Citrophile schreef:Toolman schreef:Rijd met mijn V6 Autotmaat elke dag 20km heen en weer en rijd dan gemiddeld 1 op 7,5.
Is zo’n 40% stad en 60% polderwegen. Valt me eerlijk gezegd tegen. En ik heb een vrij rustige rijstijl.
Heb je de airco vaak aanstaan? Is motorisch alles nog in orde?
Bij mij was de katalysator stuk en daardoor had ik teveel tegendruk in mijn uitlaat en verbruikte meer dan met een goede (2e handse) katalysator. Tevens heb ik nu veel meer koppel onderin en is de motor veel stiller.
Nee, de airco staat niet aan. Motorisch zou ik moeten nakijken. Maar ik geloof wel dat de uitlaat nog niet zo oud is die eronder zit. Moet binnenkort toch naar de garage, dan zal ik het laten nakijken.
Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm
Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm
Scheelt een handbak V6 ten opzichte van een automaat V6 nog veel in verbruik?
Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm
Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Toolman schreef:Scheelt een handbak V6 ten opzichte van een automaat V6 nog veel in verbruik?
Een automaat verbruikt altijd iets meer dan een handbak, omdat de koppelomvormer altijd een klein beetje slipt. Dit is tevens de reden waarom een automaat kruipt als je de rem loslaat.
Om terug te komen op je vraag denk ik zelf dat het verschil niet groot zal zijn.
Gr,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Ik weet wel zeker dat een xm v6 automaat veel meer verbruikt dan een handbak. Handbak haalt makkeljk 1:10-1:11. Met een automaat is 1:10 toch wel erg lastig…
Xsara_Coupe

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Xsara_Coupe schreef:Ik weet wel zeker dat een xm v6 automaat veel meer verbruikt dan een handbak. Handbak haalt makkeljk 1:10-1:11. Met een automaat is 1:10 toch wel erg lastig…
Xsara_Coupe
In feite heb je gelijk, maar met een handbak heb ik de neiging om sportiever te rijden dan met een automaat. Dus in mijn geval zal het niet veel schelen. Maar de automaat verbruikt altijd iets meer.
Gr,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Toolman schreef:Rijd met mijn V6 Autotmaat elke dag 20km heen en weer en rijd dan gemiddeld 1 op 7,5.
Is zo’n 40% stad en 60% polderwegen. Valt me eerlijk gezegd tegen. En ik heb een vrij rustige rijstijl.
Die stadsritten hakken erin en de olie komt met dit soort ritten niet op temperatuur. De automaat heeft ook geen warmtewisselaar voor de motorolie, maar wel een warmtewisselaar voor de bak-olie. Een V6 met handbak heeft wel een warmtewisselaar voor de motorolie en die kwam naar mijn idee sneller op temperatuur
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Verbruik is een keuze Met mijn V6 handgeschakeld:
- Constant 110 over de snelweg 1:10
- Lekker doorrijden met relatief veel snelweg: net geen 1:9
- Idem met winterbanden: 1:8
- Alleen korte, heuvelachtige ritjes en gassen op de autobahn op winterbanden: net geen 1:6
Ik moet toegeven dat ik meestal niet voor 1:10 kies
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi








Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
FLYING DUCKMAN schreef:hehehe, ik wil morgen gaan kijken naar een XM met m’n vrouw, haar ook enthausiast maken voor een XM. Daarna ga ik op zoek naar een Diesel verwacht ik.
Afgelopen weekend heb ik mijn vrouw in een XM gezet, een 1998-er diesel. Mooie uitvoering ook en ze was best positief!
Ze zag het op zich wel zitten, een mooie comfortabele auto. Maar ze zag het absoluut niet zitten om er zelf mee te gaan rijden. Veel te groot vond ze.
Dus op korte termijn komt er zeker geen XM. Eerst maar eens sparen en dan eens kijken of ik over een tijdje voor mijzelf een XM aanschaf, dat zal toch eerder gebeuren dan een CX verwacht ik. Zeker ook omdat de CX steeds duurder wordt in aanschaf.
Ik kijk de XM’s wel steeds na, het schijnt schitterende auto’s!
Het zijn vooral de kosten om zo’n auto te hebben staan. Voor een tijdje terug heb ik een XM bekeken die op een veilig van de belastingdienst werd verkocht. Redelijke auto, lekkend dakraam, bouwjaar 94, maar wel 2e type, redelijk weinig kms, maar een echte zwijnestal. Er bleken geen papieren meer bij te zitten en is per opbod verkocht voor ik meen 400 euro. Die zal nu in onderdelen uit elkaar liggen gezien het volk wat er op af kwam.
Het was mij een te groot risico om te nemen. Zeker zonder papieren natuurlijk. Maar zelfs als die erbij hadden gezeten. Wat voor ellende zit er nog in die auto?
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Na een aantal maanden in gebruik
Nu ik de auto een paar maanden heb, kan ik wel iest serieus zeggen over het verbuik, wat me niet tegenvalt.
gemiddeld geeft de compu aan 1:10,5 à 1: 11 (ik reset per tank)
Werkelijk verbruik ligt meestal 2 tot 3 decimalen hoger, dus 1:10,2 minimaal en daarmee rijdt de dame serieus boven de 1:10.
Reden van dit bericht is de nieuwste triomf: over de afstand van 1 tank gemeten geeft de compu aan 1:12 en het werkelijk verbruik na het tanken was 1: 11,7 en ik had niet eens vreselijk zachtjes gereden
maar wel heel weinig stadsverkeer, veel op de CC en niet hard optrekken.
Zo is het allemaal best erg leuk!
Omgerekend naar massa en cilinderinhoud is een XM 3 liter dus zuiniger dan een C1!!!!
edit 13 augustus: die circa 1: 11,5 is niet eens meer een uitzondering. Het is goed te doen om ruim 1000 km uit de tank te halen. Zou het het warme weer van positieve invloed zijn op verbruik?
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mijn turbo rijd bij veel snelweg ongeveer 1 op 10 heb ik het idee. Binnenkort ga ik naar Zuid Frankrijk, eens kijken wat het dan wordt.
BTW: Ik heb geen CruiseControl
Er valt niets te mopperen heren, de XM weegt bijna 1400kg en dat moet allemaal op gang komen, daar is kracht voor nodig en dat kost energie.
Als je zuinig wilt rijden moet je een C1 kopen oid.
88 liter benzine een probleem? probeer mijn Jaguar, 114 liter benzine en 60 liter LPG en een auto van bijna 1700kg. Dat haalt gemiddeld de een op zes niet.
Overigens loopt mijn TCT bij 100/120km netjes 1 op 11 a 12.





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Als ik gewoon woonwerk verkeer doe, dat betekent 80 km wegen haal ik op lpg 1 op 11, en op benzine zal dat dan wel 1 op 13 zijn.
Stadsverkeer is niet te vergelijken natuurlijk, dan zit je volgens mij al gauw aan 1 op 5 of daaromtrent.
De lpg stoker.
Mijn (huidige) XM haalt 1 op 12, zelfs met airconditioning, op de snelweg, 100 tot 120 kph, en dat is berg op, berg af Heel redelijk dus, en beter dan de oudere, mijn vorige, XM 12 kleppen V6. Op de vlakke wegen in Nederland zou het nog beter moeten zijn.
In het stop-go verkeer in de stad is het wel even anders. Ongeveer 1 op 6
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Ik mag ook niet klagen, met mijn doorrijd stijl haal ik toch wel 1 op 16,5 en dit is echter wel veel snelweg maar houd mij niet altijd aan de maximale snelheid.
Goed hoor! Dat haal ik bij lange na niet,maar ook ik hou me eigenlijk nooit aan de max snelheid…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!