1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
27-mc bakkie in mijn Eend
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 01:53 AM

Van een oom heb ik een 27-mc bakkie gekregen. Hij heeft hem ooit gekocht en één keer gebruikt op vakantie en daarna kwam hij op zolder. Voor een afbeelding klik hier . Dat is een ander merk, maar verder gelijk, als ik het goed begrepen heb. Wel is de microfoon anders.

Ik wil hem natuurlijk plaatsen in m’n Eend, maar ik heb werkelijk de ballen verstand van hoe zo’n ding werkt en hoe ik hem aan moet sluiten. Er zit een sigarettenaanstekerplug aan, maar ik overweeg die er af te knippen en het spul met kroonstenen te verbinden (wat ik dan ook gelijk met de rest van de bedrading van m’n radio wil doen). Ik wil dan overigens één of twee draden van af (bijvoorbeeld) mijn accu naar de binnenkant van de koets trekken, zodat ik daar alles (radio, 27-mc bakkie, nog aant e schaffen en adapter voor m’n discman zodat ik niet afgankelijk ben van batterijen tijdens het rijden en eventueel andere elektrieke zooi) aan kan hangen (dit om een compleet netwerk van kabels te voorkomen).

Ik weet dat er in ieder geval een antenne aan moet, omdat er anders iets kapot gaat (de eindversterker???). Verder houdt het wel op.

Wie heeft er tips ?

Overigens, ik ga niet solderen in m’n Eend. Ik ben veel te bang dat ik schroeiplekken maak of erger ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 01:55 AM
  [ # 1 ]

Koop of leen een SWR meter!
Je antenne moet een goede massa hebben en 1op1 staan anders…
Pang eindtorretje kaput

Goeie ouwe tijd! (500watt radiozender)1884

En natuurlijk een 6kd6 buisje   ook leuk! (200watt op de 27mc)

Kappa?

 

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 01:57 AM
  [ # 2 ]

Breakiebreakie
Dat 1 op 1 zetten ging vroeger met de lengte-instelling van de spriet (tlc) of firestikkie kopen!  dan ben je meteen klaar

vroegah Rolling Eyes

 

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 01:57 AM
  [ # 3 ]
René van Maren schreef:

Koop of leen een SWR meter!
Je antenne moet een goede massa hebben en 1op1 staan anders…
Pang eindtorretje kaput

Goeie ouwe tijd! (500watt radiozender)1884

En natuurlijk een 6kd6 buisje   ook leuk! (200watt op de 27mc)

Kappa?

Huh ? Watte ? SWR meter ? Massa 1 op 1 ? Eindtorretje ? 6dk6 buisje ? Kappa ? Dat laatste is toch houten speelgoed ? Voor de rest snap ik er niets van ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 01:59 AM
  [ # 4 ]

Hij gaat lekker!
De antenne is echt belangrijk! anders kom je de straat niet uit!
ze noemen het de staande golf meter (swr)

ALs ik me raam open doe en ik trek me bek open kom ik verder (koot en bie)

Ow, hoe heb ik mijn vrouw leren kennen denk je????? Wink

 

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 02:00 AM
  [ # 5 ]

SWR = de antenne dus ?

(hou het nou ff simpel, ik kan amper een lamp indraaien)

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 02:07 AM
  [ # 6 ]

Oke, simpel mode

Je antenne is belangrijk
A> hij moet een goede aarde/massa hebben (buitenmantel aan massa bij de voet)
b> de lengte is nauwkeurig (11meter) is in een autoantenne een spoel dus veel korter)
C> de kabel en de stekkers moeten goed in elkaar gezet zijn.

Dan kan je met een swr meter je antenne goed afstellen.

Zo niet…dan heeft je antenne géén juiste weerstand en kan je eindtor kapot gaan..
Hij gaat echt niet meteen kapot hoor!!! dat kan best lang duren (wel zonder antenne) 
Staat je antenne niet helemaal optimaal zend hij slecht! onvangen gaat wel. 
Nog meer?

 

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 02:07 AM
  [ # 7 ]

René had last van zijn gekke 4 minuten, dan wil hij alles vertellen dat hij in 40 jaar mee heeft gemaakt..

uh oh, nou gaan er klappen vallen

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 02:10 AM
  [ # 8 ]

Hoe en waar vindt ik zo’n SWR-meter ? En wat versta je onder afstellen ? Het richten van de antenne ?

Maar als ik het dus goed begrijp is het dus draadjes aansluiten voor de voeding, juiste antenne kiezen (11 meter lang) en de antenne afstellen. Klopt dat ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 02:13 AM
  [ # 9 ]
Simpele Ziel schreef:

40 jaar

Daarvoor vallen er klappen! Wink

Ik ben 36! en ik was 13 dat ik ermee begon (23 stopte ik)


Nou ja goed! al lang geleden dus
Maar géén 40 jaar! Evil or Very Mad
Jongetje!!

 

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 02:16 AM
  [ # 10 ]
Lelijke Eend schreef:

Hoe en waar vindt ik zo’n SWR-meter ? En wat versta je onder afstellen ? Het richten van de antenne ?

Maar als ik het dus goed begrijp is het dus draadjes aansluiten voor de voeding, juiste antenne kiezen (11 meter lang) en de antenne afstellen. Klopt dat ?

tja een swr met kabeltje zal je moeten zoeken (marktplaats?)  neej, niet het richten maar de lengte van de antenne!

Er zijn ook antennes die op lengte zijn!  firestick dacht ik maar gen massa is geen goede verhouding! dus swr meter heb je nodig

swr meter heeft 1 of 2 meters  
met 1 meter stel je hem in totdat je metet op 100% staat en haalt een knop over….staat hij dan op 0 dan is ie goed

met 2 meters
aan de knop draaien tot meter 1 op 100 staat dan moet meter 2 in de 0 blijven liggen….  high tec dus! hahaha

 

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 01 februari 2005 02:19 AM
  [ # 11 ]

Je kunt de stekker eraf halen en op een 12v drad aansluiten direct van de accu. Dit kan ook met de radio ed. Stop er wel een zwevende zekering tussen voor de veiligheid. Deze zit namelijk vaak in de stekker en vervalt dus als je hem afknipt.

Ik moet er zelf ook nog steeds 1 inbouwen en doe dit wel met die sig. plug. Ik wild de mijne namelijk demontabel maken. Dit voor behoud van mijn dakje.
ik heb zelf een antenne gekocht met een magneetvoet. Makkelijk te demonteren en geen extra gaten in mijn koets.
en wat dat SWR verhaal betreft. Koop een goeie antenne. Antenne is vaak belangrijker als de bak zelf. En het moet geen probleem zijn. Ik zou niet eens weten hoe ik die bak zou moeten afstellen. Zit bij mij geen afstelknop voor op hoor.

Alleen Volume, Squelch (Ruis) en RF gain (Bereik). Die laatste heb je niet eens zag ik. Ik heb hem van een zendhobbyst die ook verkoopt en die heeft geen woord gerept over afstellen. en hij gaf er ook nog garantie op.

http://www.scanman.nl

Mijn antenne: (spriet is langer hoor. 1 meter ofzo)

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 01 februari 2005 02:22 AM
  [ # 12 ]

Ik weet er niet veel van hoor rene, maar het betreft hier een mobiele bak hoor.

Die hebben toch standaard antennes en niet veel stelknoppen. Rolling Eyes

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2005 02:30 AM
  [ # 13 ]
René van Maren schreef:
Lelijke Eend schreef:

Hoe en waar vindt ik zo’n SWR-meter ? En wat versta je onder afstellen ? Het richten van de antenne ?

Maar als ik het dus goed begrijp is het dus draadjes aansluiten voor de voeding, juiste antenne kiezen (11 meter lang) en de antenne afstellen. Klopt dat ?

tja een swr met kabeltje zal je moeten zoeken (marktplaats?)  neej, niet het richten maar de lengte van de antenne!

Er zijn ook antennes die op lengte zijn!  firestick dacht ik maar gen massa is geen goede verhouding! dus swr meter heb je nodig

swr meter heeft 1 of 2 meters  
met 1 meter stel je hem in totdat je metet op 100% staat en haalt een knop over….staat hij dan op 0 dan is ie goed

met 2 meters
aan de knop draaien tot meter 1 op 100 staat dan moet meter 2 in de 0 blijven liggen….  high tec dus! hahaha

INTERPUNCTIE!!! Rolling Eyes


Voor zover ik weet is het zelfs voor mobiele bakkies niet standaard om een antenne te hebben…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 02:36 AM
  [ # 14 ]

Nog even voordat ik ga maffen
Op de bak hoef je niks te stellen (kan ook niet zonder freq.counter)
De antenne heeft een juiste lengte nodig en een goede kabel!
er zijn ook antennes die kant en klaar zijn.

Waar zet je een magneetvoet neer op een eend?

 

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 februari 2005 02:39 AM
  [ # 15 ]

Er zijn geen mobiele bakkies met ingebouwde antennes!
Wel portofoons
Een basisbak heeft ook een antenne nodig maar weer geen 12 volt (die zit er in)

Ik zal als ik mijn verveel wel effa wat info zoeken

 

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook