6 pitters” hier op de sloop. ik heb de vacuumslang met dat zwarte en blauwe regelpotje (als je weet hoe het heet, mag je het zeggen) meegenomen alsmede de zwarte “pot” die helemaal rechts voorin achter de wielkasbeplating zit waar die slang dus heen gaat. ik heb dit allemaal weer uitgewisseld met mijn auto en het leek in eerste instantie iets beter.
nadat ik een half uurtje file moest rijden bleek het helemaal niet beter te zijn.  Confused  zolang je optrekt gaat ie als een speer, maar zodra je constant b.v. 100 gaat cruisen dan begint ie te haperen.
ik laat het maar even zo denk ik tot dinsdag, dan laat ik hem uitlezen bij de garage.

het abs verhaal….

kan bijna niet anders zijn dan vuile abs sensors. het lampje gaat wel bijna altijd weer uit na aanvankelijk te zijn blijven branden dus ik ga me daar maar niet teveel zoregn over maken. ik ga later wel proberen om die sensors schoon te maken. iemand ervaring mee?

ik heb ook een andere verstraler/knipperlicht gevonden op de sloop en gemonteerd.

auto helemaal schoongemaakt van binnen met stofzuiger en sop. dat frist wel lekker op.

ohw ja, de achterramen. die vallen uit hun geleiding. ze zakken dus scheef weg. ik zal hier nog wel foto’s van maken. volgens mij word dat een naar klusje om te gaan repareren.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 09 juli 2004 12:09 PM
  [ # 9 ]
erik wijngaarden schreef:

ohw ja, de achterramen. die vallen uit hun geleiding. ze zakken dus scheef weg. ik zal hier nog wel foto’s van maken. volgens mij word dat een naar klusje om te gaan repareren.

Dat zou best mee kunnen vallen. Zijn het trouwens electrische ramen?
De raamgeleiding kun je stellen in het portier, maar daarvoor zul je eerst de portierbekleding moeten verwijderen.

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 09 juli 2004 01:14 PM
  [ # 10 ]

Ik heb nog wat aanvullende foto’s

wat de lol nou is van dit extra raampje ontgaat me een beetje.
ik begrijp dat het de achterinzittende moet beschermen tegen tocht als de klep opengaat. vind het een apparte oplossing

de ramen zakken scheef weg omdat er in dat kleine gaatje in het raam een palletje hoort te zitten lijkt me. maar hoe krijg ik daar weer een palletje in zonder een hoop sloopwerk?

is dit nou de stappenmotor?
dit ding hangt in rubbers zo te voelen, want ik kan hem heen en weer bewegen.

als de auto stottert en bokt tijdens het rijden flitst dat oranje motormanagement lapje meestal even op

na de schoonmaak ziet ie er weer lekker uit van binnen

en van buiten..  ja ja nog steeds nix aan de wieldoppen gedaan Surprisedops:

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 09 juli 2004 01:22 PM
  [ # 11 ]

Dat achterruitje heet separatieruit…
kan er ook uit.

Dat raam vind ik maar iets gek.
Bij ons zit daar zo geen gat in.

mooie auto!
(ik vind hem mooier dan de onze, op de wieldoppen na.)

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 09 juli 2004 01:34 PM
  [ # 12 ]

ruig dashbord, met die knoppen naar je toe gedraaid, heb ik niet…..... Laughing

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 09 juli 2004 01:37 PM
  [ # 13 ]
rocco schreef:

Dat achterruitje heet separatieruit…
kan er ook uit.

Dat raam vind ik maar iets gek.
Bij ons zit daar zo geen gat in.

mooie auto!
(ik vind hem mooier dan de onze, op de wieldoppen na.)

dat gat kun je normaal ook niet zien. door dat gat moet volgens mij een palletje wat het raam recht houdt in de slede van de raamstijl.


verder heb ik nog op film proberen vast te leggen hoe dat nou klinkt als hij zo onregelmatig op en neer begint te klimmen in de toeren. na 15 minuten filmen heb ik het 2x gemist. het gebeurde dus maar 2x en precies op het moment dat ik ff niet stond te filmen Mad

filmpje is iets van 12 mb en ongelovelijk saai Razz


Klik hier voor de film!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 juli 2004 01:46 PM
  [ # 14 ]

Je hebt het over een XM dan kan het niet saai zijn hooguit weinig spectaculair… Laughing  Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 09 juli 2004 02:35 PM
  [ # 15 ]

vaag man, zo extra ruit, is ook weer extra gewicht

abs sensors kan je gewoon schoonmaken en ook uitlezen zoals zx-cruiser schreef alleen moet je dan de grijze stekker hebben

http://rammstein.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1/xmfiles/diags.pdf

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook