1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
TRXke’s CX Prestige injectie ‘77 nieuwe velgen en banden.
Gepost: 29 maart 2005 04:03 PM

sinds m’n 16 heb ik een Prestige injectie met 5 bak van bouwjaar ‘77 (gekregen van m’n vader die deze als jonge 2é hands wagen had gekocht)
het is en heeft altijd een fantastische wagen geweest om met te rijden enkel één ding heeft mij altijd iets gestoord en dat is het vrij hoge toerental dat de motor doet op 120-130 km/u iets van een 3700 t zelfs de cx 20 break die ik vroeger heb gehad deed het met 400 t minder op de zelfde snelheid.
niet dat ik er jaarlijks veel km mee doe de wagen dient vrijwel enkel als oldtimer (plezierritten meetings enz)
maar nu dat ik toch vrijwel op het punt sta om de motor uit te bouwen (dit omdat ik vermoed dat de rechter aandrijfas soms in de bak doordraait)zou ik de bak willen verwisselen met één die wat gunstigere verhoudingen heeft .
volgens het boekje “tout les CX” zijn de verhoudingen in juli ‘80 veranderd voor de CX break,GTI en Prestige.
de verhoudingen zouden later nog eens aangepast zijn voor de 2500 motoren.
ik heb een motor en bak van een 83er Prestige liggen maar omzeker te zijn dat het iets uithaalt zou ik graag de gegevens i.v.m. de verhoudingen (gemakkelijkst zou zijn de snelheid in km op 1000t in elke versnelling)van deze versnellingsbakken kunnen inkijken.
op het moment heb ik dat enkel van het eerste type 5bak (zoals in mijn prestige dus) en van de type’s 2

weet iemand hier meer over?
dan hoor ik het graag

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 29 maart 2005 04:22 PM
  [ # 1 ]

De precieze details weet ik niet, maar ik heb begrepen dat de bak van de 25 Pallas IE hele lange verhoudingen heeft. (Een van de jongens bij Van der Laan ging een 2400i kop op en 2500 blok zetten met zo’n bak op LPG, dat leek hem ideaal). Dus die bak zou in elk geval langere verhoudingen moeten hebben, maar het is niet zo dat ik daar documentatie voor kan aanhalen ofzo.

Die bak die jij hebt is denk ik dezelfde als in mijn Gti, die is idd erg kort (wel lekker rap daardoor). En ehhhh… heb je niet zo’n hydraulische koppellingsbediening die je kwijt wilt Wink?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 30 maart 2005 12:37 AM
  [ # 2 ]

ja inderdaad volgens de Citroën manual heeft de cx 25 pallas(prestige,gti,tri)veel langere verhoudingen dan de bak uit de eerste 2.4 injectie’s in vijfde is het verschil op 1000 toeren zelfs meer dan 5 km/u.

de 83er die ik liggen heb zal op zijn best (schat ik) overeenkomen met de cx 20-22 bak dan is het verschil in vijfde nog iets van een 3.5 km/u dat is toch al mooi mee genomen vind ik.
andere optie is een turbo bak maar ik vrees dat de 2.4 het dan iets te lastig zal hebben Very Happy maar goed ik zal hier en daar nog wat rond snuffelen achter de verhoudingen van het 83er boite.

en ja ik heb een hydraulische koppellingsbediening liggen die ik waarschijnlijk toch niet zal nodig hebben (als ik de bak kan ombouwen naar een kabelbediende koppeling, wat moet lukken op dit punt)dus dan is deze te koop Laughing

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 maart 2005 12:42 AM
  [ # 3 ]

Jaaaaa :51

Fijn, laat maar weten wat je ervoor wilt hebben!

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 30 maart 2005 01:07 AM
  [ # 4 ]

dat is het moeilijke gedeelte he wat is zo’n ding nu eigenlijk waard geen idee van eigenlijk.

maar is het dringend ?

omdat ik eigenlijk eerst de bak wil inbouwen dan ben ik zeker dat ik de
hydraulische koppellingsbediening niet nodig heb.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 maart 2005 01:21 AM
  [ # 5 ]

Nee hoor het is niet dringend. Ik heb geen idee wat het waard is maar ik heb er best wat voor over. Ik heb op zo’n ding met een kapotte cylinder op marktplaats 100 euro als eerste stap geboden, maar voor een werkende mag het nog best wat meer zijn natuurlijk. Het heeft geen enorme haast, maar ik vind het wel wel leuk als je mij het als eerste laat weten als je hem niet meer nodig blijkt te hebben Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 30 maart 2005 04:06 PM
  [ # 6 ]

van zodra ik zeker weet of het boite met de kabelbediening werkt laat ik het je weten.

het systeem is volledig met de pedaal en alles wat er mee te maken heeft enkel de HD leidingen zal je moeten vernieuwen maar de oude zijn er bij zodat je de juiste maat hebt.
de auto waarvan het komt heeft laatst gereden in ‘98 en had toen iets van een 100000 km.
de prijs zullen we dan wel zien .

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 maart 2005 04:26 PM
  [ # 7 ]

Lijkt me prima, ik hoor het wel als je zo ver bent. En nu maar hopen dat je hem niet nodig hebt Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 24 december 2005 02:44 PM
  [ # 8 ]

Ondertussen hebben de plannen om de motor uit te bouwen een tijd in de koelkast gezeten(omdat ik eerst de werkplaats wilde uitbereiden)

Nu heb ik van iemand gehoord dat de koppeling die nu in de Prestige zit waarschijnlijk niet past op de andere bak die ik er zou gaan in hangen.
Ook zou het kunnen dat de bak gewoon niet past in een smalspoor ( die “nieuwe” bak komt uit een ‘83er Prestige dus breedspoor)

Iemand die hier meer over weet en mischien de gegevens over de bak verhoudingen van een ‘83 er heeft?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 24 december 2005 06:37 PM
  [ # 9 ]

Hmmm, dat is interessant. Ik weet de details niet hoor, maar als de koppelling van een Ford Sierra Cosworth passend gemaakt kan worden voor een GtiT, dan is het vast geen onoverkomelijk probleem Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 25 december 2005 10:56 AM
  [ # 10 ]

Volgens Autotest 1980 zou een Prestige de ‘kortere bak’ van de GTI moeten hebben en daarmee dus verschillen van de bak in een Pallas/Super. Dit vanwege het hogere gewicht van de Prestige en de invloed die dit heeft op het acceleratiepotentieel.

Met de (destijds optionele) 5-bak uit een Super of Pallas zou je in ieder geval onder het gesuggereerde inbouwprobleem in een smalspoor-CX moeten uitkomen.

Is er iemand op het forum hier met een oude Super of Pallas voorzien van 5-bak, die kan zeggen hoeveel toeren de auto bij 120 km/h draait?

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 25 december 2005 04:31 PM
  [ # 11 ]

Heb een Gti uit 77’ met een 5 bak… en ehhh… de hoeveelheid toeren bij 120 weet ik niet uit m’n hoofd, maar de korte versie van het verhaal is… een heleboel Smile. Ik zou eens even denken hoeveel toeren je nu eigenlijk wilt draaien bij 120 km/u…. en daar een bak bij zoeken. En dan nog even er achter komen wat nu eigenlijk het verschil is tussen breed en smalspoor in de bak… en dan kijken of het te combineren valt. Maar goed, da’s allemaal nogal voor de hand liggend. Je kan ook gewoon een hele breedspoort voortrein overbouwen, dan past het zowiezo. Ik geloof dat je gewoon de smalle voorschermen kan houden dan als je geen TRX’en hebt…

Maar, mocht je er achter komen waar het verschil tussen breed/smalspoot precies inzit kwa bak, wil ik het ook wel weten. Op zich is de 2400i motor met 5 bak later ook op de breedspoor geleverd, dus zo’n verschil zal het toch niet zijn lijkt me?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 25 december 2005 10:35 PM
  [ # 12 ]

Volgens de Citroën handboeken zit er in een Prestige een langere bak.

      GTI         Prestige
1é    7.8           8.5
2é    13.5         14.7
3é    19.8         21.7
4é    26.4         28.8
5é    33.8         36.9
AR     7.9           8.6     (in km/u bij 1000t/min)

In mijn Prestige zit wel degelijk de korte bak zit zoals cxfanatic schreef.
Misschien was de langere bak bij de eerste prestige’s met injectie nog niet beschikbaar(handleidingen waren toen ook nog van de laagdak’s).

Maar in juli ‘80 werden de bakverhoudingen voor de break,GTI en Prestige veranderd volgens het boekje “toutes les CX”


@sans-pareil

Wil je er eens opletten als je met je GTi 120 rijdt hoeveel toeren hij dan draait ?

Ik denk dat het verschil in smalspoor niets doet voor de versnellingsbakken onderling, volgens mij zit het in de aandrijfassen.
Zeker ben ik daar niet van , maar ik ga in iedergeval de ‘83er bak inbouwen en dan zien we wel.
Smalspoor en de TRX’n wil ik in iedergeval behouden.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 27 december 2005 01:01 AM
  [ # 13 ]

Ik zal mijn vriendin opdracht geven de toerenteller in de gaten te houden Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 28 december 2005 12:16 AM
  [ # 14 ]
sans-pareil schreef:

Ik zal mijn vriendin opdracht geven de toerenteller in de gaten te houden Smile.

Bedankt Very Happy


Ondertussen ben ik al begonnen met het uitbouwen van de motor.
Zo’n injectie met airco vergt toch een pak meer sleutelwerk dan een TRS   Shocked Sad

iemand een idee van wat het blok met bak weegt ?
Niet dat de takel niet sterk genoeg is maar gewoon uit nieuwsgierigheid Smile

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 31 december 2005 12:10 AM
  [ # 15 ]

De massa van blok en bak zal toch gauw 300 kg zijn, schat ik. Als je de boel toch los hebt, vervang dan gelijk motorsteunen en alle oliekeerringen. Je kunt er nu perfect bij!

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook