4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
Ik ga zaterdag voor een ZX kijken…tips???
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 19 juli 2004 03:48 AM
  [ # 46 ]

Nou mensen, ik ga morgen een afspraak maken bij een vakgarage die als goed bekend staat om daar de filters te laten vervangen en de olie bij te vullen. Ook vraag ik of ze een blik kunnen werpen op de distributieriem.

Nogmaals bedankt voor de tips en ik zal jullie op de hoogte houden hoe de auto zich “gedraagt”!

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 19 juli 2004 03:57 AM
  [ # 47 ]

Succes, Dirkjan.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 juli 2004 04:06 AM
  [ # 48 ]

Misschien een domme vraag, maar hoort de waterpomp vervangen te worden samen met de distributieriem

Heeft iemand nog een antwoord op deze vraag? De D-riem en spanrol zijn bij mij een tijdje terug samen met de koppakking vervangen.
In 2002 heeft de vorige eigenaar bij de dealer de D-riem laten vervangen, vervangt de dealer bij 120.000 km standaard de waterpomp? Ik heb de auto van een handelaar gekocht en dit is alles wat ik weet van de historie van de auto.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 juli 2004 06:04 AM
  [ # 49 ]

Heb ff het hele verhaal gelezen… Gefeliciteerd met je aanschaf! Als ik het zo zie heb je, je wete het nog niet, denk ik een prima koop gemaakt.

Mocht het nu fout gaan met je blok… zaterdag gaan we een zx strippen en er zit een 1600 blok in. Wellicht dat Simpele Ziel er mee aan de haal gaat , maar wellicht dat die zijn tij dnog even besteed aanz’n brommer en wat mij betreft…. Haal jij dan lekker dat blok op…. Wink

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 19 juli 2004 12:42 PM
  [ # 50 ]

Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen, maar als het blok echt gaar blijkt en Simpele Ziel niet besluit om dat 1600 blok te gebruiken dan houd ik mij aanbevolen!
Ik ga eerst maar eens wat kilometers maken en alles goed in de gaten houden….

Bedankt voor de tip Gompy!
Ik hou je op de hoogte!

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 20 juli 2004 01:20 AM
  [ # 51 ]

Wat ik bedoelde overigens met krukaslagers enzo was juist niet om je te ontmoedigen.
Ik heb de pech gehad dat de krukas stuk liep terwijl er WEL genoeg olie in zat…. Je weet het nooit…..
Daarna een motor erin gezet die ook niet goed was (wel garantie gelukkig), en nu de derde motor die lekt olie op 1 van de keerringen….. Wordt dus ook duur want dat is iets waar ik even geen tijd voor heb volgens mij!  evil

Hiervoor zoals ik zei een Berlingo gehad die een aantal keren droog heeft gelopen en die me nooit in de steek heeft gelaten….

Als je zo de staat van de auto beschrijft klinkt het me dat de vorige eigenaar er zuinig op is geweest. Om deze reden lijkt het me ook niet dat er lang gereden is zonder olie.

Ik zou me niet te druk maken dat de motor even met te weinig of geen olie heeft gelopen. Als je schade aan de motor hebt, komt dat echt niet alleen door dat stukje zonder olie denk, maar meer aan het verleden bij de vorige eigenaar.

Over de distibutieriem De garage zal je ongetwijfeld gaan vertellen dat ze niets aan zo’n riem kunnen zien. In de vraagbaak staat dat de riem bij 150.000 vervangen moet worden.
Mijn advies is om het zelf een keer te doen Is goed te doen, je moet even de tijd hebben.
Je blokkeert de assen, dus daar kan niet veel fout gaan. Spannen doe je met de spanrol, heb je geen gewicht bij nodig volgens mij. Als je het zelf doet ben je iets van 70 euro kwijt inclusief spanrol. Het enige gereedschap dat je nodig hebt wat niet alle mensen in huis hebben is een poelietrekker met twee armen Je moet de poelie van de dynamoriem verwijderen. Ik heb er 1 met 3 armen gebruikt, ging ook maar was even kloojen.

Over de waterpomp Deze vervang je als hij stuk is, of omdat je de kleur niet mooi vind. Niet omdat de distributieriem vervangen wordt.
Andersom ook Als je riem niet te oud is en je waterpomp is stuk vervang je alleen de pomp. Bij de meeste merken zit de waterpomp niet in de distributieriem overigens, maar dan zit de oliepomp daar. Vaak wordt die wel vervangen bij het vervangen van de riem, geen idee waarom trouwens.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 20 juli 2004 02:40 AM
  [ # 52 ]

stoppen

ik zou inderdaad even stoppen met geld weggooien en eerst ff kijken wat de auto doet na het bijvullen.schonen olie heb je er net in gegooid.
rookt hij nog, wat wel waarschijnlijk is, kan je nog een bus stopsmoke van wynns proberen maar hij gaat nu waarschijnlijk gewoon olie verbruiken en kan je kiezen voor doorrijden en bijvullen tot hij ermee stopt of nog vanalles laten doen en dus geld weggooien.
nieuwe olie en een nieuw filter helpen zeker niet.
als de waterpomp niet lekt en goed werkt NIET vervangen. zonde van je geld.de kwaliteit van zo’n pomp is prima. net als de rest.
4.7 ltr met nieuw filter moet er in een 1.6/1.9
de tandsnaar zal het toch wel een kleine test periode langer uithoudenca 2000 km dan weet je zelf ook meer.
groeten dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 juli 2004 02:54 AM
  [ # 53 ]

Re: stoppen

dennis van der ven schreef:

ik zou inderdaad even stoppen met geld weggooien en eerst ff kijken wat de auto doet na het bijvullen.schonen olie heb je er net in gegooid.
rookt hij nog, wat wel waarschijnlijk is, kan je nog een bus stopsmoke van wynns proberen maar hij gaat nu waarschijnlijk gewoon olie verbruiken en kan je kiezen voor doorrijden en bijvullen tot hij ermee stopt of nog vanalles laten doen en dus geld weggooien.
nieuwe olie en een nieuw filter helpen zeker niet.
als de waterpomp niet lekt en goed werkt NIET vervangen. zonde van je geld.de kwaliteit van zo’n pomp is prima. net als de rest.
4.7 ltr met nieuw filter moet er in een 1.6/1.9
de tandsnaar zal het toch wel een kleine test periode langer uithoudenca 2000 km dan weet je zelf ook meer.
groeten dennis

Je moet natuurlijk wel in de gaten houden hoe en wanneer hij rookt. Roken bij gasgeven na een tijdje stationair lopen of bij gas los laten is klepseals. Roken bij door accelereren duidt wel op zuigerveren.

Waterpomp is vooral iets dat je preventief doet. Als je de waterpomp wil vervangen moet de distributieriem weer los. Hoop werk, dus als je de zaak loshaalt is het nog wel eens beter deze preventief te vervangen. Natuurlijk sowieso als deze lekt. Als je ooit een keer zoals ik heb gehad dat een spanrol kapot liep weet je voortaan dat je die liever preventief vervangt samen met de distributieriem.

Megoed..  als je eerst eens checkt hoe hij loopt met een goed oliepeil weet je idd veel meer en kun je alsnog gaan investeren.

Overigens vind ik het geen geld weggooien om te investeren in een auto die bijna niks gekost heeft. Als de wagen verder netjes is zou ik niet weten waarom je er niet wat geld tegenaan zou moeten smijten om hem tiptop te krijgen. Je zult uiteraard wel een goed plaatje moeten hebben van wat er nog gedaan moet worden en dan een afweging maken hoe lang je ermee kan rijden. Die inschatting is erg belangrijk omdat je natuurlijk niet geld in een bodemloze put moet smijten.

Groet,
MArten

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 juli 2004 03:02 AM
  [ # 54 ]

Helemaal met Marten eens.
Vooral ook dat wat hij zegt over het eerst maar eens even aankijken en dan pas (dure) reparatie’s laten verrichten…

Roken bij door accelereren duidt wel op zuigerveren.

Nou….bij mij kwam er vandaag enorm veel rook uit het kanteldak vandaan tijdens het accelereren…....maar blijkbaar was mijn sigaar nat. Mr. Green
Wink

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 20 juli 2004 10:36 AM
  [ # 55 ]

Hahaha
Bram, jij krijgt ook alles verzopen he?
zelfs je sigaar al?

 

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 20 juli 2004 02:53 PM
  [ # 56 ]

Hahaha lachen Bram! Very Happy

De carrosserie en het interieur is werkelijk goed. Deze wagen heeft echt 11 jaar in een garage gestaan en het lijkt wel of de vorige eigenaar na elke rit de wagen weer heeft schoongemaakt.
Er moeten alleen nieuwe wieldoppen op omdat deze niet mooi meer zijn. Daarom zet ik er meteen een andere soort ZX-wieldop op.

Als blijkt dat de auto niet enorm gaat roken of geen compressie meer heeft dan heb ik (hopelijk) straks een ZX aura in een prachtige kleur met een hagelnieuw uiterlijk en innerlijk met 119.000 op de teller voor c.a 750/800 euro’s. (aanschaf 350+kleine beurt 100+distributieriem 350).
Dit houd ik maar voor ogen en wat er verder op mijn pad komt…soit…..
Als ik op wat autosites kijk wordt er voor een wagen met deze kilometerstand en deze uitvoering nog gauw 1500 euro gevraagd. Zolang ik daar met reparaties onder blijf ben ik happy.  Laughing

Trouwens ...Bram…in deze wagen is werkelijk nooit gerookt!! Wink

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 juli 2004 05:22 PM
  [ # 57 ]
DirkJan2004 schreef:

Trouwens ...Bram…in deze wagen is werkelijk nooit gerookt!! Wink

Hoog tijd dan dat ik er eens een dagje mee ga sturen….is je Asbak ook meteen ingewijdt Laughing

Maar goed…...ik ben het verder helemaal eens met je verhaal…...Zo zie ik het ook.
Ik geloof je ook wel dat hij nog maar zo weinig km’s heeft gemaakt….als je het vergelijkt met de 1.6i van mij (met 194.000 km).....dan heb jij nog heel wat *in te halen*. Wink
Je lacht dan (bijna) iedereen uit met zo’n auto. Smile

Zeker als je er verder geen onkosten aan hoeft te maken in de nabije toekomst…..hopelijk heeft hij dus geen last van (overmatig) olie-gebruik…..die van mij dus niet i.i.g…..ik heb de stand (uiteraard) gecontroleerd bij aanschaf….heb er nu alweer een paar duizend km’s mee gemaakt in die 2 weken…...er komt geen blauwe rook uit….en het oliepeil zakt niet.

Is je olie nu al ververst trouwens ?

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 20 juli 2004 05:57 PM
  [ # 58 ]

Morgenvroeg gaat de wagen naar een vakgarage om de filters te laten vervangen en de olie te laten verversen. Ik laat bij deze garage waarschijnlijk ook, als de auto zich goed “gedraagt”, de distributieriem vervangen. Ik probeer er wel bij te blijven morgen als de reparaties verricht worden.

Gisteren heb ik 5 liter olie van het merk Comma gekocht voor 8 euro en daar heb ik 4 liter van in het carter gedaan.

Zaterdag wil ik i.i.g. naar de “sleutelmeeting” in Leerdam rijden met de Aura….kan ik meteen zien hoe de wagen het doet op een lange afstand!

Dus Bram…als je er bent….dan maak ik een uitzondering dat er een keer WEL gerookt mag worden! Wink

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 21 juli 2004 01:19 AM
  [ # 59 ]

Stoppen met roken! Veel te ongezond!
(Hierbij heb ik het NIET over Bram, maar over de motor van je ZX D )

Ik denk dat je het goed doet zo. Hopen dat je geen gekke dingen tegen komt!

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 21 juli 2004 04:04 PM
  [ # 60 ]

Ik ben met de 1.6i Aura naar de garage geweest en alles ziet er tot op heden nog rooskleurig uit.

Ik heb het volgende laten doen:
-Kleine beurt
-Nwe motorolie
-nwe carterring
-Sproeiervulling
-nw oliefilter
-Nwe accu
-Wielen laten balanceren

Ik ben er de gehele tijd bij geweest en heb samen met de monteur de wagen nagelopen.
Geen lekkages of beschadigingen aan de onderkant, remschijven, blokken, veerpoten alles helemaal oke. De blauwe rook is ook niet meer te zien geweest.
Ik houd alles goed in de gaten, oliepeil e.d. dus we zullen zien wat de komende kilometers naar voren brengen.

Ik heb i.i.g. wel al een afspraak gemaakt om a.s. woensdag de distibutieriem te laten vervangen.

Ik schrok wel eventjes toen ik wat water onderuit de wagen zag druppelen, maar dat bleek gelukkig een verstopte afvoer van het regenwater bij de ruitenwisser te zijn.

Groetjes,
DJ

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook