stuurkolom
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 augustus 2004 08:42 PM

Ik weet niet of het hier hoort of in mechanisch maar dat merk ik wel.

Ik heb al enige tijd last van wat klappergeluiden in mijn stuur. Na wat onderzoek zijn er een paar mogelijkheden.

de dealer had het over kunstofbussen die na de/montage van het dashboard niet meer goed zitten. Die zouden met een “klap”? weer goed kunnen komen te zitten ???????

andere optie is boel vervangen omdat er wellicht speling zit in de kruiskoppelingen.

nu komt het. uit hoeveel dingen bestaat die kolom ? De dealer zegt dat er vanaf het tandheugelhuis een staaf met kruiskoppeling naar het schutboard gaat, daar zit er nog een, en aan dat einde zit je stuur.

De dealer noemde me 2 nummers en samen kosten die 300 eurie EX btw Evil or Very Mad  Evil or Very Mad

eerlijke magazijn man gaf me de tip om toch niet de sloop te vergeten… Razz daar zou hij het namelijk voor een eigen auto wel met dit onderdeel proberen.

Dus….

Ebben gebeld, uitgelegd… en zijn reactie… Nee hoor meneer, de stuurkolom bestaat voor die zx maar uit 1 deel en dat leveren wij voor 35 eurie….  ConfusedConfused:

iemand enige ervaring met dit gedoe ? rottige si, dat als de boel uit elkaar ligt, het lastig rijden is naar bart ebben met de opmerking… uhm euh dit is niet genoeg.

Overiogens als iemand een sugestie wil doen voor een andere leverancier…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 augustus 2004 08:54 PM
  [ # 1 ]

Kun je omschrijven hoe en wanneer die klapper geluiden optreden, volgens mij heb ik er ook last van, hoor mijn stuur ook soms ook klapperen.

Ik heb niet echt speling kunnen ontdekken in het stuur. Weet iemand of een klapperend stuur voor problemen met de APK zorgt Confused:

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 17 augustus 2004 12:56 AM
  [ # 2 ]

Klapperen kan aan de draagarmrubbers liggen. En als die niet goed meer zijn (lees gescheurd) dan kom je niet door de APK.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 augustus 2004 03:13 AM
  [ # 3 ]

Ah zou dat dan ook het klapperende geluid RV veroorzaken? Dan kan ik er overmorgen naar laten kijken want dan word de as-hoes aan die kant vervangen.
Wat is de beste/goedkoopste oplossing, nieuwe draagarmrubbers of een nieuwe draagarm? Ik dacht namelijk dat het rubber hierin vast geperst zit.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 augustus 2004 06:30 AM
  [ # 4 ]

nee, het zit uhm echt in de stuurkolom zelf. Heb al een aantal zaken in de ophaging voor vervangen en alles gedegen door 2 dealers laten controleren. De apk komt hij over een maand of 2 glasrijk doorheen dat is wel zeker.

Het zit zo duidelijk in de kolom, je voelt het ook als je over bijv een grof putdeksel rijd.
Denk dat ik vande week ofzo de boel lostrek en dan alles gewoon nauwkeurig ga bekijken, wat me niet aanstaat vervang ik dan.

Waar ik van sta te kijken is dat een dealer zegt kolom bestaat uit 2 delen met als ex btw nieuwaard 300 eurie en dat Ebben ijskoud zegt, nee hoor, is er maar een…..

ieman dene alternatief voor EBbe wbt geberuikt en een alternatief voor de dealer wbt nieuw?

Denk namelijk dat ik het gewoon nieuw ga kopen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 augustus 2004 12:14 PM
  [ # 5 ]

Waar ik van sta te kijken is dat een dealer zegt kolom bestaat uit 2 delen met als ex btw nieuwaard 300 eurie en dat Ebben ijskoud zegt, nee hoor, is er maar een…..

Ik denk persoonlijk dat Ebben gelijk heeft, die sleutelt wel vaker aan oudere Citroen (Lees AX, ZX, BX, etc) dan de dealer. Die zoeken meestal gewoon nummertjes op en hebben zo een ding nooit gezien.

Op die manier heb ik dus ook zitten klootzakken met een kilometer-tellerkabel die speciaal voor mijn ZX zou zijn, volgens de dealer en Carfix.
Bart-Ebben gaf me een nieuwe die oorspronkelijk voor de BX bestemd is en zei dat die beter past en hij had nog gelijk ook Smile

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 17 augustus 2004 01:33 PM
  [ # 6 ]

ik zou ook gewoon ebben geloven, heb er goede ervaringen mee, en dat kan ik van de dealers niet zeggen, die hebben zulke mooie tekeningen en die snappen ze zelfs niet eens, en voor 35 euro als het niet goed krijg je geld terug, ik zou het gewoon proberen Wink

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 augustus 2004 03:08 PM
  [ # 7 ]

die hebben zulke mooie tekeningen en die snappen ze zelfs niet eens

Inderdaad tekening-lezen is ook een vak op zich en dat kunnen de meeste pikkies die daar achter de balie/PC staan niet.

Bart-Ebben heeft die tekeningen in zijn hoofd zitten Razz

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 18 augustus 2004 01:11 AM
  [ # 8 ]

http//www.theiz-taz.demon.nl/Scannen.jpg

Tekening uit Vraagbaak. Als ik hem verklein is het plaatje niet meer duidelijk, dus vandaar de losse link.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 18 augustus 2004 02:14 AM
  [ # 9 ]

thnx theiz,

zit overigens te zoeken naar de kunstof bussen waar de citroen jongens het over hadden. ze hadden het erover dat die er weleens “uitliepen”.

Sta er overigens van te kijken, heeft niemand hier ervaring met een stuurkolom ?

ff tussendoorn, hoe moet ik die tekening ongeveer “lezen” zit korte onderste tekeningetje, aan de lange vast ? of is het een deel dat gedraaid is ????

is het obverigens moeilijk om die kollom eruit te halen ? heb ff in de manual gekeken die we onlangs van het web getrokken hebben, dara lijkt heyt me wel te doen, hier en daar wat markers maken ...

Je legt d ekolom zo bloot in de cabine, maar dat ding er echt helemala uithalen…. Confused

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 18 augustus 2004 02:50 AM
  [ # 10 ]

Ik heb het nooit gedaan, maar als ik het zo lees is het totaal niet moeilijk om dat ding te vervangen.

Tekening lees je zo Dat ding wat eronder zit, is hetzelfde als erboven, maar dan losgekoppeld op 1 van de kruiskoppelingen (daar waar 25Nm bij staat) en een kwartslag gedraaid zodat je er van de bovenzijde af op kijkt.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 18 augustus 2004 03:52 AM
  [ # 11 ]

ach sooooo,

dan is de conclussie dus dat dat gehele idd uit 2 stukken bestaat.

Dan hecht ik toch meer waarde aan de citro dealer dan aan ebben… Vond het al raar dat iets dat nieuw meer dan 300 eurie ex. kost, bij ebben voor 35 eurie te krijgen is….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook