2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Een XM uit Spanje !?
rhil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 10 augustus 2004 10:54 PM
  [ # 16 ]

nieuwe informatie

Vandaag mail gekregen van Citroen Nederland. Zij heben geen europees onderhoudssysteem, dus zij verwijzen mij naar de spaanse garage waar de auto in onderhoud is/was. Die gegevens had ik al achterhaald, dus dat komt wel. Jammer.

Wat betreft het kopen in Spanje en terugrijden. Ik dacht dat er twee manieren waren. Overschrijven en vragen of de huidige eigenaar de auto nog 4 dagen kan verzekeren zodat ik kan terugrijden. Echter dan sta ik in Spanje geregistreerd als eigenaar en zal dan ook daar een soort wegenbelastingaanslag voor krijgen of alsnog moeten schorsen in Spanje. De enige optie is dus een exportkenteken halen bij de spaanse tegenhanger van de RDW zodat de auto in Spanje wordt uitgeschreven. Bij het exportkenteken (een paar tientjes) krijg je automatisch een verzekering alleen geldig voor de kortste/snelste route naar Nederland.

Nog geen reactie van de eigenaar tot heden. Mijn gevoel zegt dat hij niet happig is anders had hij direct teruggebeld, maar misschien werkt dit anders in Belgie.

Weten we dat ook weer.

M.vr.gr.

Ronald

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 11 augustus 2004 01:25 AM
  [ # 17 ]
erik wijngaarden schreef:
Willem schreef:

ik heb er zelf nu 2, een 90-er V6 handbak met 2 ton erop en een 93-er V6 Automaat, typisch luxeprobleem en de 90-er mag weg. Ik heb niet zo’n zin om elke maand 240 euro aan wegenbelasting en verzekering te betalen.

hoezo 240 euro per maand?  ik ben 60 euro per maand kwijt aan mijn xm voor belasting en verzekering.

Maar als je er 4 hebt (samen met die Spaanse), dan kom je aardig in de buurt van de 240 euro. Ik denk dat Willem dat bedoelde.

Mijn advies: laat maar lekker staan. Zulke objecten zijn hier ook wel te koop, voor aanzienlijk minder geld en minder gedoe (RDW-keuring, BPM e.d.)

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
beebop
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 11 augustus 2004 01:37 AM
  [ # 18 ]

Ik snap niet waarom je zoveel moeite wilt doen om die XM te hebben.

In Nederland kun je er net zoveel vinden voor hetzelfde geld en met minder rompslomp.

Lekker laten staan Exclamation

Huidig: Xsara 1.6 Coupe Ligne Prestige 1999

Verleden: Xsara 1.4 5d Ligne Prestige 1998, Saxo 538 Sport 1999, Xantia 20i 16V 1993, BX 16V 1988, BX 1.6 TRi 1990, BX Sport 1986, CX Prestige 1984

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 11 augustus 2004 01:53 AM
  [ # 19 ]

Dat had ik ‘m al verteld in een PB-tje.
Trouwens, voor mij kost een V6 in verzekering 70 euro en de wegenbelasting is 50 euro per maand. Maal 2 en je zit op 240 euro per maand ! ! !  KASSAAAAAA

dat is toch weer een tankie benzine…...

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 11 augustus 2004 02:07 AM
  [ # 20 ]

Re: nieuwe informatie

rhil schreef:

Vandaag mail gekregen van citroën Nederland. Zij heben geen europees onderhoudssysteem, dus zij verwijzen mij naar de spaanse garage waar de auto in onderhoud is/was. Die gegevens had ik al achterhaald, dus dat komt wel. Jammer.

Wat betreft het kopen in Spanje en terugrijden. Ik dacht dat er twee manieren waren. Overschrijven en vragen of de huidige eigenaar de auto nog 4 dagen kan verzekeren zodat ik kan terugrijden. Echter dan sta ik in Spanje geregistreerd als eigenaar en zal dan ook daar een soort wegenbelastingaanslag voor krijgen of alsnog moeten schorsen in Spanje. De enige optie is dus een exportkenteken halen bij de spaanse tegenhanger van de RDW zodat de auto in Spanje wordt uitgeschreven. Bij het exportkenteken (een paar tientjes) krijg je automatisch een verzekering alleen geldig voor de kortste/snelste route naar Nederland.

Nog geen reactie van de eigenaar tot heden. Mijn gevoel zegt dat hij niet happig is anders had hij direct teruggebeld, maar misschien werkt dit anders in Belgie.

Weten we dat ook weer.

M.vr.gr.

Ronald

Dit geld voor elke auto die je een land uitvoert. Het kenteken + chassisnummer + administratieve rompslomp dat bij de auto hoort wordt dan bij het lokale systeem uitgeschreven. De auto is dan dus “ongeregistreerd” en mag dus niet op de openbare weg rijden. In feite is dit bijna hetzelfde als schorsen in Nederland, alleen blijft hier het kenteken behouden.

Wat ook niet werkt is de auto hier registeren, met een dag-kenteken naar spanje vliegen en dan de auto terugrijden. De auto moet eerst door de RDW worden goedgekeurd voordat hij op de nederlandse wegen met een nederlands kenteken mag rijden, dit is meestal geen probleem omdat een XM V6 hier ook rondrijd, hij moet APK gekeurd zijn en er moet BPM betaald zijn.

Je mag als Nederlands burger ook niet met een spaanse auto in nederland rijden, als dat zou mogen, dan zou iedereen met een belgisch kenteken tuffen.

In het kort, auto kopen, in spanje uitschrijven, op een auto-ambulance naar nederland brengen en in een schuur verstoppen. Als je dan 10 jaar verder bent, bezoekje aan de RDW brengen, auto keuren, BPM betalen, enzovoort enzovoort…...

Ik dacht dus ook ooit een V6 Exclusive van 1999 van Berlijn naar Vlaardingen te rijden, totdat ik zo’n verhaal las van iemand die een Duitse auto naar nederland haalde

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 augustus 2004 02:28 AM
  [ # 21 ]

Even een opmerking, als Nederlandse burger mag je alleen in een spaanse auto in Nederland rijden als ie niet van jouw zelf is. Als je hem bv. te leen hebt van een vriend of je rijdt in een een auto van een spaans bedrijf mag het allemaal wel. Dit idd om het “kom laten we allemaal op pools kenteken gaan rijden” tegen te gaan.

Ik heb ooit eens een CX 25 Gti Turbo 2 ingevoerd vanuit Belgie (van 101 maanden oud, en 101 maanden oud betekende toen geen BPM betalen). Ik vond het allemaal best meevallen op zich. Met de nieuwe BPM regels is het over het algemeen helaas wel te duur om echt zinvol te zijn, tenzij ie ouder is dan 25 jaar, dan ook nu geen BPM meer dus.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
rhil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 11 augustus 2004 11:11 AM
  [ # 22 ]

Re: nieuwe informatie

Willem schreef:

In het kort, auto kopen, in spanje uitschrijven, op een auto-ambulance naar nederland brengen en in een schuur verstoppen. Als je dan 10 jaar verder bent, bezoekje aan de RDW brengen, auto keuren, BPM betalen, enzovoort enzovoort…...

Dit in dus ook de bedoeling, en wat al die rompslomp betreft, ach dat zie ik wel. Ik zie het nog steeds als fun en alleen maar als een leukere uitdaging om het uit te zoeken en voor te bereiden. Dit is voor mij zowiezo het leukste aan een auto kopen. Als ik ´m eenmaal heb, ga ik toch weer op zoek naar een andere. Dat blijkt wel uit mijn verleden, heb in de afgelopen 10 jaar meer dan 25 auto´s gehad, mijn huidige het langste (al 2 jaar).
Voorlopig nog niets gehoord van de eigenaar, dus als die reactie uitblijft ga ik mij eens bedenken waaraan ik ´m (auto)geld ga uitgeven.

m.vr.gr.

PS ik vind jullie reacties erg leuk om iedere keer te lezen hoor. Heb nog nooit zoveel achter de PC gezeten. M´n vrouw snapt er niets van maar vindt m´n enthousiasme aanstekelijk.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 11 augustus 2004 12:22 PM
  [ # 23 ]
sans-pareil schreef:

...als Nederlandse burger mag je alleen in een spaanse auto in Nederland rijden als ie niet van jouw zelf is. Als je hem bv. te leen hebt van een vriend of je rijdt in een een auto van een spaans bedrijf mag het allemaal wel. Dit idd om het “kom laten we allemaal op pools kenteken gaan rijden” tegen te gaan.
.....

Volgens mij mag dat ook niet. ‘s Kijken of ik daar nog iets van kan terugvinden, maar ik heb begrepen dat het in geen geval is toegestaan om als Nederlander in Nederland met een buitenlands kenteken te rijden, zelfs al zou het om een ‘geleende’ auto gaan. Waarschijnlijk om te voorkomen dat iedereen bij wijze van spreken een auto op naam van een buitenlander zet (bijv. familielid buiten NL, nationaliteit maakt niets uit, gaat puur om woonplaats) en daar vervolgens in NL mee gaat rijden. Dat wordt dan waarschijnlijk als een fiscaal vergrijp gezien. Is inderdaad nogal vergezocht, maar dat geldt wel vaker voor dit soort zaken… Confused

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 augustus 2004 12:36 PM
  [ # 24 ]

Ik heb het even opgezocht, en de eis is dat je in het buitenland moet wonen. Maakt niet uit of je Nederlander bent of niet. Als je ingeschreven staat bij de Nederlandse ambassade van verweggistan, dan mag het dus wel, de situatie waarin het dus wel en niet mag is dus afhankelijk van waar je ingeschreven staat, niet je nationaliteit..

 

Hmmm het is wel een beetje een vage site. Doet erg politie achtig aan, maar volgens mij zouden die nooit zo’n uitgebreide info site kunnen bouwen die ook nog werkt.

De belastingdienst trekt zich er blijkbaar niets van aan want er bestaat gewoon een formulier waarmee je wegenbelasting kan betalen voor een voertuig met buitenlands kenteken.

 

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 11 augustus 2004 12:37 PM
  [ # 25 ]

Heb ff gegoogled, hieronder een case die besproken is in het forum van Autoweek, daarin wordt eea wat duidelijker gemaakt:

Buitenlands kenteken, Nederlands rijbewijs

Bijna heel mijn familie woont in België. Mijn tante komt hier vaak op bezoek en dan mag ik haar auto lenen. Maar mag ik hier in een auto met Belgisch kenteken rijden? En ben ik dan ook verzekerd? Mijn broer zit met hezelfde probleem. Hij mag de auto van mijn oom een half jaar lenen om naar zijn stageplek te gaan. Maar ook die auto heeft een Belgisch kenteken en mijn broer woont in Nederland.
Peter Meerveld

In de Wegenverkeerswet staat niet dat het verboden is om hier in een auto te rijden die in het buitenland geregistreerd staat. Voertuigen mogen zich immers in het internationale verkeer bevinden. Maar nu gaat het om de bestuurder. Bestuurders in het internationale verkeer zijn mensen die niet in Nederland wonen maar hier wel met een motorrijtuig met buitenlands kenteken aan het verkeer deelnemen. Dat kunnen bijvoorbeeld toeristen, vertegenwoordigers of vrachtwagenchauffeurs zijn. Onder die categorie valt u echter niet omdat u wel in Nederland woont. Woonachtig in Nederland bent u als u hier uw gewone verblijfplaats hebt. Daarmee wordt de plaats bedoeld waar u tenminste 185 dagen per jaar verblijft. Van de politie hebt u weinig te vrezen, want voor hen valt er niets te halen. Het Politie Instituut voor Verkeer en Milieu (PIVM) vindt dan ook dat er geen sprake is van een overtreding. Volgens hen is het simpelweg een in het buitenland geregistreerd voertuig dat zich in het internationale verkeer bevindt. Waar wel problemen mee ontstaan is de fiscus. In de Wet op de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) is met betrekking tot dit onderwerp ongetwijfeld het nodige te vinden. Nederlandse ingezetenen zijn immers verplicht een Nederlands kenteken te voeren en houderschapsbelasting af te dragen. En Nederlanders die bijvoorbeeld in het woon-werkverkeer buitenlandse voertuigen van hun werkgever gebruiken, kunnen ontheffing krijgen van bepaalde belastingbepalingen (art.2 en 3 van het Uitvoeringsbesluit van de Wet op de BPM). Ik heb echter wel begrepen dat wanneer uw tante bij u in de auto zit er een soort gedoogbeleid wordt gehanteerd. Het criterium van de BPM is namelijk het gebruik van de openbare weg en het de beschikking hebben over het voertuig. Uw tante houdt dan immers de beschikking over de auto. Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u de Belastingtelefoon Douane bellen 0800 0143.(IB)

Deze ‘vraag & antwoord’ is eerder gepubliceerd in AutoWeek nr. 51 van 2000.

Oeps, sans-pareil was ook net aan het posten, misschien staat er nu dubbele info..  Surprisedops:  In elk geval zal de politie er niet zo’n probleem van maken, maar Douane wil je niet tegenkomen!  Shocked

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 augustus 2004 12:43 PM
  [ # 26 ]

En toen werd het gecompliceerder. Vandaar het bestaan van het formulier:

 

Ah, en ook gevonden hoe dat met een buitenlandse bedrijfsauto zit.

 

Dan is het nu geloof ik compleet, toch? Dat zijn alle aspecten en vormen die voor kunnen komen.

En we hebben nu idd wat dubbel. Maar ach zo hoeven mensen niet te surfen…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 11 augustus 2004 02:29 PM
  [ # 27 ]

Kortom, totaal niet lonend voor zo’n oud schip. Hij gaat je meer kosten, dan wanneer je zo eentje in Nederland koopt. Het wordt pas interessant als je een Exclusive naar Nl. wilt halen, omdat de buitenlandse versies rijker zijn uitgerust en bovendien als diesels verkocht zijn geweest (2.1 TD Exclusive in België en 2.5 TD Exclusive en 2.0 Turbo CT zo’n beetje in elk land behalve Nederland). Dan nog betaal je zo 2500 euro BPM, maar met de lagere aanschafprijs kom je voordeliger uit dan wanneer je zoiets in Nederland koopt.

Voorts denk ik dat Spanjaarden over het algemeen niet zo zuinig zijn op hun auto en dat onderhoudsbeurten niet altijd worden uitgevoerd. En het transport moet inderdaad op een auto-ambulance. Let erop dat de XM gauw 1500 kilo weegt! Dat kan niet elke auto trekken en een vrachtwagen huren is niet voordelig. De RDW-keuring kost tegen de 300 euro en je moet nog een typegoedkeuring hebben van Citroën (ca. 100 euro). Een eendagskenteken mag je alleen gebruiken om er van je huis naar de RDW-keuring te rijden. Na de keuring moet je direct de BPM afrekenen en vervolgens kentekenplaten regelen. Pas dan mag je er in NL mee rijden. Mits die goedgekeurd wordt natuurlijk! De keuring lijkt op een APK, maar grotere zeurzakken dan bij de RDW bestaan er niet. Wachttijden RDW is ongeveer 30 werkdagen. En ook de BPM-bepaling bij de douane is niet prettig. Voor alle accessoires moet je extra BPM betalen en ze hanteren Nederlandse cataloguswaarden. Dergelijke import is alleen zinvol als je een buitenkans tegenkomt. Zoals die Spaanse XM liggen ze hier op de sloop. Meer dan 500 euro wordt er in de handel niet voor gegeven. Voor een paar duizend euro heb je een veel betrouwbaardere XM II 2.0 16V. Dat is veel interessanter.

Kortom niet doen! Het gaat je gegarandeerd meer kosten dan je lief is. Helemaal als de elektronica zich moet aanpassen aan het Nederlandse klimaat… Oei, problemen! En duuuuuuurrr…

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 11 augustus 2004 02:41 PM
  [ # 28 ]

Je kunt hier uitrekenen wat de BPM kost. De overige kosten zijn ook vermeld.

 

Overigens: distributieriem van de V6 zal nog wel vervangen moeten worden: daar is de garage al gauw een dag mee bezig!

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 11 augustus 2004 04:59 PM
  [ # 29 ]
Richard Kruizinga schreef:

Je kunt hier uitrekenen wat de BPM kost. De overige kosten zijn ook vermeld.

 

Overigens: distributieriem van de V6 zal nog wel vervangen moeten worden: daar is de garage al gauw een dag mee bezig!

Kijk eens wat vaker onder de motorkap van een V6, alleen de laatste met de 60-graden V6 hebben een riem, de oude PRV’s hebben een ketting

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 11 augustus 2004 08:14 PM
  [ # 30 ]
Willem schreef:
Richard Kruizinga schreef:

Je kunt hier uitrekenen wat de BPM kost. De overige kosten zijn ook vermeld.

 

Overigens: distributieriem van de V6 zal nog wel vervangen moeten worden: daar is de garage al gauw een dag mee bezig!

Kijk eens wat vaker onder de motorkap van een V6, alleen de laatste met de 60-graden V6 hebben een riem, de oude PRV’s hebben een ketting

Riem of ketting: de montage is verreweg het duurst!

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook