Totaal aantal Berichten: 1615
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Xantia
1993-2002
produktie (tot 1 januari 2000): 1.216.734
De Citroën Xantia werd gelanceerd in maart 1993 na zes jaar ontwikkeling. De Xantia had de zware taak de enorm succesvolle BX op te volgen. De Xantia was groter en zwaarder dan de BX, en deelde zijn platform met de Peugeot 406, maar dan met de typische Citroën hydropneumatische vering. De achteras was, net als bij de ZX, XM en de latere Xsara, meesturend. Op slingerende wegen en krappe bochten draait het achterwiel enigzins mee met het voorwiel wat de respons verscherpt. In 1995 werd het gamma aangevuld met een stijlvolle Break. Enige modellen waren uitgerust met het Hydractive-2 veersysteem.
Citroën Xantia, 1993

foto: Penny Lane
De Xantia was verkrijgbaar met een wat zwakke 1.6 benzinemotor, 1.8 en 2.0 8 en 16 kleppen. Daarnaast was er de 1.9 diesel met en zonder turbo. Later kwam daar nog een 2.1 turbodiesel bij, 2.0 turbobenzine en de imponerende 3.0 V6 benzine die ook leverbaar was met een ‘zelflerende’ automatische versnellingsbak die de rijstijl van de bestuurder leest.
Een heel bijzonder model is de Activa. Waar de andere Xantia’s een ‘gewone’ hydropneumatische vering hadden, had de Activa een actief veersysteem gebaseerd op Hydractive-2. Hydractive-2 zorgde voor een elektronisch gestuurde actieve vering die afhankelijk was van de kwaliteit van de weg en de rijstijl van de bestuurder. Het systeem wisselt automatisch tussen zachte en stevige vering. Het Activa veersysteem zorgde er tevens voor dat overhellen in bochten teniet gedaan werd waardoor een adembenemende wegligging in bochten gegenereerd werd. De Activa was uitgerust met een 2.0 benzinemotor of de 3.0 V6 motor.
In 1995 werden er wijzigingen aangebracht aan door de spoorbreedte te verbreden. Dit betekende dat de wielschermen aangepast werden. In 1998 verscheen er een update van de Xantia met een nieuw front, achterkant en en tal van andere wijzigingen. Er kwam een auto-adaptieve versnellingsbak voor de viercilindermodellen. Nog later kwam de 2.0 HDI-direct ingespoten dieselmotor in 90 en 110 pk versies.
In 2001 viel het doek voor de Xantia om plaats te maken voor de C5.
[met dank aan Julian Marsh - Citroënet]
Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
1993-2002 Citroën Xantia, modelontwikkeling
De Citroën Xantia is geleverd in twee carrosserievormen (berline en break/stationwagon) en is één keer gefacelift. Bij deze facelift in 1998 hebben de hoekige vormen van de koplampen en de grille plaatsgemaakt voor afgeronde en de rookkleurige achteruitrij- en knipperlichten voor kleurloze. Deze wijzigingen zijn zo bescheiden geweest dat over het algemeen niet gesproken wordt van serie 1 en 2, maar slechts van voor en na de facelift.
Xantia berline, voor facelift


Xantia berline, na facelift



Xantia break, na facelift


foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
1993-2002 Citroën Xantia, kleurenwaaier
Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.
Beige EDQ Sable d’Été 1997 - 1998

foto: le calaisien via forum-auto.com
Beige ECZ Sable Phénicien 1993 – 1996

foto: Penny Lane
Blauw KNC Bleu Amiral 1995 – 2002
Blauw KPB Bleu Balmoral 1998 - 2002

foto: Timo1990
Blauw KMV Bleu Buckingham 1995 – 1998

foto: Timo1990
Blauw EMW Bleu Fidji 1993
Blauw KLH Bleu Leman 2000 - 2002

foto: Timo1990
Blauw KPK Bleu Mauritius Nacré 1996 - 2002

foto: Prowl
Blauw KLS Bleu Mondial 1993 - 1995

foto: Timo1990
Blauw ENU Bleu Saphir 1993
Blauw ENT Bleu Sidéral 1993

foto: Timo1990
Blauw EPG Bleu Stratos 1993 – 1997

foto: Timo1990
Bruin EEQ Brun Épice 1998 - 1999i

foto: criani via passon-citroen.forum-actif.net
Bruin EEB Brun Quad 1995 - 1997

foto: ACCM Jelle via andre-citroen-club.de
Grijs ETK Gris Crepuscule 1993 – 1996
Grijs EYP Gris Fulminator 2000 - 2002

foto: Wajo
Grijs ERZ Gris Gabion 1993 – 1996

foto: Timo1990
Grijs EYC Gris Quartz 1993 – 2002

foto: Rougefurio
Grijs EYG Gris Route 66 1998 - 2002
Grijs ETW Gris Silex 1993 – 1999

foto: Citroën Communication
Grijs KNA Grylyne/Grilyne 2000 - 2002
Groen KQA Vert Amazonie

foto: robb
Groen KRS Vert Galant 2000 – 2002
Groen KRZ Vert Hurlevent 2000 – 2002

foto: XBXG
Groen KQV Vert Innsbruck 2002
Groen KRK Vert Libellulle Nacré 1998 – 2002

foto: Citroën Communication
Groen KSD Vert Longchamps 2000 - 2001
Groen KQT Mer du Nord 1998 - 2002

foto: http://www.xantiaclub.it
Groen ESY Vert Poseidon 1995 - 1997
Groen KQZ Vert Reine Nacré 1996 – 1997, 2000 - 2002

foto: Timo1990
Groen KQH Vert Véga 1995 - 2002

foto: Timo1990
Groen ERY Vert Véga Nacré 1993 – 1998

foto: Timo1990
Rood EKL Rouge Cerise 1993

foto: xmamateur via http://www.andre-citroen-club.de/forum
Rood KJA Rouge d’Enfer Nacré 1995 - 1999

foto: Timo1990
Rood EJX Rouge Furio 1993 – 1996

foto: japv
Rood KKS Rouge Griotte 1995 - 1998

foto: Chris Johnson / http://www.clubcitroensa.com
Rood EKX Rouge Groseille 1993
Rood KJW Rouge Hermès 1997 – 2002

foto: Timo1990
Rood EKQ Rouge Lucifer 2000 - 2002

foto: Citroën Communication
Rood EHJ Rouge Pivoine Nacré 1997 – 2002

foto: Prowl
Rood KJG Rouge Scala 1996
Wit EWP Blanc Banquise 1993 - 2002

foto: Timo1990
Zwart EXY Noir 1993 – 1998

foto: Activince35 via http://www.c-forum.forumpro.fr
Zwart EXA Noir Cornelie 1993
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

