3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Een XM uit Spanje !?
rhil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 11 augustus 2004 08:18 PM
  [ # 31 ]

update

Nou wat een reacties allemaal…. Ik wordt er een beetje duizelig van.  Maar ja, ik ben gebeld door de Belgische eigenaar. Hij deed een tegenvoorstel op mij € 500 tot € 1000 afhankelijk van de afspraken Confused

Ik betaal € 900 (op het moment dat ik de auto ophaal/zie). Daarvoor krijg ik een XM met grote onderhoudsbeurt (moet hij weer hebben in september), nieuwe climat control (laat hij reparen door de garage) en een nieuwe accu. Bovendien betaald hij mijn verblijf en komt mij persoonlijk op het vliegveld in Girona ophalen met de auto. Ik krijg een overzicht van alle (nog nooit gemiste beurten) en een bewijs van de grote beurt en de vervangen/gerepareerde climat control.  Hij zoekt voor mij uit hoe ik de auto het makkelijkst terug kan rijden (hij spreekt o.a. vloeiend Spaans)en adviseerde mij hetzelfde te doen. We leggen in de loop dan de komende weken onze bevindingen naast elkaar en kiezen de beste manier.
Bovendien biedt hij aan achter mij aan te rijden (met zijn BMW) mochten er (onverhoopt) onderweg wat kapot gaan maar maximaal tot Brussel. Hij was trots en verheugd dat ik zijn auto als klassieker zie en ´m een paar jaar wilde wegzetten voor de toekomst.

Dus ik heb op deze voorwaarden mijn accoord gegeven. Ik begrijp dat een aantal van jullie ten stelligste afraden om het te doen, maar ik krijg door alle garanties een goed gevoel. Ik betaal pas als ik de auto en facturen zie. Het kost mij in het slechtste geval € 60 retourvlucht en een leuk weekend Barcelona.

Ik hoop dat ik en week vol “fun” tegemoet ga en een leuke auto voor de toekomst terug kan rijden. Invoeren ga ik niet doen. Dat komt wel over 10 jaar of als ik ´m eerder nodig heb.

m.vr.gr.

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 11 augustus 2004 09:11 PM
  [ # 32 ]

ondanks de op het eerste gezicht lastige dingen, begint het toch een leuk verhaal te worden.
wat je zegt, je hebt er en een xm voor en een leuke rit + weekend.
en een goed verhaal voor later om aan je kleinkinderen te vertellen als je nog steeds in je spaanse schone rondtuft.

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 11 augustus 2004 09:36 PM
  [ # 33 ]

Ik wens je alvast veel plezier bij het avontuur!

Hou ons hier maar op de hoogte, ben erg beniewd hoe je het allemaal geregeld gaat worden,   een XM voor in de toekomst lijkt me een fantastisch idee!  Very Happy

Profiel  
 
rhil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 11 augustus 2004 10:38 PM
  [ # 34 ]
ieksEmmu schreef:

Hou ons hier maar op de hoogte, ben erg beniewd hoe je het allemaal geregeld gaat worden

Ik wordt net gebeld door een vriend die hoorde/las van de aankoop. Hij gaat deze week zijn vader bellen. Deze is een jaar geleden in Spanje gaan wonen en heeft zijn auto daar ingevoerd.
Zijn vader wil wel uitzoeken hoe ik het andersom moet/kan doen en waar.

m.vr.gr.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 11 augustus 2004 10:50 PM
  [ # 35 ]

Het wordt in elk geval een interessant avontuur. Heel veel succes en hopelijk krijgt alles een positieve afloop Cool

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 12 augustus 2004 08:01 PM
  [ # 36 ]

Dan wordt het allemaal een stuk eenvoudiger. Ik heb me een paar maanden geleden nog volledig verdiept in import. Vraag eventueel een kenner om de auto APK-gereed te maken voor je naar de RDW-keuring gaat. Dan weet je zeker dat de auto wordt goedgekeurd. Tip bij de keuring: doe zo vriendelijk mogelijk! Als de auto wordt afgekeurd, moet je opnieuw keuring aanvragen en moet je weer wachten. Het is erg druk, dus de wachtdagen zijn lang. Op eerder door mij genoemde site staat tevens een tabel van alle tarieven. Ik denk dat je voor de BPM-berekening een bedrag kunt aanhouden van rond de 35.000 - 40.000 euro (nieuwprijs in 1989): BPM tussen de 850 en 1000 euro. Inclusief RDW-keuring e.d. moet je dus rekenen op zo’n 1500 euro extra.

Veel plezier met je XM! Ook ik heb het gevoel in een klassieker te rijden. Velen in de C5 kijken altijd naar mijn auto en XM’s onderling hebben de neiging elkaar te groeten. Leuk allemaal. joie de vivre…

Groet, Richard

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
rhil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 13 augustus 2004 04:04 PM
  [ # 37 ]
ieksEmmu schreef:

Hou ons hier maar op de hoogte, ben erg beniewd hoe je het allemaal geregeld gaat worden

Vandaag gesproken met het Nederlands Consulaat in Barcelona. Zij konden feilloos vertellen hoe het gaat.

Met de eigenaar ga ik met de auto naar de Gefaturo de Traffico (fonetisch) en schrijf de auto over op mijn naam en koop daar een tijdelijk exportkenteken. Vervolgens ben ik WA verzekerd op dat kenteken voor een x-aantal dagen gelijk aan de terugreis. Erg eenvoudig.
De eigenaar heeft echter zijn zaakwaarnemer alles laten regelen. Deze zaakwaarnemer zet de auto op mijn naam en regelt als extra service de exportplaten. Dit betekend dat we fysiek niet naar de Gefaturo de Traffico hoeven en dat de auto klaarstaat als ik 22 september land in Girona. Ik kan, na het zetten van een laatste handtekening, 10 minuten na het landen in mijn nieuwe aanwinst terug rijden naar Nederland.

Het gaat wel erg vlotjes, moet ik zeggen hoor. Ga nu de tickets bevestigen en maandag mijn paspoort over faxen naar de zaakwaarnemer.

mvrgr

Ronald

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 13 augustus 2004 04:28 PM
  [ # 38 ]

Houdt die kerel nog geld over als je ziet wat ie allemaal betaald?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 augustus 2004 04:58 PM
  [ # 39 ]

Waarschijnlijk gaat het hem meer kosten dan dat hij berekend heeft en komt hij op 22 september opdraven met een nieuw voorstel.

Ik kan me gewoon niet voorstellen, dat je een auto die zo lang stilstaat, alleen met verse olie en ander klein grut, een reis van 1500 kilometer laat maken. Voor 900 euro ben je al kwijt als je een dealer alle bollen laat vervangen

Na 5 jaar zijn meeste de veerbollen zo plat als een dubbeltje, de LHM is niet meer wat het geweest is en alle rubbers in de wielophanging zijn verdroogt.
Hetzelfde voor alle rubber leidingen, retourleidingen van de LHM en dat zijn er nogal wat, gaan lekken. De brandstofleidingen zijn al zeer gevoelig voor uitdroging…....

Ik vind het een zeer groot risico, de koop misschien niet, maar risico’s van de terugreis vind ik het niet waard.

Aanbod geld nog steeds hoor

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 augustus 2004 05:30 PM
  [ # 40 ]

Bovendien biedt hij aan achter mij aan te rijden (met zijn BMW) mochten er (onverhoopt) onderweg wat kapot gaan

Bang dat zijn BMW onderweg kuren krijgt:?:  Wink

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 13 augustus 2004 06:16 PM
  [ # 41 ]
Willem schreef:

Waarschijnlijk gaat het hem meer kosten dan dat hij berekend heeft en komt hij op 22 september opdraven met een nieuw voorstel.

Ik kan me gewoon niet voorstellen, dat je een auto die zo lang stilstaat, alleen met verse olie en ander klein grut, een reis van 1500 kilometer laat maken. Voor 900 euro ben je al kwijt als je een dealer alle bollen laat vervangen

Na 5 jaar zijn meeste de veerbollen zo plat als een dubbeltje, de LHM is niet meer wat het geweest is en alle rubbers in de wielophanging zijn verdroogt.
Hetzelfde voor alle rubber leidingen, retourleidingen van de LHM en dat zijn er nogal wat, gaan lekken. De brandstofleidingen zijn al zeer gevoelig voor uitdroging…....

Ik vind het een zeer groot risico, de koop misschien niet, maar risico’s van de terugreis vind ik het niet waard.

Aanbod geld nog steeds hoor

De verkoper is waarschijnlijk zo’n aardige vent dat je hem gewoon vertrouwt. Het is allemaal te mooi om waar te zijn. Reken er maar niet op dat de distributiem vervangen is of dat dat gaat gebeuren. Kosten: pakweg 1000 euro. Kosten vervangen verstafte rubbers e.d. (??), kosten hydraulisch systeem: pakweg 300 euro. Expertverzekering: rond de 150 euro. BPM: 1500 euro. Pech onderweg is haast gegarandeerd. De eigenaar gaat de auto echt geen kostbare beurt geven. Het blijven Spanjaarden! Een dergelijke auto belandt hier op de sloop. Ik snap dit ook niet, voor minder koop je er genoeg op marktplaats. Minder risico’s, minder kostbaar, minder gedoe.

Tsja… liefde maakt bl…

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 augustus 2004 06:29 PM
  [ # 42 ]

Ik moet zeggen ik ben gewoon benieuwd. Het is het soort projekt waar ik ook aan zou kunnen beginnen Smile. Overigens zijn werkplaats uren in spanje iets van de helft van de prijs van wat ze hier zijn, dus een distributieketting (waarvan citroen beweert dat ie nooit vervangen hoeft te worden, want het was toch een oud type V6?) kost daar een stuk minder dan 1000 euro. Kende iemand die zomers werk liet doen aan z’n cx in zuidfrankrijk omdat de werkplaatsuren zoveel goedkoper waren. Geloof dat het wel een goed idee is om frans te spreken als een fransman, want anders gebeurt het met de franse (of in dit geval spaanse) slag. Maar ja de opdrachtgever van de reparaties is hier een spanjaard.

Ik weet ‘t niet maar ik ben wel benieuwd. Als je beseft dat het een dure grap kan worden (en je zulke risico’s kan permitteren), dan zou ik het gewoon proberen. Live a little Smile zoals men zegt. Ik vind het een mooi projekt… Ik denk dat “niet doen” misschien niet helemaal het juiste advies is, als je je maar realiseert dat je potentieel met een kapotte xm halverwege frankrijk staat. Dat vind ik nooit zo erg want citroens zijn ook cool als ze het niet doen, en dat ze regelmatig ermee ophouden heb ik al lang geaccepteerd, maar niet iedereen is zo ver geloof ik.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 augustus 2004 07:12 PM
  [ # 43 ]

Schijnbaar is men doof hier, men blijft maar denken dat een oud type V6 een distributieriem heeft. Als je niet weet waar je het over hebt, dan moet je niks zeggen, dan breng je anderen niet op een verkeerd been.

Voor eens en altijd:
Een PRV (Peugeot-Renault-Volvo) V6 met een 90-graden blokhoek heeft een distributieketting die nooit vervangen hoeft te worden. De spanning op de ketting wordt door hydraulische kettingspanners geregeld.
Bij de XM heeft deze motor een balansas, deze zit onder het grote zwarte deksel. Deze as wordt aangedreven door een klein kettingkje en de spanner ervan zie je ter hoogte van de olievuldop.
Het asje van de kettingspanner heeft niet het eeuwige leven en kan rond 250.000 km uit lopen. De schade hiervan is aanzienlijk.
De levensduur van een PRV V6 wordt geschat op 350.000-400.000 km, afhankelijk van het onderhoud.

Bij een PSA V6 met een 60 graden blokhoek, heb je 2 distributie-riemen. Deze moeten elke 120.000 km of elke 6 jaar vervangen worden. Bij het vervangen hiervan, moet de motor eruit. Standaard 10 uur werk, plus onderdelen, plus de dingen die dan meteen vervangen kunnen worden. De rekening hiervan loopt dan op tot zo’n 2000-2500 euro

Leuke hobby zo’n V6

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 13 augustus 2004 09:45 PM
  [ # 44 ]
Willem schreef:

Schijnbaar is men doof hier, men blijft maar denken dat een oud type V6 een distributieriem heeft. Als je niet weet waar je het over hebt, dan moet je niks zeggen, dan breng je anderen niet op een verkeerd been.

Voor eens en altijd:
Een PRV (Peugeot-Renault-Volvo) V6 met een 90-graden blokhoek heeft een distributieketting die nooit vervangen hoeft te worden. De spanning op de ketting wordt door hydraulische kettingspanners geregeld.
Bij de XM heeft deze motor een balansas, deze zit onder het grote zwarte deksel. Deze as wordt aangedreven door een klein kettingkje en de spanner ervan zie je ter hoogte van de olievuldop.
Het asje van de kettingspanner heeft niet het eeuwige leven en kan rond 250.000 km uit lopen. De schade hiervan is aanzienlijk.
De levensduur van een PRV V6 wordt geschat op 350.000-400.000 km, afhankelijk van het onderhoud.

Bij een PSA V6 met een 60 graden blokhoek, heb je 2 distributie-riemen. Deze moeten elke 120.000 km of elke 6 jaar vervangen worden. Bij het vervangen hiervan, moet de motor eruit. Standaard 10 uur werk, plus onderdelen, plus de dingen die dan meteen vervangen kunnen worden. De rekening hiervan loopt dan op tot zo’n 2000-2500 euro

Leuke hobby zo’n V6

Ok, ok….  dan de rest van de kosten nog. En de elektronica van een V6 heeft in Spanje niet zo veel te lijden van klimaatinvloeden, maar in Noord Europa des te meer. Dus die problemen kun je allemaal nog verwachten.

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
rhil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 13 augustus 2004 10:24 PM
  [ # 45 ]

reactie

Willem schreef:

Waarschijnlijk gaat het hem meer kosten dan dat hij berekend heeft en komt hij op 22 september opdraven met een nieuw voorstel.

Ik kan me gewoon niet voorstellen, dat je een auto die zo lang stilstaat, alleen met verse olie en ander klein grut, een reis van 1500 kilometer laat maken. Voor 900 euro ben je al kwijt als je een dealer alle bollen laat vervangen

Na 5 jaar zijn meeste de veerbollen zo plat als een dubbeltje, de LHM is niet meer wat het geweest is en alle rubbers in de wielophanging zijn verdroogt.
Hetzelfde voor alle rubber leidingen, retourleidingen van de LHM en dat zijn er nogal wat, gaan lekken. De brandstofleidingen zijn al zeer gevoelig voor uitdroging…....

Ik vind het een zeer groot risico, de koop misschien niet, maar risico’s van de terugreis vind ik het niet waard.

Aanbod geld nog steeds hoor

Willem,

Ik geloof dat je twijfelt over mijn geestelijke gesteldheid en technisch inzicht tav mijn avontuur. Laat ik dat voor je uit de wereld helpen. Er is met beiden niets mis. Razz

Wat betreft al je genoemde bezwaren op technisch vlak. ik heb dit met eigen ogen gezien en als je eerdere stukken van mij leest zie je dat de auto recent nog naar Belgie op en neer is geweest en alle onderhoudsintervallen heeft gehad, 2 x per jaar. Wat betreft de financiele tegemoetkomingen in de grote beurt, de climatronic en overschrijven. Deze mensen (in de 70) zijn erg blij dat ik de auto voor in de toekomst wil bewaren.
Leg svp niet overal zout op. Mad

Is de auto niets als ik daar arriveer, of ik durf het om de een of andere reden niet aan terug te rijden, dan hou ik het geld in mijn zak en stap weer op het vliegtuig. Kosten: 60 euro vliegen en een ervaring rijker (en illusie armer) Wink

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook