1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Stop lampje icm oliedruk en koelvloeistoflampje
Kroon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-08-2004

Gepost: 25 augustus 2004 07:40 PM

Regelmatig verschijnen er enkele lampjes op het dashboard. En dan met name wanneer je door een bocht rijdt.

De omcirkelde lampjes zijn het probleem. Zelfs na het toevoegen van bijna 1 liter koelvloeistof mocht het niet baten. Het is dus een ander probleem wat we hebben. Op een of ander forum betrof dit probleem een defecte thermostaat, waterpomp of oliepomp. Wie heeft hier ook ervaring mee gehad, en weet misschien wat het is.

Hier zijn nog enkele links die ik heb gevonden, maar daar raak ik verder ook niet echt wijs uit.

http://www.problemcar.nl/index.php?topic=9789
http://www.problemcar.nl/index.php?topic=7868
http://www.problemcar.nl/index.php?topic=5339

Citroen BX 16 TGI Break 1992

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 25 augustus 2004 08:04 PM
  [ # 1 ]

Re: Stop lampje icm oliedruk en koelvloeistoflampje

Oliepeil is het. En het is ver te laag als lampje gaat branden. Als de donder bijvullen dus (met koude motor eerst peilen).

Profiel  
 
Kroon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-08-2004

Gepost: 25 augustus 2004 08:06 PM
  [ # 2 ]

Een laag oliepeil? Ik ga het nog wel even controleren dan. Maar volgens mij stond het iets boven het onderste streepje, dus net aan voldoende.

Maar, ik zal later vandaag even wat olie bijvullen. Ik heb nog ergens een half litertje liggen, en dan laat ik mijn bevindingen hier wel weten.

p.s. Het wijzertje van de moteroliedruk staat wel gewoon in het gele gebied.

En is het dan ook niet raar dat alle lampjes gaan branden? Zowel van hydraulisch systeem, oliedruk als koelvloeistof?

Citroen BX 16 TGI Break 1992

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 25 augustus 2004 08:20 PM
  [ # 3 ]
Kroon schreef:

En is het dan ook niet raar dat alle lampjes gaan branden? Zowel van hydraulisch systeem, oliedruk als koelvloeistof?

Stoplamp is voor algemeen gebruik en brandt altijd in combinatie met een ander lampje. Waarom jouw koelvloeistoflampje ook brandt weet ik niet, maar misschien lost dat zich na bijvullen ook wel op. Oliedruk valt pas weg als de oliepomp er mee ophoudt (en dan heb je ook een probleem). Het metertje linksvoor is tevens een peilstok: als je de auto op contact zet, geeft deze de eerste paar seconden het peil aan. Maar betrouwbaarder is zelf meten.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 25 augustus 2004 08:29 PM
  [ # 4 ]

Mijn koelvloeistofniveaulampje (3x woordwaarde bij Scrabble Wink ) brandde ook (on-)regelmatig. Een defecte koelvloeistofniveausensor (ook 3x woordwaarde Wink ) bleek de oorzaak.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 26 augustus 2004 12:35 AM
  [ # 5 ]

De foto is genomen met het contact aan en de motor uit (zie toerenteller). Het is echter zeer waarschijnlijk dat het linker lampje niet brandt bij een bocht, kijk maar eens goed! deze situatie doet zich namelijk voor als het LHM peil te laag is. Dan branden die lampen namelijk in combinatie. Even LHM bijvullen en probleem is opgelost.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 26 augustus 2004 12:40 AM
  [ # 6 ]

Op de terugweg van vakantie heb ik de onderste omcirkelde lamp samen met STOP zien branden, toen wilde dat (blijkbaar) zeggen dat er geen olie meer in de motor zat… sindsdien vertrouw ik die lampjes niet meet zo

Profiel  
 
Kroon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-08-2004

Gepost: 26 augustus 2004 02:01 AM
  [ # 7 ]
JanS schreef:

De foto is genomen met het contact aan en de motor uit (zie toerenteller). Het is echter zeer waarschijnlijk dat het linker lampje niet brandt bij een bocht, kijk maar eens goed! deze situatie doet zich namelijk voor als het LHM peil te laag is. Dan branden die lampen namelijk in combinatie. Even LHM bijvullen en probleem is opgelost.

Nou, het gaat er niet om wanneer de foto is genomen, deze is gewoon ter illustratie. De foto is zelfs niet van mijn type BX, maar van een GTI of GT. Het rode toerengebied begint op deze foto iets later en het oliedrukmetertje verschilt iets. En de omcirkelde lampen gaan branden wanneer ik door een bocht rijdt. Uiteraard ook bij alleen contact, maar dat hoort gewoon zo.

Het LHM peil is volgens mij prima, deze heb ik onlangs nog bijgevuld. En als het LHM peil te laag is, gaat het stop lampje branden icm LHM lampje. Dit heb ik een tijdje terug ook gehad. Ik heb hierna het LHM peil regelmatig gecontroleerd.

Harm schreef:

Op de terugweg van vakantie heb ik de onderste omcirkelde lamp samen met STOP zien branden, toen wilde dat (blijkbaar) zeggen dat er geen olie meer in de motor zat… sindsdien vertrouw ik die lampjes niet meet zo

Wel vreemd dat het koelvloeistof lampje icm STOP betekend dat er te weinig olie in zit.

Precies, ik heb veel verhalen gehoord over slechte bedrading van de BX. Ik vertrouw de lampjes ook niet voor de volle 100%. Maar een maand terug was alles in orde.

Met deze auto ben ik op vakantie geweest (6800 km). In de tussentijd heb ik 1 liter LHM, 1 liter koelvloeistof en 0,5 liter olie toegevoegd. Het LHM peil is zeker op niveau, koelvloeistof na vandaag ook, en olie is volgens mij niet te laag (wel laag, maar niet te).

Citroen BX 16 TGI Break 1992

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 26 augustus 2004 02:22 AM
  [ # 8 ]

Om te beginnen zou je alle vloeistofpeilen op de juiste wijze dienen te peilen, dus oliepeil bij koude motor op een vlakke ondergrond, LHM-peil in de hoogste stand met stationair draaiende motor op vlakke ondergrond waarbij het parapluutje tussen de rode streepjes moet staan en het koelvoeistofpeil bij koude motor ong. 10 a 15 cm onder de vuldop.
Als al deze vloeistofpeilen kloppen kun je verder zoeken, maar zoals je zelf al zegt, heb je zomaar een liter koelvloeistof kunnen bijvullen. Blijkbaar was dat peil toch wel erg laag!
Verder geef je aan dat de lampjes vooral tijdens een bocht gaan branden. Dit duidt toch echt vaker op te lage vloeistofpeilen omdat alle vloeistoffen naar één kant van het motorblok gaan.
Meten is weten, maar dan wel op de juiste wijze.
Overigens heb jij geen olieDRUKmetertje, maar hoogstens een oliePEILmetertje.

Profiel  
 
Kroon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-08-2004

Gepost: 26 augustus 2004 02:32 AM
  [ # 9 ]
Eric Vertogen schreef:

Om te beginnen zou je alle vloeistofpeilen op de juiste wijze dienen te peilen, dus oliepeil bij koude motor op een vlakke ondergrond, LHM-peil in de hoogste stand met stationair draaiende motor op vlakke ondergrond waarbij het parapluutje tussen de rode streepjes moet staan en het koelvoeistofpeil bij koude motor ong. 10 a 15 cm onder de vuldop.
Als al deze vloeistofpeilen kloppen kun je verder zoeken, maar zoals je zelf al zegt, heb je zomaar een liter koelvloeistof kunnen bijvullen. Blijkbaar was dat peil toch wel erg laag!
Verder geef je aan dat de lampjes vooral tijdens een bocht gaan branden. Dit duidt toch echt vaker op te lage vloeistofpeilen omdat alle vloeistoffen naar één kant van het motorblok gaan.
Meten is weten, maar dan wel op de juiste wijze.
Overigens heb jij geen olieDRUKmetertje, maar hoogstens een oliePEILmetertje.

Aha, dat van DRUK/PEIL wist ik niet. Maar dat metertje staat nog in het gele gebied. Dus zou goed zijn. Maar zal morgen nog 1x even alles goed controleren op de boven beschreven manier. Dus ik zal morgen mijn bevindingen wel even hier plaatsen.

edit:
Dit lees ik op citroenz.com
. Engine Oil Pressure - If it lights up while driving, stop the engine. Check the oil level. If the warning light remains on with a correct oil level, contact the nearest Citroën dealer.

Ik dacht al dat ik zoiets in m’n eigen bx boekje heb gelezen, het is dus wel voor de oliedruk.

Citroen BX 16 TGI Break 1992

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 26 augustus 2004 02:47 PM
  [ # 10 ]

Als het oliepijlmetertje in goede staat is, hoort de wijzer helemaal naar rechts uit te slaan, dus in het groene gebied. Als ie in het gele gebied staat, betekent dat dat er eigenlijk olie bijgevuld moet worden.

Bij mij is de sensor waarschijnlijk niet helemaal goed meer, waardoor de meter niet meer betrouwbaar is.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 26 augustus 2004 02:59 PM
  [ # 11 ]

Ik had het niet geheel correct: het geval linksboven is inderdaad de oliepeilmeter, maar het bijbehorende lampje geeft in dit geval de druk aan. Ik ken ook Citroëns waar het lampje ook het peil aangeeft (zeldzaam) en er nog een apart oliedruklampje is. Hoe dan ook: ze zijn allemaal gerelateerd aan het oliepeil.

Profiel  
 
shore
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 26 augustus 2004 04:12 PM
  [ # 12 ]

Ik las laatst het verhaal van iemand die vrijwel hetzelfde probleem had. Bij hem was het dus een slecht werkende oliepomp, hij had hem zelf vervangen wat nogal een klere klus was geweest, dus misschien is dat het? Ik heb alleen geen idee waar je zo’n ding goedkoop kan krijgen of waar je dat echt goedkoop kan laten repareren…...

Profiel  
 
Kroon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-08-2004

Gepost: 26 augustus 2004 04:45 PM
  [ # 13 ]

Ik heb hetzelfde probleem nu ook in een nieuwsgroep gevonden. Helaas is er ook geen concrete oplossing gegeven. Ik zal even een mail sturen naar de bx eigenaar, maar het is al een post van 5 jaar terug, dus ik ben bang dat hij het misschien niet meer weet.

http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr;=&ie=UTF-8&frame=right&th=f1faea8f092d65dc&seekm=7o280o$kfj$1@enterprise.cistron.net#link1

Citroen BX 16 TGI Break 1992

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 26 augustus 2004 05:50 PM
  [ # 14 ]

Had je nu al alle vloeistoffen gecontroleerd?

Profiel  
 
John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 13-08-2004

Gepost: 26 augustus 2004 11:30 PM
  [ # 15 ]
BX16TGI schreef:

Als het oliepijlmetertje in goede staat is, hoort de wijzer helemaal naar rechts uit te slaan, dus in het groene gebied. Als ie in het gele gebied staat, betekent dat dat er eigenlijk olie bijgevuld moet worden.

Bij mij is de sensor waarschijnlijk niet helemaal goed meer, waardoor de meter niet meer betrouwbaar is.

Ik heb ook een olie-peil metertje, maar geen groen gedeelte. Die van mij is links rood en rechts geel. in het midden een vreemd kribeltje. hoe moet deze meter dan worden uitgelezen?

Xsara Linge Prestige 2.0 HDI

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook