1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aansluiten dynamo met ingebouwde spanningsregelaar
Robert73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 17 mei 2005 10:41 PM

Hallo Allemaal, ik heb een nieuwe dynamo met ingebouwde spanningsregelaar maar weet niet precies hoe deze aangesloten moet worden. De + Gaat direct van de accu naar de B+ aansluiting van de dynamo. De draden R en EXC komen te vervallen. Nu zijn er nog 2 draden over, ééntje van het contact en ééntje van de startschakelaar (DS20H) Volgens mij komt de draad van het contact op aansluiting D+ op de dynamo maar weet dit niet zeker, wie kan mij helpen? Groeten Robert

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 17 mei 2005 11:25 PM
  [ # 1 ]

Is misschien handig om erbij te vermelden wat voor een auto je hebt….
Meestal heb je alleen de aansluiting (B+) naar de accu, en de controle draad voor je dashboard lampje…

Test

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 mei 2005 11:27 PM
  [ # 2 ]
Thijsvandebles schreef:

Is misschien handig om erbij te vermelden wat voor een auto je hebt….
Meestal heb je alleen de aansluiting (B+) naar de accu, en de controle draad voor je dashboard lampje…

FFF goed lezen Exclamation  citroen DS 20 hydrauliek Surprisedops:
bovendien staat het onder Citroën Forum index -> ID / DS Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2005 12:22 PM
  [ # 3 ]

Nee die ene draad ( blauw plat stekkertje) is de accu spanning voor je regelaar ( vervallen) en die andere( bovenste met schroefje) is je lampje. Die kan je aan de lamp uitgang op de elektronische regelaar zetten.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Robert73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 18 mei 2005 03:40 PM
  [ # 4 ]

Dank je, Bogaart77
Bij mij is dat plat stekkertje paars (violet) en de draad gaat het schutbord door ik denk naar het contact. Deze zal ik dan afsluiten. De draad met het gele platte stekkertje (exc. van dynamo naar oude mech. regelaar) is al weggehaald. Dus de andere draad met het schroefje gaat op de D+ van de dynamo. Okay, ik ga het proberen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2005 03:56 PM
  [ # 5 ]

Ja. Als je de draadboom niet open wil knippen kan je het EXC draadje gebruiken om door te verbinden naar het lampdraadje op de regelaar! Op die manier is het makkelijk terug te bouwen. Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroheeze
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 27-12-2004

- HY Ambulance/Brandweer
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso
Gepost: 24 augustus 2005 03:01 AM
  [ # 6 ]

Deze handleiding lever ik altijd bij mijn Dynamo’s, zal ook wel voor andere modellen met ingebouwde span.reg werken.

Montage instructie dynamo met ingebouwde spanningsregelaar

Verwijder de pluspool van de accu.

Dynamo
1. verwijder de [plus] aansluiting, de [exc]  aansluiting en de [R] aansluiting van de dynamo.
2. vervang de originele dynamo door de dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
3. monteer de [plus] aansluiting op het B plus contact.[6mm tapeind]
4. monteer de [exc] aansluiting op het d+ contact [schuifcontact]
5. isoleer de “R” aansluiting.


Spanningsregelaar
1. haal van de spanningsregelaar de gele [exc] en de rode [L] aansluiting los en verbind deze draden met elkaar door. [beide buitenste aansluitingen van de drie met schroefverbinding]
2. verwijder de paarse schuifstekker van de spanningsregelaar en isoleer deze
3. verwijder de witte [R] aansluiting van de spanningsregelaar en isoleer deze.
4. de spanningsregelaar kan eventueel verwijderd worden.

Monteer de pluspool van de accu

Opmerking:
Bij sommige modellen is het mogelijk dat het aan de accu geplaatste startrelais zijn massa krijgt via de spanningsregelaar. [deze auto,s hebben een beveiliging zodat deze niet meer gestart kunnen worden als de motor loopt en de dynamo dus laad].

Bij deze modellen [o.a. halfautomaten van na 9/69 en IE modellen] moet de via de spanningsregelaar geschakelde massa aansluiting vervangen worden door een vaste massa aansluiting. Om dit te bereiken moet in het dashbord de bruin gemerkte massa draad van het startcontact losgenomen worden[ boek I bis schema dx 510-00f (32) of (47)]en een rechtstreekse massa op het startcontact aangesloten worden.

Groeten Geert Bukkems
o.a. Dynamofabricage

Groeten Geert Bukkems
http://www.citroworld.com

Profiel  
 
Robert73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 26 augustus 2005 09:03 PM
  [ # 7 ]

Hoi Geert,

Ik heb deze dynamo bij jouw gekocht. Ik heb het massadraad aan het contactslot niet vervangen. Waarvoor dient dit dan? Ik heb namelijk dus een half-automaat van na ‘69. Ben met de auto met de nieuwe regelaar naar spanje geweest en eigenlijk geen problemen gehad.

Robert

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 13 september 2005 07:43 PM
  [ # 8 ]

Ik heb een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar ingebouwd volgens het schema van Geert Bukkems: geen problemen, het ding werkt prima. (DSuper5) Het schema is volledig duidelijk.
Lampje op dashboard gaat mooi uit bij ca 900 toeren.
De oude mechanische spanningsregelaar heb ik maar verwijderd, dat geeft wat meer lucht in die omgeving om te sleutelen…. en dat na 33 jaar trouwe dienst!
groet,
Marten

Profiel  
 
Robert73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 13 september 2005 09:01 PM
  [ # 9 ]

Marten,

Ik heb de oude regelaar er ook uitgehaald, ziet er wat netter uit! bij mij gaat het controlelampje ook uit na 900 toeren p/m. Bij stationair draaien wil het lampje wel eens wat opflikkeren. heb jij bij het contactslot dat draadje omgelegd volgens het schema?

MVG,

Robert

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 13 september 2005 10:16 PM
  [ # 10 ]

Robert, ik heb precies het schema gevolgd en dat zal inderdaad wel betekenen dat ik het contactslotdraadje heb omgelegd zoals jij dat noemt.
Ik heb de gele en de rode draad van de spanningsregelaar dus de buitenste van de 3 aansluitingen doorverbonden en de rest geisoleerd.
Als je een 123 ignition hebt dan kan de motor mi nog wat langzamer stattionair draaien en dat heeft tot gevolg dat bij ca 800 toeren het lampje gaat oplichten.
groeten,
Marten

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 15 december 2005 06:51 PM
  [ # 11 ]

Na ca 2 maanden rijden met een nieuwe dynamo met ingebouwde spanningsregelaar begint het laadstroomlampje onregelmatig te branden tijdens het rijden, onafhankelijk van het toerental, of in het beste geval, vertraagd reagerend op het toerental.
Draden zijn goed aangesloten. Koolborstels lijkt mij niet voor de hand te liggen.
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen? Tips?
Ben benieuwd…
groeten,
M

Profiel  
 
hlooman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 19 april 2014 06:57 PM
  [ # 12 ]

Beste mensen van het forum,

Bij de 23 ie uit 73 na wat problemen met laadstroomlampje, besloten de dynamo te vervangen. Ik kreeg een exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar toegestuurd. Van de oude spanningsregelaar de rode en gele doorverbonden, de overige geisoleerd, spanningsregelaar verwijderd.
Nu start de benzinepomp niet bij het maken van contact via het contactslot, ik hoor het relais niet schakelen. Bougies vonken, startmotor gaat gewoon rond met het starten d.m.v. versnellingspook.
In de beschrijving staat:

Opmerking:
Bij sommige modellen is het mogelijk dat het aan de accu
geplaatste startrelais zijn massa krijgt van de spanningsregelaar.
Deze auto’s hebben een beveiliging zodat deze niet meer gestart
kunnen worden als de motor loopt en de dynamo dus laad.
Bij deze modellen (o.a. Halfautomaten van na 9/69 en IE modellen)
moet de via de spanningsregelaar geschakelde massa vervangen
worden door een vaste massa aansluiting. Om dit te bereiken moet
in het dasboard de bruin gemerkte massa draad van het startcontact
losgenomen worden (boek I bis schema dx 510-00f(32) of (47) en een
rechtstreekse massa op het startcontact aangesloten te worden.


deze laatste actie heb ik (nog) niet uitgevoerd, kan dit er iets mee te maken hebben?
Het startcirquit lijkt gewoon te werken.

23ie

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 april 2014 06:59 PM
  [ # 13 ]

Ja, je moet een nieuwe massadraad maken zoals is beschreven. Dan is het opgelost.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
hlooman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 19 april 2014 09:25 PM
  [ # 14 ]

Hallo Waterman,

dank voor de snelle reactie,
Begrijp ik de tekst goed als pootje 7 van de contactslot aansluiting (7-8 = accu-startmotor)in de oude situatie een massa draad was geschakeld door de spanningsregelaar, en in de nieuwe situatie continu aan de massa is verbonden?

23ie

Profiel  
 
hlooman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 19 april 2014 09:25 PM
  [ # 15 ]

Hallo Waterman,

dank voor de snelle reactie,
Begrijp ik de tekst goed als pootje 7 van de contactslot aansluiting (7-8 = accu-startmotor)in de oude situatie een massa draad was geschakeld door de spanningsregelaar, en in de nieuwe situatie continu aan de massa is verbonden?

23ie

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook