1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Kraken stuurinrichting
automatique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 22-03-2005

Gepost: 23 maart 2005 09:34 PM

Hallo,

Ik heb sinds een maandje een C5 prestige op G3 van 2001 (november). Het is een automaat.

Nu kom ik het volgende tegen:

Als ik stuur bij lage snelheid dan kraakt de stuurinrichting hoor en voelbaar. Op iets hogere snelheid is er al niets aan de hand.

Iemand vertelde me al dat dat de stuurstang is, maar dat begrijp ik niet helemaal. Moet ik me voorstellen dat het een bout is die ik aan kan draaien waardoor het overgaat of is het iets in het mechanisme voor de stuurverstelling?

Ik hoor het graag.

Groeten,


Gert

Profiel  
 
automatique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 22-03-2005

Gepost: 28 maart 2005 02:30 PM
  [ # 1 ]

thnx, gelijk even geprobeerd, is een minuutje werk Smile . Vanmiddag even een stukkie toeren om te proberen of het helpt…..

Groet,


Gert

Profiel  
 
automatique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 22-03-2005

Gepost: 27 juli 2005 12:41 AM
  [ # 2 ]

Owwh sorry, nooit gereageerd. Had al een paar op die avond dus maar niet gaan proefrijden Laughing

Nee het hielp niet.

De dealer heeft als diagnose gesteld dat er een lagertje in de stuurstang ruimte had. Remedie, stuurstang helemaal vervangen ad EUR. 450,00.

Maar hij zei erbij. Als het je niet stoort, dan gewoon lekker niet doen. Kan geen enkel kwaad.

Dus ik pobeer me er niet an te storen met de komende kosten wegens gezinsuitbreiding in het vooruitzicht…. Cool


Groet,

Gert

Profiel  
 
Eric van der Linde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 13-07-2005

Gepost: 05 augustus 2005 07:22 PM
  [ # 3 ]

Ik had het zelfde probleem: kraken van het stuur.
Gelukkig heb ik de wagen 2e hands met garantie gekocht.
De verkoper ( Auto Bordeaux ) heeft hem gisteren vervangen en het is een wereld van verschil !!
Het kraken is helemaal over en de auto stuurt nu gigantisch ligt.

Ik ben blij dat ze hem zonder problemen vervangen hebben :thumbsup

Citroën C5 HPi Break Exclusive
Burton (http://www.burtoncar.eu)

Profiel  
 
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 19 augustus 2005 12:57 PM
  [ # 4 ]

Ik heb ook een kraak in het stuur zitten, echter alleen als ik het stuur in een lage stand heb staan. Zet ik het stuur hoger, dan is de kraak weg! Dus heb ik voortaan het stuur wat hoger staan, dat rijd in het begin vreemd, maar na een aantal km’s ben je er al aan gewend.

Profiel  
 
Eric van der Linde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 13-07-2005

Gepost: 19 augustus 2005 04:07 PM
  [ # 5 ]

Ik heb de monteur gesproken en gevraagt of het vervangen veel werk was.
Kreeg toen te horen dat hij niets vervangen had Sad maar dat hij de kolom uit elkaar had gehaald en helemaal doorgesmeerd heeft.
Niks vervangen dus…...
Niet dat het me wat uit maakt de kraak ben ik kwijt maar met wat arbeidsloon en wat vet is het probleem verholpen, dus er hoeven geen dure stuurdelen vervangen worden Wink

Citroën C5 HPi Break Exclusive
Burton (http://www.burtoncar.eu)

Profiel  
 
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 20 augustus 2005 02:33 PM
  [ # 6 ]

Ik heb gisteren ook maar even gekeken of ik het zelf kan verhelpen. Het stuur in een lagere stand is soms ook wel fijn immers!

Heb de kruiskoppeling gesmeert, en zoals het nu lijkt is het kraken verleden tijd!

Om bij die koppeling te kunnen komen hoef je alleen maar het kapje omder de stuurkolom los te trekken. Beetje WD-40 op de koppeling spuiten, beetje ‘‘spelen met het stuur’’ van l naar r. Van boven naar beneden. Weer een beetje WD-40. Van voor naar achter, l n r enz….....enz. Ik hoop dat hij kraakloos blijft! Very Happy

Profiel  
 
smitssan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 19-02-2004

Gepost: 30 augustus 2005 06:36 PM
  [ # 7 ]

Ik rijdt ook al een jaar rond met een krakend stuur. Volgens de dealer een probleem wat alleen maar verholpen kon worden door het vervangen van de kruiskoppeling van de stuurinrichting. Dat zou enkele 100-den euros gaan kosten. Hij adviseerde me om maaar gewoon door te rijden met het krakende stuur, als ik die paar 100 euro niet uit wilde geven. Het kon verder geen kwaad.

Nee, kwaad kan het misschien niet. Maar wel verrekte irritant!!
Gisteren, na het lezen van dit forum, met wat siliconen spray gespoten op de kruiskoppeling. En…... geen krakend stuur meer. Probleem is helemaal verdwenen!! Razz Razz Razz

C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968

Profiel  
 
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 30 augustus 2005 10:02 PM
  [ # 8 ]
smitssan schreef:

Ik rijdt ook al een jaar rond met een krakend stuur. Volgens de dealer een probleem wat alleen maar verholpen kon worden door het vervangen van de kruiskoppeling van de stuurinrichting. Dat zou enkele 100-den euros gaan kosten.

Fijn hè, die dealers! Shocked  Very Happy

Gefeliciteerd met het oplossen van het probleem Cool

Profiel  
 
automatique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 22-03-2005

Gepost: 30 augustus 2005 10:40 PM
  [ # 9 ]

Nou, ik heb de diverse oplossingen allemaal zo’n beetje geprobeerd en het blijft hetzelfde. Als ik door eendkuiltje rijdt dan voel en hoor ik de bewegingen van de wielen in het stuur, nog steeds dus.

Wel al gevoeld dat waar de kruiskoppeling in het stuurhuis (door het schutbord) komt, zit er een speling op het geheel wat je met de blote hand kan waarnemen.

Is deze kruiskoppeling (de onderste, die idrect in het stuurhuis gaat) los te vervangen?

Overigens denk ik dat er ook de nodige speling in ophangrubbers zit Sad(

Groet,


Gert

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 21 december 2005 01:29 AM
  [ # 10 ]
automatique schreef:

Nou, ik heb de diverse oplossingen allemaal zo’n beetje geprobeerd en het blijft hetzelfde. Als ik door eendkuiltje rijdt dan voel en hoor ik de bewegingen van de wielen in het stuur, nog steeds dus.

Wel al gevoeld dat waar de kruiskoppeling in het stuurhuis (door het schutbord) komt, zit er een speling op het geheel wat je met de blote hand kan waarnemen.

Is deze kruiskoppeling (de onderste, die idrect in het stuurhuis gaat) los te vervangen?

Overigens denk ik dat er ook de nodige speling in ophangrubbers zit Sad(

Groet,


Gert

Ik heb ook weleens gehoord dat het iets met de airbag te maken zou kunnen hebben, of zit ik er nu echt helemaal naast Confused:

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 21 december 2005 01:40 AM
  [ # 11 ]

Het kraken cq rammelen zit echt in de stuurkolom. Onderaan is de as voorzien van spiebanen zodat bij een aanrijding de kolom een stukje korter kan worden. In deze verbinding onstaat wat ruimte en dus speling.
maar je zit in de goede richting want de airbag zit in het verlengde van de as…

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
aktaion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 21 december 2005 10:54 PM
  [ # 12 ]

ik had ook dat gekraak. Via een ander forumlid (TonK, die weet ook heel veel) begreep ik dat in dat geval de stuurkolom vervangen moet worden.
Mijn verkoper wilde dit (uiteraard vermijden) en heeft de handel boven in flink gesmeerd, en inderdaad het kraken is nu weg. Maar voor hoelang?
Is dit kraken overigens iets waar ik me zorgen over zou moeten maken (mocht het toch terug keren), breekt het stuur eraf of zo, of weet ik wat voor enge dingen, of mag ik het gewoon op zijn beloop laten en dat toch wel irritante kraken voor lief nemen?

———
NU:  C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)

Profiel  
 
V strom
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 29-04-2005

Gepost: 22 december 2005 12:14 AM
  [ # 13 ]

en heeft de handel boven in flink gesmeerd, en inderdaad het kraken is nu weg. Maar voor hoelang?
Is dit kraken overigens iets waar ik me zorgen over zou moeten maken (mocht het toch terug keren), breekt het stuur eraf of zo, of weet ik wat voor enge dingen, of mag ik het gewoon op zijn beloop laten en dat toch wel irritante kraken voor lief nemen?

Kijk dat is een goeie vraag, daar ben ik ook benieuwd naar…..............

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 22 december 2005 11:28 AM
  [ # 14 ]

helaas komt het niet alleen voor bij de C5, ook de (hele) oude XM van mij heeft dat probleem. Nu lijkt me dat het kraken oplossen door vet op de kruiskoppeling te smeren en goede oplossing lijkt, maar het kan natuurlijk maar tijdelijk zijn, het knakken dat je voelt in het stuur is waarschijnlijk speling ergens in de verbindingen en ik vermoed dat die speling in het stuurhuis zit…Het ergert mij dus ook en ik vraag me af of het schadelijk is of erger wordt bij doorrijden. Als dat niet het geval is, dan kan ik er best mee leven hoor Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43083
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 december 2005 11:32 AM
  [ # 15 ]

Het knakken wat jij voelt heeft te maken met het systeem van bekrachtiging. Het systeem met het beruchte verdeelblok waar je Xm mee is uitgerust heeft veel van deze klachten, en word niet opgelost met een ander stuurhuis.
De latere xm’s hebben een andere pomp, zonder het stomme verdeel blok, en die sturen dus wel fijn en soepel. Niets aan doen, gewoon lekker doorrijden en sparen voor een nieuw model XM….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook