1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ik ga zaterdag voor een ZX kijken…tips???
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 15 juli 2004 02:36 PM

Hee mensen!

Nou ik ga zaterdag bij een man kijken die een donkerblauwe ZX 1.6 Aura te koop heeft met 120.000 km op de teller! Prachtige kilometerstand toch?
Nu vroeg ik me af, hebben jullie nog tips hoe een auto te beoordelen als je de auto van een particulier koopt?

Duim voor me dat de wagen in orde is…zou echt te gek zijn!!

Groetjes,
Dirk-jan

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 15 juli 2004 02:46 PM
  [ # 1 ]

Re: Ik ga zaterdag voor een ZX kijken…tips???

Vraag of de distributieriem vervangen is! Moet rond 120.000 km…

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 15 juli 2004 03:42 PM
  [ # 2 ]

maak een goede proefrit, let erop of de auto bv al warm is voor je komt?  heeft ie iets te verbergen over de koude start, banden netjes, rammels en kraken tijdens rijden, zit de kopeling heel erg laag? dan is ie wellicht aan vervanging toe, kijk of er mayonaise onder de oliedop zit, zo ja niet kopen, onderhouds historie aanwezig?, enz enz

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 juli 2004 04:19 PM
  [ # 3 ]

Kijk of er geen olie in de koelvloeistof zit (modder kleur), dit wijst dan op een kapotte koppakking. Kijk of de cijfertjes van de kilometerteller netjes gelijk oplopen, als hier verschil in zit dan is de deze zeer waarschijnlijk terug gedraaid. En uiteraard de distibutieriem he.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 15 juli 2004 04:46 PM
  [ # 4 ]

Zet de auto op de handrem en laat zonder gas je koppeling opkomen.
Auto moet in principe gelijk afslaan, zoniet dan slippen waarschijnlijk je koppelingsplaten.
Pak een slecht klinkerweggetje en kijk of de wielen niet gaan ‘klapperen’, dit kan duiden op slechte rubbers van je wielophanging.
Stuur helemaal naar rechts en rij dan een stukje, zelfde naar links. Het enige wat je dan mag horen is eventueel de stuurbekrachtiging Geen gekraak of gepiep, dan hoor je namelijk de homokineten.

Check voor roest op het subframe voor en achter (even je hoofd onder de auto voor en achter steken.) Ik heb nog niet gehoord van een ZX met slechte carroserie (of alleen na schade). Subframe wil echter wel eens gaan roesten.

Check of er geen klein 2-tje in op het nummerbord staat, of dat hier iets over in de papieren staat Dan is de auto namelijk opnieuw op kenteken gezet en is deze in het verleden waarschijnlijk tijdelijk een stukje korter geweest.

Citroen ZX/BX kwaaltje Radiator. Kijk hoe deze eruit ziet, willen wel eens kapot gaan….

Kleinigheidjes Slot achterklep wil wel eens los gaan zitten, kijk even of het gedeelte wat op de klep zit goed vast zit. Verder moet je even controleren of electrische ramen/deurvergrendeling het doet als die geleverd is, en moet je kijken of alle raampjes open en dicht gaan.
Verder zou ik eens kijken of de achterbank ingeklapt kan worden zonder problemen, dat is bij de ZX een klein beetje een gek systeem…
Nog een kleinigheid De hoedenplank zitten 2 toutjes aan, deze zitten vaak tussen de klep. Kijk even of ze nog heel zijn, en hoe deze meneer/mevrouw het heeft opgelost dat ze niet tussen de klep komen.

120.000km is een mooie stand, is echter ook de stand inderdaad voor distributieriem en wellicht koppelingsplaten.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 juli 2004 08:45 PM
  [ # 5 ]

Dan is de auto namelijk opnieuw op kenteken gezet en is deze in het verleden waarschijnlijk tijdelijk een stukje korter geweest.

Bedoel je dat de auto dan al een keer total-loss is geweest?
Dat kleine cijfertje op het eerste liggende streepje is toch de duplicaatcode, die krijg je nadat je kentekenplaten gestolen zijn of je papieren kwijt ben geraakt. Op dat tweede liggende streepje kan ook een cijfer worden gezet, dus max. 99 keer je kentekenplaten gejat of papieren kwijt. Ik heb al een auto (bmw) met een 5 zien rondrijden hier in rotterdam.

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 15 juli 2004 09:01 PM
  [ # 6 ]

kijk of er mayonaise onder de oliedop zit, zo ja niet kopen

Erik, wat bedoel je hier precies mee?

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 15 juli 2004 11:20 PM
  [ # 7 ]

Dat je hem niet moet kopen als er witte drap onder zit Smile

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 15 juli 2004 11:35 PM
  [ # 8 ]

Ik heb nog even geïnformeerd…..

De wagen heeft nog APK tot januari 2005, minder leuk is dat de distributieriem nog niet vervangen is.

Nu mijn vragen:...
Hoe lang kun je ongeveer nog rijden na de 120.000 km met dezelfde riem (is het nog veilig om er van Helmond terug naar Tilburg te rijden?) en hoeveel kost ongeveer de vervanging van de distributieriem? Weet iemand misschien een adres waar dit tegen een zachte prijs gedaan wordt?

Ik heb ooit een distributieriem laten vervangen bij een Citroën garage, ik weet niet meer hoeveel het precies kostte, maar ik weet nog dat het behoorlijk prijzig was

Groetjes,
Dirk-Jan.

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 16 juli 2004 03:02 PM
  [ # 9 ]

Materiaalkosten zijn 75 euro om de riem te vervangen.

Ik geloof dat de riem uiterlijk bij 150000 vervangen moet zijn, maar de kosten die je hebt zijn veel duurder als het vervangen.

Wat er moet gebeuren is ongeveer 2/3 uur werk (afhankelijk ervaring monteur) = dus 210 euro. Moet je voor 300 zeker klaar zijn…

Als je naar Belgie of Frankrijk rijdt ben je voor 150 euro helemaal klaar denk ik bij een officiele Citroen dealer (garagetarief is daar ongeveer de helft als die van ons!). Als je nog meer wil/moet laten doen of als je toch op vakantie gaat daar, adviseer ik je om het daar te laten doen.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 16 juli 2004 03:32 PM
  [ # 10 ]

Distributieriem gaat maximaal 120.000 km mee. Kosten: minimaal 400 euro in Nederland.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 juli 2004 03:32 PM
  [ # 11 ]
theiz schreef:

Check voor roest op het subframe voor en achter (even je hoofd onder de auto voor en achter steken.) Ik heb nog niet gehoord van een ZX met slechte carroserie (of alleen na schade). Subframe wil echter wel eens gaan roesten.

Ik rijd nu bijna 14 jaar met BX’en…....maar bij de latere serie’s (bijvoorbeeld bouwjaren 89 t/m 94)....hoef je helemaal niet meer bang te zijn voor een verroest Subframe. Confused

Dat hadden alleen de BX’en uit de serie’s 84-86 (en misschien nog begin 87).....daarna hebben ze dat veranderd….net als de afbrekende Koppelings-hevel op de versn. bak…...die toendertijd veel afbraken (heb er 3X eentje moeten laten vernieuwen).......dus als je gaat kijken naar eentje van de laatste bouwjaren, hoef je daar niet meer op te letten.
Die koppelingshevel hebben ze later namelijk versterkt met een rond stuk staal ertussen.

Nog een kwaal uit die beginjaren….was het koppelingspedaal (bij je voeten dus).....maar dat waren allemaal kinderziekte’s die later opgelost zijn.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 16 juli 2004 03:58 PM
  [ # 12 ]
DirkJan2004 schreef:

kijk of er mayonaise onder de oliedop zit, zo ja niet kopen

Erik, wat bedoel je hier precies mee?

Dit hoeft niet. Dit kan ook betekenen dat de eigenaar veel korte ritjes heeft gemaakt waarbij de olie niet op temperatuur komt en de condens in de olie niet verdampt met als gevolg een witte emulsie onder de olievuldop.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 16 juli 2004 04:00 PM
  [ # 13 ]
ZX1.4i schreef:

Kijk of er geen olie in de koelvloeistof zit (modder kleur), dit wijst dan op een kapotte koppakking. Kijk of de cijfertjes van de kilometerteller netjes gelijk oplopen, als hier verschil in zit dan is de deze zeer waarschijnlijk terug gedraaid. En uiteraard de distibutieriem he.

De cijfertjes willen echt wel eens ongelijk zitten zonder dat er aan gerommeld is. Het is en blijft een Citroën.
Kilometerstanden worden bij de APK doorgegeven, dus is wel na te trekken.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 17 juli 2004 03:47 AM
  [ # 14 ]

kijk uit en pas op

ik lees hier veel goede maar ook veel hele rare en foute dingen .
ik ga die hier niet allemaal doornemen.
een paar kleine punten.
handremkabels. achterremmen
lekkage olie ( Koppakking bij 1.4)
voordraagarm rubbers achterframe rubbers
distriebustie riem(120.000)
maar laat de auto anders gewoon ff bekijken door je dealer.
dat doen ze vast wel voor niks. en zorg voor een nieuwe apk.
suc :cevr 6 dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 17 juli 2004 04:29 AM
  [ # 15 ]

Als er een klein cijfertje op het nummerbord staat, betekent inderdaad dat de auto opnieuw op kenteken is gezet.
Kan betekenen dat de nummerplaten zijn gestolen, of de papieren zijn kwijt geweest. Kan ook betekenen dat de auto totall-loss verklaard is geweest en opnieuw op kenteken is gezet.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook