1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ontstekingsprobleem
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 24 augustus 2004 12:45 AM

Heb 5× stil gestaan afgelopen weekend, omdat mijnen ZX er geen zin meer in had..

De eerste keer was vrijdag na het tanken, ik reed zo’n 200 meter en toen hield ie er mee op, net of ie geen brandstof meer kreeg.. Ik heb er ff naar gekeken (naar mijn idee nix gedaan) en na een minuut of 10 starte die weer. Ik ben er toen mee naar Sneek gereden (130km) en nergens last van gehad. Zaterdagochtend ook weer nergens last, dus met de auto naar het Sneekermeer gereden om de honden uit te laten, ook weer geen last, maar toen ik daar weer weg wou starte die weer niet, na een paar keer proberen en een paar minuten wachten deed ie het, voor 300 meter dus ik stond weer stil.. De wegenwacht gebelt, had ik geen pasje of ID-kaart bij me, dus wouden ze niet komen, na een 20minuten schelden en vloeken toch maar weer proberen te starten, en jaa hoor ik was weer op weg.. Dus weer 6 km naar Sneek terug. Toen was ik dus bij me pasje en heb toch de WW nog laten komen, volgens hem zat er een scheurtje in me verdelerkap en waren de kabels niet helemaal lekker, hij heeft de contactpuntjes iets schoongemaakt en ingespoten, en hij starte meteen weer. En toen de zondag… Ik had een verjaardag in Harlingen en moesten eerst via Leeuwarden, en ja hoor net de moeder en opa van me vriendin opgehaald, kom ik bijna midden op een druk kruispunt te staan, maar na 2 minuten deed ie het weer, en heb ik kunnen doorrijden tot harlingen. De terugweg ging ook weer goed tot Leeuwarden, maar daar kwam ik weer te staan.. en ja ik had me pasje bij me, dus weer de wegenwacht gebelt.. en uiteraard blijven proberen om de auto te starten, en ja hoor na een kwartiertje deed ie het weer, dus weer rijden en de WW weer afgebelt. En jawel hij hield het vol een halve kilometer dus snel de weg weer af bij een benzinestation, en ja hoor wat staat daar, een gele auto met wegenwacht erop.. Dus die fijne man kon ons meteen helpen, hij liep wat te klooien met kabels en bougies, en nee hoor geen vonk, ander kabeltje erop en toen vonkte die, dus kap weer dicht en rijden, en ja hoor weer een halve km, toen werd ik echt gek, dus voor de 5e keer in 1 weekend de ww gebelt, maar toch eigenwijs ook weer blijven starten en dat lukte weer, dus weer gas geven en toen hield ie het wel vol tot Sneek (gelukkig) en toen vanmorgen ik moest naar Apeldoorn (140km) daar moest ik om 8uur zijn, dus voor de zekerheid maar om 6 uur gaan rijden, en wat doet ie….. hij houdt het vol de hele weg, en ook vanmiddag van Apeldoorn naar Vaassen geen problemen..

En nu moet ik dus weten wat het is, volgens de 1e wegenwacht was het de verdelerkap (ga ik van de week een nieuwe op zetten incl. roter, bougies en kabels) en volgens de 2e mischien de bobine of ergens iets in de ontsteking.. Wie heeft er nog een ander met wat het kan zijn????

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 24 augustus 2004 01:47 AM
  [ # 1 ]

Het is duidelijk je ontsteking, en na wat je zojuist opnoemd blijft er niet veel meer over.  D

Eerlijk gezegd denk ik dat het je verdelerkap is, en zo niet, dan maak je te weinig massa bevestig eventueel eens een extra koperdraad tussen de kop en blank staal van de auto zelf. Ik heb het zelf ook eens aan de hand gehad, kan je lang zoeken voordat je dat gevonden hebt…..

Als je je bobine wil controleren moet je deze doormeten. Geen idee wat deze zou moeten geven, weet overigens ook niet wat voor motor er in je auto zit.

Enige wat het verder nog zou kunnen zijn (wel wat minder logisch) is je BDP sensor. Kijk echter eerst maar eens naar je Verdelerkap, massa en bobine!

Profiel  
 
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 25 augustus 2004 01:19 AM
  [ # 2 ]

Ik heb ook een 1.9 volcane..

Komende weekend ga ik ermee bezig.. ik hoop dat het met het vervangen van de verdelerkap en de kabels over is.. Ik post het hier uiteraard..

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 25 augustus 2004 10:21 AM
  [ # 3 ]

Kijk eens aan! Een mede slachtoffer!

Ik denk eerlijk gezegd dat het met je verdelerkap wel kan oplossen. Hou ons op de hoogte…

Gaat er geen (geel) lampje branden in het dashboard?

Profiel  
 
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 25 augustus 2004 09:45 PM
  [ # 4 ]
theiz schreef:

Gaat er geen (geel) lampje branden in het dashboard?

Nope.. Voorheen wel eens last van gehad, ook met een warme start, maar das al weer een tijdje weg.. en het lampie is niet kapot..

Profiel  
 
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 27 augustus 2004 02:44 AM
  [ # 5 ]

Ik las vandaag ergens dat een nieuwe bobine 200 euro kost Shocked

weet iemand iets beter (lees goedkopers) Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 augustus 2004 04:13 AM
  [ # 6 ]

€ 200 lijk me wel erg veel ja, volgens mij kost zoiets maar de helft Confused:
Ten minste, volgende deze link http://www.hbase.nl/ De prijs zal wel ex btw zijn, maar dan nog is het geen € 200.
Probeer het eens bij Carfix in Amsterdam, de meeste dealers van de Franse merken halen hier hun spullen.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 27 augustus 2004 12:10 PM
  [ # 7 ]

Re: ontstekingsprobleem

Wat voor auto/motortype/bouwjaar betreft het?
Ik denk ook allereerst aan verdeelkap en bougies. Bobines gaan ook wel eens kapot vaak in combinatie met onstekingsmoduletje. Beiden kosten op de sloop 5 euro. Ik heb hier zelfs nog een setje liggen van 1.4.

Profiel  
 
giellie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 27 augustus 2004 12:25 PM
  [ # 8 ]

Re: ontstekingsprobleem

Handjes schreef:

Wat voor auto/motortype/bouwjaar betreft het?
Ik denk ook allereerst aan verdeelkap en bougies. Bobines gaan ook wel eens kapot vaak in combinatie met onstekingsmoduletje. Beiden kosten op de sloop 5 euro. Ik heb hier zelfs nog een setje liggen van 1.4.

Daar heb ik ook wel interesse in! Ik heb een 1.4i uit ‘92. Mijn auto start de ene keer wel, maar momenteel de meeste keren niet…... Was van plan om de ontsteking etc te vervangen, ondanks dat daar het probleem volgens mij niet ligt. Maarja je weet maar nooit Wink

Giel

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 augustus 2004 01:03 PM
  [ # 9 ]

De 1.9 heeft toch geen verdeelkap maar zo een blokje waar de 4 bougie kabels op gaan, dat “blokje” is toch in feite 4 bobines Confused:

Ziet er zo uit:

(DIS BOBINE)

De 1.4i met motorcode KDY uit 1992 heeft gewoon een verdeelkap/rotor die origineel (Ducellier) iets van € 35 kost incl btw.
De latere ZXen met motorcode KDX hebben net als de 1.9 4 bobines.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 27 augustus 2004 02:28 PM
  [ # 10 ]

Re: ontstekingsprobleem

giellie schreef:

[Daar heb ik ook wel interesse in! Ik heb een 1.4i uit ‘92. Mijn auto start de ene keer wel, maar momenteel de meeste keren niet…... Was van plan om de ontsteking etc te vervangen, ondanks dat daar het probleem volgens mij niet ligt. Maarja je weet maar nooit Wink

Meten is weten. Met “volgens mij” los je het probleem niet op. Ik zou gewoon verdeelkapje+rotor en bougies vervangen en kleppen stellen bij twijfel.
Welk motortype heb je? KDY maakt gebruik van een ander soort bobine en heeft geen ouderwetse verdeelkap meer. De KDZ heeft verdeelkap plus bobine. Voor die laatste heb ik wat liggen dus.

Aanvulling: hm, bovenstaande poster schrijft dat de KDY wel een gewone bobine heeft. Maar alle KDY’s die ik zag (BX) hadden dat niet.

Hieronder plaatje van ‘gewone’ bobine (bovenop) plus verdeelkap (rechterkant tegen ontstekingshuis aan, er staat ‘Ducellier’ op). De onstekingsmodule zit er aan de voorkant tegenaan geschroefd (grote zwarte platte ding).

Profiel  
 
giellie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 27 augustus 2004 02:34 PM
  [ # 11 ]

Re: ontstekingsprobleem

Handjes schreef:
giellie schreef:

[Daar heb ik ook wel interesse in! Ik heb een 1.4i uit ‘92. Mijn auto start de ene keer wel, maar momenteel de meeste keren niet…... Was van plan om de ontsteking etc te vervangen, ondanks dat daar het probleem volgens mij niet ligt. Maarja je weet maar nooit Wink

Meten is weten. Met “volgens mij” los je het probleem niet op. Ik zou gewoon verdeelkapje+rotor en bougies vervangen en kleppen stellen bij twijfel.
Welk motortype heb je? KDY maakt gebruik van een ander soort bobine en heeft geen ouderwetse verdeelkap meer. De KDZ heeft verdeelkap plus bobine. Voor die laatste heb ik wat liggen dus.

Ja ik weet dat meten weten is! Maar elke keer als ik iets ga meten (bijv de ontsteking) dan doet alles het gewoon. En vervolgens start de motor ook gewoon. De keren dat de auto niet start moet ik meestal rennen om nog een bus te halen en heb dus daarvoor nog geen tijd gehad om het te meten bij niet startende motor Confused

Heb eigenlijk geen idee wat voor motor het is. Moet ik even opzoeken, laat het nog weten….

Giel

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 27 augustus 2004 02:37 PM
  [ # 12 ]

Re: ontstekingsprobleem

giellie schreef:

Ja ik weet dat meten weten is! Maar elke keer als ik iets ga meten (bijv de ontsteking) dan doet alles het gewoon.

Dat kan dus een typisch bobine of bougie/verdeelkap probleem zijn. Vervangen en kijken of het daarna wel goed werkt. Is toch een beetje uitproberen met dit soort dingen. Doen ze in de garage ook steevast (meteen alles vervangen).

Profiel  
 
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 27 augustus 2004 07:58 PM
  [ # 13 ]
ZX1.4i schreef:

De 1.9 heeft toch geen verdeelkap maar zo een blokje waar de 4 bougie kabels op gaan, dat “blokje” is toch in feite 4 bobines Confused:


De 1.4i met motorcode KDY uit 1992 heeft gewoon een verdeelkap/rotor die origineel (Ducellier) iets van € 35 kost incl btw.
De latere ZXen met motorcode KDX hebben net als de 1.9 4 bobines.

Dat wercd me vandaag dus ook verteld bij de automaterialenzaak. Maar ik heb toch echt een verdeelkap.. Ik heb er nu 1 mee gekregen die op een BX 1.9i hoort.. Ik heb 1 vd eerste ZX’en van mijn type, dus misschien dat dat daar door komt.. Ik ga het strax proberen.. lekker in de regen Confused

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 27 augustus 2004 09:20 PM
  [ # 14 ]
Thrillseekah schreef:

Dat wercd me vandaag dus ook verteld bij de automaterialenzaak. Maar ik heb toch echt een verdeelkap.. Ik heb er nu 1 mee gekregen die op een BX 1.9i hoort.. Ik heb 1 vd eerste ZX’en van mijn type, dus misschien dat dat daar door komt.. Ik ga het strax proberen.. lekker in de regen Confused

Blijkbaar zegt motortype toch niet alles, zoals hierboven ook met de KDY al.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 augustus 2004 10:06 PM
  [ # 15 ]

Vroeger hadden Benzine-auto’s een Condensator op de ontsteking zitten…..maar dan heb ik het wel over auto’s van zo’n 20 jaar geleden.

Ik weet niet of die er NU nog op zitten….maar die gingen nogal eens stuk. Confused:

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook