1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Rijden met Spaans kenteken in NL
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 13 januari 2005 09:54 PM

Tijdens onze vakantie in Spanje hebben mijn vriendin en ik het volgende bedacht: we kopen daar een auto (scheelt duizenden Euro’s) en zetten de auto op naam van mijn Spaanse schoonmoeder.

Wegenbelasting en verzekering wordt betaald in Spanje (kost daar drie keer niks).

Wij rijden dan (in Nederland) met een auto die een Spaans kenteken heeft waarvan de eigenaar in Spanje woonachtig is (mijn vriendin en ik mogen niet in een auto met Spaans kenteken rondrijden die op onze naam staat omdat wij woonachtig zijn in Nederland)

Kan dat zomaar? Weet iemand daar het fijne van??

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 januari 2005 10:13 PM
  [ # 1 ]

ALs Nederlands mag je niet in een auto met buitenlands kenteken rijden in Nederland…. Maar, als ie op naam staat van je Spaanse schoonmoeder en is gewoon verzekerd enz, kom je er waarschijnlijk best een tijd mee weg…. maar het mag zeker niet. Zie de draad over een xm uit spanje:

 

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 13 januari 2005 10:23 PM
  [ # 2 ]

Maar, als ie op naam staat van je Spaanse schoonmoeder en is gewoon verzekerd enz, kom je er waarschijnlijk best een tijd mee weg….

Dat dacht ik dus ook. Ik heb m’n rijbewijs dus ik zou in elke verzekerde auto rond mogen rijden (ook met buitenlands kenteken mits auto niet op mijn naam staat).

Ga even draadje van XM lezen….

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 januari 2005 10:28 PM
  [ # 3 ]

Je komt er wel mee weg behalve wanneer de douane je aanhoudt. Tenzij je een goed verhaal hebt ( i.e. je eigen auto staat in spanje bij de garage ) kan dat wel eens problemen opleveren en het komt voor dat men de auto ter plekke in moet voeren. Overigens zou ik wel even informeren bij de verzekeringsmaatschappij of ook buitenlanders meeverzekerd zijn ook al is het familie. Ik weet niet precies hoe dit zit. Als je je maar gewoon aan de regels houd is er niks aan de hand en zorgen dat je niet door de douane aangehouden wordt Smile

Ik denk dat Wouter er wel meer van weet, daar in Breda wordt er helemaal veel gecontroleerd op Nederlanders die in Belgische autos rijden.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 januari 2005 10:29 PM
  [ # 4 ]

Nouja, dat deel van als Nederlander in een buitenlandse auto rijden mag dus niet volgens de wet, tenzij je niet in Nederland bent, en er zijn nog een paar uizonderingen voor mensen die bijvoorbeeld in Nederland wonen en in Duitsland werken, maar dat moet wel speciaal apart geregeld worden.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 13 januari 2005 10:35 PM
  [ # 5 ]

Je komt er wel mee weg behalve wanneer de douane je aanhoudt. Tenzij je een goed verhaal hebt ( i.e. je eigen auto staat in spanje bij de garage ) kan dat wel eens problemen opleveren en het komt voor dat men de auto ter plekke in moet voeren.

Maar ik kan toch geen auto invoeren die niet van mij is maar van mijn schoonmoeder?

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 13 januari 2005 10:43 PM
  [ # 6 ]

(ff tussendoor)

Heb een demo-C5 (van november 2004) zien staan in Spanje. 2 liter HDI Exclusive.

Prijs: 21000 Euro! Kost hier 36500 Euro….

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 januari 2005 10:43 PM
  [ # 7 ]

Even gegoogled.

In Nederland mag je, met nederlands rijbewijs, /in principe/ niet rijden in een auto met buitenlandse nummerplaten. Hierop wordt een zogenaamde “noodzakelijkheid-uitzondering” gemaakt.

Dat houdt in, dat als de eigenaar van de auto om wat voor reden dan ook niet kan rijden, iemand anders het stuur mag overnemen, mits de bestuurder in de auto aanwezig is. Is dat niet zo, dan ben je strafbaar, en mag er vanuit gegaan worden dat er gereden wordt zonder belasting te betalen. ( belasting == dus BPM en wegenbelasting )

In Belgie mag het schijnbaar weer wel maarja dit is Nederland.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 13 januari 2005 10:46 PM
  [ # 8 ]

Is dat niet zo, dan ben je strafbaar, en mag er vanuit gegaan worden dat er gereden wordt zonder belasting te betalen

Mmmmm… Slecht nieuws…....

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 januari 2005 10:47 PM
  [ # 9 ]
Weefje schreef:

Prijs: 21000 Euro! Kost hier 36500 Euro….

BPM belasting zit op ong 45% van de cataloguswaarde + af fabriek accessoires. Daarboven op komen de niet af fabriek accessoires + 19% BTW en dan kom je op de 36500 ,- Smile lang leve onze regering.

21000*1.45 = 30450
30450*1.19 = 36235 ( jaja belasting over belasting, het kan allemaal hier )

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 13 januari 2005 11:00 PM
  [ # 10 ]

Inderdaad. Als de eigenaar niet in de auto zit of in de buurt is, mag je er niet mee rijden!
Kans is er dat je alsnog de ontdoken belasting mag gaan betalen (die zowiezo hoog uitvalt) plus een forse boete!

NIET doen dus!  Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 januari 2005 11:06 PM
  [ # 11 ]
T(h)ijs schreef:
Weefje schreef:

Prijs: 21000 Euro! Kost hier 36500 Euro….

BPM belasting zit op ong 45% van de cataloguswaarde + af fabriek accessoires. Daarboven op komen de niet af fabriek accessoires + 19% BTW en dan kom je op de 36500 ,- Smile lang leve onze regering.

21000*1.45 = 30450
30450*1.19 = 36235 ( jaja belasting over belasting, het kan allemaal hier )

Niet alleen over de niet af-fabriek acc…
Ze hebben een lijstje waar je op moet aankruisen welke optie’s je hebt, sommige belasten ze en sommige niet…

Zo kan het ook zijn dat je auto bijv. standaard metallic lak heeft, dan moet je daar toch nog belasting over betalen…...dacht ik gelezen te hebben..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 13 januari 2005 11:11 PM
  [ # 12 ]

volgens mij mag je ook in een buitenlandse huurauto rijden (denk er bijvoorbeeld aan dat je gestrand bent in het buitenland en via de anwb een huurauto meeneemt).
Overigens is er nog een situatie: Je mag in een auto met buitenlands kenteken blijven rijden in afwachting van de nederlandse keuring (gebeurt iig wel vaak).

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 13 januari 2005 11:29 PM
  [ # 13 ]
EW schreef:

Overigens is er nog een situatie: Je mag in een auto met buitenlands kenteken blijven rijden in afwachting van de nederlandse keuring (gebeurt iig wel vaak).

Het gebeurt maar mag officieel niet. Je krijgt bijvoorbeeld ook een apart 1-dags kenteken om naar de keuring te mogen rijden.

Overigens over jouw voorbeeld met de huurauto: de huurauto moet uiterlijk de dag na binnenkomst in NL alweer verdwenen / ingeleverd zijn. Anders zou iedereen in Nederland in België een verhuurmij. opzetten en zijn auto daar huren.

BTW: ik bedenk deze regels ook niet Confused

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 13 januari 2005 11:34 PM
  [ # 14 ]
T(h)ijs schreef:

Ik denk dat Wouter er wel meer van weet, daar in Breda wordt er helemaal veel gecontroleerd op Nederlanders die in Belgische autos rijden.

Wouter dacht juist met een Duits kenteken in Nederland te kunnen rondrijden. Zie draadje Auto uit België in Diversen/Algemeen.

met dit ongeveer als einde:

Het is heel eenvoudig. Nederlands ingezetenen willen in Nederland graag met een auto met buitenlands kenteken rijden vanwege het BPM-voordeel. Dat mag dus niet. Niet als die auto gehuurd, geleend of weet ik wat is. Het mag niet. De politie is er niet in geínteresseerd. Voor hen valt er niets te halen. De douane/belasting is er wel fel op. Voor hen is er namelijk veel te halen: de BPM. Douanecontroles ten zuiden van Roosendaal zijn er maar genoeg. Ik neem aan dat dat bij Breda niet anders is. Verzekeringstechnisch kom je trouwens ook in de problemen.

Het voorbeeld van Nederlanders die in Frankrijk met Nederlands kenteken blijven rijden lijkt mij een beetje gedateerd. Misschien nog van voor invoering van de BPM? Het is voor Nederlanders in het buitenland juist heel aantrekkelijk om een auto op buitenlands kenteken te hebben. Ben je eindelijk van die belachelijke BPM af.

De boodschap is duidelijk. Niemand wil eigenlijk een NL-kenteken, maar wij als NL-ingezetenen moeten wel. En dat kost wat. Kan natuurlijk nooit zo blijven, dus t.z.t. zal die BPM wel weer afgeschaft worden. Krijgen we weer wat anders,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15749
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 14 januari 2005 03:30 AM
  [ # 15 ]
ID66 schreef:
T(h)ijs schreef:

Ik denk dat Wouter er wel meer van weet, daar in Breda wordt er helemaal veel gecontroleerd op Nederlanders die in Belgische autos rijden.

Wouter dacht juist met een Duits kenteken in Nederland te kunnen rondrijden. Zie draadje Auto uit België in Diversen/Algemeen.

met dit ongeveer als einde:

Het is heel eenvoudig. Nederlands ingezetenen willen in Nederland graag met een auto met buitenlands kenteken rijden vanwege het BPM-voordeel. Dat mag dus niet. Niet als die auto gehuurd, geleend of weet ik wat is. Het mag niet. De politie is er niet in geínteresseerd. Voor hen valt er niets te halen. De douane/belasting is er wel fel op. Voor hen is er namelijk veel te halen: de BPM. Douanecontroles ten zuiden van Roosendaal zijn er maar genoeg. Ik neem aan dat dat bij Breda niet anders is. Verzekeringstechnisch kom je trouwens ook in de problemen.

Het voorbeeld van Nederlanders die in Frankrijk met Nederlands kenteken blijven rijden lijkt mij een beetje gedateerd. Misschien nog van voor invoering van de BPM? Het is voor Nederlanders in het buitenland juist heel aantrekkelijk om een auto op buitenlands kenteken te hebben. Ben je eindelijk van die belachelijke BPM af.

De boodschap is duidelijk. Niemand wil eigenlijk een NL-kenteken, maar wij als NL-ingezetenen moeten wel. En dat kost wat. Kan natuurlijk nooit zo blijven, dus t.z.t. zal die BPM wel weer afgeschaft worden. Krijgen we weer wat anders,

PeTeR

Ik weet echt niet meer dan jullie. Ik heb alles wat ik wist opgeschreven in het door ID66 aangegeven topic op dit Citroënforum.

Nu weet ik in ieder geval wel hoe de wetgeving in elkaar steekt. Indien ik echter zelf in zo’n situatie zou zitten, zou ik persoonlijk niet al te veel schrik hebben van de politie/douane. Ze staan echt niet op elke hoek van de straat te speuren naar auto’s met buitenlands kenteken (believe me; ik werk zo af en toe bij de politie :42 Very Happy ). Daar komt bij dat ik in de 3 jaar dat ik mijn rijbewijs heb zó veel dingen tegen de wet heb gedaan op het gebied van auto’s Surprisedops: (onverzekerde auto’s, BX zonder achterruit, 2CV zonder APK, aanhanger van 1.600 kg achter mijn BX die maximaal 1.100 kg mag trekken, en dat alles zonder E-rijbewijs etc etc etc) en ik ben nooit gepakt. Dat is echter mijn eigen keuze geweest Rolling Eyes , en beveel dit daarom ook niet aan andere mensen aan. Exclamation

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook