1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aanschaf BX 16V MK1 + ABS?
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 04 augustus 2004 05:03 PM

Een vriend van me heeft vorige week zijn rijbewijs gehaald en wil een BX GTI. Nu kwamen we gisteren een 16V tegen uit 1987.

Nu snap iedereen dat zo’n auto niet ideaal is om mee te beginnen. Iedereen heeft hem al gewaarschuwd dat ie zichzelf helemaal dood rijdt.
Maar dit is een vrij land en het is zijn keuze.

Maar goed. Het gaat om een auto met verlopen APK sinds 22 juli. De eigenaar heeft een Xantia automaat gekocht wegens lichamelijke klachten. Problemen bij de 16V zijn een lekkende octopus (en bij ATI in Leerdam kennen ze die term niet), een hangende remklauw, een versleten wiellager links achter en nog een ander probleem wat ik jullie ff wil verklaren.

Deze auto heeft een lichtmetalen verdeelstuk met allerlei hydraulische leidingen, op het schutbord. Het meest logische wat wij kunnen bedenken is dat het ABS is. Nu is er alleen het probleem dat de ABS niet werkt. We zien zelfs geen controlelampje branden. Verder heb ik gezocht naar de sensors in de wielen, maar kan ze niet vinden. Waar zitten die?

Het klotige aan ABS is dat ie niet door de keuring komt als het niet werkt. Het liefst zouden we de RDW voor de gek houden, maar als dat niet lukt, wie kan er dan helpen met info?

De prijs voor deze auto is rond de 500 euro. Dit is een auto die er 327.000 op heeft zitten. Distributieriem is vervangen bij 297.000. De motor loopt prima en heeft genoeg vermogen, de bak schakelt licht en precies, de remwerking is ruim voldoende (enig scheeftrekken, ff remleidingen doorspoelen en klauwen gangbaar maken). Veergedrag, besturing en ADAL’s zijn ook in orde. Interieur is kompleet en erg netjes. Op sommige plekjes wat vliegroest, nergens grote problemen. Hij verbruikt wat olie, want starten met warme motor zorgt voor een walmpje. Is logisch met zo’n km-stand.

Altijd een gok, een auto met zo’n kilometerstand. Moet ik wel zeggen dat de huidige eigenaar geen coureur is. Over de toekomstige weet ik het helaas niet, ik heb hem wel gewaarschuwd dat dat blok op driekwart van z’n leven zit.

ATI rekent voor een wiellager 90 ex btw voor een auto zonder ABS, 140 ex btw voor een auto met ABS. Dat moet ook beter kunnen nietwaar?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 augustus 2004 08:39 PM
  [ # 1 ]

beter kun je het niet krijgen !!  Cool

O ja,even de (4) sensoren ohms (weerstand) doormeten


suc6

Johan

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 05 augustus 2004 02:15 AM
  [ # 2 ]

Voor zover ik weet, heeft de GTi 16V altijd standaard ABS en dat is ook datgene wat je onder de motorkap ziet.
Sensoren gaan wel eens stuk en zijn vrij kostbaar om te vervangen.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 05 augustus 2004 12:11 PM
  [ # 3 ]
Troublegum schreef:

met 327.000 op de teller vind ik de term “op 3/4 van z’n leven” al erg gewaagd hoor… IK heb maar zelden gehoord van een (benzine) bx die de 400.000 is gepasseerd, denk sowieso dat een GTi 16v wat dat betreft nog riskier is..

Maar van de andere kant, 500 euro, als je ‘m gekeurd krijgt kun je er zeker een heleboel plezier van hebben hoor! (op je technische vragen heb ik helaas geen antwoord, maar uit mijn hoofd dacht ik dat zo’n gti 16v uit dat bouwjaar geen ABS heeft standaard..)


Och, die 1.9 motoren zijn best sterk, dus als de vorige eigenaar er inderdaad netjes mee is omgesprongen is het best de moeite waard. Gezien de prijs die ervoor gevraagd is het helemaal geen slechte optie. Alleen moet je dan nog wel €€€€‘s investeren om het goed af te maken. De GTI 16V is niet de goedkoopste qua onderhoud, dus of het nou een leuke beginnersauto is vraag ik me af Confused ...
Maar wat dat doodrijden betreft: kwestie van zelfbeheersing. Het is je rechtervoet die dat doet, niet de auto. Ik vond mijn GTI 8V (ook een “87-er) een heerlijke auto, niet vanwege de snelheid, maar vanwege dat lekkere motorkarakter. Helemaal niet hitsig, eerder een hoop bottom-power (koppel), dus je kunt er heel relaxed mee rijden. En de 16V schijnt ongeveer hetzelfde karakter te vertonen, ondanks het feit dat 16-kleppers vaak meer toerenbeesten schijnen te zijn in het algemeen. Ik heb er zelf in anderhalf jaar tijd 1 bon mee gepakt, zo eentje in de categorie 0-10 km/h te hard…. Rolling Eyes

Dus als die vriend de centjes er voor heeft om hem later ook te kunnen onderhouden, en de 16V staat er verder vrij netjes bij, dan zou ik het gewoon doen. Het zijn echt ontzettend lekkere auto’s, en in veel betere staat zul je een 16V mkI niet meer aantreffen, ben ik bang. En afschrijven doe je met zo’n ding nog nauwelijks!  Very Happy

Nog een opmerking over die kilometerstand: gezien het feit dat die BX 17 jaar oud is, is de kilometerstand eigenlijk best netjes. Komt neer op een kleine 20.000 km per jaar gemiddeld, dus er is gewoon lekker mee gereden. Vind ik op zich best positief.  Wink  Het enige dat me enigszins zorgen baart is dat er geen APK meer op zit, dat kan een risicofactor zijn.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 05 augustus 2004 06:51 PM
  [ # 4 ]

Nooit het verhaal gelezen van de oude 19 TZI van Eric Vertogen? Die heeft het knap lang uit gehouden. En nu rijdt hij ook in een 16V rond. Op LPG notabene!! Kijk eens op zijn website, hij heeft er best wat mee te stellen gehad. Maar met goed onderhoud en een normale rijstijl moet een benzine-BX de half miljoen best kunnen halen, volgens mij.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 05 augustus 2004 06:57 PM
  [ # 5 ]

Heb ik gelezen, maar die km’s heeft ie met 4 verschillende motoren gemaakt…

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 06 augustus 2004 01:28 AM
  [ # 6 ]

De kogel is door de kerk, hij gaat morgen die auto kopen. Ik ben zelf al aan het studeren op het ABS systeem, maar als iemand elektrische schema’s heeft (ook van de 16V) dan helpt dat ontzettend. Verder is het handig om een checklist en een tabel met goede meetwaarden te hebben.

Ik hou jullie op de hoogte. Als iemand die dingen tegenkomt (en ik ga het ook vragen op BXNL) dan hoor ik dat graag.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 06 augustus 2004 01:40 AM
  [ # 7 ]
ZX-Cruiser schreef:

Heb nog nooit een 1.9/2.0 16V van PSA gezien met zo’n hoge stand.. Kan ok zijn maar kan ook elk moment stukdraaien.
En die onderdelen, sloop auto’s zijn er ook niet veel, je zou evt ook naar 309 16V ofzo kunnen kijken, zelfde blok, zelfde ABS denk ik ook. Alleen ABS is op zich al zeldzaam dus vind dat maar eens!.

De 405 MI16 heeft toch ook dat blok? ABS kan lastig worden ja. Misschien werken ECU’s en sensoren van een CX of XM ook?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 06 augustus 2004 02:25 AM
  [ # 8 ]
Harm schreef:

Heb ik gelezen, maar die km’s heeft ie met 4 verschillende motoren gemaakt…

Klopt, maar de eerste 4 ton heb ik met 1 motorblok gehaald en die heeft het uiteindelijk begeven na anderhalf jaar lang mishandelen (chronisch te weinig olie door olielekkage, stelselmatig 4 liter olie bijvullen en toch gewoon 180 km/uur op de snelweg rijden).
Overigens rijdt er in Nederland een BX 19TRS rond met meer dan 6 ton op de teller met het eerste motorblok.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 06 augustus 2004 06:19 AM
  [ # 9 ]
Eric Vertogen schreef:
Harm schreef:

Heb ik gelezen, maar die km’s heeft ie met 4 verschillende motoren gemaakt…

Klopt, maar de eerste 4 ton heb ik met 1 motorblok gehaald en die heeft het uiteindelijk begeven na anderhalf jaar lang mishandelen (chronisch te weinig olie door olielekkage, stelselmatig 4 liter olie bijvullen en toch gewoon 180 km/uur op de snelweg rijden).
Overigens rijdt er in Nederland een BX 19TRS rond met meer dan 6 ton op de teller met het eerste motorblok.

19 TRS? Whoa! Mijn Digit heeft een bijna exact dezelfde motor! Dat belooft wat moois Very Happy

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 augustus 2004 03:18 PM
  [ # 10 ]

Dat bedoel ik! Als die 16V verder netjes behandeld is kan het best leuk worden hoor. Succes en veel plezier gewenst!!  Wink  Mr. Green Maarre, druk die jongen op het hart om er lief voor te zijn. Een BX 16V in de kreukels op het autokerkhof wordt ik erg droevig van, zeker die jongen zelf ook nog in de kreukels raakt. Zelfbeheersing is het motto!!

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 06 augustus 2004 10:49 PM
  [ # 11 ]
winnetou schreef:

Dat bedoel ik! Als die 16V verder netjes behandeld is kan het best leuk worden hoor. Succes en veel plezier gewenst!!  Wink  Mr. Green Maarre, druk die jongen op het hart om er lief voor te zijn. Een BX 16V in de kreukels op het autokerkhof wordt ik erg droevig van, zeker die jongen zelf ook nog in de kreukels raakt. Zelfbeheersing is het motto!!

Ja, als beginnersauto is het een ‘gevaarlijke’ auto want met zijn 160 PK op de voorwielen is het een bloedsnelle auto.
Enne, natuurlijk is de bestuurder diegene die het gaspedaal bedient, maar ja, bij zo’n auto spreek je het vermogen graag aan en net boven de 4000 tpm voelt de motor zich heerlijk.
Dus pas op voor overstekende bomen!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 07 augustus 2004 01:03 AM
  [ # 12 ]

Ik zag vanmiddag toevallig zo’n wit *BX-kanon* langs me rijden…...op de A9 bij de Bijlmermeer richting Amstelveen…..had er flink de sokken in.
Zo te zien was het een 89’er…..kenteken begon met X?-??-??

Toevallig geen bekende van hier ? Laughing

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 07 augustus 2004 01:38 AM
  [ # 13 ]

Nog een vraag: De vorige eigenaar zegt dat hij er altijd synthetische 5W40 of 10W40 in heeft gegooid. Wat de eigenaren ervoor hebben gebruikt is onbekend.

Hij zegt dat de motor met 5W40 minder olie verbruikt. De andere olie werd volgens zijn argument te heet werd en verbrandde te makkelijk.

Overigens weet ik dat een 16V een extra oliekoeler heeft (waar dit zit weet ik nog niet) dus dat argument vind ik ietwat vreemd.

Daarnaast weet ik dat je synthetische olie moet gebruiken als je een nieuwe of gereviseerde motor hebt, maar niet als een blok altijd op half-synthetisch of minerale olie heeft gelopen. Dit in verband met de sterkere reinigende werking waardoor opgehoopt vuil in de motor kan loskomen en de motor opeens olie kan gaan lekken.

Wat vinden jullie? Is 5W40 beter? Momenteel zit er dus synthetische olie in, olielekkage heb ik nog niet kunnen ontdekken. Het verhaal van het olieverbruik (dus waarschijnlijk versleten klepgeleiderrubbers, maar ik sluit versleten olieschraapveren niet uit), kan dat verbeteren aan de hand van de gekozen olie?

En kan ik hier beter een nieuw topic van maken? Bram als je vindt van wel mag je dat doen Smile

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 07 augustus 2004 01:55 AM
  [ # 14 ]

Ga je gang hoor, Alex. Wink

Of wil je dat ik het doe…...moet ik wel even weten hoe je die draad wilt noemen en welke vragen er precies over olie in moeten.

Voorzetje voor de Poll :

Vraag : wat voor olie gooi jij in de BX ?

1 : Troep van de Supermarkt….als het maar goedkoop is.

2: de duurste van Shell....mijn lagertjes moeten soepel glijden.

3: Wat is dat, Syntetisch ?

4: Wat nou olie…..m’n motorkap blijft mooi dicht.

5: enz…....... Laughing

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 augustus 2004 01:59 AM
  [ # 15 ]

Slaolie, frituurolie, oude/afgewerkte olie, naaimachineolie, hydraulische olie, geen olie, wonderolie ... Laughing

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook