1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
AX te koop; to buy or not to buy?
jaap1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-02-2005

Gepost: 05 februari 2005 06:34 PM

Beste forum gangers,

Al zoekend naar een site waar ik het een en ander over citroens kon vinden kwam ik hier op dit forum terecht! goeie site waar ik al het een en ander aan bruikbare informatie heb kunnen vinden! Nu zit ik voor een dilemma en zou ik graag van u willen horen of dit iets is.

Vandaag ben gaan kijken naar een witte AX uit 1992 1.1 first met 150.000 km op de teller. Deze man wil deze auto wegdoen omdat hij een leaseauto krijgt en deze dus niet meer nodig heeft. Samen met het PDF bestandje van “hoe koop ik een AX” ben ik op stap gegaan en een kritische blik geworpen op deze ax.
De ax heeft van buiten wel wat gebruikssporen en er is een keer ingebroken waardoor het omhulsel waar ooit de radio in heeft gezeten beschadigt is geraakt. verder start hij prima en rijdt ook soepel.
Het sturen gaat alleen wat zwaar (normaal bij ax?) en de rechter ashoes is lek. tevens zit er geen APK op en zit er een barst in de voorruit (links onder in de hoek recht naar boven tot een kwart van de ruit) is dit een APK punt?
Verder weet ik dat 30000 km geleden de distributieriem is vervangen en er hangt een uitlaat onder die nu 2500 km oud is. Ook de koppakking is toen vervangen. leidingen zijn niet poreus en motortje klinkt ook prima.
Vanuit stilstand optrekken veroorzaakt in het begin een zware brom en ook in z`n twee wil die dat geluid af en toe geven kan het niet zo goed thuis brengen wat het nou is of zou het met de lekke ashoes te maken hebben?
Nou zou ik graag van jullie willen weten zou dit een goeie koop zijn en hoeveel zouden jullie voor deze auto geven en wat voor problemen zou ik nog kunnen verwachten bij een ax?
Wellicht als de reacties positief zijn dat ik dan de auto koop en ik mijzelf ook tot de citroenrijders mag rekenen en ik waarschijnlijk veelvuldig op dit forum te vinden zal zijn.
Alvast bedankt!

groet,
Jaap de Groot

ik wilde nog wat aardigs zeggen maar had al op submit gedrukt

Profiel  
 
ewwie
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 27-12-2004

Gepost: 05 februari 2005 06:37 PM
  [ # 1 ]

Een AX is een erg prettige auto om in te rijden. Ik zelf heb er ook eentje. T is wel jammer dat de AX die jij hebt gezien al zoveel gebreken vertoont. Mag ik vragen wat die man er voor wilde hebben?

We gaan voor de goede sfeer op dit forum!

Profiel  
 
jaap1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-02-2005

Gepost: 05 februari 2005 06:44 PM
  [ # 2 ]

is een beetje naieve kerel; als er in het boekje staat dat de distributieriem iedere 120.000 km vervangen moet worden dan doet ie dat gewoon ook al is tie niet kapot en zo zijn er al meerdere dingen gedaan (zijn garage zal wel heel blij met m zijn Very Happy ) hij vraagt er nu € 130,- voor en das niet zo veel denk ik maar ik vind het wel zonde als ik die € 130,- na drie weken als weggegooid kan beschouwen omdat er dan reparaties nodig zijn die ik niet kan betalen (ben student dus Laughing ) dus vandaar dt ik het hier even in de groep gooi

ik wilde nog wat aardigs zeggen maar had al op submit gedrukt

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 05 februari 2005 06:56 PM
  [ # 3 ]

Beste Jaap,

Als je distributieriem knapt terwijl je lekker 80 rijdt, en je distributieriem knapt, dan heb je in het beste geval wat dingen bij je kleppen verbuigen enz, in het slechtste komt je zuiger uit de zijkant van je blok zetten. Oftewel, dat vervangen elke 120,000km staat er niet voor niets in, en is echt geen overbodige luxe, dat is dus niet zo naief van deze man…

Ik denk ook dat je je voor 130,- geen bijl aan kan vallen. Autorijden kost nu eenmaal een boel geld. Ik zou even kijken of die vooruit barst een APK afkeurpunt is, in elk geval zal die ashoes bij de APK moeten gebeuren, want dat is zowiezo een afkeurpunt. Als je deze auto koopt ben je denk ik zeker een paar honderd meer kwijt om hem door de APK te krijgen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 februari 2005 07:00 PM
  [ # 4 ]

In alle eerlijkheid zonder APK moet je hem gewoon niet kopen. Als je student bent dan kan je al je geld goed gebruiken. Ik zou gewoon verder zoeken.  Tenzij je zeker weet dat er geen kosten aan komen je kan bijvoorbeeld de auto laten keuren bij een garage. je maakt dan gewoon de afspraak over het geld en wat je wil controleren je zou kunnen afspreken dat alle apk punten na gelopen worden. doe dit gewoon bij een specialist en niet bij een dealer en zeker niet bij een kwik fit ofzo

Peter

Profiel  
 
axje5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 30-12-2004

Gepost: 05 februari 2005 07:02 PM
  [ # 5 ]

ax

tja veel geld is het zeker niet kun je geen buil aan vallen denk ik en als de km stand echt is en er boekjes bij zitten met de onderhoudshistorie is het geen slechte koop zelfs een goeie koop de uitlaat is het al bijna waard
mijn ax kocht ik met 165.000 op de teller en heb er in een jaar 30.000 bijgezet zonder 1 probleem en verkocht hem weer door voor 500!!!! en ik had hem gekocht voor 650 bij de dealer

bx natuur

Profiel  
 
jaap1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-02-2005

Gepost: 05 februari 2005 07:10 PM
  [ # 6 ]
sans-pareil schreef:

Beste Jaap,

Als je distributieriem knapt terwijl je lekker 80 rijdt, en je distributieriem knapt, dan heb je in het beste geval wat dingen bij je kleppen verbuigen enz, in het slechtste komt je zuiger uit de zijkant van je blok zetten. Oftewel, dat vervangen elke 120,000km staat er niet voor niets in, en is echt geen overbodige luxe, dat is dus niet zo naief van deze man…

ok dan weet ik dat ook weer….  Rolling Eyes 

sans-pareil schreef:

Ik denk ook dat je je voor 130,- geen bijl aan kan vallen. Autorijden kost nu eenmaal een boel geld.

€ 130,- vind ik toch zonde om zo maar even weg te gooien dus als het even kan liever niet….

sans-pareil schreef:

Als je deze auto koopt ben je denk ik zeker een paar honderd meer kwijt om hem door de APK te krijgen.

waar baseer je die paar honderd euro extra op? wat denk je dat er allemaal aan gedaan moet worden? (buiten de vooruit en de ashoes) en heb je het dan over sloop-, gereviseerde- of nieuwe onderdelen?
in ieder geval bedankt voor je reactie
groet,

Jaap

ik wilde nog wat aardigs zeggen maar had al op submit gedrukt

Profiel  
 
jaap1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-02-2005

Gepost: 05 februari 2005 07:16 PM
  [ # 7 ]
Peteryed schreef:

.........doe dit gewoon bij een specialist en niet bij een dealer en zeker niet bij een kwik fit ofzo….....

Peter

een citroen dealer is toch een specialist? of sla ik nu de plank mis?

groet jaap

ik wilde nog wat aardigs zeggen maar had al op submit gedrukt

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 februari 2005 07:19 PM
  [ # 8 ]
jaap1980 schreef:
Peteryed schreef:

.........doe dit gewoon bij een specialist en niet bij een dealer en zeker niet bij een kwik fit ofzo….....

Peter

een citroen dealer is toch een specialist? of sla ik nu de plank mis?

groet jaap

ja helemaal mee eens alleen je hebt ook garage’s die geen dealer zijn maar zich specialiseren in een bepaald merk ze zijn over het algemeen goedkoper en een dealer lijkt er nooit zoveel zin in te hebben om je te helpen als je een wat oudere auto hebt. Ander voordeel is dat je concreter afspraken kan maken omdat je dit kan doen met de eigenaar.

Peter

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 05 februari 2005 07:21 PM
  [ # 9 ]
jaap1980 schreef:
Peteryed schreef:

.........doe dit gewoon bij een specialist en niet bij een dealer en zeker niet bij een kwik fit ofzo….....

Peter

een citroen dealer is toch een specialist? of sla ik nu de plank mis?

groet jaap

Nee, een specialist is alleen op de desbetreffende auto’s gefocust een dealer niet, die heeft meer verschillende en wat de kosten van een Dealer betrefd zijn deze altijd HARTSTIKKE duur….

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 05 februari 2005 08:02 PM
  [ # 10 ]
Jaap schreef:

waar baseer je die paar honderd euro extra op? wat denk je dat er allemaal aan gedaan moet worden? (buiten de vooruit en de ashoes) en heb je het dan over sloop-, gereviseerde- of nieuwe onderdelen?
in ieder geval bedankt voor je reactie
groet,

Jaap

Die paar honderd euro is gewoon een ervaringsgok. Ik heb nog nooit een auto naar de garage gebracht waaraan ook echt iets moest gebeuren zonder dat het een paar honderd euro heeft gekost. Reken er op, dan kom je niet voor verassingen te staan. Altijd als ik een auto koop van een particulier weet ik dat er bij het eerste garagebezoek minimaal een paar honderd euro tegenaan kan.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 05 februari 2005 09:20 PM
  [ # 11 ]
jaap1980 schreef:

is een beetje naieve kerel; als er in het boekje staat dat de distributieriem iedere 120.000 km vervangen moet worden dan doet ie dat gewoon ook al is tie niet kapot

Shocked ? Dat noem ik niet naief, maar ZEER verstandig. Weet je wat er gebeurd als je distributieriem knapt? Dan is je motorblok binnen een fractie van een seconde verwoest als je pech hebt. Het is dus bittere noodzaak om dat ding regelmatig (eens per 120.000 of per 6 jaar) te vervangen. Net als bijvoorbeeld banden of olie…

Die ruit is wel APK. Klinkt als een 300-400 euro AX, met APK 500-700. APK-kosten schat ik op 300-500 euro.

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 05 februari 2005 10:16 PM
  [ # 12 ]

Dus het is gewoon noodzaak om een distributie riem te vervangen voordat ie kapot gaat! Het is niet te vergelijken met een band. Ohw ik rij nog wel een zomertje er mee! En voor de winter nieuwe banden.
Met een distri riem zit dat natuurlijk heel anders.

Gebarsten ruit is apk afkeur!
Gescheurde as hoes, dat zou je evt zelf ook nog kunnen doen met een paar extra handige handen erbij!
Laat je het bij een garage doen ben je max 200 kwijt (mischien schat ik al te hoog).
aan schaf 130 euro, plus een paar kleine dingetjes!!
IS eigenlijk niet zo heel veel geld.
Ik denk niet dat je goedkoper kan rijden.
Zon ruit is ook nog wel van de sloop te halen.

Als jij vind dat het axje lekker rijdt en ook nog soepel schakelt en verder geen directe schade’s en andere rottig heden vertoont, zou ik zeggen:
Ga ervoor!

Mvg Joost

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 februari 2005 04:30 AM
  [ # 13 ]

As-hoes is bij een (eerlijke) specialist max. €100, o.a. de profile tyrecentre doet het goedkoper, maar dan is het prutswerk wat ze met tie-rapjes vastzetten. Persoonlijk vind ik een kapotte ashoes wel link, want hoe lang is deze al kapot? is de aandrijf as dan nog goed?
Bij mijn ZX was de ashoes ook kapot toen ik deze aanschafte, ik ben er te lang mee doorgereden waardoor na reparatie hiervan, enkele weken later de aandrijf as alsnog kapot ging.

Een AX stuurt licht, vooral een lichte 1.1i, het kan zijn dat de bandenspanning te laag is of dat de uitlijning van de voorwielen niet goed is. De wielen staan dan naar elkaar toe, de auto gaat wel kaarsrecht vooruit maar stuurt zwaar. Met dit laatste heb ik inmiddels ook de nodige ervaring opgedaan Crying or Very sad

Dat de koppakking al vervangen is, is een pluspunt want dat is wel een zwak punt van de 1.1i motoren uit dat tijdperk. Met een nieuwe kun je weer jaren vooruit, dus daar hoef je voorlopig geen zorgen om te maken.

De ruit kun je inderdaad van de sloop halen

De prijs van €130 is wel erg weinig, echt een weggeef prijs, misschien ben ik een beetje sceptisch, maar hou er sterk rekening mee dat er wel kosten bij zullen komen. Om te beginnen de APK, ashoes, de voorruit en alle andere dingen die je niet even snel kan zien/voelen maar wel door de APK keurmeester worden gezien. Als je pech heb met de APK, dan zou je weleens een veelvoud van €130 kwijt kunnen zijn, het is niet zonder risico om een auto zonder APK te kopen.

Probeer met iemand die enige sleutelervaring aan auto’s heeft mee te nemen om naar die auto te laten kijken en te beoordelen.

Suc6

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 06 februari 2005 02:20 PM
  [ # 14 ]
ZX1.4i schreef:

Bij mijn ZX was de ashoes ook kapot toen ik deze aanschafte, ik ben er te lang mee doorgereden waardoor na reparatie hiervan, enkele weken later de aandrijf as alsnog kapot ging.

Maar was dat niet te zien dan toen je ashoes vervangen werd?
Of kan je niet zien of een aandrijf as kapot is!
Vind wel beetje raar dat een garagist zoiets niet direct opmerkt als ze toch de ashoes eraf hebben !!!

Mvg Joost

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 06 februari 2005 02:44 PM
  [ # 15 ]
NoisemakeR schreef:

...Gebarsten ruit is apk afkeur!...

Mvg Joost

Hoeft niet he. Het hangt er vanaf waar de barst zit en hoeveel het er zijn. Mag geloof ik max 1 barst zijn voor de bestuurder, en er zijn nog wat nogal obscure richtlijnen voor Smile. Je zou het even op moeten zoeken om het precies te weten.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook