3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
kachel lek -hoe vervangen?
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 08 april 2005 06:05 PM
  [ # 31 ]

Ik gooi er gewoon koelvloeistof in van een goede kwaliteit, niks bijmengen.
Wel een vraag: waar tap ik bij een 2 liter van 1983 de koelvloeistof van het blok af?
Waar zit die bout precies?
Ik heb een nieuwe kachel gekocht, nu nog monteren. Was niet duur overigens voor 64 euro.
groet,
maarten

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
Gepost: 09 april 2005 12:34 AM
  [ # 32 ]

de bout voor het aftappen van de koelvloeistof bij en 2-2.2l zit aan de voorkant van het blok boven de benzinepomp.
het is een boutje van 11 dacht ik en steekt een eindje uit het blok het kan wel stevig vast zitten.

64 euro dat valt enorm goed mee vind ik , is het een origineel onderdeel ?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 09 april 2005 12:51 AM
  [ # 33 ]

Ik denk niet origineel, het staat er niet op in elk geval.
Wel volgens de specificaties van de Valeo.

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
Gepost: 09 april 2005 12:57 AM
  [ # 34 ]

als het een Valeo is is dat eigenlijk (zo goed als) origineel.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 09 april 2005 04:44 PM
  [ # 35 ]

kachel vervangen

Vanochtend heb ik de kachel geplaatst. Best trots, hij werkt goed, geen condens meer in de auto en ook gewoon koele lucht. Smile  Ook de boel weer redelijk mooi dicht kunnen lijmen.
Mijn kacheltje kostte trouwens 79 euro, was dezelfde (Behr) als ik uit de CX gesloopt had.
Maar toen…... Cool
Vervolgens ben ik aan de slag gegaan om de gehele koelinstallatie af te tappen. Ik heb eerst het kleine slangetje van de radiateur losgemaakt en deze afgetapt (geen lopende motor) verder 2 bouten bij de cilinders 2 + 4losgedraaid (ontluchtingsboutjes ?). Nu ja om een lang verhaal kort te maken, ik dacht alle vloeistof afgetapt te hebben, ik krijg er echter maar 5 liter nieuwe koelvloeisof in. Blijkbaar sla ik een hele stap over. Zoals jullie merken ben ik niet echt technisch (maar wil het wel worden, niet voor niets wannabee Wink )
@TRXke ik heb je werkwijze geprobeerd aan te houden maar ik doe iets fout… :27
Verder heb ik het werkplaatsboek doorgenomen die ik hier van het forum heb gedownlaod maar daar wordt hier ook niet echt wijzer van.

Heeft iemand tijd en zin om suggesties op te schrijven…
@Maarten sorry dat ik je topic kaap….

Profiel  
 
Gepost: 09 april 2005 05:59 PM
  [ # 36 ]

@wannabee

ik neem aan dat je met de 2 bouten bij de cilinders (waarvan ik denk dat je bedoeld de één op de waterpomp en de ander op de waterpijp van de cilinderkop) de 2 ontluchtingsboutjes bedoeld boven op de motor.
die laat je openstaan bij het vullen.
maar onderop het blok achter de turbo juist naast de bevestiginsbouten van de turbosteun zit een bout van 21 ofzo als je die eruit draait loopt het blok leeg.
ook de ontluchtingsschroef van de radiator openzetten tijdens het vullen.
het vullen van het systeem duurt wel even hoor omdat de lucht er uit moet kunnen onsnappen je zal dit wel merken aan het borrelen in het expansievat.

succes.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 10 april 2005 02:16 PM
  [ # 37 ]

volgens mij zit er niet meer dan een liter of 6 in een cx 25.
Om te verversen trek ik altijd de onerste slang van de radiator los, loopt tenminste snel leeg.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 10 april 2005 03:09 PM
  [ # 38 ]

Ik kan mij voorstellen dat er meer koelvloeistof in de auto zit, verspreidt door de hele motor, die 5 a 6 liter kwamen bij mij al uit
de kachel en het expansievaatje.
@TRXke ik heb de bout gevonden, heb echter geen goed gereedschap en krijg hem dus niet los, zit echt onwaarschijnlijk strak. Ik ga eerst maar eens investeren in goed gereedschap.
Alles lijkt nu te werken zo als het moet, vooralsnog koelvloeistof bijgevuld, de fan slaat aan wanneer de motor warm wordt en ook weer uit, geen lekkages.  Ook geen kokende motor.
Tot mijn verbazing echter doen nu de de waarschuwingslampjes van de olietemp. en van het niveau van het koelwater het niet Sad
Zekeringen allemaal heel, zal wel iets met de sensors zijn. Donderdag moet de cx naar de garagist voor de apk, vraag gelijk voor bovenstaande.
En zo blijf je bezig; Maar de kachel werkt!  Smile

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 02 augustus 2005 01:33 AM
  [ # 39 ]

Kachelradiateur

Ja, ook ik was de klos. De kachel stonk naar koelvloeistof en er kwam zelfs poeder uit de roosters. Verder is de koelradiateur behoorlijk oud en waarschijnlijk nog nooit vervangen, dus dat gaat tegelijk. Ik heb het op de JBF methode gedaan, maar nog wel even getwijfeld. Ik heb een oude GTi met relatief weinig kabels. Het hele dashboard hoeft er niet uit, alleen het bovenste deel van de middenconsole. Het meeste werk zit echter in het verwijderen van het kachelhuis. Dus toch maar gesneden met een stanleymes. Niet gezaagd ivm de spanen. Het was een peuleschil, dat snijden. Hier in Den Bosch zijn zeer goedkope radiateurs te krijgen bij de bogamat www.bogamat.nl. Voor de kachel 61 euri en 145 euri voor de ‘gewone’. Leverancier is RDN.


De kachelradiateur:

Verversen was nogig uhum:

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook