1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ZX koppakking
M@KHS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 13 juli 2004 11:34 PM

Hallo ik wil mijn koppakking gaan vervangen, wie weet waar de koppakking precies zit? ik heb de lucht filter en de caberatuur en wat bedrading al los zitten! heeft iemand mischien wat tips?

groeten mike Confused

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 13 juli 2004 11:35 PM
  [ # 1 ]

de koppakking zit tussen cilinderblok en de cilinderkop… over het vervangen enzo kan ik je helaas nix vertellen…

Profiel  
 
M@KHS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 13 juli 2004 11:37 PM
  [ # 2 ]

Is dat boven in het motorblok of aan de onderkant?

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 juli 2004 11:43 PM
  [ # 3 ]

Bovenkant, onderkant is je carterpakking…
Zorg dat je een momentsleutel hebt, want je moet de bouten bij het terug zetten op een bepaalde spanning zetten wat je het makkelijkst lukt met een momentsleutel…
Draai je de bouten te vast dan breken ze, te los en je kop heeft speling waardoor de motor niet (goed) meer loopt…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
M@KHS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 13 juli 2004 11:49 PM
  [ # 4 ]

de cilinder kop zit volgens mij aan de onderkant hoe verwijder ik die?
want aan de bovenkant zit de nokkenas!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 14 juli 2004 12:06 AM
  [ # 5 ]
M@KHS schreef:

de cilinder kop zit volgens mij aan de onderkant hoe verwijder ik die?
want aan de bovenkant zit de nokkenas!

Das logisch, want een zx heeft een 4 in lijn motor met BOVENliggende nokkenas. Kortweg gezegt, er zitten 4 cillinders naast elkaar in een rijtje en daarboven op zit een as die het openingsmoment aan de kleppen doorgeeft.

Ik kan het overigens ook mishebben hoor, maar in dit geval klopt het volgens mij wel wat ik zeg.

Vroeger had je vaak onderliggende nokkenassen en dan had je stotterstangen die eea doogaven aan de kleppen.

Ik vind het dapper van je als je dit zelf gaat doen, maar een echt welgemeend advies, lees eerst heeeeel goed een vraagbaak of liever nog een Hayes manual door. Bekijk de plaatjes, zorg dat je de juiste spullen hebt, momentsleutel enzo. en ga DAN pas aan de slag. Reden voor die opmerking ? de vragen die je stelt. En echt, dit is niet rot bedoeld, maar juist goed.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 14 juli 2004 02:25 AM
  [ # 6 ]

Wat voor motor heb je (1.4? 1.6? 1.8?)

Als je van bovenaf naar beneden de motor (allen dat zilverkleurige ding) bekijkt kom je een aantal onderdelen en pakkingen tegen

1 Klepdeksel
2 Klepdekselpakking (Zwart ding, redelijk dik, lijkt qua afwerking op afgekit)
3 Kop (hier gaat je inlaat-spruitstuk en uitlaat-spruitstuk naartoe)
4 Koppakking (zie je amper, is niet zo dik en steekt als het goed is niet uit..)
5 Karter (het blok zelf zegmaar)
6 Karterdekselpakking
7 Karterdeksel (dit zit helemaal onderaan en daar zit je aftapplug op)

Koppakking vervangen is niet makkelijk
De kop van de motor moet eraf en dat betekend dat je distibutie los moet. Je zit dus met het probleem dat de ‘timing’ van de motor goed moet blijven enzo.
Ook kan zo’n kop krom zijn, of krom worden door verkeerde (de)montage.

Wat belangrijk is, is dat je de bouten (torx 50..) op de goede volgorde los haalt, en ook op de goede volgorde weer vastzet met een momentsleutel.
Bouten loshalen en vastzetten moet je in 2 stappen doen, dus eerst in de goede volgorde een klein beetje los, en daarna in de goede volgorde helemaal los.

Als je besluit het te doen KOOP MINSTENS EEN VRAAGBAAK, of als je het kan vinden een HAYNES boek!
Daar staat in hoe alles heet en waar het zit onder je motorkap. Ook staat daar in hoe je het moet doen. Boekje kost 15 euro ofzo en verdient zichzelf wel weer terug. Als je het zonder gaat doen ga je duurder uit zijn…..

Profiel  
 
M@KHS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 14 juli 2004 02:44 AM
  [ # 7 ]

jongens bedankt voor de info ik had deze zx een half jaar terug gekocht voor €600 en heb geen zin om hem te laten maken voor €400 (ik ben maar een arme student) dus probeer ik het zelf te maken, mocht het niet lukken gaat hij naar de sloop!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 juli 2004 02:45 AM
  [ # 8 ]

Of verkoop hem aan iemand die hem wel maken kan Laughing
ik ben heel handig, heb veel vrije tijd en ben ook een arme student Laughing

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 14 juli 2004 04:13 AM
  [ # 9 ]
Simpele Ziel schreef:

Of verkoop hem aan iemand die hem wel maken kan Laughing
ik ben heel handig, heb veel vrije tijd en ben ook een arme student Laughing

Et voila, de oplossing dient zich vanzelf aan….

Simpele Ziel voelt zich geroepen om een mede citrofiel een helpende hand toe te reiken ?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 juli 2004 04:55 AM
  [ # 10 ]

Ik heb de koppakking van mijn ZX laten doen, heeft me 600 euro gekost.
Voor dat geld is niet alleen de koppakking vervangen, maar ook:

distributieriem+spanrol
kleppen gesteld
koelvloeistof ververst
olie ververst+filter

Wat zou het kosten als je het zelf zou gaan doen, ervan uitgaande dat je ook nog een moment sleutel moet kopen ConfusedConfusedConfused:

PS: Er zijn hier genoeg Citrofielen die je wel willen helpen, daar is dit forum toch voor? “Door Citrofielen, voor Citrofielen”
Ik zou die auto niet naar de sloop brengen, zou zonde zijn.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 juli 2004 05:15 AM
  [ # 11 ]

Dat zeg ik Razz
tsja een moment sleutel hoeft niet duur te zijn hoor…
Zolang je er niet dagelijks mee hoeft te werken volstaan die dingen van de Lidl, Aldi etc. prima…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 14 juli 2004 10:18 AM
  [ # 12 ]
M@KHS schreef:

jongens bedankt voor de info ik had deze zx een half jaar terug gekocht voor €600 en heb geen zin om hem te laten maken voor €400 (ik ben maar een arme student) dus probeer ik het zelf te maken, mocht het niet lukken gaat hij naar de sloop!

Ik kan je nu al vertellen dat je dit niet gaat lukken. Voor een koppakking te vervangen heb je op zijn minst basissleutelkennis nodig en die is bij jou, gezien je vragen, niet aanwezig.
Begin er niet aan en probeer de auto nu nog voor een leuk bedrag te verkopen. Als je hem straks uit elkaar hebt liggen, kan dat niet meer en heb je misschien nog meer stuk gehad.
Weet je hoe je een distributieriem moet monteren? Voldoende spanning en op tijd?
Ken je de volgorde van het demonteren en monteren van de cilinderkopbouten? Ken je de aanhaalmomenten van alles wat je loshaalt?
Bezint eert gij begint.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 juli 2004 01:47 PM
  [ # 13 ]

tsja een moment sleutel hoeft niet duur te zijn hoor…
Zolang je er niet dagelijks mee hoeft te werken volstaan die dingen van de Lidl, Aldi etc. prima…

Huh? verkopen de Lidl en Aldi tegenwoordig ook al momentsleutels? Ik ben binnenkort jarig, dus ik ga maar eens zo een moment-sleutel vragen als kado Razz

M@KHS, ik denk dat Eric gelijk heeft m.b.t. de basis-sleutel kennis, gezien de vragen die je stelt. Overigens moet ik zeggen dat er op dit forum vriendelijke mensen aanwezig zijn. Op een ander forum of nieuwsgroep zou er meteen met modder worden gegooid als je een typische “newbie” vraag zou stellen.

Profiel  
 
M@KHS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 14 juli 2004 02:42 PM
  [ # 14 ]

oke jongens jullie hebben mij overtuigd ik begin er niet aan !!  Crying or Very sad

heeft iemand mischien intresse in een zx aura 1.6 uit 1991 met 170.000km, centrale vergrendeling, electrische ramen, startonderbreker
( en een kapotte koppakking Wink ) ook alle boekjes en onderhoudspapieren zitten er bij.
Hij heeft wel wat krassen aan de buitenkant. hij hoeft niet veel te kosten!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 14 juli 2004 02:44 PM
  [ # 15 ]

Razz mar de oplossing hadden we toch al ? Simpele Ziel, gaat hem ter plekke met raad en daad bijstaan ? Laughing

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook