Eindelijk!
robbeknor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 18 augustus 2004 02:59 AM

Eindelijk,

m’n 3e XM in 10 jaar tijd,

nr 1 een turbo D12 uit 1989,
nr 2 een V6 ambiance automaat uit 1992 en
nu
nr 3: een 2.0 CT turbo VSX

vandaag opgehaald, heerlijk!

nu vallen me toch 2 dingen erg op:

1) kachel stinkt gigantisch, m.a.w. als je de verwarming dus aanzet op hete lucht komt er een enorme stank in de auto.
bij koude lucht geen probleem.
iemand bekend met dit gegeven?

2) Alarm…
Er zit een gecertificeerd alarm op, type SCM GT 454.
geweldig alarm, maar er vallen me een aantal zaken op.
als ik na het rijden de wagen uitschakel en op alarm zet,
gaan er allerlei zaken onder, achter en voorin de XM pruttelen,
zoemen, ratelen, ik kan het niet beter omschrijven. dit duurt vrij lang,
soms 1 minuut, soms 10 minuten en dan eindelijk is het stil.
raar!

ook als hij niet op het alarm staat, en ik open een portier, beginnen
alle geluiden weer zoals beschreven. portier sluiten, en na een paar minuten is het weer stil…....

Komt dit ook iemand bekend voor?


Voor de rest een zalige wagen, bijna zoveel power als een V6…

Groet

Rob

DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 19 augustus 2004 02:33 AM
  [ # 1 ]

Als je nu je 3e xm hebt, dan weet je toch dat er een extra bol wordt geschakeld? Bij een serie 1 hoor je een tik, dan wordt er continu 12V op de hydractive-schakelaar gezet en bij een serie 2 is het een soort van signaal en zit er een ander soort hydractive schakelaar op, dit signaal kan je op de middengold oppikken en daarmee kan je controleren of je auto op de goeie stand rijdt.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
robbeknor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 19 augustus 2004 02:55 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor jullie reacties,

voor wat betreft de kachel, dat zal inderdaad wel overgaan na een tijdje,

en bij navraag bij mijn garage voor wat betreft het getik, gesis, gezoem en geratel, dit ligt niet aan het alarm, maar schijnt toch inderdaad het hydractive systeem te zijn.

Al met al mag ik niet zeuren, gewoon een perfecte wagen!

En ja, dit is mijn 3e XM, maar serie 1 en 2 zijn toch op een aantal punten echt wel anders!

De groeten,

Rob

DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 19 augustus 2004 03:07 AM
  [ # 3 ]

Ligt er maar net aan waar hij naar stinkt, is het een zoetige geur, dan is je kachel lek

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
robbeknor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 19 augustus 2004 12:31 PM
  [ # 4 ]

Ha Willem,

nu is mijn reukorgaan niet zo goed ontwikkeld,
zijn er ook nog andere manieren om achter te komen
of de kachel “lek” is??

Groet,

Rob

DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 19 augustus 2004 01:05 PM
  [ # 5 ]
robbeknor schreef:

Ha Willem,

nu is mijn reukorgaan niet zo goed ontwikkeld,
zijn er ook nog andere manieren om achter te komen
of de kachel “lek” is??

Groet,

Rob

Ja, natte voeten, oftewel koelvloeistof-lekkage in het interieur (vandaar die geur) en dalend koelvloeistofpeil in de radiator.

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 19 augustus 2004 10:26 PM
  [ # 6 ]

Gefeliciteerd!

Foto van je XM?

Ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre een Turbo CT verschilt van een V6 vertel daar eens meer over aub.

Profiel  
 
robbeknor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 20 augustus 2004 01:26 AM
  [ # 7 ]

foto zal ik morgen eens aan werken…

Verschil tussen v6 en turbo ct,
tja, wie ben ik om daarover te oordelen,
daar zal iedereen waarschijnlijk wel en duidelijke eigen mening over hebben.
Kijk, mijn ex V6 was van 92, serie 1, automaat, echt perfect en ik had hem ook nooit moeten verkopen.
Maar nu voor het eerst in een 95’er, serie 2, merk ik toch wel wat verschillen, vooral vering vind ik toch beter, en de xm is een stuk stiller, niet alleen motor maar ook windgeruis op ramen/portieren is veel minder.
Verder is de turbo wel handgeschakeld, maar in de derde versnelling enorm veel power, gas intrappen en
in no time van 50 naar 100 km per uur!

Maar verder geweldig, heb nu 1,5 jaar zonder XM gezeten en ben super blij dat ik weer in een xm rij!

tot zover

groet,

Rob (een blije xm rijder Very Happy )

DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 20 augustus 2004 03:19 AM
  [ # 8 ]

Scheelt niet veel hoor, een TCT weegt net 1400 kilo en een V6 weegt 1415 kilo, een automaat doet daar 30 kilo bovenop.

Serie 2 zijn zwaarder, dat komt door die airbags en anti-inzak bollen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
robbeknor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 24 augustus 2004 11:57 PM
  [ # 9 ]

Ik kom nog even terug op de geur van de kachel wanneer hij verwarmt.

De kachel ruikt inderdaad hetzelfde als wanneer ik na een ritje met mijn neus onder de motorkap boven het koelvloeistofreservoir ga hangen… Mad

Zegt mijn vrouw uiteraard dat ik daar niks te zoeken heb… Laughing

Maar ik heb nog geen natte voeten en volgens mij, zover ik kan bepalen geen dalend koelvloeistof in de radiator.

Wat denk je, geur gaat vanzelf over (het is immers toch de koelvloeistof)
of moeten er drastischer maatregelen genomen worden / moet ik op verder onderzoek uit?? Shocked

Groet,

Rob

DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 25 augustus 2004 12:03 AM
  [ # 10 ]
robbeknor schreef:

Ik kom nog even terug op de geur van de kachel wanneer hij verwarmt.

De kachel ruikt inderdaad hetzelfde als wanneer ik na een ritje met mijn neus onder de motorkap boven het koelvloeistofreservoir ga hangen… Mad

Zegt mijn vrouw uiteraard dat ik daar niks te zoeken heb… Laughing

Maar ik heb nog geen natte voeten en volgens mij, zover ik kan bepalen geen dalend koelvloeistof in de radiator.

Wat denk je, geur gaat vanzelf over (het is immers toch de koelvloeistof)
of moeten er drastischer maatregelen genomen worden / moet ik op verder onderzoek uit?? Shocked

Groet,

Rob

Ik heb intussen ook bij mijn XM verder geroken… Rolling Eyes
Wanneer ik mn verwarming aanzet komt er een klein beetje een waas/condens op de voorruit.
Confused

Ik denk dat het bij mij toch een lekkende kachelradiateur is…  Crying or Very sad

Ik zoek ff een beschrijving van hoe die te gaan vervangen…

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 25 augustus 2004 12:12 AM
  [ # 11 ]

Komt van iemand van http://autos.groups.yahoo.com/group/XMNL/

http://autos.groups.yahoo.com/group/XMNL-files


0) laat de auto afkoelen, draai de dop van het koelvloeistofreservoir en
draai het er weer terug op (zodat er zeker weten geen druk op staat).
Draai de dop wel helemaal dicht.

1) demonteer plaat onder dashboard bijrijderskant (torxjes)

2) om er beter bij te kunnen (oud type): demonteer handschoenenkastje
(verwijder torxjes en klik het lampje eruit, steek een platte
schroevendraaier langs de zijkant van het handschoenenkastje en wurm het
omhoog (zit met links en rechts een weerhaak achter het dashboard
geklemd), kan wat lastig gaan.

3) demonteer zijbekleding middenconsole: demonteer de twee
ventilatieroosters, vind de verborgen moer (sleutelwijdte 10, in gat,
zet stoel helemaal naar achteren dan vind je het wel ter hoogte van de
versnellingspook).

4) demonteer de aanvoerbuisjes, deze zitten simpel met een boutje en
klemplaatje vast, houd er een emmer onder en mik zodanig dat de
koelvloeistof in de emmer stroomt. Als je nu de dop _niet_ van het
koelvloeistofreservoir afhaalt zal er niet zoveel water uitkomen
(scheelt weer bijvullen).

5) schroef de parker los die de kachelradiator borgt, en trek ‘m uit de
kachelbehuizing. Maak de behuizing van binnen droog met een handdoek.

6) nieuwe kachelradiator erin schuiven. Let erop dat de nieuwe radiator
een beschermkapje om de buizen heeft zitten dat er eerst af moet
(vergelijk met de oude kachelradiator), en breng de schuimen strip aan
zoals op de oude kachelradiator.Zorg er voor dat de aardedraad contact
maakt met het aluminium van het kachelblok

7) monteer de buisjes met het klemplaatje (vergeet niet de o-ringen te
vervangen voor nieuwe, voor goede afdichting).

8 ) vul nu eerst koelvloeistof bij. Aangezien ik te lui ben om terug te
bladeren in de mail om op te zoeken wat voor motor je hebt geef ik
algemeen ontluchtingsadvies hier: als je een vier-cylinder hebt, open
dan de ontluchtingsnippel op de radiatorslang bij het schutbord achter
de motor. Vul bij totdat er water uit de nippel komt en draai de nippel
er weer op. Als er erg veel water uit is gekomen toen je de
aanvoerbuisjes losmaakte, kun je ook de rest ontluchten. Er zit bij
diesels nog een ventieldopje in de buurt van de ontluchtingsnippel waar
ik het over had, tegen het blok aan (linker bovenhoek als je van voren
onder de motorkap gebukt staat), bij 2 liters moet je geloof ik ook nog
de radiator ontluchten (nippel op een hoek van de radiator) en het
thermostaathuis, maar ik weet het niet meer zeker (heb al een tijdje
geen 2liter benzine ontlucht). Een V6 heeft lekker geen
ontluchtingsnippels, dat gaat allemaal vanzelf. Je kunt het allemaal nog
wat versnellen door tijdens het bijvullen eens lekker in de
radiatorslangen te knijpen, dan pomp je het water wat rond in het
systeem. Laat de motor warmlopen en check of de ventilatoren netjes
aanslaan bij ongeveer 95 graden. Als er wat water uit de overloop van
het reservoir komt dan had je er teveel in gedaan. Check ook of het niet
lekt bij je nieuwe kachelradiator (vooral bij de aansluitingen). Draai
na afzetten van de motor _voorzichtig_ (met een doek eromheen) de dop
van het reservoir, je moet nu een sis horen.

9) monteer het dashboardkastje, het zijpaneel en de afdekplaat.

10) leen de waterstofzuiger van de buren en zuig het tapijt schoon. Smile
Oh ja, koelvloeistof tast de kleur aan van de handtas van je vriendin
heb ik helaas moeten ontdekken… Leg vriendinnen altijd uit dat ze de
handtas op schoot moeten houden (kachelradiatoren gaan graag kapot in
een XM).


Ik ga maar eens een setje torxbitjes halen bij de Aldi, aanbieding vanaf morgen!!!  Very Happy

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook