LHM-niveau te hoog???
besselse
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 15-02-2005

Gepost: 21 februari 2005 02:36 PM

Hallo,

Pas geleden is bij mijn BX GTi de voorraadbol vervangen en de veerbollen op druk gezet. Nu controleerde ik laatst het LHM-niveau en het indicatiehoedje staat ongeveer 1 á 2 milimeter boven het bovenste indicatiestreepje. Met andere woorden er zit teveel LHM in.?!?. Soms word ik daar zo moe van he, breng je je auto naar een professional en dan wordt het maar weer halve bak gedaan. Hij heeft er gewoon iets bijgeflikkerd zonder daarna te controleren in de hoogste stand. Maar jullie snappen mijn vraag al wel: maakt het iets uit wanneer er ‘teveel LHM’ inzit, of kan er nooit teveel inzitten. In de gebruiksaanwijzing staat in ieder geval dat het niveau tussen de 2 indicatiestreepjes moet zitten, en die streepjes zitten er toch niet voor niks.???

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Groet,
Bas

BX GTi 8v ‘87

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 februari 2005 02:55 PM
  [ # 1 ]

Nou hij *kan* er vervelend van gaan veren, maar het lost zichzelf vanzelf op als ie in de laagste stand staat. Alles wat dan echt teveel is wordt er gewoon uitgeflikkerd (gewoon op straat overigens).

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Untitled
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 17-08-2004

- CX 25 Prestige
Gepost: 21 februari 2005 03:26 PM
  [ # 2 ]

kijk je wel naar de goede indicator? Ik dacht dat het gouden/gele schijfje dat iets lager dan het hoedje zit het niveau aangeeft…

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7279
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 februari 2005 03:29 PM
  [ # 3 ]
sans-pareil schreef:

Nou hij *kan* er vervelend van gaan veren, maar het lost zichzelf vanzelf op als ie in de laagste stand staat. Alles wat dan echt teveel is wordt er gewoon uitgeflikkerd (gewoon op straat overigens).

wordt het het wel een vieze bak onder het lhm-reservior Confused

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 februari 2005 07:05 PM
  [ # 4 ]
sans-pareil schreef:

Nou hij *kan* er vervelend van gaan veren, maar het lost zichzelf vanzelf op als ie in de laagste stand staat. Alles wat dan echt teveel is wordt er gewoon uitgeflikkerd (gewoon op straat overigens).

Nou dat moet je me effe uitleggen dan. Het niveau in je vat heeft mijns inziens niets met het veergedrag te maken. 1 a 2 mm is geen probleem…

Wordt vanzelf minder als de druk in je bollen afneemt! Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 februari 2005 07:45 PM
  [ # 5 ]

Moet eerlijk zeggen dat ik de precieze details ook niet meer weet. Werd uitgelegd in een post op de XM-L lijst…. iets met tergvoerleidingen oid, je zou dat onmogelijke archief daar moeten doorzoeken om het terug te vinden. Het was een erg aannemelijk verhaal, maar het is best mogelijk dat het alleen op gaat bij hydractief… zo goed kan ik me het niet herinneren. Ik was er toen ook enigszins verbaasd over want ik was ook altijd van mening dat teveel LHM geen kwaad kon behalve dat het zo’n bende maakt.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 21 februari 2005 08:10 PM
  [ # 6 ]

Een xm met teveel olie in de bak veert gewoon minder, ik heb een klein lekje en kan elke 2 weken een halve liter erbij gooien. Hij veert dan pas na een week zoals het hoort.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 februari 2005 12:42 PM
  [ # 7 ]

Ja maar WAAROM dan?

bij een DS en een BX maakt het geen reet uit!  Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 22 februari 2005 01:39 PM
  [ # 8 ]
sans-pareil schreef:

Moet eerlijk zeggen dat ik de precieze details ook niet meer weet. Werd uitgelegd in een post op de XM-L lijst…. iets met tergvoerleidingen oid, je zou dat onmogelijke archief daar moeten doorzoeken om het terug te vinden. Het was een erg aannemelijk verhaal, maar het is best mogelijk dat het alleen op gaat bij hydractief… zo goed kan ik me het niet herinneren. Ik was er toen ook enigszins verbaasd over want ik was ook altijd van mening dat teveel LHM geen kwaad kon behalve dat het zo’n bende maakt.

Ik heb dit destijds ook meegelezen op XM-NL en vond het toen al erg vergezocht en niet erg aannemelijk. Ook op het Xantia-forum hebben ze er nu een discussie over. Daar is in ieder geval het standpunt dat een te hoog peil geen invloed heeft op de vering. Is eigenlijk ook vrij logisch. Het systeem neemt net zoveel LHM als er nodig is, onafhankelijk hoeveel er in het LHM-reservoir zit. Zit er te weinig in dat het lampje gaat branden, dan zul je nog niets merken aan de vering. Als je doorrijdt en de pomp krijgt lucht voor zijn kiezen, dan krijg je ook een slechte vering. Andersom is ook het geval. Giet je het reservoir nokkie vol, dan zal er echt niet meer LHM door de leidingen gaan omdat het reservoir vol is. Mocht dit wel het geval zijn, dan krijg je dus een hogere druk (+ meer LHM in de leidingen) in het systeem en volgens mij is daar dus net de drukregelaar voor. Deze regelt de druk in het systeem en dus ook de hoeveelheid LHM in het systeem.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 februari 2005 01:48 PM
  [ # 9 ]

Ik kan me hooguit voorstellen dat de retourleidingen voller blijven en zo de veerwerking beinvloeden omdat de lekzakken vol staan…maar dat is erg ver gezocht….
een paar cm hoger niveau op rij hoogte kan dat niet veroorzaken en na 1 keer in de laagste stand is dat effect weer weg omdat dan de overtollige lhm door de vuldop op straat is gespoten…. Surprisedops:  Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
besselse
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 15-02-2005

Gepost: 22 februari 2005 01:54 PM
  [ # 10 ]

jongens (en meisjes),

Bedankt.
Ik ben gerustgesteld. Het gaat mij er maar om dat ik geen onnodige belasting van de hydropneumatiek heb.

mazzel

Trouwens Eric, vette 16v heb je, ik zag hem al op de foto’s van de technische meeting van de BX club nederland.

BX GTi 8v ‘87

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 23 februari 2005 12:12 AM
  [ # 11 ]
besselse schreef:

jongens (en meisjes),

Trouwens Eric, vette 16v heb je, ik zag hem al op de foto’s van de technische meeting van de BX club nederland.

Thx, ik doe mijn best om hem zeker lekker vet te houden, dus geen LPG-light in zijn tankie, maar gewoon supervette LPG Wink

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 maart 2005 02:12 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

Ik kan me hooguit voorstellen dat de retourleidingen voller blijven en zo de veerwerking beinvloeden omdat de lekzakken vol staan…maar dat is erg ver gezocht….
een paar cm hoger niveau op rij hoogte kan dat niet veroorzaken en na 1 keer in de laagste stand is dat effect weer weg omdat dan de overtollige lhm door de vuldop op straat is gespoten…. Surprisedops:  Rolling Eyes

Het schijnt dat dat het idd is. Onderwerp kwam een paar dagen weer langs op XM-L. Schijnt dat als ie z’n retour niet kwijt kan, dat ie dan stugger veert. Ik kan me ook ergens ver weg wel voorstellen dat het dan komt omdat het systeem meer massa en frictie LHM in beweging moet brengen bij een veerbeweging…. maar of dat het nou is, het lijkt mij ook een marginaal effekt…. Een ding is wel zeker, er zijn in elk geval grote hoeveelheden XM rijders het er over eens dat ie dan zeker stugger veert. Als je auto dan ook een anti-zink bol heeft kan het natuurlijk even duren voordat je weer een kloppende hoeveelheid LHM in je systeem hebt zitten.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 02 maart 2005 03:44 PM
  [ # 13 ]
sans-pareil schreef:
bogaard77 schreef:

Ik kan me hooguit voorstellen dat de retourleidingen voller blijven en zo de veerwerking beinvloeden omdat de lekzakken vol staan…maar dat is erg ver gezocht….
een paar cm hoger niveau op rij hoogte kan dat niet veroorzaken en na 1 keer in de laagste stand is dat effect weer weg omdat dan de overtollige lhm door de vuldop op straat is gespoten…. Surprisedops:  Rolling Eyes

Het schijnt dat dat het idd is. Onderwerp kwam een paar dagen weer langs op XM-L. Schijnt dat als ie z’n retour niet kwijt kan, dat ie dan stugger veert. Ik kan me ook ergens ver weg wel voorstellen dat het dan komt omdat het systeem meer massa en frictie LHM in beweging moet brengen bij een veerbeweging…. maar of dat het nou is, het lijkt mij ook een marginaal effekt…. Een ding is wel zeker, er zijn in elk geval grote hoeveelheden XM rijders het er over eens dat ie dan zeker stugger veert. Als je auto dan ook een anti-zink bol heeft kan het natuurlijk even duren voordat je weer een kloppende hoeveelheid LHM in je systeem hebt zitten.

Maar het is ook vaak zo dat als men maar wil geloven dat de auto stugger veert, je ook daadwerkelijk voelt dat ie stugger veert. M.a.w. klopt het wel wat je denkt te voelen. Zeker vering van een auto is heel erg subjectief en als er op XM-NL dan één iemand deze discussie aanzwengelt, maar dit niet echt verder kan theoretiseren, zijn er massa’s mensen die ook ineens voelen dat hun XM stugger veert terwijl de XM toch echt al vele jaren op de weg is en hiervoor nooit iemand er iets over heeft gezegd.
Ik blijf het erg dubieus vinden, zeker gezien de hoge druk die er in de metalen leiding heerst en de bijna geen druk in de retourleidingen. Als er meer druk op de retourleidingen komt te staan omdat ie zijn LHM niet kwijt kan, dan schieten die leidingen overal los, maar zal de vering niet anders worden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook