2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Aanschaf BX 16V MK1 + ABS?
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 augustus 2004 05:43 AM
  [ # 16 ]

Ehh je vergeet een paar: Wok-olie (mijn favoriet), Baby-Olie (Zwitsal), Diamant (bakt droog & krant), massage-olie (o.a. verkrijgbaar in de xxx-shop) Wink

Ok, om weer on-topic te komen. Ik heb een aantal keren gehoord dat als je éénmaal synthetische olie in he motor heb gehad, je dan dus niet meer terug kan naar volledig mineraal. Dit ivm de additieven in de Synthetische olie die ruzie gaan maken met de minerale olie.

Is de dure Shell olie nou echt het beste voor de motor Confused:

O ja, geloof het of niet, zelfs Kruidvat verkoopt tegenwoordig eigenhuismerk motor-olie Rolling Eyes

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 07 augustus 2004 07:07 AM
  [ # 17 ]

O ja, geloof het of niet, zelfs Kruidvat verkoopt tegenwoordig eigenhuismerk motor-olie Rolling Eyes

Ja dat hydrateert de krukaslagers, vult rimpels in zuigers, houdt de zuigerveren soepel, laat de nokkenas glimmen en houdt de oliekeerringen jong en vitaal.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 07 augustus 2004 11:09 AM
  [ # 18 ]
Alcyone schreef:

Ja dat hydrateert de krukaslagers, vult rimpels in zuigers, houdt de zuigerveren soepel, laat de nokkenas glimmen en houdt de oliekeerringen jong en vitaal.

Zei hij sarcastisch????

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 08 augustus 2004 07:29 PM
  [ # 19 ]

Klinkt een beetje als de verhalen met de LHM en LHS olie uit het DS tijdperk. Een auto die altijd op LHS heeft gelopen kan nooit met LHM worden uitgerust vanwege de hydraterende werking van de minerale olie.

Waarschijnlijk geld hetzelfde voor motorolie tenzij je natuurlijk een revisie gaat ondernemen, dan word het een ander verhaal.

Maarre, zo’n BX met 329.000 km, jij liever dan ik. Zowiezo het feit dat het ding, voor zover mijn herinnering terug gaat, alleen maar loopt op Euro 98 met additief en met de Olieprijs van 44 Dollar per vat wordt dat een heeeeeeele dure aangelegenheid.

Suc6

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 augustus 2004 12:19 AM
  [ # 20 ]

en daar ga ik in mee…..................Vitesse !!!  Cool
rij zelf op RON95 maar,..................loopt mooier op RON98

een bx16v rijder Very Happy

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 09 augustus 2004 03:26 AM
  [ # 21 ]
Vitesse schreef:

Rijd op Euro 98 LOODVRIJ !! Niks loodvervanger enzo ... Onzin verhalen.
En ja die euro 98 is niet de goedkoopste brandstof maar het is ook een fun auto voor af en toe mee te geinen en zeker geen dagelijkse km maker.

Klopt, de 16V rijdt niet voor niets zo goed op LPG (ook loodvrij en zeker geen loodvervanger)

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 09 augustus 2004 12:11 PM
  [ # 22 ]
Alcyone schreef:

....Wat vinden jullie? Is 5W40 beter? Momenteel zit er dus synthetische olie in, olielekkage heb ik nog niet kunnen ontdekken. Het verhaal van het olieverbruik (dus waarschijnlijk versleten klepgeleiderrubbers, maar ik sluit versleten olieschraapveren niet uit), kan dat verbeteren aan de hand van de gekozen olie?

Vaak gaat een oudere motor juist meer olie verbruiken als je er een dunnere soort olie in gaat gebruiken. Ik weet niet wat Citroen voor type olie voorschrijft voor een 16V, maar ik zou me daar gewoon aan houden en geen dunnere olie gebruiken. Als de vorige eigenaar synthetische olie gebruikte, dan gewoon daarmee doorgaan. Die 16V’s leveren behoorlijk wat PK’s per liter, dus een goeie olie is wel een must, lijkt me. Dit ivm met de olie-dopes van wat betere kwaliteit die door de olie-fabrikant aan de olie wordt toegevoegd. Let dus niet alleen op de viscositeit van de olie, maar ook de kwaliteits-specificatie. Staat aangegeven dmv een lettercode.

Eric Vertogen schreef:
Vitesse schreef:

Rijd op Euro 98 LOODVRIJ !! Niks loodvervanger enzo ... Onzin verhalen.
En ja die euro 98 is niet de goedkoopste brandstof maar het is ook een fun auto voor af en toe mee te geinen en zeker geen dagelijkse km maker.

Klopt, de 16V rijdt niet voor niets zo goed op LPG (ook loodvrij en zeker geen loodvervanger)

Hoi Eric. Merk je verder nog iets van het rijden op LPG in jouw 16V? Minder vermogen of zo? Of valt dat mee? Ben gewoon nieuwsgierig hoor!  Wink

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 09 augustus 2004 01:41 PM
  [ # 23 ]
winnetou schreef:

Hoi Eric. Merk je verder nog iets van het rijden op LPG in jouw 16V? Minder vermogen of zo? Of valt dat mee? Ben gewoon nieuwsgierig hoor!  Wink

Aangezien de 16V nog niet goed op benzine rijdt, kan ik nog moeilijk een vergelijking maken, maar wat ik merk is dat de BX16V goed doortrekt tot 5000/5500 tpm en dan is het wel zo’n beetje gedaan.
Dus de 16V verliest zeker enig vermogen. Mogelijk dat de gasverdamper het dan niet meer kan bijbenen, maar dat ga ik t.z.t. uitzoeken.
Eerst zorgen dat de 16V weer keurig op benzine rijdt, zodat ik kan genieten van de werkelijke kracht van de 16V.
Naar schatting heb ik op LPG zo’n 130/140 pk tot mijn beschikking i.p.v. de 160 pk op benzine.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 09 augustus 2004 02:27 PM
  [ # 24 ]

Mmm, schijnt wel normaal te zijn voor LPG. Heeft simpelweg minder energie per volume-eenheid, daardoor is voor gelijke prestaties ook meer LPG nodig. Ik geloof dat het maximum vermogen vrijkomt bij zo’n 5800 tpm, komt ook wel overeen met jouw ervaring. Zo te horen rijdt LPG dus best wel super…  Mr. Green  Wink

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 09 augustus 2004 05:11 PM
  [ # 25 ]

SL-66-YZ. Dat is het kenteken van de rakker. Nu weer een nieuw hoofdstuk in de soap.

Zaterdag met het ding naar Vos in Enspijk geweest. De grote baas staat verwonderd te kijken, en zegt iets later dat hij die auto zelf heeft gehad en 7 jaar geleden heeft verkocht aan een vent in Apeldoorn.

Hij had bij aankoop dus last van een hangende remklauw. We hebben nieuwe remblokken gekocht (voor alle Biksen identiek). De remklauw hing omdat de blokken te ver versleten waren (en de draadjes voor de waarschuwingslampje zijn ooit verwijderd).

Dus ik plaats de nieuwe blokken. En nu komt het: Het grote Fondmetal 5-spaaks 15 inch sportvelg past niet meer! De spaken komen vast omdat de remklauw opeens te ver uit steekt! En er zaten al twee spoorverbreders tussen!

We konden kiezen uit de volgende oplossingen waarvan er al drie afvielen omdat het 17:00 uur was:

Andere velgen en banden kopen,
Meer spoorverbreders kopen (liever niet),
Standaard schijven en remklauwen monteren ipv het bredere geventileerde spul,
Half versleten blokken plaatsen, uit mijn auto.

Dat laatste hebben we dus gedaan.

Binnenkort meer.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook