Rijgeluid
Auzz
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 27 januari 2005 03:10 PM

De laatste maanden en met name weken valt het mij op dat het rijgeluid harder in het interieur te horen is dan voorheen.

In eerste instantie zat ik te denken aan de deurrubber en die heb ik goed ingevet met zuurvrije vaseline. Tijdens het insmeren heb ik inderdaad een scheur gevonden en deze dichtgelijmd.

Als ik nu aan het rijden ben zijn het nu met name de volgende twee zaken die mij opvallen.

Rij-wind geluid Ik heb het idee dat het met name aan de bestuurderskant wat beter te horen is dan aan de rechterkant. Daar zat inderdaad de kapotte rubber.

Rol-geluid Naast de rijwind heb ik ook het idee dat het geluid uit de wielkasten luider is dan normaal. Vooral als het nat is klinkt het net alsof er iets open staat.

Mijn vragen

Hebben jullie nog tips wat ik zelf nog kan controleren qua geluid (plekken die een halve leek zoals ik over het hoofd zie.

Kan het zijn dat de rolgeluiden nu harder klinken door de tijd van het jaar? (door de kou misschien)

Heeft het nut om dit bij een garage neer te leggen? De reden dat ik dit vraag is dat geluidwaarneming heel subjectief kan zijn. Misschien vind de monteur het juist stil.

Als jullie meer tips of opmerkingen hebben hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Profiel  
 
xsarapicasso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 30-09-2004

Gepost: 27 januari 2005 09:49 PM
  [ # 1 ]

De rolgeluiden kunnen inderdaad anders klinken in de winter met de kou, namelijk het rubber is dan stugger, maar het kan ook liggen aan de kwaliteit van de banden. Ik heb een keer wat goedkopere banden gekocht en dat dan ook meteen te horen in de auto, erg belangrijk dus.

Ik ben van de week bij de garage geweest omdat ik dacht dat er iets met het rechter achterwiel was, want er kwam daar een vreemd geluid weg, altans dat dacht ik, monteur mee rijden bleek het de antenne(!!) te zijn de een raar geluid maakte door de wind die er omheen waaide, dus soms lijkt een geluid ergens vandaan te komen en blijk dat achteraf helemaal niet zo te zijn.

Succes ermee,
Geert van der Heide

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 januari 2005 04:07 AM
  [ # 2 ]

Het winderige weer van de laatste tijd kan ook flink wat extra rijgeluiden veroorzaken heb ik gemerkt toen ik nog een Xsara had. Eigenlijk is het met mijn ZX op dit moment niet anders, een beetje stevige wind zorgt voor een forse toename van het kabaal in de auto.

Dat met die antenne heb ik ook weleens gehad bij mijn Xsara, de antenne stond toen iets te rechtop, wat platter gezet en het was een stuk beter.

Verder kan het zijn dat de voorruit niet goed recht hangt, dan botst de lucht tegen een randje boven de ruit aan wat door het scheef hangen ontstaat. Meestal is de ruit dan al een keer vervangen door een stelletje klungels bij een bedrijf dat zich Carglass noemt Rolling Eyes

Profiel  
 
Auzz
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 28 januari 2005 10:03 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor jullie reactie’s

Ik ga sowieso de antenne even nakijken en verder laat ik het even rusten totdat de herfst die wij hier winter noemen voorbij is )

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 28 januari 2005 10:56 AM
  [ # 4 ]

Typisch… ik heb vaak juist het idee dat een auto in de winter vrij stil is, voornamelijk doordat de verwarming in ingeschakeld waardoor de buitenlucht via een omweg in het interieur komt, en daardoor wordt dan op een of andere manier het motorgeluid wat gedempt. Is mijn (subjectieve) waarneming hoor.

Banden kunnen overigens inderdaad een belangrijke factor zijn wat herrie betreft.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook