Hoe dashboardmeters te testen?
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 03 maart 2005 06:13 PM

Ik sta op het punt om (eindelijk) een GTI tellerblok op de kop te tikken, om mijn turbodiesel van wat extra metertjes te voorzien. Het gaat me daarbij met name om de temp.meters van de koelvloeistof en de olie. Evt. wil ik later nog een keertje proberen om de oliedrukmeter ook aan te sluiten, maar die temperatuurmeters hebben voor mij absolute prioriteit (heb al een keertje met te warme motor gereden, heeft gelukkig geen blijvende schade opgeleverd).

Voordat ik mijn eigen instrumentarium uit mijn BX ga slopen is het misschien handiger om dat andere instrumentenblok te testen, puur of die metertjes werken. Heeft iemand tips, uitleg? Ik ben (en dan druk ik me nog mild uit) geen groot licht Laughing  op het gebied van elektronica (heb wel een multimeter, vermoedelijk kan dat handig zijn….).  Smile

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 maart 2005 06:51 PM
  [ # 1 ]

Als je niet echt thuis ben in de elektronica dan kan het weleens lastig worden Confused

Je heb in iedergeval een voeding nodig, eventueel weerstanden of nog beter de originele sensoren, dan kun je e.e.a. uittesten.
Verder heb je het elektrische schema uit de vraagbaak of nog beter uit het Haynes boek, aangezien hier meer info instaat. Maar wees gewaarschuwd, dat schema is niet makkelijk te lezen, zit nogal ingewikkeld inelkaar maar als je het door heb, dan heb je een schat aan info.

Op deze manier heb ik eerst zitten experimenteren met ZX paneeltjes voordat ik definitief e.e.a. ging inbouwen. Nou ben ik niet echt een leek op het gebied van elektronica, maar ik heb er de nodige uurtje doorgebracht met testopstellingen, snuffelen in het Haynesboek en de vraagbaak.

Het is handig om in het Haynes boek ook het gedeelte over de olie meters, olie druk, etc te lezen, daar staat omschreven waar die dingen zitten en hoe ze werken.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 04 maart 2005 12:19 PM
  [ # 2 ]

Pfoe… het aansluiten van dat spul kom ik wel uit, staat op internet nog ergens een goede beschrijving van. Maar een of meerdere eenvoudige testjes zijn er dus eigenlijk niet om puur de meters te checken? Dan maar op goed geluk. Toch bedankt voor je reactie.  Smile

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 04 maart 2005 12:55 PM
  [ # 3 ]
winnetou schreef:

Pfoe… het aansluiten van dat spul kom ik wel uit, staat op internet nog ergens een goede beschrijving van. Maar een of meerdere eenvoudige testjes zijn er dus eigenlijk niet om puur de meters te checken? Dan maar op goed geluk. Toch bedankt voor je reactie.  Smile

opzich kan je ze redelijk eenvoudig testen. (of ze het uberhaupt doen althans).

als je de vraagbaak van de bx pakt, en dan de pagina met ‘t dashboard gedoe erop (pagina 217 dus), zie je een overzicht met vanallerlei leuke icoontjes.

onder al die lijntjes zie je termen als 8B, 9V, etc. 8B staat voor een witte, 8 pins connector, 9V voor 9 pins groen (V=Vert=Groen).
ook zie je daar een aantal +jes en -nen staan, bijvoorbeeld bij de connector waar 8B bij staat.
pin 8 is de MIN
pin 5 is de PLUS
en aan pin 6 hangt de benzinemeter.

als je dus op pin 5 12V zet, pin 8 aan de ground hangt staat er spanning op je dash. Vervolgens kan je dmv. wat weerstanden aan pin 6 de werking van de benzinemeter testen. Door pin 5 aan ground te hangen (dacht ik, kan ook dat je em aan 12V moet hangen) slaat de meter compleet uit (dus naar 4/4).

De 2 temperatuurmeters werken ook zo, dus redelijk eenvoudig te testen of ze het UBERHAUPT doen. Olieniveau is wat moeilijker, aangezien die met dat aparte printje aan de achterkant van het dashcluster bestuurt wordt. Ik weet effe niet meer precies op welke pin je welke spanning moet zetten.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

greetz,

M

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 04 maart 2005 05:50 PM
  [ # 4 ]

Om die temperatuurmetertjes gaat het me inderdaad, en ik wil inderdaad alleen maar weten OF ze het doen. Dus dit is heel waardevolle informatie. Olieniveau heeft niet zo’n hoge prioriteit, mijn huidige niveaumeter werkt prima. Hooguit kan ik dan later niet proberen er een oliedrukmeter bij te flansen, maar daar lig ik niet zo wakker van. Ik zal de vraagbaak er eens bij pakken als ik thuis ben. Hartstikke bedankt!!!  Very Happy

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 04 maart 2005 07:09 PM
  [ # 5 ]
winnetou schreef:

Om die temperatuurmetertjes gaat het me inderdaad, en ik wil inderdaad alleen maar weten OF ze het doen. Dus dit is heel waardevolle informatie. Olieniveau heeft niet zo’n hoge prioriteit, mijn huidige niveaumeter werkt prima. Hooguit kan ik dan later niet proberen er een oliedrukmeter bij te flansen, maar daar lig ik niet zo wakker van. Ik zal de vraagbaak er eens bij pakken als ik thuis ben. Hartstikke bedankt!!!  Very Happy

‘k ben zelf net thuis, en zal ook wat gaan experimenteren. Ik heb zelf ook zo’n GTi klokkenspel liggen, maar de temperatuurmeters zijn niet goed geijkt (een of andere randdebiel had die wijzers eraf gehaald zonder de originele wijzerstanden te markeren).
heb je MSN ofzo? dat communiceert wat makkelijker dan hiero te typen.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook