C15 slaolie
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 22 februari 2005 06:52 PM

Voor mij de eerste keer !!!

Ik ben al een aantal berichtjes tegengekomen over plantaardige blubber, LEUK.

Ik heb sinds kort m’n C15D omgebouwd op PPO. Een zgn. 2-tank systeem waarbij ik de 2e tank (achter de bijrijder) laat verwarmen door een uitbreiding van het koelsysteem. Dit betekent zo ong. 8 meter waterslang extra (incl. warmtewisselaar) wat de waterpomp misschien extra belast. Ook heb ik geen extra PPO-pomp aangesloten dus de orriginele Bosch-pomp moet de extra 4 meter verpompen.

Mijn vraag is nu of iemand mij kan vertellen of deze extra meters aan water en PPO het verbruik naar beneden kan halen. Is het beter om een extra PPO-pomp aan te sluiten ? Ik rijd nu 1 : 14 (PPO) i.p.v. 1 : 19 (diesel) bij 90 km/h.

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 24 februari 2005 01:58 PM
  [ # 1 ]

Re: C15 slaolie

Hoi wessy! Welkom op het forum.

Ik heb de laatste tijd ook veel gelezen over het PPO verhaal. Het lijkt me zeer interessant, al was het niet voor de portemonnee dan wel voor het milieu. Wat ik hier en daar of PPO-forums gelezen heb ( http://www.u-xperience.com/forum/index.php en http://www.f27.parsimony.net/forum67032/ ) is dat de meeste mensen weinig verschil in brandstofverbruik zien. Misschien zou je je vraag daar ook kunnen stellen?

Een snelle rekensom leert dat voor jou op dit moment het maar 0,003 cent per kilometer goedkoper is om op PPO te rijden, daarbij ga ik even uit van een PPO prijs van 0,59/liter (slaolie van de lidl) en een dieselprijs van 0,85.

Daar reken je dan niet bij de ombouwkosten naar het 2-tanksysteem. Stel dat die €100 zouden zijn dan zou je 33000+ kilometers nodig hebben om het er uit te rijden, er vanuit gaan de dat je op 100% PPO rijdt en ook nog eens 90 blijft rijden onder alle omstandigheden.

Op zich al erg goed voor het milieu maar als je echt goedkoper uit wil zijn zul je toch het PPO-verbruik terug moeten zien te schroeven denk ik.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 25 februari 2005 12:45 AM
  [ # 2 ]

thijs, jeroen, wat zeggen jullie?
ik heb geen idee. ik rij alleen maar zuiniger op ppo, heb ik het idee.
mmm. even afwachten tot de ‘boys’ een reactie geven.

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 26 februari 2005 12:23 AM
  [ # 3 ]

Hé hoi Hugo.

Ik ben je al eerder tegengekomen op een PPO forum. Leuk !
Ben erg benieuwd wat Thijs en Jeroen hiervan vinden hoor.
Het is financieel een beetje kiele kiele nu. Vind ik nogal een tegenvaller. Ga wel deze week koolzaad erin doen i.p.v. zonnebloemen. Heb begrepen dat daar iets meer energiewaarde in zit. Maar dat zal toch niet zoveel meer zijn ?
Robin, ja deze sites ken ik, heb veel moeite om daar een bericht achter te laten. Anders had ik dat al gedaan.

Gelukkig leest die lange witte hier ook ! hihihaha

Hugo, heb jij je pomp van je C15 bijgesteld ? Ik verder niet, dacht niet dat het hoefde want hij rijdt prima verder.

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 14 maart 2005 09:10 PM
  [ # 4 ]

He, ik denk dat het extra hoge verbruik i.d.d. iets te maken heefd met je slangelarij. Onze auto’s hier zijn zuiniger gaan rijden op ‘reut’.
Probeer maar eens slaolie uit een glas met een rietje te drinken, en probeer het dan nog eens met een rietje van 4 meter. Je zuigt je een ongeluk. (Nee, ik heb het niet zelf geprobeert). Opvoerpompje van een benzine instaleren, en kijken of je bij je v-snaar van de dynamo, of vacuumpompje nog een waterpompje van een visa benzine o.i.d. kunt vastmeubelen. Scheelt alweer een hoop.

Ik heb mijn warmtewisselaar in serie met de kachelslang, en als ik flink accelereer, gaat er zoveel brandstof door mijn wisselaar die opgewarmt moet worden, dat de kachel even koud wordt. Maar dan komt de warmte vrij die gepaard gaat met de zelfontploffing, en dan wordt het weer lekker warm in de C15.

Test

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 15 maart 2005 05:05 PM
  [ # 5 ]

Ik ben je al eerder tegengekomen op een PPO forum. Leuk !

Gelukkig leest die lange witte hier ook ! hihihaha

Hugo, heb jij je pomp van je C15 bijgesteld ? Ik verder niet, dacht niet dat het hoefde want hij rijdt prima verder.

ja, we forummen wat af…
het kost helaas wat tijd maar we hoeven zelf niet het wiel meer uit te vinden.

hopelijk heb je wat aan de tip van Thijs. Ik wil zelf ook z.s.m. een 2-tank systeem gaan inbouwen en schrok dus een beetje van jouw verhaal.
eens kijken hoe ik dat ga aanpakken.

waar haal jij je olie en voor hoeveel?

vr. gr. Hugo

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 04 april 2005 01:16 PM
  [ # 6 ]

waar haal jij je olie en voor hoeveel?

Helaas koop ik nog steeds in de supermarkt voor 59 centjes. Zie tegen die flessen op dus als iemand een andere manier weet voor minder…......nou dan graag hoor. Ik wil ook graag gebruikte gaan filteren maar tot nu toe merk ik dat veel frietkramen en zo blij zijn met hun huidige afnemers. Wil iemand helpen/samen doen ? Ik zit in Arnhem.

Over het verbruik kan ik alweer wat beters melden, dus…...eh Hugo ‘t kan best. Ik ben net terug van 2 weken zd-Frankrijk. Had een voorraadje olie meegenomen en heb totaal zo’n 2000 km. op olie gereden. Uiteindelijk ligt het verbruik nu op 1 : 17,25. Moet wel zeggen dat ‘t een beetje scheef beeld is omdat ‘t allemaal warme en langere ritten zijn. Op diesel rij ik nu veel minder zuinig dan voorheen door de alleen maar korte ritjes en koude starten.

Heb nog wel een probleem dat bij laag toerental de motor stottert, ik heb al ergens gelezen dat dit kan komen doordat ik de diesel/PPO heb te kort gesloten (15 cm).

Al met al zeker niet ontevreden maar straks ga ik naar Spanje. Die bloedhete slangen in m’n auto wil ik toch wel eigenlijk weg hebben. Nu was dat wel lekker omdat het koud was ‘s nachts en als ik een pleintje opduik om een paar uur te gaan pitten heb ik een behoorlijke verwarming van de olietank (die is echt flink warm).

Ga nu een kortsluit maken tussen de aan-en afvoer naar de 2e tank met een kraan in zowel deze kortsluit als naar de 2e tank toe. Boven de 20 graden kan ik ‘m dan dicht zetten zodat de tank en dus ook m’n cabine niet meer verwarmt worden.

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook