Zekeringskast
John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 13-08-2004

Gepost: 17 augustus 2004 12:06 AM

Tijden mijn project, het uitbreiden van de electrische installatie kwam liep ik tegen een probleem aan.

De zekeringskast. Voor onder andere de CV moet een spanning worden afgetakt. Ik heb de schema’s van Haynes bij de hand, dus geen probleem dacht ik…

Ik zag de zekeringskast met diverse relais, en een aantal stekkers die op de zekeringskast geprikt zaten. Maar hoe kom ik er nu achter welke stekker correspondeert met welke stekker in het schema. Voor de cv heb ik een spanning nodig die van zekering F7 komt. En voor de elec. spiegels een spanning die vanaf F3 komt en vanaf het contactslot. Wie heeft hier ervaring mee?

Tot slot nog een puntje van mechanische aart:

Hert inbouwen van de solenoids in de deuren gaat prima. Plug en play, zelfs de gaatjes zitten er al in. Maar toen ik bij deur 3 was, rechtsachter. Bleek dit een van oorsprong witte deur i.p.v. rood. Vermoedelijk een oude schade. Deur zag er vanbinnen niet uit, heel erg vet maar oke…

Probleem: Er zaten 2 gaatjes in voor de solenoids (andere deuren hadden veel meer gaatjes) maar via die gaatjes passen die dingen nooit. Ze liggen net te wijd. Ten eerste hoe kan dit? ten tweede hoe los ik dit op. Hoe kan ik het best de juiste maat bepalen zonder de deur te veerboren. Een mal maken van de andere deur? Suggesties?

Xsara Linge Prestige 2.0 HDI

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 augustus 2004 12:11 AM
  [ # 1 ]

Ik zou die solenoids er in de juiste positie op leggen en er een boor door halen. Als alles met losse boutjes en moertjes vastgezet wordt, kan dat geen kwaad.

Het hangt er wel een beetje vanaf hoe veel het maatverschil is en van wat voor materiaal je solenoids zijn ...

Heb je misschien een foto ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 augustus 2004 03:04 AM
  [ # 2 ]

Ik zag de zekeringskast met diverse relais, en een aantal stekkers die op de zekeringskast geprikt zaten. Maar hoe kom ik er nu achter welke stekker correspondeert met welke stekker in het schema. Voor de cv heb ik een spanning nodig die van zekering F7 komt. En voor de elec. spiegels een spanning die vanaf F3 komt en vanaf het contactslot. Wie heeft hier ervaring mee?

Er staat aan het begin van het hoofdstuk elektriek in het Haynes boek een korte uitleg over de kleurcoderingen/cijfers enzo. Het is een systeem van de draad kleur en een streep met een andere kleur op de draad zelf. De vraagbaak is wat duidelijker op het punt van de codering van de elektrische schema’s.  Het coderings systeem van de schema’s in de Haynes zijn wat lastiger te doorgronden voor de niet elektro-man.

Profiel  
 
John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 13-08-2004

Gepost: 17 augustus 2004 03:47 PM
  [ # 3 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik zou die solenoids er in de juiste positie op leggen en er een boor door halen. Als alles met losse boutjes en moertjes vastgezet wordt, kan dat geen kwaad.

Het hangt er wel een beetje vanaf hoe veel het maatverschil is en van wat voor materiaal je solenoids zijn ...

Heb je misschien een foto ?

Ik kan er helaas geen foto van maken. De truc is dat de solenoids achter het plaatwerk moet worden gemonteerd. Dus is het heel lastig aftekenen.
Maar aangezien het verschil een half boutjes is, overweeg ik er een gat naast te boren en deze solenoid vast te zetten. Moet wel goedgaan denk ik, heeft niet veel te houden.

Ter info:  de solenoids zijn van plastic en heeft 2 gaten met schroefdraad

Xsara Linge Prestige 2.0 HDI

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 augustus 2004 11:53 PM
  [ # 4 ]

Als die solenoids van kunststof zijn: Nooit als mal gebruiken !

En al helemaal niet als er schroefdraad in zit !

Waarschijnlijk had je dat zelf ook wel bedacht, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 enzoo.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 13-08-2004

Gepost: 18 augustus 2004 10:20 AM
  [ # 5 ]
Lelijke Eend schreef:

Als die solenoids van kunststof zijn: Nooit als mal gebruiken !

En al helemaal niet als er schroefdraad in zit !

Waarschijnlijk had je dat zelf ook wel bedacht, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 enzoo.

Dat had ik al begrepen Wink

Ik was van plan een stuk karton als mal te gebruiken. Maar nadat ik er een nachtje over heb geslapen, heb ik besloten een gaat je er naast te boren omdat het maar een half boutje scheelt.

Xsara Linge Prestige 2.0 HDI

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook