frisse lucht…
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 13 augustus 2004 06:26 PM

Mijn echtgenote stoort zich al jaren aan het feit dat in “onze BX”  het niet mogelijk blijkt frisse buitenlucht rechtstreeks het interieur in te krijgen. Bij haar eerdere auto’s   (2cv’s en VISA) kon dit zonder problemen. Ikzelf heb het nooit zo’n punt gevonden. Nu ze “hoofdrijdster” is geworden van deze BX moet er iets gebeuren. (lees: door mij). Ze heeft al gedreigd ermee naar de dealer te gaan. Dit probeer ik eerst maar even te voorkomen.  Wink
Mijn vraag is dan ook: “Moet het in dit type BX mogelijk zijn rechtstreeks contact te maken met buiten, zonder tussenkomst van de “blower”?  Wanneer ik in de zomer de”blower”aanzet en de draaiknop op koud komt er wel wat lucht (lauw) binnen, maar niet te vergelijken met de frisse rijwind die met de VISA binnenkwam. Ik meen me te herinneren dat het bij onze eerste BX Break wel kon. Dit was wel een eerste type BX (met rare dashboard).  Hopelijk kan één van jullie uitsluitsel geven.

Jeroen

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 13 augustus 2004 07:17 PM
  [ # 1 ]

misschien gewoon het raampje open draaien ?
ik doe altijd gewoonhet raam open, zo heb je frisse lucht en een lekkere bries in de auto Cool  Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 13 augustus 2004 07:53 PM
  [ # 2 ]

Knop op koud en blower aan, dan komt er toch direct frisse buitelucht binnen?

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 augustus 2004 08:29 PM
  [ # 3 ]

Voorruit demonteren Cool Laughing

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 13 augustus 2004 08:48 PM
  [ # 4 ]
Lelijke Eend schreef:

Voorruit demonteren Cool Laughing

das ook een visie op “met open raam rijden”  Shocked  Very Happy

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 13 augustus 2004 09:58 PM
  [ # 5 ]

Re: frisse lucht…

toniclight schreef:

Mijn vraag is dan ook: “Moet het in dit type BX mogelijk zijn rechtstreeks contact te maken met buiten, zonder tussenkomst van de “blower”?

JA !...in de stand net voordat de blower begint te draaien…maar veel is het niet. Cool

Wanneer ik in de zomer de”blower”aanzet en de draaiknop op koud komt er wel wat lucht (lauw) binnen, maar niet te vergelijken met de frisse rijwind die met de VISA binnenkwam.

Ik denk dat je kachelkraan niet helemaal goed afsluit….waardoor hij een beetje warme lucht via de kachelradiateur naar binnen voert. Exclamation

Had ik ook met de laatste 1.6i Chic….die hadden ze wel gemaakt, maar niet goed dus. Confused
In de koudste stand was het toch een beetje lauw…nu was het vorige week ook wel errrug warm (pff) zodat je niet echt over *koude* lucht kon spreken…maar NU….nu de buitentemperatuur flink gedaald is, kun je dat wel…..is hij dan nog lauw, dan is inderdaad je kraan vuil (defect) danwel zit hij vast !

Heb je soms moeite met de knop rond te draaien ? Confused:

Ik meen me te herinneren dat het bij onze eerste BX Break wel kon. Dit was wel een eerste type BX (met rare dashboard).  Hopelijk kan één van jullie uitsluitsel geven.

Jeroen

Beide types BX hebben (als de kachelkraan goed functioneert) gewoon koude lucht-toevoer.
Maar ik weet wel wat je bedoeld…..de rechtse kraan, waarmee je de kachelmotor bediend…...zorgt er meteen voor dat er koude (of warme) lucht naarbinnen komt….en niet zoals in andere auto’s, dat je ook ZONDER kachelventilator…..toch buitenlucht naar binnen krijgt.

Klein minpuntje van de BX. Wink
(zoals ook die ene ruitenwisser)

Maar staan wel voorop natuurlijk de VELE VOORDELEN van de BX t.o.v. .....ehh..(ik zoek geen confrontatie Cool ....de Xantia.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 13 augustus 2004 10:15 PM
  [ # 6 ]

Bedankt Bram voor je uitvoerige antwoord. De symtomen die je beschrijft kloppen. ( zwaar draaien, lauwe lucht vandaag etc). De andere natuurlijk ook bedankt voor hun oplossingen   Wink  Smile

Volgende vraag is: Is dit zelf makkelijk te repareren of verreist dit veel technische handigheid?

Jeroen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook