1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
noodkreet! bx 1,9 tzd bj 92 zonder sleutel draait de motor!
RJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-2004

Gepost: 25 juli 2004 02:57 AM

Hallo ik ben nieuw hier en ik zit met het volgende probleem
De motor van mijn bx 1,9 tzd van bj 1992(km 338000) blijft gewoon doorlopen terwijl ik de sleutel al in mijn broekzak heb!(even voor alle duidelijk heid,het is geen nadieselen want hij gaat niet eerder uit als ik de auto in de versnelling zet en de koppeling laat opkomen,wel pijnlijk voor de auto maar je moet toch wat),als ik de sleutel er uit trek is alle electriciteit uit de auto d.w.z dat alles in het dashboard(op het acculampje na) uit is en de ramen werken dan ook niet meer.
Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken mischien het contactslot?
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hulp kunnen bieden,want de garage kan het natuurlijk wel,maar dat zal wel aardig in de papieren lopen.
P.S. 1 dag voor de problemen,gijng elke keer als ik moest remmen de radio uit,maar ik heb inmiddels de radio en de versterker al helemaal losgekoppeld
Bedankt alvast voor jullie reacties!

dit is trouwens al mijn 5e bx (bx 1,9d,1,4i lpg,1,9 td,1,9 tgi lpg)

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 juli 2004 03:10 AM
  [ # 1 ]

Ik kan je helaas slechts helpen met een mager tipje: hou een ring- of steeksleutel bij de hand en draai een accupool los als je BX uit moet. Niet ideaal, erg onhandig maar waarschijnlijk wel beter voor je motor + aandrijflijn.

Ook vraag ik me af of je niet beter in een hogere versnelling de koppeling op kan laten komen om de motor uit te schakelen. Let wel: ik vraag het me af, ik weet niets zeker. De specialisten die hier op het forum zitten kunnen je wel vertellen of dit inderdaad zo is.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
RJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-2004

Gepost: 25 juli 2004 03:15 AM
  [ # 2 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik kan je helaas slechts helpen met een mager tipje: hou een ring- of steeksleutel bij de hand en draai een accupool los als je BX uit moet. Niet ideaal, erg onhandig maar waarschijnlijk wel beter voor je motor + aandrijflijn.

Ook vraag ik me af of je niet beter in een hogere versnelling de koppeling op kan laten komen om de motor uit te schakelen. Let wel: ik vraag het me af, ik weet niets zeker. De specialisten die hier op het forum zitten kunnen je wel vertellen of dit inderdaad zo is.

Hallo,de accupolen loshalen werkt helaas niet de motor blijft gewoon doorlopen met zowel de plus en de min eraf
bedankt in iedergeval voor je reactie!
met vr gr RJ

Profiel  
 
RJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-2004

Gepost: 25 juli 2004 03:17 AM
  [ # 3 ]
ZX-Cruiser schreef:

Teveel olie in de motor kan dat zijn Exclamation
Heb je em net (bij)gevuld?
Als je er teveel olie in hebt, zal de olie via de carterontluchting en de luchtinlaat weer naar binnen worden gezogen. En een diesel heeft geen vonk nodig om de draaien dus hij zal dan net zolang doordraaien totdat de olie op is.
Ik weet niet zeker of dit alles rustig verloopt of alleen maar met grof geweld (hoog toerental en hoop rook) maar controleer je oliepeil maar eens!

Heb ik gedaan maar het olie peil staat tussen min en max in
bedankt voor de reactie!
met vr gr RJ

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 25 juli 2004 03:34 AM
  [ # 4 ]

Teveel olie in de motor ? Confused

Nee…..het zal waarschijnlijk te maken hebben met de (electrische) brandstof-afsluiter die niet goed werkt.
Die gaan nogal eens stuk….heb het zelf 3X in 13 jaar (BX-diesel) meegemaakt.
Er zit bij een aantal 1905 diesels een z.g. noodstop (een soort hevel, zeg maar) op de brandstofpomp….waar je de motor iig op een fatsoenlijke wijze mee kunt laten stoppen.

Maar nog een vraagje…als de motor uit is en je zet het contact weer aan…branden dan alle jou bekende controlelampjes ??
En zodra de motor loopt gaan ze allemaal uit ?

Profiel  
 
RJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-2004

Gepost: 25 juli 2004 03:37 AM
  [ # 5 ]
Bram schreef:

Teveel olie in de motor ? ?

Nee…..het zal waarschijnlijk te maken hebben met de (electrische) brandstof-afsluiter die niet goed werkt.
Die gaan nogal eens stuk….heb het zelf 3X in 13 jaar (BX-diesel) meegemaakt.
Er zit bij een aantal 1905 diesels een z.g. noodstop (een soort hevel, zeg maar) op de brandstofpomp….waar je de motor iig op een fatsoenlijke wijze mee kunt laten stoppen.

Maar nog een vraagje…als de motor uit is en je zet het contact weer aan…branden dan alle jou bekende controlelampjes ??
En zodra de motor loopt gaan ze allemaal uit ?

Als de motor uit is en ik zet start de auto weer dan branden alle controle lampjes weer zoals het hoort
met vr gr RJ

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 juli 2004 03:42 AM
  [ # 6 ]

Bij teveel olie in de motor wordt de olie langs de zuigerveren in de cylinder geperst (de olie moet toch ergens heen) en ontbrandt daar waardoor de motor op olie loopt. Maar RJ heeft al gemeld dat het oliepeil in orde is.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 25 juli 2004 03:42 AM
  [ # 7 ]
RJ schreef:

Als de motor uit is en ik zet start de auto weer dan branden alle controle lampjes weer zoals het hoort
met vr gr RJ

Je bedoeld dus dat als de motor loopt, dan zijn alle lampjes uit.
Heb je ook goed gekeken naar het dynamo-lampje….of die niet zachtjes gloeit ??
Zo nee…..(indien hij verder goed start)......als de verlichting, kachelmotor en alle andere electr. zaken in de auto naar behoren werken…..dan houd ik het op de afsluiter die de geest heeft gegeven.
Het verhaal komt mij bekend voor.

Een dieselmotor heeft namelijk geen electrisch circuit zoals een benzinemotor, vandaar die Afsluiter….als je de afsluiter op e.o.a. wijze voor de gek zou houden en ervoor zou zorgen dat hij de brandstoftoevoer zou blijven leveren…kun je met een diesel (zolang er brandstof voorradig is) oneindig kunnen doorrijden. Cool
(De Accu kun je er dan ook uithalen.)

Profiel  
 
RJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-2004

Gepost: 25 juli 2004 03:43 AM
  [ # 8 ]
ZX-Cruiser schreef:
Bram schreef:

Teveel olie in de motor ? ?

Serieus het kan !

Ik neem toch aan als de peilstok aangeeft dat er niet teveel in zit dat dat toch klopt?
met vr gr RJ

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 juli 2004 03:55 AM
  [ # 9 ]
Bram schreef:

(...)Een dieselmotor heeft namelijk geen electrisch circuit zoals een benzinemotor, vandaar die Afsluiter….als je de afsluiter op e.o.a. wijze voor de gek zou houden en ervoor zou zorgen dat hij de brandstoftoevoer zou blijven leveren…kun je met een diesel (zolang er brandstof voorradig is) oneindig kunnen doorrijden. Cool
(De Accu kun je er dan ook uithalen.)

en

RJ schreef:

Hallo,de accupolen loshalen werkt helaas niet de motor blijft gewoon doorlopen met zowel de plus en de min eraf
bedankt in iedergeval voor je reactie!
met vr gr RJ

Het is dus niet de afsluiter ...

Heb je je oliepeil wel gecontroleerd met koude motor en op een horizontaal vlak (gewoon ff voor de zekerheid) ?

Edit: herstel, dan zou je dus met een losse accu dus wel door kunnen blijven en betekent dat dus niet automatisch dat het niet de afsluiter is (als ik het goed begrepen heb)

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
RJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-2004

Gepost: 25 juli 2004 03:59 AM
  [ # 10 ]
Lelijke Eend schreef:
Bram schreef:

(...)Een dieselmotor heeft namelijk geen electrisch circuit zoals een benzinemotor, vandaar die Afsluiter….als je de afsluiter op e.o.a. wijze voor de gek zou houden en ervoor zou zorgen dat hij de brandstoftoevoer zou blijven leveren…kun je met een diesel (zolang er brandstof voorradig is) oneindig kunnen doorrijden. Cool
(De Accu kun je er dan ook uithalen.)

en

RJ schreef:

Hallo,de accupolen loshalen werkt helaas niet de motor blijft gewoon doorlopen met zowel de plus en de min eraf
bedankt in iedergeval voor je reactie!
met vr gr RJ

Het is dus niet de afsluiter ...

Heb je je oliepeil wel gecontroleerd met koude motor en op een horizontaal vlak (gewoon ff voor de zekerheid) ?

Edit: herstel, dan zou je dus met een losse accu dus wel door kunnen blijven en betekent dat dus niet automatisch dat het niet de afsluiter is (als ik het goed begrepen heb)

Yep,met een koude motor,en voorzover als het kan(de auto zakt altijd een beetje van achteren)op een horizontale plaats
met vr gr RJ

Profiel  
 
RJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-2004

Gepost: 25 juli 2004 04:02 AM
  [ # 11 ]
Bram schreef:
RJ schreef:

Als de motor uit is en ik zet start de auto weer dan branden alle controle lampjes weer zoals het hoort
met vr gr RJ

Je bedoeld dus dat als de motor loopt, dan zijn alle lampjes uit.
Heb je ook goed gekeken naar het dynamo-lampje….of die niet zachtjes gloeit ??
Zo nee…..(indien hij verder goed start)......als de verlichting, kachelmotor en alle andere electr. zaken in de auto naar behoren werken…..dan houd ik het op de afsluiter die de geest heeft gegeven.
Het verhaal komt mij bekend voor.

Een dieselmotor heeft namelijk geen electrisch circuit zoals een benzinemotor, vandaar die Afsluiter….als je de afsluiter op e.o.a. wijze voor de gek zou houden en ervoor zou zorgen dat hij de brandstoftoevoer zou blijven leveren…kun je met een diesel (zolang er brandstof voorradig is) oneindig kunnen doorrijden. Cool
(De Accu kun je er dan ook uithalen.)

Hoe kan ik dat controleren? hij start verder goed en alles werkt verder zoals het hoort
met vr gr RJ

Profiel  
 
RJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-2004

Gepost: 25 juli 2004 04:04 AM
  [ # 12 ]

P.S alleen het accu lampje brand als ik de sleutel er uit haal,alle andere lampjes en meters zijn dan uit
Met vr gr RJ

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 25 juli 2004 04:22 AM
  [ # 13 ]
RJ schreef:

Hoe kan ik dat controleren? hij start verder goed en alles werkt verder zoals het hoort
met vr gr RJ

Door er een andere (evt 2e hands van de sloop) Afsluiter op te (laten) zetten.

Nogmaals….die verdenk ik ervan…...maar ik sluit niet helemaal uit dat er ergens nog een andere (electr.) storing zit. Confused:

Ik meen me te herinneren dat er slechts 1 draadje opzit en hij ziet eruit als een rond soort knop met een groene bovenkant (isolatie) met een klein moertje.
Let wel op dat als je hem zelf vernieuwt dat het ‘t juiste type is….er zijn enkele verschillende uitvoeringen geweest…(lang en kort model)....en de laatste keer dat ik het zelf aan de hand had…is al weer een aantal jaar geleden.

En je moet hem met een steeksleutel losdraaien…..weinig ruimte om los te draaien herinner ik me ook nog.
Het beste is volgende week even naar een Citroengarage (of specialist) gaan en vragen of ze de afsluiter even willen vernieuwen.
Ik weet niet wat ze nu kosten (nieuw)....maar ik schat al gauw op een 60 euro of zo.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 25 juli 2004 04:41 AM
  [ # 14 ]

Makkelijkste manier om je auto veilig uit te zetten als je contactslot niet werkt is om je hand voor de luchtinlaat te houden. Heb ik geleerd in de racerij, daar doen ze het ook op die manier aangezien ze daar niet eens een contactslot hebben.

Ik denk overigens niet dat je het in brandstoftoevoer moet zoeken omdat je volgens mij een injectiesysteem hebt waarbij diesel in een voorverbrandingskamer wordt gespoten. Injectoren gaan naar mijn idee niet open zonder stroom naar mijn idee…. Maar ik ben geen diesel kenner.

Heb je niet ergens iets dat kortsluiting maakt?

Profiel  
 
RJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-2004

Gepost: 25 juli 2004 03:54 PM
  [ # 15 ]

Ik ben nu aan het zoeken in de vraagbaak maar ik kan het niet vinden,weet iemand toevallig ook waar het staat?,of het staat er gewoon niet in,dat kan ook nog natuurlijk.
met vr gr RJ

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook