1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
AANKOOPTIPS Berlingo
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 05 augustus 2004 02:57 PM

Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik een citroen (grijs kenteken) Berlingo kopen. Ik kan alleen geen goede info over dit type vinden. Ik ben naar de volgende info opzoek:

- aankooptips   (zwakke punten e.d.)
- verbruik
- mogelijkheden om te isoleren (geluid)
- eventuele ervaringen van rijders….
- tips?

Ik hoor graag van jullie…

met vriendelijke groet,

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 05 augustus 2004 05:37 PM
  [ # 1 ]

Hoi Friso,

Ik heb nu bijna 2 maanden een Berlingo op grijs kenteken, en hij bevalt erg goed!

Wat betreft je vragen:

Zwakke punten heb ik nog niet kunnen ontdekken, behalve het verbruik, alhoewel dat steeds minder wordt bij het inrijden. Tot 10000 km zakt het verbruik.

Welke motor heb je op het oog? ik heb de hdi, erg fijn, erg stil ook, het verbruik van andere motoren kan ik weinig over zeggen.

Geluidsisolatie is heel simpel zelf te doen. Ik heb aan het plafond en aan de zijkanten noppenschuim wat gebruikt word voor luidsprekers erin. Bij de bouwmarkt verkopen ze ook noppenschuim, alhoewel dat duur is en minder goed werkt. Vastgezet met dubbelzijdige tape. De wielkasten heb ik een klein beetje beplakt met loodbitumen. Nu is hij helemaal stil!

Tips: zijschuifdeur, is enorm handig, achterklep in plaats van deurtjes vind ik persoonlijk veel mooier en handiger voor mijn gebruik (je ziet ook veel meer omdat je geen dikke middenstijl hebt achter). Neem in elk geval ruitenwissers achterop. Als je vaak een passagier vervoerd is het fijn om een verstelbare bijrijders stoel te hebben, dit is een gratis optie.
Op beide spiegels heb ik dodehoekspiegeltjes, die halve maantjes waar je veel aan hebt en bijna niks kosten.  Cruisecontrol is erg prettig en goed voor het verbruik, maar die is alleen op de hdi leverbaar dacht ik.

O, en je krijgt veel opmerkingen van “wat een mooie auto”  Very Happy Vandaag weer zelfs.

Uiteraard kun je hem zo leuk aankleden zoals je zelf wil, maar genoemde dingen zijn erg prettig. Airconditioning heb ik niet, en ondanks dat die van mij zwart is valt de hitte nog mee. Minder ramen en de rechte achterruit en de vrij rechte voorruit dragen daar wel aan bij.

Als basis zou ik wel de commerce uitvoering nemen, dan heb je er aardig wat extra’s bij zoals elec. ramen, spiegel, middenarmsteun, radio-cd speler met stuurbediening en een opbervak boven de voorruit (enorm handig) Wel de standaard speakers direct eruit slopen, want die dingen klinken voor geen meter, als ik het zie dan schud ik met ongeloof mijn hoofd, de woofer is zelfs nog niet een gefilterd! en dat hoor je….

Gr. Rogier

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 05 augustus 2004 05:49 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je ervaring!  Ik heb een 1.9 600 op het oog. 40.000 km gelopen en niet van een koeriersbedrijf zoals velen dat wel zijn. hij heeft 2 duren achter (jammer). het bouwjaar is ‘98. handig die tips over geluidsarm maken. Een HDI zou ik graag hebben maar is te duur voor mij.

Wat zou jij liever hebben; een tussenschot of open cq roster/rek???

gr

friso

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 05 augustus 2004 06:08 PM
  [ # 3 ]

Hoi Friso,

Ik dacht even dat je een nieuwe berlingo bedoelde, vandaar mijn tips.

Zelf heb ik de laadruimte open, handig om even snel een tas of zo in te zetten als je instapt. Als je veel vervoerd, en vaak kan een tussenshot veiliger zijn, nadeel is wel dat lange dingen dan moeilijker mee kunnen omdat je ze niet even tussen de stoelen door kan schuiven voor.  Weer een voordeel is dat een tussenschot ook weer wat geluid dempt.  Heeft hij een tussenschot? Zo ja, gewoon eens kijken hoe het bevalt, en zo nee idem.

Een 1.9 met 40000 km op de teller lijkt me niet slecht! daar moeten normaal gesproken nog aardig wat bij kunnen komen!


Succes.

Gr. Rogier

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 06 augustus 2004 11:17 AM
  [ # 4 ]

Hoi Rogier en anderen,

Gisteren heb ik een testrit gemaakt met een berlingo (40 dkm) uit 97 met NAP. Mooie auto om te zien en zonder deuken. Het enige nadeel vond ik de topsnelheid, deze hield op bij 130 km.  Is er verschil in motorinhoud? dit was een 1.9 of 1.8 kan dat? Wat me ook opviel tijdens het rijden was het waggel gedrag. Net of je topzwaar bent. kan misschien ook komen omdat ik alleen een personenauto gewend ben? Kennen jullie dit gedrag? of is dit een schokbreker probleem??  Is er trouwens veel verschil tussen een partner en berligo of zijn ze identiek?????

Een andere vraag: wat verbruikt een 1.9 diesel?

Mijn laatste vraag is: welke turbo motor van PSA past ook in de Belingo?

Nou das er uit. Ik kijk uit naar jullie antwoorden

FRiso

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 06 augustus 2004 12:24 PM
  [ # 5 ]

Beste Friso,

Aangezien de berlingo hoger is dan een gewone personenauto zal hij ook minder snel zijn, en minder hard kunnen rijden. Persoonlijk vind ik hem niet echt waggelen. Hij doet dit iig minder dan een renault scenic uit 1998. (ervaring)

De top van 130 lijkt me iets aan de lage kant, maar mischien dat iemand hier iets meer over kan zeggen? Ik heb tot nu toe 160 gereden als top, maar dat is met een andere motor dan de 1.9 diesel,  1.8 hebben ze gehad, maar dan in benzine.

De partner en de berlingo zijn eigenlijk identiek, samen ontworpen en samen gebouwd. Bij het nieuwe model is alleen de voorkant iets anders gestyled. bij het ouder model is dit volgens mij niet eens het geval?

Over het verbruik kan ik weinig zeggen, alhoewel je het niet moet vergelijken met een auto met gelijkwaardige motor en een veel lager en minder zwaar model.


gr. Rogier

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 06 augustus 2004 12:29 PM
  [ # 6 ]
HDI schreef:

Hoi Friso,

Ik dacht even dat je een nieuwe berlingo bedoelde, vandaar mijn tips.

Zelf heb ik de laadruimte open, handig om even snel een tas of zo in te zetten als je instapt. Als je veel vervoerd, en vaak kan een tussenshot veiliger zijn, nadeel is wel dat lange dingen dan moeilijker mee kunnen omdat je ze niet even tussen de stoelen door kan schuiven voor.  Weer een voordeel is dat een tussenschot ook weer wat geluid dempt.  Heeft hij een tussenschot? Zo ja, gewoon eens kijken hoe het bevalt, en zo nee idem.

Een 1.9 met 40000 km op de teller lijkt me niet slecht! daar moeten normaal gesproken nog aardig wat bij kunnen komen!


Succes.

Gr. Rogier

Wat voor motor zat er in ? Met onze berlingo met 1.8 motor (benzine) rij ik makkelijk 140. Het bouwjaar is dacht ik 1997 of 1998, maar dat weet ik niet zeker ! ! !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 06 augustus 2004 12:32 PM
  [ # 7 ]

Er zit een 1.9 diesel in.  ik ben benieuwd naar de topsnelheid…...


thanks all

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 06 augustus 2004 12:35 PM
  [ # 8 ]

topsnelheid 142 km/h
acceleratie 0-100 km/h 19,9 s
verbruik binnen b.k. 8.5 l/100km
verbruik buiten b.k. 5.6 l/100km
verbruik gecombineerd 6,6 l/100km


Dit staat in het archief bij de autoweek over de personenuitvoering van de berlingo 1.9 diesel. De bestelwagen uitvoering is lichter, dus hij zal vooral ook wat sneller optrekken dan de gegevens, de top zal iets van 3 km of zo hoger liggen bij de besteluitvoering

Gr. Rogier

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 06 augustus 2004 12:42 PM
  [ # 9 ]

Hier ter info de advertentie

 

Citroen Berlingo 1.8 D 600

Merk:  Citroen
Model: Berlingo
Uitvoering: 1.8 D 600
Type:  Gesloten bestel Cat.: tot 3,5 ton
Transmissie: Handgeschakeld
Motorinhoud:  1800 cc   43 kw
Km Stand:  42.000 Km  
Kleur: Wit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2-1998 dd1: 12-02-1998
Garantie: 6 maanden
Gewicht:  1133 kg
Wegenbelasting:  € 35,00 p/kw (info) 
Rijklaarmkkosten:  € 250,00
Prijs:  € 4.950 Excl. btw

 
Overige Gegevens: 
Type Cabine: Standaard
Tankinhoud : 40 liter Laadvermogen : 622 Kg
Wielbasis: 269 cm
Eurovignet : I
Betimmering, Tussenschot

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 06 augustus 2004 12:44 PM
  [ # 10 ]

De 1.8 diesel??

Vreemd, wist niet dat ze die gehad hebben?

Iemand?

gr. Rogier

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 06 augustus 2004 12:46 PM
  [ # 11 ]

ik denk aan een vergissing…. er zou nl ook een airbag in zitten maar heb nix kunnen vinden

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 06 augustus 2004 12:52 PM
  [ # 12 ]

hmm dan zal het toch gewoon de 1.9 zijn.

Wel erg betrouwbare motoren, blijft wel gaan.

Gr. Rogier

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 06 augustus 2004 12:54 PM
  [ # 13 ]
HDI schreef:

De 1.8 diesel??

Vreemd, wist niet dat ze die gehad hebben?

De 1.8 (eigenlijk 1.7) diesel met of zonder turbo wordt al sinds 1985 gebruikt in Visa/C15, daarna BX en ook 205. De 1.9 diesel bestaat ook inderdaad.
En van het oude model waren ook neus en achterkant anders dan de Partner.
@HDI: je rijd zeker nog maar pas Citroën Wink?

Profiel  
 
friso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 05-08-2004

Gepost: 06 augustus 2004 01:03 PM
  [ # 14 ]

Dus dit zou wel eens de 1.7 diesel kunnen zijn…...???

Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6


** Een Citroen slijt het meest door stilstand**

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 06 augustus 2004 01:09 PM
  [ # 15 ]

NEE…....de Berlingo-D is rond 1998 alleen maar met een 1.9 (1905cc) dieselmotor geleverd.
Alleen de laatste versie’s hebben een 40 cc minder motorinhoud met dezelfde aantal PK’s.

Mijn Koeriersbedrijf in Alkmaar rijdt ook met Berlingo’s….heb er zelf een aantal weken mee gereden, ook met een 1.9 D.
Topsnelheid is inderdaad niet om over naar huis te schrijven…en als je dan al op de 140 zit, is me het een bak herrie voorin (ruim over de 4000 rpm)......wel lekker snel accelereren doen ze.

Maar…..die km.st. vertrouw ik voor geen cent !!
40.000 in 6 jaar met een diesel…..amehoela…..ik zou zeker even de NAP raadplegen of dat klopt….is het werkelijk zo…..dan snel kopen zou ik zeggen, want dit soort auto’s met zo’n lage km.st….daar kun je dan nog jaren plezier van hebben.

Enne…HANDJES…...de BX is NOOIT met een 1.8 (ZONDER TURBO) geleverd…..ALTIJD Exclamation  een 1905 motor….vanaf het begin (1985) dat ze de diesel erin leverden. Rolling Eyes
De 1769 cc motor waar jij op doelt zit in mijn huidige BX TZD-Turbo !

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook