Accuspanning hoog, lampen kapot ?
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 januari 2005 11:50 PM

Vandaag een artikel in BN De Stem met als kop “Autolampje sneller kapot dan vroeger.”

Interview met een deskundige (?) van de ANWB naar aanleiding van de resultaten van onderzoek door de ANWB naar de levensduur van autolampen. Die blijken sneller kapot te gaan dan vroeger (= 15 jaar geleden). Oorzaken:

1. Steeds vaker overdag verlichting aan. Woww ........, daar hoef je geen onderzoek voor te doen. Dat kun je zo wel verzinnen. Vaker aan, eerder kapot.

2. Meer trillingen door hogere snelheden. Huhh ......, waar hogere snelheden dan? Mogen we t.o.v. 15 jaar geleden opeens 80 in de stad en 200 op de snelweg? Daar weet ik nog niks van! Volgens mij is het juist andersom, snelheden worden alleen maar lager.

3. “Moderne auto’s zijn helemaal volgestouwd met elektronica en dat is niet zonder risico voor de lampjes. Autolampjes zijn berekend op een zogeheten boordspanning van 12 volt. Deze standaardspanning liep voordat al die elektronica in de auto zat niet hoger op dan 12 volt. Hoewel de boordspanning in de auto’s van nu een stuk constanter is, kan hij wel eens flink omhoog schieten. “Vijftien jaar geleden gebeurde dat nog maar tot zo’n 13.5 volt, maar tegenwoordig zijn er uitschieters tot wel 15 volt. En dat kan je je 12 volt- lampje kosten.”

Zit hier nou iemand gewoon maar wat uit z’n nek te lullen of snap ik er niks meer van? Zijn de spanningsregelaars in de loop der jaren soms anders afgesteld?

Kan iemand mij ervan overtuigen dat de ANWB hier een degelijk onderzoek heeft uitgevoerd?

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 21 januari 2005 12:53 AM
  [ # 1 ]

Ik ben bang dat hij een volkswagen getest heeft Smile

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 januari 2005 03:23 AM
  [ # 2 ]

Ik heb pas 4,5 jaar mijn rijbewijs, maar ik heb bij al mijn auto’s regelmatig koplampen moeten vervangen. De enige auto waar ze niet in kapot gingen was mijn eerste auto, een Peugeot 309 uit 1987. Voor de rest, Xsara, Saxo, 306 en zelfs mijn huidige ZX is aan zijn 2e setje lampen bezig in 10 maanden tijd en 30.000km. De Xsara was een uitzondering denk ik, dat ding vreette een setje koplampen om de 6 a 8 weken.

Ik heb iemand met een C5 diesel horen zeggen dat bij een diesel de lampen sneller kapot gaan vanwege de zwaardere trillingen. Dat kan wel kloppen, bij al mijn diesels gingen de lampen sneller kapot dan bij de benzine auto’s.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 januari 2005 11:47 PM
  [ # 3 ]

Vreemd, bij de 205 (1986, benzine) gaan de lampen 20000 mee en bij de xant gingen ze (door mijn eigen schuld) na 85000 kapot (dacht omdat de lampen minder werden groot- en dimlicht om te draaien en dat konden ze niet hebben: stond ik op zondagmiddag met 3 kapotte lampen)

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 03 februari 2005 06:55 PM
  [ # 4 ]
EW schreef:

Vreemd, bij de 205 (1986, benzine) gaan de lampen 20000 mee en bij de xant gingen ze (door mijn eigen schuld) na 85000 kapot (dacht omdat de lampen minder werden groot- en dimlicht om te draaien en dat konden ze niet hebben: stond ik op zondagmiddag met 3 kapotte lampen)

Hoe wou je groot en dimlicht omdraaien zonder een verstoord lichtbeeld waarmee je medeweggebruikers verblindt? Dat kan toch nooit! :neenee Kijk maar eens goed naar je lamp: Onder de gloeidraad van het dimlicht zit een spiegeltje en dat is cruciaal voor het lichtbeeld.
Je lampen waren hoogstwaarschijnlijk reeds gaar en toen jij eraan ging rommelen vielen de gloeidraden uit elkaar.
85000 km bij gem. 100km/h is 850 branduur; bij gem. 60km/h is dat 1416. 1000 uur is de gemiddelde levensduur van de gemiddelde gloeilamp. Een halogeenlamp moet langer meekunnen, doordat het halogeen (vaak broom) ervoor zorgt dat metaaldamp, van de door de hitte langzaam verdampende gloeidraad, niet neerslaat op het glas maar op de gloeidraad.  Daardoor mag de gloeidraad van een halogeenlamp heter worden dan die van een ordinaire gloeilamp. Sterker nog, binnenin de halogeenlamp is een voldoende hoge temperatuur nodig om de werking van het halogeen te waarborgen.  Dit zou betekenen dat halogeenlampen langer mee gaan als de boordspanning maximaal is; dwz zo’n 13,6V, of misschien wel 15V. Gewone gloeilampen doen het langer met een beetje minder hoge spanning.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 februari 2005 03:45 AM
  [ # 5 ]

Vergeten op te merken, maar het feit dat er steeds meer mensen zijn die altijd, dus ook overdag met het licht aan rijden verkort toch ook wel de levensduur van de lampen. Bij mijn eerste auto, de Peugeot 309 reed ik in het begin overdag zonder licht aan, dus dat zou e.e.a. kunnen verklaren.

Ik doe standaard na het starten van de motor de lampen aan, zie het maar als een automatisme, dan kan ik het ook niet vergeten en het is veiliger. Dan maar een paar setje Idea  Idea  per jaar verslijten Confused

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook