Citroën C1 - geschiedenis
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 05 maart 2005 12:09 AM

Amsterdam, 1 maart 2005 - De Citroën C1 is een aantrekkelijk vormgegeven, compacte auto met vier volwaardige zitplaatsen. Naast hoogwaardige kwaliteit en een comfortabel rijgedrag sluit de C1 – vóór alles – geen enkel compromis op het gebied van veiligheid.

De Citroën C1 geldt als de perfecte toevoeging aan Citroën’s huidige modellengamma in het compacte segment, dat verder bestaat uit de C2, C3 en C3 Pluriel. De compacte afmetingen van de C1, alsmede de aantrekkelijke prijs en essentiële functies maken hem tot het instapmodel in dit segment. Hiermee onderscheidt de nieuwe Citroën C1 zich bijvoorbeeld van de C2, waarvan de uitgebreide standaarduitrusting en de diverse leverbare motoren zijn gericht op een klantengroep die een veelzijdiger auto wensen.

Met dit complete modellenaanbod komt Citroën tegemoet aan de gevarieerde wensen van klanten in dit segment. In Europa is dit segment verantwoordelijk voor 30 procent van alle autoverkopen. Door sinds 2002 verschillende nieuwe modellen op de markt te brengen, heeft Citroën zijn marktaandeel gestaag kunnen uitbreiden. Thans heeft Citroën in dit segment een marktaandeel van 9,1 procent, vergeleken met 4,7 procent in 2001. In 2004 verkocht Citroën in dit deel van de markt meer dan 518.000 auto’s.

Citroën C1: aantrekkelijk uiterlijk voor een auto met alle essentiële functies
De Citroën C1 is een compact model met een aantrekkelijke styling en een ruim interieur. Deze stadsauto is ontwikkeld op een nieuw, modern platform en heeft alle kenmerken die van een auto in dit segment mogen worden verwacht, naast zuinige motoren en de modernste veiligheidstechnieken.

Aantrekkelijke styling
De C1 is leverbaar in een 3-deurs en een 5-deurs uitvoering en is met zijn vrolijke en aantrekkelijke styling een lust voor het oog. De korte overhang voor en achter, grote bumpers en ronde lijnen weerspiegelen een vriendelijke charme, maar wekken tegelijkertijd ook een vertrouwde indruk van robuuste veiligheid. De C1 heeft een aantal specifieke designkenmerken, zoals de transparante achterklep en achterlichten, alsmede de innovatieve achterportieren van de 5-deurs uitvoering, die doorlopen tot aan de achterlichten.

Compact van buiten, ruim van binnen
De C1 is met zijn afmetingen – 3,43 meter lang, 1,63 meter breed en 1,46 meter hoog – ideaal voor gebruik in de stad. De draaicirkel meet slechts 9,5 meter en de overbrengingsverhoudingen van de transmissie garanderen de vlotte acceleratie die nodig is voor een ontspannen stadsrit. De C1 is een ruime auto met vier volwaardige zitplaatsen. Zeker gezien de buitenafmetingen is de ruimte in het interieur uitzonderlijk. Voorin dragen een aanzienlijke elleboog- en hoofdruimte bij aan het comfort van de inzittenden, terwijl ook voor de passagiers voldoende been- en hoofdruimte is gereserveerd.

Lage prijs, lage kilometerkostprijs
Niet alleen wordt de Citroën C1 verkocht voor een vriendelijke prijs, dankzij de lage onderhoudskosten en zuinige motoren is de auto ook buitengewoon economisch in het gebruik. De extreem zuinige benzinemotor (1.0i met 68 pk) en dieselmotor (HDi met 54 pk) zijn ideaal voor stadsgebruik en leveren uiteraard ook ruim voldoende vermogen om veilig op snelwegen te kunnen rijden.

Doordachte veiligheid
Het plezierige weggedrag van de Citroën C1 is net zo geschikt voor de stad als voor de snelweg. Het onderstel garandeert een uitstekende wegligging en draagt tegelijkertijd bij aan de actieve veiligheid. De C1 is daarnaast standaard voorzien van hoogwaardige veiligheidsvoorzieningen: geventileerde remschijven vóór, ABS, CSC (Cornering Stability Control) om de auto bij het remmen in een bocht stabiel te houden, alsmede airbags voor bestuurder en passagier vóór.

Gamma dat voldoet aan belangrijke wensen van klanten
De Citroën C1 kent een compleet gamma, gebaseerd op twee carrosserievarianten: 3-deurs en 5-deurs; een benzinemotor (1.0i met 68 pk); een dieselmotor (HDi met 54 pk); handgeschakelde transmissie; SensoDrive transmissie en twee afwerkingniveaus.

bron: persbericht Citroën Nederland

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17324
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 27 juni 2016 10:23 PM
  [ # 1 ]

2005- Citroën C1, modelontwikkeling

2005-2008 C1 I serie 1
In maart 2005 stellen Peugeot, Citroën en Toyota de producten van hun joint-venture TPCA, Toyota Peugeot Citroën Automobile, voor: de drie- en vijfdeurs stadsauto’s Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo. Gebouwd worden zij in Kolin, Tsjechië, naar een ontwerp van Citroëns Donato Coco. Een bijzonder kenmerk van de vijfdeurs Peugeot en Citroën is de combinatie van de grote acherlichtunits en de grote achterdeuren, waardoor van buiten geen C-stijlen en geen achterspatborden zichtbaar zijn.


2009-2012 C1 I serie 2
In januari 2009 krijgt de drieling een bescheiden facelift. Het nieuwe front maakt uit de bovenste en de onderste luchtinlaat een visuele eenheid.


2012-2014 C1 I serie 3
In 2012 krijgt de C1 opnieuw een facelift. Het front benadrukt nu de verticale lijnen veel sterker dan de horizontale en herbergt LED-dagrijlichten.


2014-heden C1 II
In maart 2014 krijgt de salon van Genève de primeurs van de geheel nieuw ontworpen Citroën C1 en zijn broertjes. Ook Toyota handhaaft de naam Aygo, maar Peugeot schakelt van 107 omhoog naar 108. De drie merken onderscheiden zich sterker van elkaar dan voorheen. Met het optionele royale open dak Airscape straalt de Citroën C1 veel vrolijkheid uit.

foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nieuws
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-02-2010

Gepost: 16 december 2016 09:32 PM
  [ # 2 ]

2005- Citroën C1, kleurenwaaier
structuur ontleend aan vernicispray.fr en glasurit.com

Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

blauw LQR Bleu Argon métallisé, 2005-2007

foto: NN via autoweek.nl

blauw KGX Bleu Botticelli, 2011-2014

blauw KNR Bleu Damas métallisé, 2005-2008

blauw ELX Bleu Electra métallisé, 2008-2014

blauw KBK Bleu Hawaii/Blue Lagoon, 2014-

foto: NN

blauw KMN Bleu Linarite métallisé, 2005

blauw ELB Bleu Smalt nacré, 2011-

foto: autoweek.nl

geel KBL Jaune Citrus, 2005-2008

geel KBN Jaune Ra, 2007-2008

foto: et-autos.nl

geel KDH Tritium, 2008-2013

foto: timelezz

grijs KTA Gris Carlinite métallisé, 2005-

grijs KTB Gris Gallium métallisé, 2005-

groen KGU Vert Mica, 2008-2012

foto: autoexpress.co.uk

oranje KHF Orange Mandaline métallisé, 2008-2009

rood ERK Jelly Red/Jelly Berry, 2016-

foto: Koen91

rood LQU Agrume, 2013-

rood KJH Rouge Scarlet, 2005-

rood KKX Rouge Tiziano, 2005-

foto: Johan van Uden

paars KPH Viola/Plum métallisé, 2011-2013

wit EWP Blanc Banquise, 2012

foto: citroenvanbeek.nl

wit KWD Blanc Lipizan, 2005-

foto: Penny Lane

zwart EXZ Noir Caldera métallisé, 2005-

foto: RensKorevaar

zwart AC200/GYA/EXY Noir Onyx, 2012

foto: visscher.nl

foto’s, voor zover niet anders vermeld: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook