2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Turbo D Turbo tuning
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 25 april 2005 02:10 PM
  [ # 16 ]

Zou moeten kunnen, Marten Postma heeft het ook moeten doen voor zijn BX d12 turbo- project. Hij moest wel wat wegknippen om de radiateur te kunnen plaatsen, kijk anders even op zijn website!  Wink

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 26 april 2005 08:36 PM
  [ # 17 ]

Goed idee, had ik niet bij nagedacht, dat van die oude (uiteraard) Xantia (of XM) TD. ik denk dat de intercooler voor/onder de radiateur geplaatst moet worden, daar waar in de bumper de lamellen zitten.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 26 april 2005 10:39 PM
  [ # 18 ]

en ik denk dat de intercooler daar weer te groot voor is Confused

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 26 april 2005 11:02 PM
  [ # 19 ]

hmmmmm, dat wordt even uitzoeken dus.

Misschien dat intercoolers van andere types Citroën er wel (beter) in passen. Voorlopig heb ik gisteren m’n BX-Turbodiesel voorzien van een openluchtfilter, leuk geluid en pittiger accelereren.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 26 april 2005 11:05 PM
  [ # 20 ]
martijn78 schreef:

hmmmmm, dat wordt even uitzoeken dus.

Misschien dat intercoolers van andere types Citroën er wel (beter) in passen. Voorlopig heb ik gisteren m’n BX-Turbodiesel voorzien van een openluchtfilter, leuk geluid en pittiger accelereren.

Nu de wastegate nog afstellen en de brandstof pomp Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 april 2005 11:14 PM
  [ # 21 ]
martijn78 schreef:

Voorlopig heb ik gisteren m’n BX-Turbodiesel voorzien van een openluchtfilter, leuk geluid en pittiger accelereren.

Zie je nou wel Exclamation ....ik heb dat een tijdje geleden in een draadje speciaal over open luchtfilters nog gevraagd….of dat bij een Diesel nog wat zou uitmaken !

Nee….zeiden sommigen daar. Shocked

Vertel mee eens, martijn….welk soort filter je daarvoor hebt gebruikt ? Cool

Kan ik dat ook eens gaan proberen bij de tzd-turbo die ik nog niet heb. Smile

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 april 2005 11:34 PM
  [ # 22 ]
Bram schreef:
martijn78 schreef:

Voorlopig heb ik gisteren m’n BX-Turbodiesel voorzien van een openluchtfilter, leuk geluid en pittiger accelereren.

Zie je nou wel Exclamation ....ik heb dat een tijdje geleden in een draadje speciaal over open luchtfilters nog gevraagd….of dat bij een Diesel nog wat zou uitmaken !

Nee….zeiden sommigen daar. Shocked

Vertel me eens, martijn….welk soort filter je daarvoor hebt gebruikt ? Cool

Kan ik dat ook eens gaan proberen bij de tzd-turbo die ik nog niet heb. Smile

Voor een ongeblazen diesel zal het hoegenaamd niks uitmaken, voor een turbodiesel iets. Als ie makkelijker lucht aanzuigt zal de turbo iets gretiger aanvoelen. Maar onderschat niet het placebo effect van een iets zwaarder geluid. Dat is namelijk gelik het nadeel. Bij een benzine hoor je het open luchtfilter alleen als de gasklep flink openstaat. Bij een diesel is er geen gasklep en hoor je het dus altijd maximaal.

Je kan bij de turbo D’s van het mechanische type gewoon de wastegate actuator wat losser schroeven.  Let NOG meer op bij gasgeven bij koude motor.

Mijn 205 Turbo D12 collega heeft een turbodruk van 1.4 bar en dat schijnt vrij aardig te gaan (in de trant van heel blijven). En erg snel.

Gr,
Marten

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 27 april 2005 01:02 AM
  [ # 23 ]

Wat Marten heeft geschreven betreffende een openluchtfilter op een ongeblazen diesel kan ik alleen maar beamen. Ik heb ooit eens een Renault Express diesel voorzien van een openluchtfilter, en ik kan nou niet zeggen dat er een verschil merkbaar was!

Ik moet er wel bij vermelden dat ik op m’n BX Turbodiesel niet alleen een openluchtfilter (merk: Autostyle, type: Dinamyk OpenAir Filter Tornado DK A042 + carter ontluchtingsfilter) heb, maar ook een Devil-eindpijp en hoefijzer-middendempervervanger. Hierdoor ademt de auto nog wat beter, waardoor hij nog wat feller accelereert.

Ik moet voor mezelf alleen even zoeken waar de wastegate zich bevind en hoe hem aan te passen….

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 april 2005 01:23 AM
  [ # 24 ]

Met het alleen omhoogschroeven van de wastegate ben je er nog niet…je perst dan wel meer lucht in de blok maar voor verbradning is ook brandstof nodig… Je zal dus de brandstof pomp iets moeten afstellen.
Ik zal even wat links opzoeken waar er wat meer over uitgelegd wordt met behulp van plaatjes.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 april 2005 01:25 AM
  [ # 25 ]

Ik weet niet in hoeverre jouw motor afwijkt in verhouding tot die van een xantia, maar misschien heb je hier wat aan?

 

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 april 2005 01:39 AM
  [ # 26 ]
Simpele Ziel schreef:

Met het alleen omhoogschroeven van de wastegate ben je er nog niet…je perst dan wel meer lucht in de blok maar voor verbradning is ook brandstof nodig… Je zal dus de brandstof pomp iets moeten afstellen.
Ik zal even wat links opzoeken waar er wat meer over uitgelegd wordt met behulp van plaatjes.

Je vergeet wel ff de terugkoppeling van de turbodruk naar de brandstofpomp waar Bram laast ook al over struikelde. Die terugkoppeling is echt wel in staat wat extra druk te meten en meer brandstof in te spuiten. Deze terugkoppeling kun je bij de BX vinden in de vorm van een slang midden voor op de intercooler naar de brandstofpomp. Bij de Lucas zit de aansluiting op een potje voorop onderaan de pomp. Bij een Bosch zit de slang op een pot die rechtbovenop de pomp zit.

Als je aan de marges komt kun je de opbrengst van de brandstofpomp opdraaien, maar je loopt het risico op extra roeten.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 april 2005 01:45 AM
  [ # 27 ]

OP de site waar ik net de link naar gaf staat meen ik de volgorde waarin je de pomp moiet bijstellen. Ik weet het zo even niet meer uit mijn hoofd of het nou eerst depomp stellen en dan de druk opvoeren todat die niet meer rookt of juist eerst de druk opvoeren en dan de pomp bijstellen was.

I.i.g. 1 van de 2. Dit zorgt ervoor dat je bijna een perfecte afstelling kan maken omdat de motor eerst erg zal gaan roken en je dan moet stellen totdat de motor niet meer zichtbaar rookt…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 27 april 2005 01:49 AM
  [ # 28 ]

Ik ben weer een stuk verder geholpen!
Bedankt voor zover, ik zal binnenkort eens onder de motorkap kijken, dan wordt het nog duidelijker. Cool

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 april 2005 01:52 AM
  [ # 29 ]

misschien is het interessant om DIT topic op een engels-talig forum door te lezen. Tussendoor houden ze ook nog een discussie ofdat de motor bij een verkeerde afstelvolgorde nou wel of niet te arm kan lopen….er staat erg interessant informatie tussen….

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 april 2005 01:55 AM
  [ # 30 ]
Simpele Ziel schreef:

OP de site waar ik net de link naar gaf staat meen ik de volgorde waarin je de pomp moiet bijstellen. Ik weet het zo even niet meer uit mijn hoofd of het nou eerst depomp stellen en dan de druk opvoeren todat die niet meer rookt of juist eerst de druk opvoeren en dan de pomp bijstellen was.

I.i.g. 1 van de 2. Dit zorgt ervoor dat je bijna een perfecte afstelling kan maken omdat de motor eerst erg zal gaan roken en je dan moet stellen totdat de motor niet meer zichtbaar rookt…

Oke…..als jij dan eerst eens even flink gaat oefenen met het *opvoeren* van de TD van je vader….dan horen wij later wel van het *Hoe en Wat* van je. Wink

(en of de Xantia uberhaupt nog wel starten en lopen wil….en jij van hem 6 weken streng kamer-arrest hebt gekregen) Laughing  Mr. Green

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook