1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
LPG
Megdar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 25-04-2005

Gepost: 28 april 2005 01:47 AM

Ik zie hier eigenlijk weinig opmerkingen/vragen over LPG? Ik hoor ook dat LPG niet zo lekker voor de motor is. Gewoon pure interesse, maar wat is het nadeel/voordeel van LPG?

Don’t lay a cloak of guilt around my shoulders because others are evil.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 28 april 2005 02:55 AM
  [ # 1 ]

Re: LPG

Megdar schreef:

Ik zie hier eigenlijk weinig opmerkingen/vragen over LPG? Ik hoor ook dat LPG niet zo lekker voor de motor is. Gewoon pure interesse, maar wat is het nadeel/voordeel van LPG?

Voordelen:
- Goedkoop rijden al vanaf 7000 km per jaar
- De milieu-vriendelijkste brandstof die over een landelijk dekkend netwerk beschikt
- Motor gaat langer mee
- Motorolie blijft langer schoon

Nadelen:
- Enkele cilinderkoppen (Xantia 1.8i-8V) kunnen slecht tegen LPG rijden
- Kleinere kofferruimte
- Iets hoger verbruik

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 april 2005 03:01 AM
  [ # 2 ]

en voor in een klassieker (ouder dan 25 jaar) geld:

het duurt langer voordat de bodem van je portemonee in zicht is Wink
ongeacht het aantal km’s wat je rijd Cool

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 april 2005 03:05 AM
  [ # 3 ]

Ik, als LPG liefhebber kan alleen maar zeggen dat het het beste alternatief is voor je benzinemotor.
(misschien zijn er wel betere alternatieven zoals ethanol, maar voorlopig is LPG het beste toepasbaar door o.a. de redelijk goede verkrijgbaarheid)

In mijn GS zit dus ook een LPG installatie welke ik zelf in heb laten bouwen, en dit bevalt ook zeer goed. Vooral voor belastingvrije auto’s is het erg aantrekkelijk. De investering heb ik er uit na 1 jaartje zweven.

Nadelen zijn o.a.
-Een hogere verbrandingstemperatuur. Hierdoor worden je kleppen warmer.
-je benzinepomp kan defect raken omdat hij veel buiten gebruik is.
-Je benzineleiding kan uitdrogen.
-Minder vermogen
-Minder bagageruimte in je auto. (of een ringtank)

Voordelen zijn o.a.
-Geen benzine die bij de olie kan komen langs de zuigerveren. Het blijft dus langer schoon en verdund niet. Het houdt dus langer zijn smerende eigenschappen.
-Veel goedkoper per liter!
-Minder vervuilend.

Eigenlijk is het grootste voordeel de prijs aan de pomp. De technische bezwaren zijn voor een deel op te lossen door regelmatig even op benzine te gaan rijden. Verder zijn de extra onderhoudskosten minimaal t.o.v. de besparing.
Tegen de tijd dat je blok eventueel aan een algehele revisie toe is, heb je die onkosten al vele malen terugverdient.

Voor de GS reed ik in een Seat op LPG, ik heb deze wagen over de 3 ton gereden zonder problemen. Ik heb over de laatste 100.000km slechts €350,- extra onderhoud gehad. (verdamper was defect)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 28 april 2005 11:17 AM
  [ # 4 ]

Nadelen zijn o.a.
-Een hogere verbrandingstemperatuur. Hierdoor worden je kleppen warmer.
-je benzinepomp kan defect raken omdat hij veel buiten gebruik is.
-Je benzineleiding kan uitdrogen.
-Minder vermogen


Heeft een GS/A minder last van, al sinds 1978 gebruikte citroen geharde zittingen , deze kunnen bij normaal gebruik goed tegen gas.
ook de luchtkoeling helpt daarbij.

je benzine leiding die word afgesloten kan dmv een 2 afsluiter via een T stuk in de retour leiding laten pompen.
paralelsysteemke dus.
daardoor blijft de leiding zuiver , en heeft de pomp geen droge werking.
enigste die dan droog komt te staan is je carb, echter heeft gas dan een natte werking erin, dus is et af en toe je vlotterbakje schoon maken.

vermogen is relatief, door afstelling kan je vermogen houden of bovenin of onderin de toeren.
je verliest in pricipe ongeveer 1200 Koppel-omw tov benzine.
greets van wupke. Wink

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 03 mei 2005 12:10 AM
  [ # 5 ]

Gas is om op te koken…

maar doordat LPG een veel hogere verbrandigstemperatuur heeft dan benzine, worden de kleppen en de klepzittingen veel heter, gevolg is dat de klepzittingen na vele kilometers wegzakken. Bij de meeste oudere modellen kan je dan een aantal keren de kleppen stellen en zo de spelling weer verkleinen, maar op een gegeven moment ben je uitgesteld en zal je aan een nieuwe kop moeten geloven.

Je bespaart enerzijds geld door op gas te rijden, aan de andere kant geef je het weer (meer) nuit aan reparaties (klep stellen)

De oudere motoren, denk aan DS CX rijden perfect op LPG, de koppen van deze motoren zijn veel beter cq sterker en houden het daarom veel langer vol

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 03 mei 2005 12:38 AM
  [ # 6 ]

1 WOORD
bullshit

geharde zittingen zijn al vanaf 1978 standaard,, afhankelijk van gebruik en afstelling kan je dus zonder die nieuwe geharde zittingen volstaan.

ik kan hier een heel lang tech verhaal gaan kloppen, maar in het kort,,, met een deugdelijke lpg instalatie van het heden, kan je zonder ommezien in een auto van 1990 of ouder een LPG instalatie inbouwen.

die geharde kleppen verhalen zijn deels tot last van de geld verdienende wolven terug te halen..

ervaring maakt wijzer..

480,000 km op 1 lpg GS zonder revisie,, oh ja,, was van 1978….

greets van wupke:die zn euri wel beter weet te investeren.

tech verhaal klopt,, maar is niet meer up to date!! Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 mei 2005 12:49 AM
  [ # 7 ]
oldenhage schreef:

Gas is om op te koken…

Hoe kom je er op!  Very Happy Wat origineel!

Heb je trouwens ervaringen met LPG? Ik heb er veel ervaring mee, mijn oude (moderne) auto heb ik zonder koprevisie naar de 3 ton gereden. En dat zonder problemen.
Natuurlijk zijn er spookverhalen over LPG auto’s die met een te lage kilometerstand rijp zijn voor de sloop. Al ken ik die verhalen ook van diesel en benzine auto’s.

Het feit blijft dat je de eventuele toekomstige koprevisie al vele malen hebt uitgespaard voordat je wagen er normaalgesproken aan toe is.
Ik “verdien” met elke LPG kilometer bijna €0,10 t.o.v. benzine.
Dat betekend dat ik na 30.000 kilometer een budget bij elkaar heb gereden van €3000,-. Hiervan kan ik mijn motor kompleet vervangen! Terwijl dit natuurlijk niet nodig is na slechts 30.000 kilometer.

Gas is dus niet alleen om op te koken, maar ook om voordelig op te rijden.  Very Happy

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 03 mei 2005 12:50 AM
  [ # 8 ]

Helaas jij spreekt uit ervaring, ik ook,

maar die discussie heb ik geen zin in

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 mei 2005 12:59 AM
  [ # 9 ]

Ach, discussie… daar is een forum voor toch?

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met LPG. Ik ben de laatste die zal uitsluiten dat LPG GEEN schade aan je motor zal aanbrengen. Ik ben alleen van mening dat je dat goed kan incalculeren.

Ook ben ik van mening dat veel LPG problemen terug te brengen zijn aan een verkeerde afstelling. Een backfire probleem is dan ook vaak simpelweg weg te stellen. Ook vergeet met regelmatig dat je op LPG wat meer onderhoud nodig hebt. Te weinig onderhoud is moordend voor motoren.
Daarbij komt dat vele LPG problemen niet LPG gerelateerd zijn. Als een motor een probleempje heeft, b.v. slechte bougiekabels, dan zal je dat het eerste merken als je op LPG aan het rijden bent. De (onterechte) redenatie is al snel; hij rijd op benzine goed en op LPG slecht dus is het een LPG probleem.

Maar goed, ik zou het op prijs stellen als je je ervaringen hier neer zet, wellicht kunnen we er allen wijzer op worden toch?

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 03 mei 2005 01:16 AM
  [ # 10 ]

we denken duidelijk niet aan dezelfde auto’s, mijn ervaring nu is bijvoorbeeld met de nieuwste Citroenen. Ok brandstofvoordeel, maar dat afgezet tegen een veel te hoge aanschafprijs van een huidige installatie, waarbij dan bij komt dat je een tank krijgt van 40 liter een verbruik van 1:7 ofwel idere dag tanken en je ook nog eens je reserve wiel in moet leveren. dan nog te bedenken dat de gasinjectors redeijk vaak defect raken, en je in die tijd dus niet op LPG kan rijden en je wederom de dealer of de gasboer moet bezoeken. dan zeg ik op mijn beurd het loont niet om op gas te rijden. Dat er toch nog steeds auto’s op gas worden verkocht komt omdat je achteraf iets inbouwd en hierover geen BPM hoeft te betalen en ook geen bijtelling krijgt. daarbij genomen dat de nederlandse overheid het nog eens nodig vond om de BPM op een diesel te verhogen met 2000 euro zorgt er dus voor dat het nog steeds verkocht wordt. En denk er ook een saan dat over twee tot drie jaar in de bebouwde kom geen LPG meer verkocht mag worden…..

En dat verhaal over de klepzittingen….. neem een Xantia deze heeft inderdaad geharde klepzittingen, maar de cilinderkop blijft van lichtmetaal en ze zakken echt weg. Ik heb er zoveel vervangen….Koppen bij Bols en Kooyman vandaan, bart Ebben, origineel Citroen enz… geens van alle hield het langer uit dan 100.000 km. En als je bij deze auto’s de kleppen moet stellen wat toch om de 30 a 40.000 km moet gebeuren ben je gewoon 4 uur kwijt.

Maar wat ik zeker niet zal ontkennen dat er tal van Citroenen zijn die wel heel goed rijden op LPG, het verschil zal er ook zeker in zitten hoe je rijdt met de auto, de meeste op dit forum zijn liefhebbers en mijn ervaring is dat die zuiniger met de auto omgaan als de doorsnee lease rijder, die de auto alleen maar aftrapt.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 03 mei 2005 01:26 AM
  [ # 11 ]

LPG

heeft van nature een hoger Verbrandingstemp.
echter vanwege het snelle verdampen, is een lagere invoerkoeling mogenlijk.
vandaar ook dat LPG in een rijke afstelling verhoging en of gelijk vermogen geeft met lagere toeren.
de optimale afstelling resulteerd in geen vermogen meer in de laatste 1500 rpm tot het max rpm..

vroegere verdampers wilden met stationair draaien nogal eens te weinig gas verdampen en toevoeren.
hierdoor verbranden diet alleen de rubbers is de verdamper, maar al zeker liep de verbrandings temperatuur vele malen hoger dan de motoren af konden.
van nature uit was en is een LPG rijder een rustige rijder,(per definitie).
en dus was ook onder medium last de motor ondergevoerd.
dwz dat er te weinig gas werd toeggevoerd, en dus de meegaande verdampingskoeling achterwege bleef.

met de uidige geregelde verdampers is dat verhaal verleden tijd, en is het dus Bull dat een LPG motor klepzittingen aan de lopende band verbrand.
elke motor van PSA sinds 1977/78 kan met een deugdelijk systeem en rijstijl, zonder gekke toestanden en koprevisie’s volstaan…

kapot kan alles, en geld kan je overal kapot slaan..
ff een tipje,,, het maakt geen verschil financieel, of je eerst je oude zittingen kapot rijd met LPG, om vervolgens de koppen te laten reviseren met de geharde zittingen..

enigste bijkomende kostenfactor kan zijn je kleppen…..
echter de zitting legt het vaker af dan je klep,, dus dat risico is te verwaarlozen.
1 klep kost gemiddeld ,, a 20 tot 44 euri. alwaar 44 de top is.
greets van wupke. Wink

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 03 mei 2005 01:41 AM
  [ # 12 ]

We blijven over verschillende auto’s praten… maar je hebt wel gelijk, dat het bij de hudiidge auto’s veel minder voorkomt dat of kleppen verbranden of de zittingen wegzakken. let wel ik heb het over zittingen die wegzakken en niet over zittingen die verbranden.

Waar ik het wel over heb, is dat er tegenwoordig veel te weinig lpg installaties verkocht worden. Daarom is er gewoon niet genoeg geld bij de fabrikanten van dit soort installaties om een goed werken en betrouwbaar systeem op de markt te zetten. Ik weet dus uit ervaring dat de huidige systemen gewoon defect raken en of voor veel problemen zorgen. Ok een computer zit er niet meer in, de huididge systemen werken volledig met met MM systeem van de auto, maar denk eens aan alle verbingen die er in de draadboom worden gemaakt en na verloop van tijd voor overgansweerstanden gaan zorgen. de huidige MM systemen met EOBD zijn zo secuur dat ze dit soort kleine veranderingen in de weerstand bijvoorbeeld al als storing registreren.
Natuurlijk zijn het helem mooie systemen die theoretisch perfect werken, maar in de rpaktijk komen er toch gewoon veel problemen om de hoek kijken. En een injector van een AG systeem (nu al meen ik meer dan 30 maal gemodificeerd) gaat nog steeds kapot. Ach natuurlijk valt er veel op garantie te verhalen, maar je hebt ook nog zoiets als ergernis.

en tja je hebt ook gelijk dat backfire eigenlijk tot het verleden hoort en dat alles staat of valt met een goede afstelling, alleen tegenwoordig valt er niets af te stellen. het enige wat je kan doen is het kenveld van de MM computer opnieuw inistialiseren, omdat het uit zn regelgebied is gelopen. Dat wordt als het goed is ook wel gedaan bij iedere beurt .

nogmaals jullie hebben het over de wat ouder auto’s ik had het over de huidige auto’s

hoop dat jullie mijn standpunt nu beter begrijpen…..

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 mei 2005 01:41 AM
  [ # 13 ]

Ik heb inderdaad geen LPG ervaring met moderne motoren, wel met een G3 installatie op een VAG-blok. Mijn injectors hebben het tot de verkoop 140.000km uitgehouden, ze waren toen nog goed. (AG)
Klepstellen was met dat blok niet nodig en het verbruik zat rond de 1 op 10. (1.6 - 8 klepper)

Mijn huidige wagen is een GS uit 1978, belastigvrij dus. En omdat er geen computer aan de LPG installatie hoeft te hangen is de inbouwprijs vele malen lager dan bij een moderne auto.

Wat betreft het verlies van bagageruimte / reservewiel, tja…. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Dat is een persoonlijke afweging. Ik heb trouwens een 80 liter tank in mijn kofferbak liggen.
Maar het actiradiusprobleem waar velen het over hebben is onzin, je hebt toch nog altijd een benzinetank! Je actiradius wordt altijd groter als je LPG in laat bouwen. En je kilometers op benzine zijn nog steeds even duur als zonder de LPG tank achterin. (even het minime belastingverschil bij G3 niet meegerekend)

En natuurlijk moet je je rijstijl aanpassen op je brandstof, zo moet je een koude diesel ook met respect behandelen. Op de Duitse snelweg ben ik vorig jaar ook even op benzine verder gegaan.

Nogmaals, naar mijn idee kan een gedegen behandeling van de auto, goed onderhoud en een reële kijk op het feit dat het grote financiele voordeel ook nadelen kan hebben, een LPG-teleurstelling behoorlijk voorkomen.

Dat jij regelmatig diverse reparaties hebt uitgevoerd verteld niets over de manier van behandeling. Daarbij komt dat enkele reparaties gewoon bij het gebruik van LPG hoort en al lang zijn terugverdient voordat ze moeten worden uitgevoerd.

Wat de verkrijgbaarheid van LPG aangaat, LPG neem je omdat je over het algemeen veel kilometers maakt. je zal dan dus ook regelmatig een snelweg tegenkomen.  Een groter probleem zie ik in de kleinere pomstations die geen 98 benzine meer verkopen. (maar ik rijd dan ook oud…)

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 03 mei 2005 01:48 AM
  [ # 14 ]

nogmaals jullie zijn liefhebbers, anders rij he geen GS uit 78 toch? De doorsnee leasrijder wil een keer een C5, gave bak….. moet van zn baas LPG en na de eerste beurt is ie er niet meer zuinig op en wordt de wagen afgetrapt. En wat mij dan tegenstaat is als de LPG installatie de geest geeft Citroen een klote wagen is…..

maar goed misschien ben ik wel een beetje te veel “tegen gas” of geef ik een beetje te veel tegengas???

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 mei 2005 01:59 AM
  [ # 15 ]

Zie je wel, we worden het wel eens!  Very Happy

Het zelfde zie je bij turbo-diesels, ik heb een half jaar geleden een huur- TDI gereden en voor 2 weken terug heb ik die wagen weer meegehad. Ik heb nog nooit een TDI in zo’n korte tijd achteruit zien gaan!
Die huurders gaan allemaal volgas met dat ding weg rijden als hij nog koud is….

Persoonlijk denk ik dat LPG wel weer wat populairder zal gaan worden nu diesel door onze regering “gestraft” wordt zonder dat er goede alternatieven worden geboden zoals in Duitsland, Zweden enz….
Maar dat is weer een andere discussie…  Very Happy

Ik kan mij voorstellen dat je na diverse LPG reparaties een beetje een zuur gevoel bij LPG hebt gekregen. Maar als je de ballans van die gevallen gaat opmaken dan komen ze er vast nog gunstig vanaf. Tenzij ze de wagen natuurlijk niet genieg hebben vertroeteld natuurlijk!

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook